Onko muita jotka yrittä kasvattaa ihan sukupuolineutraalisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitäs mieltä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miksi nuoren miehen on ok pitää yhden illan juttuja? Miksi naisen ei?

eihän se noin mee, ällöähän se molemmin puolin on, paitsi kuuluu sekin nuoruudessa kokeilla...
kuka muka sanoo että mies voi mutta nainen ei???
no ehkäpä miehet

Miten niin "kuuluu"? Ei mulla ole tarvetta kokeilla.

Niin... Koulussa tytöillä jumppaa kun pojilla oli jalkapalloa, pojilla rugbyä, tytöillä telinevoimistelua. Pojat saivat hyppiä pulpeteilla, tytöille huomautettiin jo pienestä kikatuksesta.

Jokin aika sitten kaupassa serkkuni ei suostunut ostamaan 9-v. tyttärelleen pääkallosormikkaita kun ne olivat poikien ja valittiin vaaleanpunaiset joissa keltainen prinsessakruunun kuva, tyttö parkui.

Muistan muuten ikuisesti kun itse ala-asteella teimme vierailun koulun kanssa, olisikohan ollut ortodoksiselle rukoushuoneelle jossa oli verho jonka takaiseen tilaan saivat vain miehet mennä. Liinapäinen nainen valvoi etteivät tytöt menneet metriä lähemmäs ja pojat irvistelivät verhon takaa huoneesta jonne tytöt eivät päässeet. Sitä vain mietin että miksi koulu edes järjestää vierailun tuollaiseen paikkaan? Tuossa iässä ei ymmärretä kunnioittaa uskontoa vaan se on vain esimerkki miten pojat ovat parempia.

Tuttavan perheessä poika ei saa äitinsä kanssa leipoa kun se on isän mielestä ämmämäistä ja olen huomannut että tuttavat eivät mielellään pidä vaaleanpunaista poikalastensa päällä vaikka lapsi itse haluaisi.

Itse en myöskään ikinä ostaisi pojalleni mitään transformespaitaa sinisenä ja tytölle prinsessapuseroa vaaleanpunaisena. Sisaren poika 3-v. ei suostunut laittamaan punaisia sukkia kun oli oppinut että se on tyttöjen väri jne. Nämä ovat siis täysin opittuja asioita, vanhemmilta ja ympäristöstä opittuja.

Lapsen pitäisi saada olla sitä mitä haluaa ilman opittuja pakkoja.

Toiselta foorumilta kopioitua;

"Mua on aina hämmentäny näissä sukupuolijutuissa se, että miksi juuri lasten kohdalla VÄRIT ovat niin sukupuolitettuja.
Koska kyllähän moni naisellinenki nainen käyttää sinistä, vihreää jne., jos se sattuu hänelle sopimaan. Ja miesten vaatteissa on punaista, nykyään myös vaalenpunaista. esim. nuorten skeittivaatteissa on railakkaasti värejä ihan kaukille sukupuolille. Miksi siis pienet lapset ovat poikkeus? Miksi isillä voi olla lohenpunainen t-paita ja pojalla ei? Miksi moni äiti suosii sinistä itsellään, mutta ei tyttärillään?"

Tuo on ilmeiseti melko lyhytaikainen jenkkijuttu, sinistä pojalle, tytölle punaista mutta niinpä vain sitä tämänpäivän mammat noudattavat hyvinkin pitkälti. Ennakkoluulot siirrätte sitten lapsillenne suoraan ja nämä omille lapsilleen. Surullista.

Ja taas lainaus;

"Onko oikeasti niin vaikea ymmärtää, että sukupuolineutraali kasvatus ei tarkoita biologisen sukupuolen salaamista tai kieltämistä, vaan yhteiskuntaan syvästi juurtuneiden sukupuolittuneiden asenteiden kitkemistä uudelta sukupolvelta. Se, että tytöt puetaan punaiseen ja pojat siniseen ei mitenkään ole kiinni biologiasta, vaan siitä kulttuurista jossa elämme. Samoin se, että naiset laittavat ruokaa ja siivoavat ei johdu siitä, että naisella on tissit ja kohtu, vaan siitä että tämä patriarkaalinen tapa on vain jostain syystä juurtunut länsimaisen ihmisen mielikuvaan "oikeasta naisellisesta naisesta".

Sukupuolineutraalilla kasvatuksella pyritään muuttamaan maailmaa tasa-arvoisempaan suuntaan, jolloin sekä pojilla että tytöillä on aito mahdollisuus valita mitä tekee, ilman että naapurin täti tuijottaa tuimasti ja päivittelee kuinka neitimäinen tai äijämäinen tuo mies/nainen on. "

Tasa-arvoisessa maailmassa ei ole mitään tarvetta pukea vauvaa harmaaseen.

Koltun väri viestii. Eikö ylpeät vanhemmat voi pukea rakasta tytärtään vaaleanpunaiseen, jotta kaikki näkisivät kuinka upea tyttö heillä on? Väri toimii symbolina maailmassa, jossa tunnetaan kaksi sukupuolta.

Sikiöstä tuli vauva, vauvasta tuli tyttö ja tytöstä Maisa. Niin se yksilöityypi ihminen hissukseen ja vanhemmat ovat ristiäisissä onnesta soikeana.

Kai olen vahnanaikainen tässä, mutta tasa-arvo tarkoittaa mielestäni sitä, että molempia sukupuolia arvostetaan tasaisesti ja että molemmat voivat ylpeästi rauhassa nauttien olla sitä mitä ovat. Tasa-arvo ei ole sitä että sukupuolierot pyrittäisiin kätkemään.

Pääsääntöisesti tavoitteena on että aikuisena löytäisi viehättävän komean miehen tai viehättävän kauniin naisen, jonka kanssa mielii peittoa heiluttaa ja aloittaa koko kierto alusta. Väittäisin että lasten tekeminen on mukavempaa puuhaa puolin ja toisin kun sukupuoliset erot ovat esillä.

Palkkaerot ja töiden arvostukseen liittyvät asiat tulee yhteiskunnan tietenkin ratkaista. Kotityöt pitää puolestaan osata jakaa ihan omatoimisesti. Ei näillä asioilla ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa näyttääkö poika pojalta tai tyttö tytöltä.

Mutta hei, pidä toki tukkasi lyhyenä ja huulet kireänä kun käytte miehesi kanssa ulkona niissä unisex-verkkareissanne.

Kyllähän sitä on oikeasti tutkittu, että pojat saavat vähemmällä vaivalla esim. sen kasin koulussa kuin tytöt. Kyllä meillä koulussa oli hyvin eroteltu sukupuoli, pojat pelas lätkää ja tytöt teki jossain rupusessa nurkassa kolmosia. Pieniä asioita kyllä, mutta vaikuttavat ajatusmaailmaan.

Ja sitten tullaan taas siihen mustavalkoisuuteen ja kärjistelyyn. Sukupuolisensitiivinen kasvatus ei tarkoita sitä, että äiti on äärifemakko.. Mä en ainakaan halua, että mun tytär tuntee, ettei pysty johonkin sukupuolensa takia. Tytöissä ja pojissa on tietenkin eronsa, niin fyysiset kuin psyykkiset, mutta sukupuolena kumpikin on yhtä kykeneväinen.

Mua kyllä surettaa ne naiset, joille naisellisuus on sama kuin hiusten pituus.. Tai ne, jotka saavat mieheltään 20 e kuukaudessa käyttörahaa. Samoin mua surettaa ne miehet, jotka pitää ruoanlaittoa ja siivoamista akkojen hommina.

Alkuperäinen kirjoittaja when keepin it real:
Mua kyllä surettaa ne naiset, joille naisellisuus on sama kuin hiusten pituus.. Tai ne, jotka saavat mieheltään 20 e kuukaudessa käyttörahaa. Samoin mua surettaa ne miehet, jotka pitää ruoanlaittoa ja siivoamista akkojen hommina.

Hyvin sanottu.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja mitäs mieltä:
Maailman parhaimmat ihmiset ovat lapset ja nuoret naiset, niin vaatimattomia ja ahkeria ja masentuvat usein. Silti heille on vaa pienipalkkasta paskaduunia ja harjoittelupaikkaa kun röyhkeät ja ahneet keski-ikäiset äijät ovat tyhmiä ja ahneita ja laiskoja ja heille riittää hyväpalkkaista duunia.

Tuskinpa noin huonolla itsetunnolla varustettu nainen pystyy kasvattamaan hyvän itsetunnon omaavaa vahvaa naista, vaan siirtää omat alistuvat mielipiteensä myös tyttäreen.

Pakko kompata tätä. Nainen, jolla on huono itsetunto, luulee tasa-arvon olevan kilpailua naisten ja miesten välillä. Tiodellinen tasa-arvo on sitä, että ihminen, mies tai nainen, saa olla juuri sitä mitä haluaa ja tyttö saa olla just niin prinssessa kun tahtoo.
Kun naisellisuus kielletään tytöltä opetetaan, että naiseudessa on jotain vikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mitäs mieltä:
häh
Esim. kun tytöiltä aina vaaditaan pingottamista koulussa, ei vaadi sitä vaan saa tehdä vaan niitä aineita mitkä kinnostaa.
Meillä tähän saakka kaikki kokeet vielä kiitettäviä kaikissa aineissa, vaikka ei ole vielä lukenut ollenkaan läksyjä. teke vaan pakolliset tehtävät.

Minusta on niin, että pojilta ei vaadita mitään ja saavat tehdä vaan sitä mitä tykkäävät tehdä. Näin ehtii paneutua tarkemmin johonkin tiettyyn juttuun kun taas tytöt ovat täydellisiä kaikessa, eikä sitten jää aikaa siihen tietttyyn juttuun. Eikä tytöt yleensä ehdi kaikessa täydellisyydessään edes miettiä mikä kiinnostaa.
En tiedä onko maailma valmis siihen, että tyttö saa olla ihan sellainen kuin on. Ei tarvitse yrittää olla nätti tai miellyttää.
Maailman parhaimmat ihmiset ovat lapset ja nuoret naiset, niin vaatimattomia ja ahkeria ja masentuvat usein. Silti heille on vaa pienipalkkasta paskaduunia ja harjoittelupaikkaa kun röyhkeät ja ahneet keski-ikäiset äijät ovat tyhmiä ja ahneita ja laiskoja ja heille riittää hyväpalkkaista duunia.

Siis oikeasti, mietitkö yhtään mitä kirjoitit. :whistle:

Kyllähän sitä on oikeasti tutkittu, että pojat saavat vähemmällä vaivalla esim. sen kasin koulussa kuin tytöt. Kyllä meillä koulussa oli hyvin eroteltu sukupuoli, pojat pelas lätkää ja tytöt teki jossain rupusessa nurkassa kolmosia. Pieniä asioita kyllä, mutta vaikuttavat ajatusmaailmaan.

Minä aina halusin pelata korista/jalkapalloa/sählyä yms. Mutta minkäs teet kun liikunnanopettaja kysyi mitä haluaa tehdä ja pelaajia oli about 4kpl ja kaikki muut vaan jumppia/venyttelyä yms.

Kun sitten opettaja sanoi, että tänään pelataan, niin monet tytöt vaan maleksivat kentällä ja lähinnä kiljuivat kun pallo tuli lähelle. Pelaappas siinä nyt sitten jalkapalloa, kun molarikin väistää palloa...

Ja suurinosa näistä kiljujista on tämän hetken äitejä. Voipi vaan itse miettiä, että miksi ei vaivaantunut pelaamaan. Katselijoina oli vain luokan tyttöjä ja liikunnanopettaja, joten erityisesti esittää esim. poikien vuoksi siinä ei tarvinnut. Ehkä pelaaminen ei vaan yksinkertaisesti kiinnostanut. Ehkä tämän hetken monia tyttöjäkään se pelaaminen ei vaan kiinnosta. Mutta kyllä se jumppatuokio sitten saikin kannatusta.. Mutta mikä siinä on että tuo jumppatuokio olisi jotenkin väheksyttävämpi asia kuin tuo pelaaminen?

Nooh, onnesta meidät otettiin usein poikien peleihin mukaan, eikä meitä ees valittu viimeisinä... :xmas:

Ja ainakin meidän koulussa oli meitä tyttöjä pelaamassa myös välitunneilla jalkapalloa. Pesistä pelaamassa oli enemmän tyttöjä kuin poikia.

Ap:n aloitustekstissä oli paljonkin sellaista johon en itse yhdy mutta kyllä, kasvatan sukupuolineutraalisti. Ja se tarkoittaa nimenomaan sitä että sukupuoli on positiivinen asia ja voimavara, ei rajoittava tekijä. Kritisoin sitä että yhteiskunnassa ja maailmassa on vain toiselle sukupuolelle suunnattuja töitä, harrastuksia ja tapoja elää.

Pyrin kasvattamaan tyttäristämme tiedostavia ja hyvällä itsetunnolla varustettuja naisia. He saavat olla mitä haluavat; Prinsessoja tai ritareita, balleriinoja tai jääkiekkoilijoita, ituhippejä tai kapiaisia.

Ihan uteliaisuudesta, mitä naisellisuus sinun mielestäsi on? (en väitä, että olisi mulle just noita)

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Ap:n aloitustekstissä oli paljonkin sellaista johon en itse yhdy mutta kyllä, kasvatan sukupuolineutraalisti. Ja se tarkoittaa nimenomaan sitä että sukupuoli on positiivinen asia ja voimavara, ei rajoittava tekijä. Kritisoin sitä että yhteiskunnassa ja maailmassa on vain toiselle sukupuolelle suunnattuja töitä, harrastuksia ja tapoja elää.

Pyrin kasvattamaan tyttäristämme tiedostavia ja hyvällä itsetunnolla varustettuja naisia. He saavat olla mitä haluavat; Prinsessoja tai ritareita, balleriinoja tai jääkiekkoilijoita, ituhippejä tai kapiaisia.

Tässä tuli asiaa.

Yhteistyössä