Onko neulojaihmisiä paikalla? Tartteis vähän apua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aloittelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aloittelija"

Vieras
Oon neulomassa Novitan ohjeella villahousuja pikkukaverille, mutta haarakavennusten kohdalla iski ymmärtämättömyys. "Kavenna kpl:n etureunassa (= oikea reuna) joka 2.krs 1x3 s ja vielä 2x1 sekä samanaikaisesti takareunassa joka 2.krs 1x3 s, 1x2 s ja 2x1 s = 55(58)61 s" Eli, neulonko silmukat yhteen vai teenkö ylivedot? Tein kappaleen alussa ylivedot ja lopussa neuloin yhteen, siis joka toisella kerroksella, mutta lopputulos tähän mennessä näyttää (lähinnä tuolta kappaleen takareunasta) omituiselta.. Help please :)

Itse oon (oletetaan et tuo neulotaan tasona) aina tehnyt ylivetokavennuksina kerroksen alussa. Eli eka etureunassa kavennus, neulonut silmukat, kääntänyt työn ja tehnyt takareunassa tuon kavennuksen. En sit tiedä onko se oikein tapa...

Tuossa alussa missä pitää kaventaa 3 s kerrallaan, teet kuten päättelisit kappaletta eli kerroksen alussa päättelet 3s (tai 2s), ja vasta kun kavennetaan 1s kerrallaan, voit neuloa ne yhteen (tai tehdä sen ylivetokavennuksen). Jos sen tekee reunaan, ei se näy kun kappaleet ompelee yhteen joten sillä ei merkitystä.

Jos neulot 3/4 silmukkaa kerrallaan yhteen (kun alussa pitää kaventaa 3s), niin se varmaankin näyttää omituiselta. Ja kavennukset teet aina kerroksen alussa, eli eteen ja taakse oikeastaan eri kerroksilla.

Oliko epäselvästi selitetty?

Yhteistyössä