onko muita jotka ajattelevat näin....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sekavaako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29478416:
No ihan samalla logiikalla, kuin sinustakaan ei voi elää hetkessä, jos säästää etukäteen.

En kai missään vaiheessa ole sanonut että säästäminen olisi huono? toki sellainen tietoinen säästö päivämäärällä x tehtävään kohteeseen x ei ole hetkessä elämistä, vaan suunniteltu reissu, eikä siinäkään mitään väärää tietenkään ole, MINÄ en vain ole sellainen :)

En kai missään vaiheessa ole sanonut että säästäminen olisi huono? toki sellainen tietoinen säästö päivämäärällä x tehtävään kohteeseen x ei ole hetkessä elämistä, vaan suunniteltu reissu, eikä siinäkään mitään väärää tietenkään ole, MINÄ en vain ole sellainen :)

siis meinaatko, että säästää ei voi, jos ei ole käyttökohde etukäteen selvillä?

[QUOTE="vieras.";29478411]Toinen hyöty säästämisestä on tilanne jossa syystä tai toisesta ei pääsekään matkalle 8-10 kk aikana. Ihminen joka säästää matkaa tai vastaavia päähänpistoja varten ehtii kerätä tuplapotin ja voi tehdä pidemmän matkan eksoottisempaan kohteeseen mutta ap on tässä välissä tuhlannut rahat ja voi vain tehdä pienen matkan johon luottolimitti riittää.

Apn toiminnassa ei ole minkäänlaista järkeä tai hohtoa, pelkästään turhaa riskinottoa.[/QUOTE]

no haittaako se että jossakin ei ole minkäänlaista järkeä? tai sinun mielestäsi ei ole hohtoa?
Eikö riskejä voi ottaa? onko se väärin?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29478450:
siis meinaatko, että säästää ei voi, jos ei ole käyttökohde etukäteen selvillä?

en meinaa, säästää voi halutessaan vaikka kaikki rahansa vaikkei mitään kohdetta ole.
Mutta onko väärin, jos ihminen ei halua säästää?

no haittaako se että jossakin ei ole minkäänlaista järkeä? tai sinun mielestäsi ei ole hohtoa?
Eikö riskejä voi ottaa? onko se väärin?

Ei se varmaan väärin ole, mutta tuo sinun hetkessä elämisesi ei miltään muita osin eroa säästävien ihmisten elämästä, kuin tuon riskienoton kannalta. Siinä mielessä kuulostaa kyllä oudolta tämä elämäntapasi hehkutus.

Miksi pitää säästää "tietoisesti"? Voi ottaa ihan elämäntavaksi pistää joka kuukausi rahaa säästöön. Ja käyttää niitä säästöjä sitten, kun keksii niille jotain kivaa käyttöä. Minusta on ihan mukavaa, että ulkomaanmatkalta palattuani voin vaikka heti varata uuden matkan, ostaa uusia kodinkoneita vanhojen tilalle tms. Eli matkasta huolimatta on säästötilillä rahaa pahan päivän varalle.

Kuulutko mahdollisesti niihin, joilla nk raha polttelee taskussa? Jos säästötililläsi olisi vaikkapa 3000 €, niin sinulle tulisi lähes pakottava tarve käyttää se johonkin? Silloin ymmärrän tuon sinun tapasi, koska säästötilillesi ei pääsisi koskaan kertymään suurempia summia.

en meinaa, säästää voi halutessaan vaikka kaikki rahansa vaikkei mitään kohdetta ole.
Mutta onko väärin, jos ihminen ei halua säästää?

No vielä sanon, ettei se varmaan väärin ole, mutta se tässä nyt menee pieleen, että oletat, ettei säästävät ihmiset pysty tai halua elää hetkessä, vaikka se ei liity tähän käytäntöösi millään tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29478470:
Ei se varmaan väärin ole, mutta tuo sinun hetkessä elämisesi ei miltään muita osin eroa säästävien ihmisten elämästä, kuin tuon riskienoton kannalta. Siinä mielessä kuulostaa kyllä oudolta tämä elämäntapasi hehkutus.

missä ja miten olen elämäntapaani hehkuttanut? kysyin onko muita kaltaisiani.. vastaukseksi sain sättimistä luotolla maksetusta etelänmatkasta, lisäksi kovin moni tiesi ennustaa perheemme taloudellisen tilanteen ja taisi tuossa joku jo analysoida lasteni tyytyväisyyttä elämäänsä ja arvostella minua äitinä.
olen myöntänyt, että olen tuuliviiri, enkä välttämättä elä aina järkevästi.

missä ja miten olen elämäntapaani hehkuttanut? kysyin onko muita kaltaisiani.. vastaukseksi sain sättimistä luotolla maksetusta etelänmatkasta, lisäksi kovin moni tiesi ennustaa perheemme taloudellisen tilanteen ja taisi tuossa joku jo analysoida lasteni tyytyväisyyttä elämäänsä ja arvostella minua äitinä.
olen myöntänyt, että olen tuuliviiri, enkä välttämättä elä aina järkevästi.

No kyllä sen voi minusta laskea hehkuttamiseksi kun "et säästä hampaat irvessä, vaan elät hetkessä". Siis oletat, että sinun tapasi on jotenkin helpompi ja rennompi, vaikka todellisuudessa ihan yhtä lailla sinä maksat niitä luottolaskujasikin "hampaat irvessä".

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29478503:
No kyllä sen voi minusta laskea hehkuttamiseksi kun "et säästä hampaat irvessä, vaan elät hetkessä". Siis oletat, että sinun tapasi on jotenkin helpompi ja rennompi, vaikka todellisuudessa ihan yhtä lailla sinä maksat niitä luottolaskujasikin "hampaat irvessä".

en saa kyllä tuosta mitään hehkutettavaa... Järkeväähän olisi säästää hampaat irvessä, että saisi sen etelänloman maksettua heti, MINÄ en ole sellainen, ehkäpä mulla sitten se raha polttelee tuolla taskussa niin kuin joku jo totesikin.
Mitä luottolaskuja minä makselen hampaat irvessä?

Sanoiko aloittaja maksaneensa luottokorttilaskuja hampaat irvessä? En mä näe apn toiminnassa mitään pahaa. Korttimaksujen maksaminen ei näyttänyt vaikuttavan juuri niiden kuukausien elämään, vai näyttikö?

Mä ostan kaikki luottokortilla yleensä ja vain huvikseni pankkikortilla. Luottokorttimaksut menee tililtä ennen kuin niistä kukaan on mitään korkoa vailla.

en saa kyllä tuosta mitään hehkutettavaa... Järkeväähän olisi säästää hampaat irvessä, että saisi sen etelänloman maksettua heti, MINÄ en ole sellainen, ehkäpä mulla sitten se raha polttelee tuolla taskussa niin kuin joku jo totesikin.

Aloitusviestissä puhuit, miten haluat lapsille positiivisia muistoja jne, ihan kuin säästäminen sulkisi tällaiset asiat pois.

Niitä samoja luottolaskuja sinä maksat hampaat irvessä, joihin me muut olemme etukäteen hampaat irvessä säästäneet etukäteen. Etkö vieläkään tajua, vai etkö muista mitä olet itse tähän ketjuun kirjoittanut? Miksi summan x säästäminen pitäisi tehdä hampaat irvessä, jos luottolaskun, jonka summa on x, maksamistakaan ei tarvitse tehdä hampaat irvessä.

Irvistelet kun laitat rahaa omalle säästötilille mutta ei jos laitat samat rahat + korot luottoyhtiön tilille? Etkö huomaa miten järjettömältä tuo selittely kuulostaa?

Sanoiko aloittaja maksaneensa luottokorttilaskuja hampaat irvessä? En mä näe apn toiminnassa mitään pahaa. Korttimaksujen maksaminen ei näyttänyt vaikuttavan juuri niiden kuukausien elämään, vai näyttikö?

Mä ostan kaikki luottokortilla yleensä ja vain huvikseni pankkikortilla. Luottokorttimaksut menee tililtä ennen kuin niistä kukaan on mitään korkoa vailla.

Minun pointtini oli se, että jos luottomaksujen maksaminen ei vaikuta elämään, mistä tulee oletus, että etukäteen säästäminen vaikuttaisi elämään?

Miksi pitäisi säästää hampaat irvessä? Miksei voi vain laittaa ylimääräisen rahan säästöön? Ilman hampaiden kiristelyä?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29478531:
Aloitusviestissä puhuit, miten haluat lapsille positiivisia muistoja jne, ihan kuin säästäminen sulkisi tällaiset asiat pois.

Niitä samoja luottolaskuja sinä maksat hampaat irvessä, joihin me muut olemme etukäteen hampaat irvessä säästäneet etukäteen. Etkö vieläkään tajua, vai etkö muista mitä olet itse tähän ketjuun kirjoittanut? Miksi summan x säästäminen pitäisi tehdä hampaat irvessä, jos luottolaskun, jonka summa on x, maksamistakaan ei tarvitse tehdä hampaat irvessä.

kerroin myös, että ajattelutapani on seurausta siitä, että lähipiirissä on ikäviä kuolemantapauksia ja itselleni on tullut tunne, että koskaan ei tiedä onko sitä aikaa jäljellä paljon vai vähän.

Etelänmatkamme vuoksi normaali arkikulutus ei kärsinyt, toki heti samassa kuussa emme olisi voinet lähteä etelänmatkalle uudestaan, JOS astianpesukone ja pyykkikone olisi hajonnut yhtä aikaa niin talous olisi voinut olla hetkellisesti sitä kädestä suuhun meininkiä (jonka siis minä käsitän sellaisesi, ettei ole muuhun kuin ruokaan varaa) Jos alkaisin tietoisesti säästämään nyt 2kk päästä tehtävän etelänlomaan, niin impulssivisuuteni ei onnistuisi välttämättä, jos tiedän, että reissu tuli tehtyä ja se on jälkikäteen maksettava pois niin se karsii toki tiettyjä päähänpistoja pois, se vaan on MINULLE niin päin helpompi kuin ennakkoon tietoinen säästäminen.

Mutta jos nyt unohdetaan tuo raha-asioiden pohtiminen, jokaisella meillä rahankäyttö on erilaista ja kukaan meistä ei voi toistemme tuloja ja menoja tietää tai ennustaa.

voi hyvänen aika mitä tiukkapipoja täällä on, varmaan saatte orgasmeja siitä että pääsette kauhistelemaan ap:n elämäntapaa.

Mun luetun ymmärtämiselläni ap ei pyydä keltään apua matkojensa maksamiseen eikä myöskää kerro että matkan maksamisen takia jokin muu tärkeä asia jäisi maksamatta tai hoitamatta. Olen itse elänyt vielä boheemimpaa elämää kuin ap rahankäytön osalta, mutta aina olen saanut uuden pesukoneen tai muun hankinnan tehtyä jos edellinen sattuu hajoamaan. Nykyään on lainat maksettu ja lapset isoja, joten säästöön jää halusi tai ei. Olen ihan samaa mieltä, elämästä pitää nauttia silloin kun siihen vielä pystyy, tietenkin niin että normiarki toimii myös taloudellisesti.

[QUOTE="vierailija";29478568]Miksi pitäisi säästää hampaat irvessä? Miksei voi vain laittaa ylimääräisen rahan säästöön? Ilman hampaiden kiristelyä?[/QUOTE]

koska en kuitenkaan miljonääri ole, niin kyllä se tietoinen säästäminen olisi varmasti jostakin pois (viimekuussa tuhlasin tarpeettomasti rahaa turhuuksiin) , kaikista parasta tietysti olisi jos voittaisi lotossa, eikä tarvitsisi miettiä rahaa ollenkaan :)

kerroin myös, että ajattelutapani on seurausta siitä, että lähipiirissä on ikäviä kuolemantapauksia ja itselleni on tullut tunne, että koskaan ei tiedä onko sitä aikaa jäljellä paljon vai vähän.

Etelänmatkamme vuoksi normaali arkikulutus ei kärsinyt, toki heti samassa kuussa emme olisi voinet lähteä etelänmatkalle uudestaan, JOS astianpesukone ja pyykkikone olisi hajonnut yhtä aikaa niin talous olisi voinut olla hetkellisesti sitä kädestä suuhun meininkiä (jonka siis minä käsitän sellaisesi, ettei ole muuhun kuin ruokaan varaa) Jos alkaisin tietoisesti säästämään nyt 2kk päästä tehtävän etelänlomaan, niin impulssivisuuteni ei onnistuisi välttämättä, jos tiedän, että reissu tuli tehtyä ja se on jälkikäteen maksettava pois niin se karsii toki tiettyjä päähänpistoja pois, se vaan on MINULLE niin päin helpompi kuin ennakkoon tietoinen säästäminen.

Mutta jos nyt unohdetaan tuo raha-asioiden pohtiminen, jokaisella meillä rahankäyttö on erilaista ja kukaan meistä ei voi toistemme tuloja ja menoja tietää tai ennustaa.

Siis edelleen sinulle on ihan mahdoton ajatus ihan vain säästää, ilman mitään tavoitetta ja etukäteen suunnittelua? Ihan vain niin, että tilistä olisi helppo laittaa x määrä rahaa sivuun ilman, että se vaikuttaa mihinkään.

[QUOTE="vieras.";29478547]Irvistelet kun laitat rahaa omalle säästötilille mutta ei jos laitat samat rahat + korot luottoyhtiön tilille? Etkö huomaa miten järjettömältä tuo selittely kuulostaa?[/QUOTE]

nyt olen jo järjetön.. ei se kyllä haittaa sekään :) korot korot korot, ei ole mun leivänsiivusta pois tänä päivänä tuo etelänmatka joka on jo maksettu ja tehty :)

Mun vanhemmat säästää kaiken pahan päivän varalle. Siis ihan kaiken. Äiti palelee ikivanhassa ohueksi kuluneessa talvitakissa kun ei passaa tuhlata vaan pitää säästää. Joskus olen kysyny milloin on niin paha päivä että säästöihin voi kajota (siis he, en minä heidän säästöihin kajoa) mutta sitä kun ei voi tietää. Minä taas elän heidän mukaansa kuin viimeistä päivää kun matkustan paljon ja käyn hierojalla, kasvohoidossa jne.

Just tollane on ihan kamalaa. : / Odottaa katastrofia, ja tekee ihan itse jo tästä päivästä, joka ikisestä päivästä, sen pahan päivän. Sitten, jos käviskin niin että tulis yllättävää rahaa jostain... Kyllä mua vituttais, jos olisin vuosia kituuttanu täysin turhaan, vaikka oikeesti ois ollu vara elää vähän leveämminki.

Sitä pitää elää sillon ku elämä on. Eli nyt, tässä hetkessä. Ei toki tarkoita sitä että eletään yli varojen tai lähimmäisistä välittämättä, ja eihän ap ole niin tehnytkään. :) (Tietysti ois paras, että sen lomamatkanki maksais heti kokonaan, mut ymmärrän pointin että sinne tahtoo lähteä heti, eikä vasta 4kk päästä.)

Minusta on just hyvä, ettei murehdi ja odota sitä pahaa päivää koko ajan. Voi olla, että sitä saa mitä tilaa. ;)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Bitch
koska en kuitenkaan miljonääri ole, niin kyllä se tietoinen säästäminen olisi varmasti jostakin pois (viimekuussa tuhlasin tarpeettomasti rahaa turhuuksiin) , kaikista parasta tietysti olisi jos voittaisi lotossa, eikä tarvitsisi miettiä rahaa ollenkaan :)
En minäkään ole miljonääri vaan ihan keskituloinen enkä silti tekisi ulkomaanmatkoja, jos se olisi - ennen tai jälkeen matkan - jostain pois. Minusta hyvä taloudellinen tilanne tarkoittaa, että saa laskunsa maksettua, nautittua elämästä ja silti jää sinne säästöönkin jotain.

Yhteistyössä