onko muita jotka ajattelevat näin....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sekavaako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toinen hyöty säästämisestä on tilanne jossa syystä tai toisesta ei pääsekään matkalle 8-10 kk aikana. Ihminen joka säästää matkaa tai vastaavia päähänpistoja varten ehtii kerätä tuplapotin ja voi tehdä pidemmän matkan eksoottisempaan kohteeseen mutta ap on tässä välissä tuhlannut rahat ja voi vain tehdä pienen matkan johon luottolimitti riittää.

Apn toiminnassa ei ole minkäänlaista järkeä tai hohtoa, pelkästään turhaa riskinottoa.

takerrun vielä tuohon, että mistä tiedät mimmoinen matka ja mihin me tehtiin? pitäisikö minun nyt katua sitä, että meillä oli varsin onnistunut reissu ihan äkkilähdöllä? meinaatko, että lopun elämääni pohdin, nyt, että olisin voinut säästää tuplapotin ja päästä vielä johonkin eksoottisempaan kohteeseen... ehei, en todellakaan, mennyt on mennyttä eikä se muuksi muutu, ainakaan märehtimällä, positiivisesti voi muistella mennyttä matkaa, mulla ei ole tapana kieriskellä missään itsesäälissä ja ajatella että elämäni olisi jotenkin huonompaa kuin ihmisillä, jotka osaavat säästää ja suunnitella ja sijoittaa rahojaan suurten voittojen siivittämänä. Mä elän tässä ja nyt, tulevaisuudessa voi asiat olla mitenpäin vaan, en murehdi sitä etukäteen todellakaan.

Toinen hyöty säästämisestä on tilanne jossa syystä tai toisesta ei pääsekään matkalle 8-10 kk aikana. Ihminen joka säästää matkaa tai vastaavia päähänpistoja varten ehtii kerätä tuplapotin ja voi tehdä pidemmän matkan eksoottisempaan kohteeseen mutta ap on tässä välissä tuhlannut rahat ja voi vain tehdä pienen matkan johon luottolimitti riittää.

Apn toiminnassa ei ole minkäänlaista järkeä tai hohtoa, pelkästään turhaa riskinottoa.

takerrun vielä tuohon, että mistä tiedät mimmoinen matka ja mihin me tehtiin? pitäisikö minun nyt katua sitä, että meillä oli varsin onnistunut reissu ihan äkkilähdöllä? meinaatko, että lopun elämääni pohdin, nyt, että olisin voinut säästää tuplapotin ja päästä vielä johonkin eksoottisempaan kohteeseen... ehei, en todellakaan, mennyt on mennyttä eikä se muuksi muutu, ainakaan märehtimällä, positiivisesti voi muistella mennyttä matkaa, mulla ei ole tapana kieriskellä missään itsesäälissä ja ajatella että elämäni olisi jotenkin huonompaa kuin ihmisillä, jotka osaavat säästää ja suunnitella ja sijoittaa rahojaan suurten voittojen siivittämänä. Mä elän tässä ja nyt, tulevaisuudessa voi asiat olla mitenpäin vaan, en murehdi sitä etukäteen todellakaan.
Sama juttu. Murehtimisen tarvetta vähentää vielä sekin, että säästötilillä on aina vähintään kolmen kuukauden nettopalkan verran rahaa.

en ehkä tuhlaile turhuuksiin silloin niin paljon :)

Mutta jos pistät rahaa säästötilille, niin tuhlaat? Jotenkin jännältä kuulostaa, että jos rahat menevät säästötilille, niin kulutuskäyttäytymisesi ja ajatusmaailmasi muuttuu ihan täysin verrattuna siihen, jos sama summa menee sinne luottoyhtiön tilille? Elämä on hammastenkiristelyä, tuhlaat rahaa eri tavalla, lapsien kanssa ei voi elää positiivista impulsiivista elämää, mitä vielä?

[QUOTE="vierailija";29478681]Sama juttu. Murehtimisen tarvetta vähentää vielä sekin, että säästötilillä on aina vähintään kolmen kuukauden nettopalkan verran rahaa.[/QUOTE]

se on sinulle hyvä juttu, minulle taas eri asiat :)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29478690:
Mutta jos pistät rahaa säästötilille, niin tuhlaat? Jotenkin jännältä kuulostaa, että jos rahat menevät säästötilille, niin kulutuskäyttäytymisesi ja ajatusmaailmasi muuttuu ihan täysin verrattuna siihen, jos sama summa menee sinne luottoyhtiön tilille? Elämä on hammastenkiristelyä, tuhlaat rahaa eri tavalla, lapsien kanssa ei voi elää positiivista impulsiivista elämää, mitä vielä?

olen jännä ihminen :D

onko sun vaikea käsittää ihmisten erilaisuus?

tiivistettynä minä>>> "tuosta vähän tuonne, eikun sittenkin tänne, olipa hyvä ratkaisu, mutta tuo ratkaisu ei ehkä ollutkaan järkevää, noh sitä sattuu, mennään huomenna poriin, hups nyt ollaankin hesassa"

nyt olen jo järjetön.. ei se kyllä haittaa sekään :) korot korot korot, ei ole mun leivänsiivusta pois tänä päivänä tuo etelänmatka joka on jo maksettu ja tehty :)

Korot on pienempi paha kuin riskin jonka otat ja vieläpä aivan turhaan. Riskin voi kätevästi eliminoita käyttämällä omaa säästötiliä "luottopankkina" niin että ottaa kulutuslainan omalta säästötililtä ja sitten maksaa summan takaisin tilille erissä.

Säästötilillä ei tarvitse makuuttaa enempää kuin sen summa mikä sinulla nyt on luottokortin luottorajana.

Hyöty tästä on se että jos jotain odottamatonta tapahtuu ja tulot muuttuu niin kulutuslaian korot ei lähde juoksemaan eikä mökit ja talot lähde alta.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29478714:
Näköjään. En ole ennen ajatellutkaan, että joku voisi murehtia sitä, että säästötilillä on rahaa.

miksi murehtisin, kun ei mulla ole säästötiliä? käyttötili, jossa toisinaan enemmän rahaa, toisinaan vähemmän.

[QUOTE="vieras.";29478724]Korot on pienempi paha kuin riskin jonka otat ja vieläpä aivan turhaan. Riskin voi kätevästi eliminoita käyttämällä omaa säästötiliä "luottopankkina" niin että ottaa kulutuslainan omalta säästötililtä ja sitten maksaa summan takaisin tilille erissä.

Säästötilillä ei tarvitse makuuttaa enempää kuin sen summa mikä sinulla nyt on luottokortin luottorajana.

Hyöty tästä on se että jos jotain odottamatonta tapahtuu ja tulot muuttuu niin kulutuslaian korot ei lähde juoksemaan eikä mökit ja talot lähde alta.[/QUOTE]

voiko etelänloman maksaminen luottokortilla korkojen noustessa tosiaan aiheuttaa talon, mökin ja muun omaisuuden menetyksen?

Älä nyt vanhoista virheistä murehdi. Nyt tiedät paremmin ja jatkossa voit toimia fiksummin. Olemme antaneet hyödyllisiä vinkkejä siitä miten voit hoitaa raha-asiat niin että 1) et ota turhia riskeja 2) et menetä rahaa korkojen muodossa 3) voit jatkossa tehdä vieläkin hienompia äkkilähtöjä.

[QUOTE="vieras.";29478749]Älä nyt vanhoista virheistä murehdi. Nyt tiedät paremmin ja jatkossa voit toimia fiksummin. Olemme antaneet hyödyllisiä vinkkejä siitä miten voit hoitaa raha-asiat niin että 1) et ota turhia riskeja 2) et menetä rahaa korkojen muodossa 3) voit jatkossa tehdä vieläkin hienompia äkkilähtöjä.[/QUOTE]

kiitos vinkeistä, ehkäpä niistä joitakin voin hyödyntää.
Tiedostan kuitenkin, että varmasti tulen ottamaan turhia riskejä, varmasti teen elämässäni virheitäkin ja varmasti tulen tekemään niitä äkkilähtöjä aina kun tulee tilaisuus.

[QUOTE="vierailija";29478791]Luulenpa, että elämme melko lailla yhtä spontaanisti. Sillä erotuksella vain, että sinä maksat laskun huvituksista luottokortilla ja minä käteisellä :) Kukin tavallaan.[/QUOTE]

jep, minä olen maksanut matkan luottokortilla :) se on tullut selväksi neljän sivun verran :)

[QUOTE="vieras.";29478825]Korot lähtevät siis juoksemaan jos ette pysty lyhentämään luottolainaa ja laina-aika venyy. Sairasloma + yllättävä meno voi aiheuttaa ikävän tilanteen jos lisäksi on useamman tonnin luottolaina eikä säästöjä.[/QUOTE]

ok. no näin ei tapahtunut.

[QUOTE="vieras.";29478724]Korot on pienempi paha kuin riskin jonka otat ja vieläpä aivan turhaan. Riskin voi kätevästi eliminoita käyttämällä omaa säästötiliä "luottopankkina" niin että ottaa kulutuslainan omalta säästötililtä ja sitten maksaa summan takaisin tilille erissä.

Säästötilillä ei tarvitse makuuttaa enempää kuin sen summa mikä sinulla nyt on luottokortin luottorajana.[/QUOTE]

Näin. Pienet lainat kannattaa aina ottaa omalta säästötililtä eikä luottofirmasta tai pankista. Omat lainaehdot ovat paaljon paremmat kuin minkään pankin :)

[QUOTE="vierailija";29478846]Niin on tullut. Neljää sivua tuskin olisi tullut, jos et aloituksessasi olisi antanut ymmärtää, että tavallinen järkevä säästäminen jollain tavoin estäisi spontaanisti elämisen. Valtaosa ihmisistä kun osaa sekä säästää että nauttia elämästään.[/QUOTE]

valtaosa ihmisistä osaa säästää ja nauttia elämästään, en ole sitä kiistänyt missään vaiheessa, en myöskään ole sanonut että oma toimintani olisi ainoa oikea tapa. Sen sijaan, että olisin saanut vastauksia muilta, jotka elävät samallatavoin kuin itse, sain sättimistä luotolla maksetusta lomasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä:
Huhhuh, niinkö ulkomaanmatkat olisivat jokin onnellisuuden tae.
Tässä hetkessä eläminen on hyvä, mutta ei kai se estä säästämistä.

onko täällä hiukan kapeakatseista porukkaa, jos kerrot käyneesi ulkomailla ja nauttivasi matkoista, on se nimenomaan se onnellisuuden tae ja elämästä ei mitenkään voi nauttia ilman niitä.. mitä helkkaria? jos kerrot että et säästä, niin se on mailmanloppu...

valtaosa ihmisistä osaa säästää ja nauttia elämästään, en ole sitä kiistänyt missään vaiheessa, en myöskään ole sanonut että oma toimintani olisi ainoa oikea tapa. Sen sijaan, että olisin saanut vastauksia muilta, jotka elävät samallatavoin kuin itse, sain sättimistä luotolla maksetusta lomasta.
Täällä saa aina sättimistä :) Olihan tuolla jokunen vastaus, jossa on eletty samalla tavalla kuin sinä. Uskoisin, että varsinkin nuorten keskuudessa on aika tavallista, että huvitellaan ensin ja lasku siitä maksetaan vasta jälkikäteen. Ongelmat syntyvät, jos tapahtuu jotain, ettei olekaan varaa maksaa. Monen nuoren velka- ja ulosottokierre on alkanut juuri niin. On laskettu, että on varaa maksaa ja sitten sattuu jotain yllättävää eikä olekaan. Joudutaan siirtämään laksujen eräpäiviä, jättämään laksuja maksamatta ja pian niitä on kertynyt sellainen pino, ettei tulot enää riitäkään selviytymään sotkusta.

Yhteistyössä