Onko oikeesti näin? (koira asiaa)

• Viestiketjun aloittaja "lollipop"
  • Ensimmäinen viesti
"palma"
Jotkut koirat ovat sellaisia että ne juurikin yrittävät koko ajan päästä laumanjohtajaksi.
Mun koira ei ole sellainen, mutta en todellakaan anna sille koskaan palkkaa jos se vain tarjoaa jotain "temppua" ilman että pyydän sitä tekemään mitään.
Esmes kun otan naksuttimen käteen niin koira tekee kaikki ne temput siinä järjestyksessä missä olen ne sille naksuttimen kanssa opettanut :whistle:
Jotkut ovat dominoivia, mutta sen vuoksi on turha pelätä, että kaikki koirat käyvät heti omistajansa kurkkuun kiinni, jos pääsevät kerran vahingossa kulkemaan ovesta ensin. Väitän, että koska johtajuusongelmaa tyrkytetään nykyään syyksi vähän jokaiseen pulmaan, on porukka vähän suhteellisuudentajunsa kadottaneita.

Kukin toki tyylillään, mutta minusta turha käskyttäminen on turhaa käskyttämistä. Jos haluan, että aina ruokaa saadessaan tai lenkille lähdettäessä koira istuu rauhallisena paikoillaan eikä pompi kumipallona mua vasten, niin olen tyytyväinen jos koira oppii tekemään sen ilman sanomistakin. Aika puuduttavaa joka päivä toistaa käskyä, jos koira osaa asian ilmankin. Tärkeintä on se, että koiran käytös on hyvää, eikä se, että mä pääsen vetämään istupaikkamaahanvapaa-litaniat 365 kertaa vuodessa.

"..."
Toi on tilanne, jossa koira on ehdollistunut siihen, että ruokakipon äänen kuullessaan tms tilanteeseen liittyvään, joten menee makuulle, kuten on sovittu. Tuo on ok.

Mut temppukavalkadi ennen käskyjä herkkupalan toivossa on ei toivottua käytöstä. Koira tarvitsee ruokaa, tietää sen, sen ei pitäisi joutua temppuilemaan saadakseen tärkeän ravintonsa, tuo makuullemeno mulle riittäis ilman komentoa, varsinkin kun olet oiran itse siihen opettanut.

Mmf
[QUOTE="palma";28779595]Jotkut ovat dominoivia, mutta sen vuoksi on turha pelätä, että kaikki koirat käyvät heti omistajansa kurkkuun kiinni, jos pääsevät kerran vahingossa kulkemaan ovesta ensin. Väitän, että koska johtajuusongelmaa tyrkytetään nykyään syyksi vähän jokaiseen pulmaan, on porukka vähän suhteellisuudentajunsa kadottaneita.

Kukin toki tyylillään, mutta minusta turha käskyttäminen on turhaa käskyttämistä. Jos haluan, että aina ruokaa saadessaan tai lenkille lähdettäessä koira istuu rauhallisena paikoillaan eikä pompi kumipallona mua vasten, niin olen tyytyväinen jos koira oppii tekemään sen ilman sanomistakin. Aika puuduttavaa joka päivä toistaa käskyä, jos koira osaa asian ilmankin. Tärkeintä on se, että koiran käytös on hyvää, eikä se, että mä pääsen vetämään istupaikkamaahanvapaa-litaniat 365 kertaa vuodessa.[/QUOTE]

Mä olen huomannut, että sen jälkeen kun luovuin ns. NILIF-ajattelusta, koirista on tullut rauhallisempia ja sen myötä myös tottelevaisempia. Mustakin riittää, että koira istuu/makaa tms. automaattisesti ja saa ruokansa ilman turhia sulkeisia. Sehän on ihanteellinen tilanne.
Naksutinkoulutuksessa koirat varsinkin alussa tarjoaa koko rimpsun erilaisia temppuja kun ottaa naksuttimen esiin, mutta se kertoo mun mielestä vain siitä että koira on niin sanotusti oppinut oppimaan, ei siitä, että koira olisi jotenkin määräilevä.

"palma"
Mä olen huomannut, että sen jälkeen kun luovuin ns. NILIF-ajattelusta, koirista on tullut rauhallisempia ja sen myötä myös tottelevaisempia.
Saman olen huomannut! Mä tykkään, kun yhteisten vuosien myötä koiran kanssa pääsee tilaan, jossa sanoja ei tarvita. Yksi laiska sormenheilautus riittää poistamaan koiran sohvalta ja ynähdys estää koiraa hyppäämästä autosta ennen aikojaan. Jos se vahingossa hyppääkin, en käske koiraa takaisin ja laita tanssimaan takajaloillaan, koska eihän kaveria silleen kiusata. Seuraavalla kerralla ynähdän hieman aiemmin ja koira katsoo, että ai niin, piti odottaa. Voisin tehdä ongelman siitä, että lenkille lähtiessä koira juoksee aina kupilleen ja juo kolme kulausta vettä. Voisin alkaa karjumaan ja käskyttämään ja ajatella ettei koira kunnioita mua. Voin myös odottaa sen viisi sekuntia ja ajatella, että höperö piski, tuus nyt sieltä senkin rutiiniesi orja.

"aapee"
Yritit korjata tekstiäsi, mutta pahemmaksi meni. Tuollaisia rektiovirheitä ei saisi sattua.
Joo huomasin tuon itsekkin. Ja jos tarkastelee muutenkin mun tekstiä niin äidinkielen opettaja repis hiuksia päästä. Kysyin kysymyksen ja laitoin pisteen lauseen perään jne.

Muutaman kerran kokeilin sitä, että lähden juoksemaan eri suuntaan kuin koira, mutta tilanne meni siihen, että koira juoksi minua päin ja haukkui ja yritti puraista takapuolesta/pohkeista. Tuo (kuulemma) on ongelma jos koiralla on kova metsästysvietti. Ja meidän koiralla onkin, mm. karhukoiraa koirassa on. Lenkillä kun menee rusakko tai joku muu eläin niin koira vetäisee niin, että hyvä että minä pystyssä pysyn. Ja jos saa vainun niin sitten vetää minua perässää kunnes saan koiran taas hallintaan.

Olisikohan tuolle koiralle hyvä aktiviteetti sellainen, että seuraa jotain tehtyä jälki vanaa? Kyllä varmaan?

Saavatkohan kaikki minusta nyt aivan idioottimaisen kuvan. Koirista minulla on kokemusta, mutta tämä nykyinen on tullut reilun vuoden vanhana meille ja täysin erilainen kuin edelliset koirani ovat olleet.

Hankin tuon koiran siinä toivossa, että opettaisin sen vetämään pulkkaa. Koirassa on myös siis rekikoiraa ja vahva koira on.

"vieras"
Meidänkin koira esimerkiksi istumaan pyydettäessä suorittaa monesti kaikki muutkin opitut temput ja odottaa innoissaan palkinnon saantia. Tällöin vain pyydän koiraa istumaan uudestaan ja palkinnon saa kun tekee sitä mitä pyydetään.

Yhteistyössä