Onko nykyään teinit ja nuoret naiset lyhyempiä kuin aiemmin?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Vai olenko mä vain sattunut tapaamaan lyhyitä ihmisiä?

Siis kun moni mun tietämä teini tai nuori nainen on mua lyhyempiä. Mulla siis pituus 168cm. Kun sitten muistelee omaa nuoruutta niin aika moni oman ikäänen kuitenkin oli suurinpiirtein samanpituunen ja olipa usea pitempikin kuin mä.

Omakin tytär on reilusti yli 10 cm pitempi jo nyt 13-vuotiaana (mä olen tuon saman 168) ja kasvaa varmaan vielä. Koulussa kun olen ollut töissä, niin kyllä suurin osa 15-v tytöistä on mua pitempiä. Pullukampia ne kyllä on (keskimäärin) kuin mitä me oltiin aikoinaan. Joten ehkä se hämää?

aloittavat nykyään niin aikaisin sen tupakanpolton. Jäävät sitten lyhyehköiksi. Näin mä veikkaisin :D

Itse tosin aloitin 13v, kasvoin kuitenkin 174cm, mutta musta ainakin tuntuu, että yhä nuoremmat vaan polttaa! Se on ihan hirveetä nähä joku 10v rööki huulessa :o

Jaa mäkin oon kuullu, että olisivat pitempiä nykyään. Munkin sisko jäi "vaan" 160cm pituseksi. Ite oon 167cm. Ehkä tielles on osunut vaan pätkäteinejä, mutta kyllä niitä pitkiäkin on. Ja mahamakkarat tosiaan roikkuu legginsien yli!!

Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
aloittavat nykyään niin aikaisin sen tupakanpolton. Jäävät sitten lyhyehköiksi. Näin mä veikkaisin :D

Itse tosin aloitin 13v, kasvoin kuitenkin 174cm, mutta musta ainakin tuntuu, että yhä nuoremmat vaan polttaa! Se on ihan hirveetä nähä joku 10v rööki huulessa :o

Sama juttu ja oon 173cm. Ties mikä amatsooni musta olis tullut jollen olis ikinä polttanut.

Luulette vain olevanne pitempiä? Nimittäin kun olen tosiaan ollut koulussa töissä, niin mulle tuli kerran sellainen "herääminen", että hemmetti näähän on mua pitempiä. Sen jälkeen on tarkkaillut asiaa ja todennut, että pitkiä on. Luulin olevani pitempi, kun olen kerran aikuinen. Kuulostaa idioottimaiselta, mutta ihmisen havainnointi on vähän sellaista. Lisäksi olen muuten isompi (leveämpi) ja merkittävämpi =) joten senkin takia oletin olevani pitempi. Ja sitten olen vähän parempiryhtisempi kuin keskiverto teiniluikku.

Jaa-a, no täältä löytyis yks 155 senttinen 18-v B) Enkä asu lapissa. Kaveripiiristä löytyy yksi alle 165 senttinen lisäkseni, muut ovat siellä 170 sentin yläpuolella, pari melkein180 senttistä löytyy. En usko että nuoret naiset ovat lyhyempiä nykyään, voisin jopa veikata että menee päinvastoin. Aina vaan on niitä poikkeuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ainakaan täällä:
Luulette vain olevanne pitempiä? Nimittäin kun olen tosiaan ollut koulussa töissä, niin mulle tuli kerran sellainen "herääminen", että hemmetti näähän on mua pitempiä. Sen jälkeen on tarkkaillut asiaa ja todennut, että pitkiä on. Luulin olevani pitempi, kun olen kerran aikuinen. Kuulostaa idioottimaiselta, mutta ihmisen havainnointi on vähän sellaista. Lisäksi olen muuten isompi (leveämpi) ja merkittävämpi =) joten senkin takia oletin olevani pitempi. Ja sitten olen vähän parempiryhtisempi kuin keskiverto teiniluikku.

No kyllä mä erootan aika hyvin jos joku on mua yli 5cm lyhyempi.

Minä olen melko lyhyt aikuinen, mutta paikoissa, joissa on nuoria, mielestäni 14-15 vuotiaat ovat hurjan paljon lyhyempiä kuin minä. Tuntuu, että sen ikäisten pitäisi olla jo minun pituisiani, mutta pätkiltä näyttävät.

Kai ne sitten ovat 10 vuotiaita, joita luulen jo melken täysikasvuisiksi :D

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
keskimäärin pitempiä ovat, Lapissa lyhyempiä -asutkos pohjoisessa?

En asu pohjoosessa vaan Etelä-Pohjanmaalla.

No asiat on todellakin sitten muuttuneet. Olen E-Pohjanmaalta ja 174cm ja kaikki kaverit myös samaa luokkaa, hoikkia kaikki myös aikuisena.

Voisiko olla niin että nykynuoriso on leveämpää :D ja näyttää siten lyhyemmiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
keskimäärin pitempiä ovat, Lapissa lyhyempiä -asutkos pohjoisessa?

En asu pohjoosessa vaan Etelä-Pohjanmaalla.

No asiat on todellakin sitten muuttuneet. Olen E-Pohjanmaalta ja 174cm ja kaikki kaverit myös samaa luokkaa, hoikkia kaikki myös aikuisena.

Voisiko olla niin että nykynuoriso on leveämpää :D ja näyttää siten lyhyemmiltä.

Monia hoikkia ja lyhyitä tyttöjä, että ei ole siitä leveydestäkään kyse. Eikä siitä, että kyse olisi jostakin 10-vuotiaista niin kuin jotkut meinaa.

Wikipedia: "Nuorten suomalaisten, 15-24-vuotiaiden, naisten keskipituus on pysynyt suht samana jo ainakin vuodesta 1978 lähtien vaihdellen 165cm ja 166cm välillä"

(Mä olin aikoinaan kouluterkkarin mittauksessa lukion tokalla täsmälleen 165,5 cm. :xmas: )

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_pituus

Yhteistyössä