Onko muka näin ettei ole palautus oikeutta vaatteella? huh huh

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cukkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

cukkis

Jäsen
10.08.2005
506
0
16
Ostin toissa päivänä vaatteet adatto nimisestä liikkeestä. Ja en oikein tiennyt onko hyvä sitten mun asuteeseen. Nyt tässä sovittelen vaatteita ja en tykkää paidasta asukokonaisuuteen.

Kuitissa ei lue mitään vaihto/palautus oikeudesta? Soitin liikkeeseen niin sanoi että voi vaihtaa mutta rahoja ei tarvitse palauttaa....apua....en ole kuulluttaakn moisesta.
Ja oltiin tosi nyrpeitä. Ja arvatkaas mitä? Mulla ei ole mitään hintalappua tossa vaatteessa kiinni...se taisi ottaa ne pois kun maksoin....? mulla on vaan kuitti ja vaatteet viikattuna pussissa....

Miten voin todistaa että en ole käyttänyt niitä....

Ei kaupoilla ole mitään pakollista vaihto/palautusoikeutta. Jos kauppa tällaisen tarjoaa, se on pelkästään heidän oma päätöksensä. Mieti siis tarkkaan, mitä ostat, sillä todellakaan kaikki paikat eivät mahdollisuutta palautukseen tarjoa. Ethän voi viedä ruokakauppaankaan takaisin joulukinkkua tai maitopurkkia ja vaatia rahoja takaisin...

Kauppojen ei tarvitse suostua vaatteiden vaihtoon tai palautukseen . Joilakin liikkeillä on sellainen käytäntö mutta jokainen liike saa päättää itse onko palautus tai vaihto-oikeutta.
Netti ja postimyynnissä on taas palautus oikeus.

Minäkin luulin että on samoilla linjoilla turkilmaksen kanssa.....

Juu tiedän ettei maitoa voi viedä takasin kauppaan....mutta olen luullut että vaatteita voi palauttaa... :( siine meni 90 ?

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Mä taas luulen että kaupoilla todella on vaihto-ja palautusvelvollisuus tietyn ajan. Ja jos ei niin ole, niin siitä pitää erikseen mainita.

Eipäs vaan olekaan. Ainoastaan jos tuotteessa on vika. Ja silloinkin on mahdollisuus korjauttaa, ei tarvitse antaa uutta tilalle.

Jos ostaa liikkeestä niin ei ole palautusoikeutta, ellei sitten kauppa sitä myönnä. Palautusoikeus on netti-, posti- ja kotimyynnissä. Kotimyynnissäkin vain jos et itse kutsu esittelemään. Näin siis lain mukaan. Kannattaa tosin suosia liikkeitä, jotka antavat palautusoikeuden. Moni liike antaakin sen kysyttäessä.

Alkuperäinen kirjoittaja cukkis:
Minäkin luulin että on samoilla linjoilla turkilmaksen kanssa.....

Juu tiedän ettei maitoa voi viedä takasin kauppaan....mutta olen luullut että vaatteita voi palauttaa... :( siine meni 90 ?

Postimyynnissä on erilaiset ehdot kuin tavallisessa kaupassa ostettaessa.

Mä taas luulen että kaupoilla todella on vaihto-ja palautusvelvollisuus tietyn ajan. Ja jos ei niin ole, niin siitä pitää erikseen mainita.

Ainoastaan jos vaate on viallinen . Ei ole yleistä vaihto- tai palautus oikeutta, joillakin liikkeillä on mutta se on heidän täysin oma markkinointijippo.

Kuluttajavirasto sivuilla sanotaan näin:

Sinulla ei ole oikeutta vaatia kauppaa purettavaksi, koska olet itse tehnyt väärän valinnan. Monilla isommilla liikkeillä on kuitenkin nykyään lisäetuna esimerkiksi kahden viikon palautusoikeus, jolloin kaupan voi perua ilman mitään syytä. Jos kauppa ei tällaista lisäetua tarjoa, voit paluttaa ostoksen kauppaan ainoastaan silloin jos ostamassasi tuotteessa on virhe tai olet ostanut sen avokaupalla. Jos liike ei tarjoa palautusoikeutta, voit yrittää vaihtaa tuotteen toiseen - siihen liikkeet yleensä suostuvat, vaikka rahoja ei palauteta.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

Eipäs vaan olekaan. Ainoastaan jos tuotteessa on vika. Ja silloinkin on mahdollisuus korjauttaa, ei tarvitse antaa uutta tilalle.

Ei ole. Mutta suurin osa kaupoista tarjoaa palveluna palautusoikeuden. Mä kyllä varmistan sellaisen etukäteen. Esim Kekäleessä se sitten kirjoitetaan kuittiin käsin.

Ainoastaan kotimyynnissä on pakollinen kahden viikon palautusoikeus, koskee kaikkea postimyyntiä, puhelinmyyntiä ja verkostomarkkinointia. Mutta liikkeestä ostettuihin tuotteisiin ei tämä oikeus liity.

Monessakaan kaupassa ei ole palautusoikeutta. Erikseen kysyttävä avokaupalla. Melkein joka paikassa onnistuu vaihtaa vaikkei olis mainintaa, mutta kauppa saa päättää näistä itse. Poikkeus netti- ja postimyyntikaupat koska ei voi nähdä mitä ostaa.

nyt on höynäytetty tyhmää...että ottaa päähän.....olen tottunut kun noilla isoilla kaupoilla on tuollainen etu niin ostan välillä sovittamattakin vaatten. Noh opimpahan nyt kantapään kautta asian :(

Täällä on sellainen pikkunen lasten vaateliike kuin Olivia & Oskar ja sieltä ostin vaatteen joka sitten kotona osoittautui virheelliseksi.
Palautusoikeutta heillä ei ole, ei edes tässä tapauksessa. Vaihto-oikeus on aina 14 vrk, jos ei löydy sopivaa niin antavat lahjakortin liikkeeseen sille summalle, voi sitten myöhemmin käyttää.

Tämä tulikin jo varmasti monesti todettua, mutta selvitetään vielä näinkin. Kun ostat kaupasta jonkin tuotteen, teet kaupan kanssa sopimuksen. Kauppa tarjoaa tiettyä tuotetta tiettyyn hintaan ja sinä hyväksyt sopimuksen maksamalla tuotteen. Tästä saa sopimuspaperinkin, jossa lukee yleensä "KUITTI". Yksipuolisesti sopimusta ei voi perua -ei kauppa eikä ostajakaan, mutta toisinaan sopimusehdoissa annetaan tähän mahdollisuus nk. avokaupalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä on sellainen pikkunen lasten vaateliike kuin Olivia & Oskar ja sieltä ostin vaatteen joka sitten kotona osoittautui virheelliseksi.
Palautusoikeutta heillä ei ole, ei edes tässä tapauksessa. Vaihto-oikeus on aina 14 vrk, jos ei löydy sopivaa niin antavat lahjakortin liikkeeseen sille summalle, voi sitten myöhemmin käyttää.

Mikä tuotteessa virheenä? Kaupalla on velvollisuus korjata virhe ja jos se ei siihen kykene kohtuullisessa ajassa, kauppa voidaan purkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pientenäiti:
Selvästi viallinen tuote on eri asia. Jos heillä ei ole tarjota ehjää tilalle, on kauppa purettava. Tämä viesti on tuolle Olivia&Oskar-ihmiselle.

Ei ole heti purettava, kaupalle pitää antaa ensin mahdollisuus korjata virhe.

Alkuperäinen kirjoittaja Lakitar:
Alkuperäinen kirjoittaja pientenäiti:
Selvästi viallinen tuote on eri asia. Jos heillä ei ole tarjota ehjää tilalle, on kauppa purettava. Tämä viesti on tuolle Olivia&Oskar-ihmiselle.

Ei ole heti purettava, kaupalle pitää antaa ensin mahdollisuus korjata virhe.

Esim antamalla vastaava tuote.

Alkuperäinen kirjoittaja cukkis:
nyt on höynäytetty tyhmää...että ottaa päähän.....olen tottunut kun noilla isoilla kaupoilla on tuollainen etu niin ostan välillä sovittamattakin vaatten. Noh opimpahan nyt kantapään kautta asian :(

Hyvä jos opit :) Mä oon kai niin vanhanaikainen, että melkein ärsyttää yks kaveri, joka ostelee vaan aina 2 eriväristä paitaa jos ei osaa päättää ja surutta palauttaa kun ei tykkääkkään. Kyl se on niin et jos ostat ni omistat.

Yhteistyössä