Onko muita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viblsp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miltä kuulostaisi ajatus, että vauvat nukkuisivat ulkona ainakin yhdet päikkärit? Näin he eivät häiriintyisi muiden perheenjäsenten elosta, vaan hyvinkin saattaisivat nukkua raittiissa ulkoilmassa yhtäjaksoisesti pitemmät unet? Rytmitä niin, että isompikin lähtee samaan aikaan sinun kanssasi päikyille ja esikoinen touhuaa vaikka isän kans sillä välin?

Rattaat eivät mahdu parvekkeen ovesta, tulipahan sekin nyt sitten kokeiltua. Hölmölän-Iita suositteli riippukehtoa ja sellaisen ajattelin sitten ostaa ja jos tehoaa, ostan toisenkin. Mies ei ole päikkäriaikana useimmiten kotona. Viime viikonloppuna vei isomman tytön ja poikavauvan ulos. Esikoinen sattui silloin nukkumaan ja sain tyttövauvan unille. Oli kyllä ihanaa.

Vauvat nukkumassa, huimat 11 minuuttia nukkuneet, kohta varmaan toinen tai kumpiki taas herää.

Päivän rauhallinen hetki nyt siis. Isommat katsovat telkkaria hiljaa.

Meilläkin eletään täysillä lasten ehdoilla arkea. Lapsia on kuusi, puolet on jo koululaisia. Yksi lapsistamme on paljon apua tarvitseva sairas lapsi. Joten jos lisäät omaan työmäärääsi vielä sellaisen lapsen jota on ruokittava suoraan vatsalaukkuun letkun kautta, voit kuvitella et joillakin on vielä enemmän sitä hommaa. Mutta olen erittäin positiivisesti ajatteleva ihminen ja sillä asenteella jaksan eteenpäin, ainaskin iltaan asti kunnes lapset nukkuvat :) En yhtään väheksy sinun työmäärääsi. Jokaisella lapsiperheellä on ne omat työnsä. Jo yhden lapsen kanssa voi olla todella työlästä lapsiarkea. Meilläkin on niin monenlaista lasta et kukaan ei ole samanlainen. Toinen tarvitsee jokahetkistä hoivaa ja toinen tarvitsee paaaljon vähemmän. Olen kiitollisuudella ottanut vastaan kunnallista kotiapua koska olen huomannut et lapsetkin voivat paremmin kun heidän kanssaan on äiti joka saa joskus käydä virkistäytymässä ja on siten paljon hyvä tuulisempi kuin se äiti joka vaan äksyilee väsyneenä ja itkuisena sitä kamalaa työmäärää mikä heidän kanssa on. Joka ilta painan väsyneenä pään tyynyyn ja toivon ettei kukaan sairastu yön aikana et saisin nukkua ehyen joskin lyhyen yön...
Mut ajatellaan et joskus se helpottaa kunhan lapsetkin kasvaa. Sitten itkeä tihrustamme et miks ne tenavat kasvaa niin nopeesti. Nyt tuokin lähtee kouluun ja tuokin jo rippikouluun ja sit ne muuttaa pois kotoa.
Päivä kerrallaan ja positiivista asennetta kehiin.
Jätä ne sotkut ja siivot ja kutsu ne hoitajat apuun ennekuin uuvut kokonaan. Eihän ne tule kotiasi katsomaan vaan sinua ja lapsiasi.

Alkuperäinen kirjoittaja tuttua puuhaa:
Meilläkin eletään täysillä lasten ehdoilla arkea. Lapsia on kuusi, puolet on jo koululaisia. Yksi lapsistamme on paljon apua tarvitseva sairas lapsi. Joten jos lisäät omaan työmäärääsi vielä sellaisen lapsen jota on ruokittava suoraan vatsalaukkuun letkun kautta, voit kuvitella et joillakin on vielä enemmän sitä hommaa. Mutta olen erittäin positiivisesti ajatteleva ihminen ja sillä asenteella jaksan eteenpäin, ainaskin iltaan asti kunnes lapset nukkuvat :) En yhtään väheksy sinun työmäärääsi. Jokaisella lapsiperheellä on ne omat työnsä. Jo yhden lapsen kanssa voi olla todella työlästä lapsiarkea. Meilläkin on niin monenlaista lasta et kukaan ei ole samanlainen. Toinen tarvitsee jokahetkistä hoivaa ja toinen tarvitsee paaaljon vähemmän. Olen kiitollisuudella ottanut vastaan kunnallista kotiapua koska olen huomannut et lapsetkin voivat paremmin kun heidän kanssaan on äiti joka saa joskus käydä virkistäytymässä ja on siten paljon hyvä tuulisempi kuin se äiti joka vaan äksyilee väsyneenä ja itkuisena sitä kamalaa työmäärää mikä heidän kanssa on. Joka ilta painan väsyneenä pään tyynyyn ja toivon ettei kukaan sairastu yön aikana et saisin nukkua ehyen joskin lyhyen yön...
Mut ajatellaan et joskus se helpottaa kunhan lapsetkin kasvaa. Sitten itkeä tihrustamme et miks ne tenavat kasvaa niin nopeesti. Nyt tuokin lähtee kouluun ja tuokin jo rippikouluun ja sit ne muuttaa pois kotoa.
Päivä kerrallaan ja positiivista asennetta kehiin.
Jätä ne sotkut ja siivot ja kutsu ne hoitajat apuun ennekuin uuvut kokonaan. Eihän ne tule kotiasi katsomaan vaan sinua ja lapsiasi.

Hieno asenne sinulla. :flower: Kyllä mieki olen tuota yrittäny ajatella, että hetken tämä vain kestää, mutta se ei auta oikein. Siis kun se pätee vasta kun jälkeenpäin miettii, mutta tällä hetkellä ei.

Joskus parempina aikoina mietin että voi kunpa vauvat olisivat aina vauvoja, jaksan kyllä vieläkin ihastella niitä kun esim. naureskelevat toisilleen tai peilikuvalleen tai kutittaessa. Yhä vauvan nauru ja isompien pösilöt lausahdukset saavat hymyn aikaiseksi surunkin keskellä. Mutta alavireessä olen silti, odottelen sitä päivää kun tulisi taas energinen kausi, jolloin melkein odotan että vauvat heräävät kun haluaa vain nuuhkia niiden hiuksia ja pitää sylissä. Nyt vain tulee ahdistunut ajatus "ei hele..." kun alkaa makkarista kuulua itkua.

Miehelle tänään muuten totesinkin jo että meijän pitäisi olla onnellisia että muksut ovat perusterveitä, on ihana asunto ihanalla paikalla ja ruokaa keittiössä.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Rattaat eivät mahdu parvekkeen ovesta, tulipahan sekin nyt sitten kokeiltua. Hölmölän-Iita suositteli riippukehtoa ja sellaisen ajattelin sitten ostaa ja jos tehoaa, ostan toisenkin. Mies ei ole päikkäriaikana useimmiten kotona. Viime viikonloppuna vei isomman tytön ja poikavauvan ulos. Esikoinen sattui silloin nukkumaan ja sain tyttövauvan unille. Oli kyllä ihanaa.

Vauvat nukkumassa, huimat 11 minuuttia nukkuneet, kohta varmaan toinen tai kumpiki taas herää.

Jos haluat heidät ulos nukkumaan, niin kyllä varmaan kasattuna saat rattaat ulos. Ja kopan vain otat sitten sisälle, jotta on lämmin nukkuma-alusta =) Anteeksi, en halua jankuttaa, vaan haluan auttaa. Monesti vauvat nukkuvat todella hyvin ulkona. Tietenkin poikkeus vahvistaa säännön ja on heitäkin, jotka eivät tykkää ulkona nukkumisesta. Mutta ainahan kannattaa kokeilla.

Onko miehellä jokin pakollinen meno juuri päikkäriaikaan? Jos ei, voisiko menoa siirtää yli päikkäriajan? Kenelläkään perheestä ei ole hyvä olla, jos vanhemmat tai vaikka toinen vanhempi väsyy.

Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:

Jos haluat heidät ulos nukkumaan, niin kyllä varmaan kasattuna saat rattaat ulos. Ja kopan vain otat sitten sisälle, jotta on lämmin nukkuma-alusta =) Anteeksi, en halua jankuttaa, vaan haluan auttaa. Monesti vauvat nukkuvat todella hyvin ulkona. Tietenkin poikkeus vahvistaa säännön ja on heitäkin, jotka eivät tykkää ulkona nukkumisesta. Mutta ainahan kannattaa kokeilla.

Onko miehellä jokin pakollinen meno juuri päikkäriaikaan? Jos ei, voisiko menoa siirtää yli päikkäriajan? Kenelläkään perheestä ei ole hyvä olla, jos vanhemmat tai vaikka toinen vanhempi väsyy.

Ehkä mies käy töissä.
Mielestäni viblsp osaa jo aika hyvin rytmit ym. kun on järjissään 4 alle 4-vuotiaaan kanssa joista kaksi alle puolivuotiaita vauvoja.

oletko sä ajatellut laita lapsia hoitoon!Sit sä voit olla rauhassa kaksosten kanssa,ainakin lapset ovat jo se verran isoja että päiväkoti tarvitse heille niin kuin psyykisesti myös fyysistesti

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:

Ehkä mies käy töissä.

Olen ymmärtänyt, että nimenomaan mies ei ole töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja milanna:
oletko sä ajatellut laita lapsia hoitoon!Sit sä voit olla rauhassa kaksosten kanssa,ainakin lapset ovat jo se verran isoja että päiväkoti tarvitse heille niin kuin psyykisesti myös fyysistesti

onhan 2 vauvassakin jo kovasti työtä ja kotityöt päälle. voisihan tuotakin harkita. Mutta viblsp kunnianhimoinen kai, haluaa olla täydellinen äiti. En tosiaan jaksaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja milanna:

onhan 2 vauvassakin jo kovasti työtä ja kotityöt päälle. voisihan tuotakin harkita. Mutta viblsp kunnianhimoinen kai, haluaa olla täydellinen äiti. En tosiaan jaksaisi.
enkä mä! :/ Varma kukaan ei jaksanut!kyllä lapset ovat tärkeitä ,mutta oma terveys myös!Kyllä ne lapset kasvavat vaikka mitä he syövät ja vaikka missä he ovat!
=)

Ehkä mies käy töissä.

Olen ymmärtänyt, että nimenomaan mies ei ole töissä.

Kursseja ym. menoja suht usein. Huomenna hällä työhaastattelu.

Täydellinen äiti en ole enkä voikaan olla, haluaisin vain olla jaksavampi. Hoitoon en vie niin kauan kun itse olen kotona, puolipäiväistä (2 krt viikossa) miettinyt esikoiselle.

tämä on ollu minun pelastus :/

http://www.baby-wise.com/product_info.php?products_id=1132

Tuohon tyttö monesti nukahtaa päivällä.....mua sitte niiiiin jurppi se ainanen nukuttaminen jo toisen lapsen kohdalla jolloin hommasin ton kiikun ja täytyy sanoa, etten kadu osotosta yhtään! Saa kädet edes hetkeks vapaaksi eikä tarvi ite olla vauvaa áina nukuttamassa. Kyllähän niitä nukuttas jos ne tosiaan NUKKUIS, mutta just tommoset surkeat pätkät kauhean nukuttamisrumban jälkeen saa vaan pahalle päälle.

Hömppö, meillä on kaksi tällaista: http://www.babysleepcentre.co.uk/images/GRACO_RANGE_Playtime_Swing_300dpi.jpg

Eivät vaan oikein viihdy, toista ei edes otettu paketista pois.

Oman jaksamisesi kannalta järkevin vaihtoehto olisi että 2 vanhinta olisi hoidossa vaikka 3 päivänä vkossa. Eihän sen tarvi pysyvä järjestely olla.Saisit varmasti levättyä paremmin ja olisit virkeämpi mitä haluatkin,vaikea nähdä muuta ratkaisua tilanteeseesi,jos et halua että kävisi perhetyöntekijä.

Juu, eipä sitä omaa aikaa päivällä juurikaan jää, paitsi meillä kyllä yleensä miehen kanssa on vapaata iltaisin 21-22, mikäli esikoinenkin (8v) pysyy omassa sängyssään. Nyt tyttö tässä sylissä toisella koneella pelaamassa ja pikkuveikka meni pytylle ja kohta varmaan kuuluu "pyyhkii" =)

minäkin vannon tähän ulkona nukuttamisen nimeen.meidän kumpiki lapsista ollut erittäin huonoja nukkujia, paitsi ulkona ovat nukkuneet monta tuntiakin putkeen!Esikoinen ei nukkunut vauva-aikana sisällä kuin 25min pätkiä ja kun minulle suositeltiin tuota ulkona nukkumista niin koko elämä muuttui!

Alkuperäinen kirjoittaja anneli:

minäkin vannon tähän ulkona nukuttamisen nimeen.meidän kumpiki lapsista ollut erittäin huonoja nukkujia, paitsi ulkona ovat nukkuneet monta tuntiakin putkeen!Esikoinen ei nukkunut vauva-aikana sisällä kuin 25min pätkiä ja kun minulle suositeltiin tuota ulkona nukkumista niin koko elämä muuttui!

tarkoitin 15min pätkiä..

Hömppö, meillä on kaksi tällaista: http://www.babysleepcentre.co.uk/images/GRACO_RANGE_Playtime_Swing_300dpi.jpg

Eivät vaan oikein viihdy, toista ei edes otettu paketista pois.

No voi harmi :( Meillä alko viihtymään joskus siinä 3 kk:n ikäsenä...ei tosin nytkään ihan hirveen kauan viihdy, mut monesti siihen sentään nukahtaa, ettei mun tarvi hytkytellä ja hyssytellä. Jaksamisia sinne.....sun työ on nyt olla äitinä ja täys työ sulla kyllä onkin!

Se muuten piti vielä sanoa, et kannattasko ennemmin harkita sitä, että lapset ois vaikka 1-2 päivänä koko päivän hoidossa, entä puolipäivää? Siks vaan, että se kuljettaminen on niin tuhannen rankkaa kans pienten lasten kans. Mulla keväällä oli tilanne jollon piti esikoinen kuljettaa eskariin aamulla, pukea kaikki lapset mukaan autoon. Sit ku tultiin kotiin, kerkesin just ja just täyttää astianpesukoneen, syöttää vauvan ja ehkä juoda kahvit kun sai ruveta taas pukeamaan lapsia ku piti jo eskarilaista lähteä hakemaan :/ Se neljä tuntia on niin lyhyt aika jos joutuu ite kuljettamaan, että ennemmin ehkä harvemmin hoitoon, mut kokopäiväksi sillon ku on, entä usein ja lyhyitä päiviä. Miltä kuullostaa?

Tämä tuskin auttaa, mutta päivä kerrallaan, kyllä se siitä helpottaa, hetki hetkeltä. Itselläni on poika 7v, kaksoset 6v, ja toiset kaksoset 4v. Niin tässä on vain luovittu eteenpäin, koliikit, kiukut, uhmat, kaikki. Päivä kerrallaan. Sitten sitä yhtäkkiä huomasi että nuorimmaiset täyttivät 2v. Mietin mihin ne vaikeat ajat niin vain hävisivät. Ne päivät elettiin sitä elämää, nyt tätä. JA todellakin ymmärrän miksi et kotiapua halua, en halunnut minäkään...

Jos ei haluu kotiapua/vie lapsiaan hoitoon ni ei mun mielestä oo sit aiheellista valittaa..Ne nyt on ainoot vaihtoehot ap:lle miten saisi arkea helpommaksi ja saisi sitä omaa aikaa mitä kaipaa.

Hömppö onhan se juu niinkin, että tuo 4 tuntia on lyhyt aika. Ja loppujen lopuksi tuo esikoinen on toisaalta helpoin kun on omatoimisin.

Kotihoitoa siis yhä mietin, sitten kun olen vaan tän asunnon saanu oikeasti sellaiseen kuntoon että passaa kutsua ne tänne. Aika vain aina loppuu kesken (vauvojen takia) kun alan jotain tehdä, niin tuntuu että aina tulee vain sotkua lisää. Ja onhan se niinkin, että jos tänne sitten niitä tätejä tulee, lähtee yksityisyys pois, en tykkää esim. että joudun makkariin imettään suljetun oven takana ja vieraat ihmiset häärää täällä. Että sikäli kynnys suht korkea. Jopa eräs lääkäri ymmärsi sen, että en ole apua nyt hakenut, totesi että eihän sitä voi olla oma itsensä jos on vieraita talossa.

Hyvä minä, kun tuota parvekenukutusta mietin (meillä ei kukaan ole parvekkeella nukkunut) niin miksihän en noita yhdistelmiä nyt hoksannut... Niillä aika vähän käyttöä ja mahtuu vaivatta parvekkeelle. :D Poika nukkuu nyt makkarissa, mutta jos herää naurettavan nopeasti, puen sen ja pistän parvekkeelle ja parvekkeen ikkuna auki että kuulen jos huutaa.

minulla aikoinaan oli 3 alle 3v, osaan jotenkin ymmärtää väsymyksesi. meillä huusholli meni vuodessa täysin sekaisin, mikään ei ollut paikoillaan, kun ei vain yksinkertaisesti ehtinyt, enkä todella olisi halunnut ulkopuolisia hääräämään huushollissani.
minun elämäni pelastus oli nimenomaan parvekkeella nukutus. jos olin laiska, enkä muka jaksanut lasta ulos laittaa, kostautui se heti, lapsi nukkui huonosti ja pätkissä. koppaa pidin sisällä talvella, se pysyi lämpimänä, ja lapsi oli helppo siinä viedä ja tuoda. muista vain, että kun imetät, pidä rinnat lämpiminä vaikka leveällä villahuivilla kun olet itse ulkona, rintatulehdus ei ole mukava vielä tuohon lisäksi.
toinen helpotus oli, kun 3-vuotiaan sai viedä kerran viikossa seurakunnan kerhoon muutamaksi tunniksi, sinä päivänä pienemmät nukkuivat rattaissa ja tein kävelylenkkiä tai tamppasin matot jne, ja kerronpa myös, etten kuulu kirkkoon, silti lapsi oli tervetullut kun asiasta tiedustelin, joten moralisoijat vaietkoon tässä, kun se kirkolle sopi...
onko teillä tuttuja tai sukulaisia lähellä, kun miehelläsi joskus vapaata, veisitte isommat parina päivänä hoitoon, siivoatte yhdessä urakalla? ja jos on, niin siivouksen jälkeen vielä yksi vapaapäivä ja mies hoitaisi kaksoset, ja sinä nukkuisit?
voimia sinulle.

Yhteistyössä