Onko normaalia jos vauvalla menee joskus 2-4 h ennen kuin nukahtaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Rytmit Ok, laitan aina samaan aikaan nukkumaan, mutta aika usein menee todella kauan ennen kuin nukahtaa, on selvästi väsynyt mutta huutaa vaan? Vauva 10 kk. Tätä on kestänyt nyt 2 kk, ei vaikuta tuleeko hampaita vai ei. Mahdolliset sairaudet poissuljettu.

Mutta mitäs jos lapsi ei olekaan väsynyt? Jos otat pois sängystä ja alat seurustella lapsen kanssa jne., onko sitten tyytyväinen? Esikoisen ja vielä toisen lapsen kohdalla yritin kovasti nukutella ja uskoa, että lapsi on väsynyt, mutta seuraavien lasten kohdalla olen huomannut, että lapsi saattaakin kaivata illalla seurustelua nukkumaanmenon sijaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmailija:
Monelta laitat nukkumaan. Ja millainen on muuten rytmi?

Herätys 7.30 ---> aamupuuro

päiväunet n. 10-11.30 ---> lounas klo 12

iltapäivätorkut n. 14-14.45 --->välipala

päivällinen n. 16

iltapala klo 18.30 -19 maissa, jonka jälkeen iltapesut, iltalaulut jne., nukkumaan klo 20-21 välillä, kun alkaa näyttää selvästi väsymyksen merkkejä. Tosiaan vaikka olisi todella väsynyt, ei nukahda välttämättä kuin monen tunnin päästä, huutaa ja kitisee, seisoskelee sängyssä vaikka olisi puoliunessa. :-(((

Alkuperäinen kirjoittaja Kuukkeli:
Mutta mitäs jos lapsi ei olekaan väsynyt? Jos otat pois sängystä ja alat seurustella lapsen kanssa jne., onko sitten tyytyväinen? Esikoisen ja vielä toisen lapsen kohdalla yritin kovasti nukutella ja uskoa, että lapsi on väsynyt, mutta seuraavien lasten kohdalla olen huomannut, että lapsi saattaakin kaivata illalla seurustelua nukkumaanmenon sijaan.

On tosiaan aina selvästi väsynyt kun laitan nukkumaan, mutta tappelee unta vastaan, seisoo sängyssään jne., jos otan pois sängystä, huutaa kurkku suorana väsyneenä, muttei silti nukahda.

Pitäisiköhän vielä viedä lääkäriin? Olen kyllä käyttänyt, mutta jos kuitenkin olisi joku vika jota ei ole huomattu?

Kuulostaa samalta kuin meillä. Itse otin rattaat avuksi kun en enää jaksanut ainaista tappelua. Eli kun lapsi alkaa olemaan väsyn oloinen, lykkään rattaisiin ja heijailen uneen. Menee n. 5 min ja nukkuu sikeesti. Rattaista siirrän sänkyyn. Tiedän ettei ole pidemmän päälle hyväksi, mutta nyt väliaikaisesti on käytössä.

tuo teidän aikataulu vaikutti ihan hyvältä,mutta tuo iltahuuto pitkältä.Meneekö päivällä ok nukkumaan? mitä teette illalla kun vauva huutaa,millä lailla rauhoittelette?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
tuo teidän aikataulu vaikutti ihan hyvältä,mutta tuo iltahuuto pitkältä.Meneekö päivällä ok nukkumaan? mitä teette illalla kun vauva huutaa,millä lailla rauhoittelette?

Vauva nousee aina seisomaan sängyn laitaa vasten ja huutaa siinä. Yleensä laitamme hellästi takaisin makuulle ja silittelemme rintaa ja selkää. Monesti pidän toista kättä hänen päänsä päällä ja toisella kädellä silitän. Usein vaan silittely ei onnistu, kun lapsi vääntää itsensä samantien pystyyn, kovan huudon kanssa. Joskus hänet saa laittaa parikymmentäkin kertaa makuulle ja silitellä ja taputella, ennen kuin lopulta siihen silittelyyn rauhoittuu ja nukahtaa.

Usein käy niinkin, että monen monta kertaa näyttää nukahtavan silittelyyn, mutta kun lähden (tai mies lähtee ) pois huoneesta, nousee taas pystyyn ja alkaa huutaa. Siis vaikka olisi mennyt puoli tuntia, ja olisimme lähes varmoja että hän on unessa.

Joka ikinen ilta tätä samaa taistelua. Lapsi on tosiaan selvästi väsynyt kun hänet laittaa sänkyyn, mutta taistelee loppuun asti unta vastaan, monesti vielä puoliunessakin nousee seisaalleen huutamaan. :-(

Päivällä nukahtaa hyvin rattaisiin, muutamassa minutissa. Sänkyyn ei päivälläkään nukahda tuon paremmin.

Olen joskus oikein vaikeina iltoina nukuttanut rattaisiin ja siirtänyt siitä sänkyyn, vaikkei se kai olekaan hyvä pidemmän päälle. On vaan omat voimat niin vähissä että joskus tekee mitä vaan että lapsi nukahtaisi, laittaa vaikka sinne rattaisiin.

Tämä ilta oli tavallistakin vaikeampi, meni todella kauan rattaista huolimatta, huusi vaan niissäkin. Lopulta siirsin rattaista pois ja sain sänkyyn nukahtamaan silittelemällä päätä ja rintakehää, mutta meni tasan 2 h.

Alkuperäinen kirjoittaja We:
Ota nukkumaan viereesi :) Lapsi kaipaa turvaa ja hellyyttä!

Ekat 8 kk nukuttiin perhepedissä pelkästään, mutta sitten siirrettiin omaan sänkyyn kun oppi konttaamaan, koska vauva alkoi olla niin levoton yöllä ja konttailla siellä. Muutaman kerran mönki meidän yli ja meinasi pudota sängystä, vaikka olimme tehneet isoista tyynyista esteet. Lapsi nukkui minun ja seinän välissä, mutta sekään ei estänyt häntä mönkimästä.

Sen jälkeen olemme nukuttaneet omassa sängyssä, kun olimme sitä mieltä ettei perhepeti ole noin levottomalle ja liikkuvalle lapselle enää turvallinen. Jos olisi rauhallisemmin nukkunut, olisi voinut olla vaikka kuinka kauan perhepedissä.

Meillä on tuo sama edessä, tiedän sen. Nukkuu keskessä, mutta juurikin alkanut konttailemaan, saa ihan pelätä, millon en vaan herää kun kiipeää minun yli :/ Ei rupea nukkumaan kunnolla omassa sängyssä, olen kokeillut nostaa välillä omaan sänkyyn (imetän vielä yöllä), heräilee siellä tunnin välein, itkee, pakko ottaa viereen.. Kauhulla odotan jatkoa. Meillä myös ikää 10kk.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja We:
Ota nukkumaan viereesi :) Lapsi kaipaa turvaa ja hellyyttä!

Ekat 8 kk nukuttiin perhepedissä pelkästään, mutta sitten siirrettiin omaan sänkyyn kun oppi konttaamaan, koska vauva alkoi olla niin levoton yöllä ja konttailla siellä. Muutaman kerran mönki meidän yli ja meinasi pudota sängystä, vaikka olimme tehneet isoista tyynyista esteet. Lapsi nukkui minun ja seinän välissä, mutta sekään ei estänyt häntä mönkimästä.

Sen jälkeen olemme nukuttaneet omassa sängyssä, kun olimme sitä mieltä ettei perhepeti ole noin levottomalle ja liikkuvalle lapselle enää turvallinen. Jos olisi rauhallisemmin nukkunut, olisi voinut olla vaikka kuinka kauan perhepedissä.

Mä em edes yritä nukuttaa omaan sänkyyn koska tulos ois sama kuin teillä..Eli nukutan meidän sänkyyn ja siirrän jonkun ajan kuluttua kun on nukahtanut omaan sänkyyn.

Jos ihan vauvasta kyse niin onhan tuo pitkä aika. Omani valvoneet aina herättyään ja ruoan jälkeen pari tuntia ja pikkuhörpyt olen antanut ennen uusia unia. Muuten kyllä kellä hyvään odottaa unta niin kauan.
Itse huonouninen ja viime yönäkin nukahdin viiden jälkeen.

ottakaa jalat siksi aikaa pois teidän sängystä, että lapsi osaa unissaakin tulla alas? laita vaikka patja sillepuolen lattialle mihin lapsi laskeutuu! ei ole varmaan joo kovin kaunista sisustusta, mutta jos se takaa paremmat unet niin.. :D meillä hoettiin aina sängystä poistuessa "varpaat ensin" siitä lähtien kun alkoi tulla sängystä pois. ei muistaakseni kertaakaan ole perhepedistä tippunut, meillä oli sänky seinää vasten ja sängyn pääty myös-eli pääsi pois vain jalkopäästä ja se huomattiin ennenkuin oli reunalla. aloitin siis koulun kun kuopus oli 10kk ikäinen perhepetiläinen =)

Meilläkin perhepedissä nukkunut oppi samoihin aikoihin tulemaan sängystä jalat edellä alas kun oppi kunnolla konttaamaan. Muutama päivä ahkerasti harjoiteltiin ja kertaakaan ei tippunut. Meillä ei vauva nukahtanut omaan sänkyyn, kun kaipasi läheisyyttä yölläkin (jos heräsi yöllä niin hirveä huuto jos ei ollu ketään kosketus etäisyydellä, Nyt on reipas 3v ja nukkuu omassa huoneessa ja tosi hyvin meni perhepedistä pois siirtyminen isompana kun tyttö oli itse valmis siihen. Pienenä kun muutama kerta koitettiin nukuttaa pinnikseen niin pelkkää huutoa siitä tuli ja tyttö nukahti kun oli huutanut itsensä väsyksiin vaikka olin vieressä. Joten neuvolaa uhmaten pysyttiin perhepedissä =)

Alkuperäinen kirjoittaja OHO!!!:
Selvästikään rytmit ei ole kunnossa, jos lapsi huutaa illalla KAKSI-NELJÄ TUNTIA!!!!

Kun neuvolan mukaan taas rytmit on kunnossa.

Herätys n. klo 7.30, aamupuuro

päikkärit n. klo 10-11.30, lounas

iltapäivänokoset n. klo 14.30-15.15, välipala

päivällinen n. klo 17

iltapala klo 19.30, iltapesut, pyjama päälle, unilaulu, sänkyyn klo 20-20-30, tuolloin näyttää aina selvästi väsyneeltä, mutta sitten show alkaa.:-((((

Rytmi on aika säännöllinen, puolisen tuntia saattaa joskus heittää puoleen tai toiseen. Eli käsittääkseni vian ei pitäisi olla rytmissä tai sen puutteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
ottakaa jalat siksi aikaa pois teidän sängystä, että lapsi osaa unissaakin tulla alas? laita vaikka patja sillepuolen lattialle mihin lapsi laskeutuu! ei ole varmaan joo kovin kaunista sisustusta, mutta jos se takaa paremmat unet niin.. :D meillä hoettiin aina sängystä poistuessa "varpaat ensin" siitä lähtien kun alkoi tulla sängystä pois. ei muistaakseni kertaakaan ole perhepedistä tippunut, meillä oli sänky seinää vasten ja sängyn pääty myös-eli pääsi pois vain jalkopäästä ja se huomattiin ennenkuin oli reunalla. aloitin siis koulun kun kuopus oli 10kk ikäinen perhepetiläinen =)

Kokeiltu on joitakin kertoja, lapsi tulee sieltä alas heti kun hänet sinne laittaa, ja jos laittaa takaisin, tulee uudestaan, vaikka sata kertaa. :-)

Tuo meidän lapsi on erittäin vilkas ja liikkuvainen, ja taistelee viimeisillä voimillaakin unta vastaan. Harmi vaan kun se pitää tehdä huutaen. :-(

Ootko kokeillut pistää aiemmin nukkumaan vaikkei vielä näyttäisikään väsyneeltä? Entä nukkuisiko pikkutorkut vielä päivällisen jälkeen?
Nää on meillä toiminut. :) Jos pääsee liian väsyneeksi on nukahtaminen ihan mahdotonta. Aina ei edes nuku noita alkuillan tirsoja, mutta jo vaunussa/sängyssä vietetty lepohetki on auttanut.

Alkuperäinen kirjoittaja TeylaEmmagan:
Ootko kokeillut pistää aiemmin nukkumaan vaikkei vielä näyttäisikään väsyneeltä? Entä nukkuisiko pikkutorkut vielä päivällisen jälkeen?
Nää on meillä toiminut. :) Jos pääsee liian väsyneeksi on nukahtaminen ihan mahdotonta. Aina ei edes nuku noita alkuillan tirsoja, mutta jo vaunussa/sängyssä vietetty lepohetki on auttanut.

Olen kokeillut, pongahtaa seisomaan kuin vieteriukko, ja hilluu siellä, ja jos häntä ei huomioida, alkaa huuto.

Yhteistyössä