Onko oikein, että koira on ulkona sateessa ja suojanaan vain metsä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koiraton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ikävä kyllä ne on laillisia jos koiran liikkumatila narun kanssa on yli 40 neliömetriä. On niihin onnistunut koiria kuristumaan.

Juu ja koiria on kuollut vapaana ollessa, tarhassa ollessa, hihnassa ollessa, maalla, merellä ja varmaan ilmassakin. Fleksissä ja nahkahihnassa, harrastuksissa ja metsässä etc. Ainoa turvallinen paikka on koiralla 24/7 valvonnassa sisällä tyhjässä huoneessa. Sille ei saa antaa luita tai muita joihin se voisi tukehtua, sen ei saa antaa liikkua ettei se katko jalkojaan ja missään nimessä ei saa antaa tutustua muihin koiriin, jos joku onkin vihamielinen.

En näe vielä syytä ilmoitukseen, mutta kannattaa nyt seurailla tilannetta ettei koiraa pidetä kauempaa sateessa tai ukkosella, koska koiranomistaja joka koiraansa tuolleen narussa roikottaa on todella potentiaalinen laiminlyömään koiranhoitoa.

On niin paljon parempia, edullisia vaihtoehtoja, aitaus, tarha kunnon kopilla jne, joten ihminen joka koiraansa roikottaa narussa on mielestäni todella piittaamaton tai vaihtoehtoisesti typerys joka ei tiedä paremmin.

On niin paljon parempia, edullisia vaihtoehtoja, aitaus, tarha kunnon kopilla jne,

Edullisia? Juoksunaru, jtn 30e. Fiksun ja ketterän koiran kestävä tarha (korkea aita, kiveys/valu pohjassa, verkko päällä/negatiivinen kulma aidassa jne)? 500e--->

Ja samalla lailla se henki tarhassa lähtee, jos kiipeää ylös ja tippuu. Nimim. porokoira katkaisi selkänsä.

Edullisia? Juoksunaru, jtn 30e. Fiksun ja ketterän koiran kestävä tarha (korkea aita, kiveys/valu pohjassa, verkko päällä/negatiivinen kulma aidassa jne)? 500e--->

Ja samalla lailla se henki tarhassa lähtee, jos kiipeää ylös ja tippuu. Nimim. porokoira katkaisi selkänsä.

Niin? Kauanko tuollainen kunnolla tehty tarha sitten kestää? Todella kauan. Mun mielestä ei edes kallis ole, kun vertaa että esim. 2 kertaa eläinlääkärikäynti on saman verran.
Jos ei noin pieniin kustannuksiin kykene, niin kannattaa miettiä että onko itsestä sittenkään koiranomistajaksi?
Koirista on AINA kuluja.

Niin? Kauanko tuollainen kunnolla tehty tarha sitten kestää? Todella kauan. Mun mielestä ei edes kallis ole, kun vertaa että esim. 2 kertaa eläinlääkärikäynti on saman verran.
Jos ei noin pieniin kustannuksiin kykene, niin kannattaa miettiä että onko itsestä sittenkään koiranomistajaksi?
Koirista on AINA kuluja.

Tartuin vain tuohon sanaan "edullinen", siitä näemmä voi olla montaa mieltä. Tuolla rahalla saa muuten ainakin kunnan eläinlääkärillä viitisen hammaskivenpoistoakin keskikokoiselle koiralle. Se on aika paljon kuitenkin. Meillä on neljä koiraa ja ei tätä rahan säästön takia tekisi, kunnollinen ulkoilupiha koirille tuli maksamaan useita tuhansia kaiken kaikkiaan, että eiköhän siitä saa käsityksen minun arvomaailmastani, mutta paskapuhe on aina paskapuhetta, vaikka mikä olisi.

[QUOTE="ttt";30178177]Meidänkään hurtta ei sateesta piittaa. Mökillä se makaa ruohikolla kaatosateessa,eikä korvaansa lotkauta :D[/QUOTE]

Mummoni lotkautti kerran korvaansa kun alkoi sataa käpymetsällä.

Täällä on yksi koira kopissaan kesät ja talvet. Talvella haukkuu aika kovasti. Olen miettinyt että pitäisikö ilmoittaa eläisuojeluun, ei kai missään kopissa tarkene talvella.

Kyllä se nyt vaan on niin, että eläinsuojelulakimme edellyttää, että ulkona pidettävällä koiralla on vedoton koppi ja puhdasta juomavettä aina saatavana.

[QUOTE="Samu";30179949]Täällä on yksi koira kopissaan kesät ja talvet. Talvella haukkuu aika kovasti. Olen miettinyt että pitäisikö ilmoittaa eläisuojeluun, ei kai missään kopissa tarkene talvella.[/QUOTE]

On olemassa rotuja - ja koppeja, joissa pärjää ihan sydäntalvellakin.

Kyllä se nyt vaan on niin, että eläinsuojelulakimme edellyttää, että ulkona pidettävällä koiralla on vedoton koppi ja puhdasta juomavettä aina saatavana.

Tällä tarkoitetaan koiraa, joka on aina ulkona. Pari tuntia juoksunarussa ei edellytä koppia. Minusta tuon koiran olosuhteet kuulostavat hyviltä.

Ps. Meidän koira oli miehen kanssa metsähommissa 12 tuntia. Koppia ei ollut kummallekaan.

Mieti mitä sydän sanoo, niin tiedät vastauksen. Kyllä sä näet itse kohdellaanko koiraa oikein vai väärin.
Jos koira on narun jatkeena 24/7, ilmanmuuta ilmotus.
Eri asia jos on pari tuntia siinä.

Viimeksi muokattu:
Miten se koira tuohon naruun kuolisi? Tuommoista en ole osannut ajatellakkaan. Onko ne laillisia?

Kaikki laillinen ei ole oikein, vaikka eläin ei kuole ja saa ruokaa, se ei tarkota että sitä kohdeltaisiin arvonsa mukasesti. Enkä puhu nyt mistään rahallisesta arvosta, vaan siitä arvosta mikä kuuluu kaikille eläville ja tunteville. Voi miettiä millainen ihminen pitää laumaeläintä yksin pihanperällä huutamassa ikävää koko elämänsä. Oli häkki tai naru. Onko sellasella ihmisellä mitään kunnioitusta muita elollisia kohtaan.
Voin vastata, ei ole.

Koirista on AINA kuluja.

Eikös koira ollut täysi-ikäisen tyttären? Kenties tarhaa on turha tehdä vanhempien pihalle, jos tytär kohtapuoleen muuttaa omaan asuntoon ja ottaa koiran mukaansa.

Hyvällä hoidolla kuulostaa koira olevan.

Yhteistyössä