Onko muita jotka eivät halua, että oma lapsi/lapset syövät herkkuja pienenä?

Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
He ovat varmasti olleet tiukkoja myös muissa asioissa. Ja siis erityisen tiukkoja. Vaikea kuvitella, että sillä terveellisellä ruokavaliolla aiheutetaan aikuisiän traumat ja masennukset... :whistle:

Mut niin siinä vaan voi käydä, on ihan täysin mahdollista. Eikä välttis tarvii olla mitkää yleisesti kauheen tiukat vanhemmat.

Mä sain herkkuja penskana yhtenä päivänä viikossa pääosiltaan. Muuten meillä oli kauheen vähän mitään hyvää. Korjasin sit tilanteen ku alko oleen omaa rahaa käytössä ja viel enemmän sit ku muutin omaan asumaan. Ja edelleen mussutan kauheesti kaikkia herkkuja jne. Mut mulla ei oo mitään syömishäiriöö ja painoki on normaalipainon alarajalla, ku ei vaan tartu.

Niin ja meillä oli ihan normikoti..

Mutta myös niin voi käydä, että omasta lapsesta tulee alkoholisti, peliriippuvainen, huumeriippuvainen, pedofiili, kouluammuskelija.... Vaikka tekis mitä oikein ja palstan mukaan..! :saint: :D

Mä en usko että karkin syönti aiheuttaa alkoholismia.. :saint: :D

Niin, ja mä en muutenkaa tee mitää palstan mukaan. Mä käytän ihan omaa maalaisjärkee ja harkintakykyä :D

He ovat varmasti olleet tiukkoja myös muissa asioissa. Ja siis erityisen tiukkoja. Vaikea kuvitella, että sillä terveellisellä ruokavaliolla aiheutetaan aikuisiän traumat ja masennukset... :whistle:

Mut niin siinä vaan voi käydä, on ihan täysin mahdollista. Eikä välttis tarvii olla mitkää yleisesti kauheen tiukat vanhemmat.

Mä sain herkkuja penskana yhtenä päivänä viikossa pääosiltaan. Muuten meillä oli kauheen vähän mitään hyvää. Korjasin sit tilanteen ku alko oleen omaa rahaa käytössä ja viel enemmän sit ku muutin omaan asumaan. Ja edelleen mussutan kauheesti kaikkia herkkuja jne. Mut mulla ei oo mitään syömishäiriöö ja painoki on normaalipainon alarajalla, ku ei vaan tartu.

Niin ja meillä oli ihan normikoti..

Mutta myös niin voi käydä, että omasta lapsesta tulee alkoholisti, peliriippuvainen, huumeriippuvainen, pedofiili, kouluammuskelija.... Vaikka tekis mitä oikein ja palstan mukaan..! :saint: :D

Mä en usko että karkin syönti aiheuttaa alkoholismia.. :saint: :D

Niin, ja mä en muutenkaa tee mitää palstan mukaan. Mä käytän ihan omaa maalaisjärkee ja harkintakykyä :D

:D

Meillä on sama linja kuin aloituksessa. Meillä lapset syövät suurella himolla marjoja, hedelmiä yms. makeaa, koska se on makeinta mitä on annettu. Kun ruokatottumukset ovat kohdallaan ja hampaiden harjaus onnistuu huolellisesti, on otettu karkkeja mukaan herkkuihin.

Niin ja vanhempien tehtävä on varsinkin pienten lasten kohdalla opastaa ruokailutottumuksissa. Sitten kun ikää ja järkeä tulee lisää, lapsen voi ottaa mukaan päätöksiin. Uskon myös siihen, että lapsi oppii esim. sokerin haitoista, kun vanhempi niistä hänelle kertoo ja siitä keskustellaan. Tämä pätee moneen muuhun asiaan, ei pelkästään ruokaan/herkkuihin! =)

Eli karkkia, sipsiä, jätskiä. Ja tätä en suvaitse myöskään esim. isovanhemmilta! Tämän tiedän olevan ongelma toiselle lapseni mummuista sekä lapseni isoisovanhemmille minun puoleltani. 'Kun ei maistu hyvältä pienen suussa vaikka mummu tässä mutustaa suklaata..' :xmas:

Mä en halua, että lapseni syö roskaruokaa. Ja ei, en ole nipottaja. Meillä leivotaan kyllä ja syödään esim. vispipuuroa, kiisseliä, pullaa, joulupipareita, pannukakkua, lättyjä, pasteijoita, kasvis- ja kinkkupiiraita, oma tekemää pizzaa, täytekakkua, omatekemää mehua jne. :p Mä en myöskään halua, että lapseni juo limsaa tai pillimehua (löytyykö niitä sokerittomana?).

Tiedän myös, etten voi "suojella" lastani loppuikäänsä näiltä herkuilta, mutta tiedän myös omasta kokemuksesta sen, että kun on pienestä pitäen tottunut siihen, että herkut esim. kaverisynttäreillä tms. ovat sattunaista hyvää, ei niitä kaipaa muuten. Ja silloin ne vasta maistuvatkin hyvältä! :whistle:

Ja meillä myös käydään ulkona syömässä, mutta yleensä lähinnä jotain lounas-tyyppistä ruokaa. Meille ulkona syöminen tarkoittaa sitä, ettei kummankaan meistä tarvitse kokata sitä kotiruokaa! :D

Onko muita, jotka ajattelevat samanlailla?

Ja ei, en ole tai yritä olla täydellinen. Mutta eiköhän jokainen äiti ota itselleen jonkun asian, josta on tarkkana. Toiselle se voi olla lapsen vaatteet (lukeudun tähänkin), kodin siisteys, koulumenestys, liikuntaharastukset tms. :snotty:

Tähän on pakko kommentoida,että ITSE olen tällaisen nipottamisen uhri.Emme saaneet karkkia ym ennenkuin kouluiässä.Ja mikä on tulos? Nykyään olen ihan hirveä karkkisieppo ja syön sitä ihan liikaa!!! Ja mä jaksan uskoa,että lapsuudella ON vaikutusta asiaan:koska herkut oli silloin kiellettyjä niin niistä kasvoi jonkinlainen "Kielletty hedelmä".Sitten kun niitä alkoi saada,ja varsinkin sitten kun kasvoin niin,että pystyin itse päättää kuinka paljon herkkuja söin niin voi totta vie kun niitä on mennyt! Olen aika varma,että en olisi tällainen herkkusuu,jos olisin pienestä asti saanu niitä KOHTUUDELLA jolloin niistä ei olisi tullut jotain mystistä tavoiteltavaa vaan ne olisivat ihan tavallisia asioita.EN SIIS SUOSITTELE TUOLLAISTA TOTAALILINJAA ollenkaan! Omille lapsilleni anna karkkia ja muita herkkuja kohtuudella. Ja juuripa luin erään asiaan perehtyneen lääkärin artikkelin,jossa hän sanoi,että on parempi antaa lapselle joka päivä karkkia pienen pieni määrä kuin pitää esim karkkipäiviä tai kieltää niitä kokonaan.Silloin kun lapsi saa niitä KOHTUUDELLA pieniä määriä,karkista ei tule jotain sellaista jota pitäisi hirveästi tavoitella, vaan se on yhtä itsestäänselvä ja arkinen asia kuin leipä tai muu,niin SILLOIN lapsi ei syö sitä ylenmäärin myöskään isona.MInä oman kokemukseni pohjalta uskon tähän täysin. Eli älkää nyt olko niin tolloja,että olette noin nipoja.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mikä logiikka on siinä, että kiisseliä, pullaa, pannukakkua, pipareita, täytekakkua jne saa lapselle antaa, mutta esim. jäätelöä tai suklaanpalaa ei?

sitä minäkin.Ei mee jakeluun tämmönen ihme hömpötys.KAIKKEA KOHTUUDELLA ON PARAS MOTTO MYÖS HERKKUJEN SUHTEEN!

Alkuperäinen kirjoittaja Mietin:
Miksi?
Ei lapsen joka päivä tarvitse herkkuja syödä, mutta mitä pahaa siinä on että mummon luona niitä saa ja joskus pillimehun tai muuta?

No meillä näkee mummoja monta kertaa viikossa, kun he käyvät meillä tai me siellä, joten herkkuja tippuisi aika tiuhaan tahtiin... :whistle: Siin on semmonen juttu, etten halua totuttaa lastani herkkuihin. Sitten niitä ruvetaan vaatimaan useasti ja sitten vielä useammin ja sitten kaupassa ja kierre on valmis! :$

Katson tätä myös pitkällä tähtäimellä. Kun lapseni ei pienenä totu syömään roskaruokaa, ei hän sitä välttämättä teininä/aikuisena myöskään syö. Ehkä jopa jatkaa perinnettä omille lapsilleen... Samoin hampaat kärsii, vaikka kuinka harjais, jatkuvasta herkuttelusta.

Ja kuten aiemmin sanoin, meillä ne herkut ovat hieman keholle ystävällisempiä. =)

jos lapsesi ei pienenä saa syödä roskaruokaa niin se syö sitä ylenmäärin sitten kun pääsee niihin käsiksi. Usko pois!!!

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Miksi?
Ei lapsen joka päivä tarvitse herkkuja syödä, mutta mitä pahaa siinä on että mummon luona niitä saa ja joskus pillimehun tai muuta?

No meillä näkee mummoja monta kertaa viikossa, kun he käyvät meillä tai me siellä, joten herkkuja tippuisi aika tiuhaan tahtiin... :whistle: Siin on semmonen juttu, etten halua totuttaa lastani herkkuihin. Sitten niitä ruvetaan vaatimaan useasti ja sitten vielä useammin ja sitten kaupassa ja kierre on valmis! :$

Katson tätä myös pitkällä tähtäimellä. Kun lapseni ei pienenä totu syömään roskaruokaa, ei hän sitä välttämättä teininä/aikuisena myöskään syö. Ehkä jopa jatkaa perinnettä omille lapsilleen... Samoin hampaat kärsii, vaikka kuinka harjais, jatkuvasta herkuttelusta.

Ja kuten aiemmin sanoin, meillä ne herkut ovat hieman keholle ystävällisempiä. =)

mä olen muuten joskus miettinyt, että miksi lapsille pitää "opettaa" että herkkuja ovat nimenomaan karkit, limsat,sipsit jne.
miksei yhtähyvin niitä voisi olla banaani, omena, viinirypäle esimerkiksi ?

Koska nuo mainitsemasi ovat ns. jokapäiväistä, ei mitään erikoista herkkua :)

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Miksi?

jos lapsesi ei pienenä saa syödä roskaruokaa niin se syö sitä ylenmäärin sitten kun pääsee niihin käsiksi. Usko pois!!!

Jos teini ei saa alkoholia kotona kun kaveritkin juo, tuleeko siitä alkoholisti?
Jos lapsi ei saa pelata kaupan pelikoneita ennenkuin lain sallima ikä niin antaa, tuleeko hänestä peliriippuvainen?

Lista on loputon, mutta minä olen tyytyväinen, että tiedän lapseni syövän terveellisesti! =)

edelleenkään: EN TARKOITA,ETTÄ ALLE KOULUIKÄISELLE PITÄIS ANTAA KARKKIA KILOKAUPALLA,mutta ei oo myöskään mitään järkeä kieltää niitä täydellisesti! Itse annamme lapsillemme karkkeja ym pieniä määriä,mutta olemme tarkkoja siitä,etteivät ne sisällä hirveästi lisäaineita.Eli suosimme lakua,toffeeta ja suklaata ym.Kaikki väripommit jätämme kauppaan.En usko olevani huono äiti vaikka lapsemme syövät silloin tällöin herkkuja.Ja hampaatkin on ihan ehjät.Meille hammaslääkäri sanoi,että reikiä tulee vain jos lapsi saa kariesbakteerin suuhunsa eli paljon tärkeämpää on huolehtia ettei lapsi saa sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Miksi?

mä olen muuten joskus miettinyt, että miksi lapsille pitää "opettaa" että herkkuja ovat nimenomaan karkit, limsat,sipsit jne.
miksei yhtähyvin niitä voisi olla banaani, omena, viinirypäle esimerkiksi ?

Koska nuo mainitsemasi ovat ns. jokapäiväistä, ei mitään erikoista herkkua :)

Mutta voihan niistä tehdä esim. rahkaa, joka olisi sitten jälkiruokaa ja ajaa samalla herkun virkaa?

En muista merkkiä, mutta lastenruokahyllystä löytyy pillimehua, joka on sokeritonta (vain hedelmien oma sokeri). Ei ole kovin voimakasta vaan aika lempeän makuista. On useamman tetran pakkauksessa. Makuja on vain yksi, jossa useaa hedelmää.

Meillä syödään herkkuja, ei mitenkään säännöllisesti mutta on karkkipäivä ja lisäksi on "sääntö" että jos joku tarjoaa niin saa ottaa.

Makeita välipaloja tms. on myös silloin tälloin tarjolla. Silloin kun makeaa on tarjolla, sitä lapset osaa syödä kohtuudella koska ei ole mitään "erikoista" tai "kiellettyä". Monesti karkkipäiväksi varatut karkit löytyy oman huoneen pöydältä syömättöminä (tai siis osa syötynä) monen päivän päästä.

Sitten olen seurannut muutamaa perhettä, jossa makeita ei lapsille juurikaan tarjota (poikkeustilanteissa erittäin rajoitetusti). Siellä kun lapset tulevat synttäreille tms. missä on makeaa tarjolla (vai pitäisikö heidän takia sitten olla tarjoamatta makeaa ollenkaan...) ovat he kuppien kimpussa niin kauan kun vaan makeaa riittää.

Toki tämä otanta on pieni, mutta tukee kyllä omaa ajatustani että jos täysin/liikaa kieltää niin hallaa tekee omille lapsilleen.

Sopiva balanssi, ei älyttömästi, mutta ei mitään järkyttäviä kieltojakaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja koih:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mikä logiikka on siinä, että kiisseliä, pullaa, pannukakkua, pipareita, täytekakkua jne saa lapselle antaa, mutta esim. jäätelöä tai suklaanpalaa ei?

sitä minäkin.Ei mee jakeluun tämmönen ihme hömpötys.KAIKKEA KOHTUUDELLA ON PARAS MOTTO MYÖS HERKKUJEN SUHTEEN!

Näin.

Lukeudutaan myös niihin jotka on koittaneet välttää kaikkia ns. herkkuja mahdollisimman pitkään, jätski mukaanlukien. En oikein tykännyt kun esikoisen oltua noin puoltoistavuotias, toinen mummunsa tyrkyttämällä tyrkytti omaa jäätelötuuttiaan tytölle kysymättä edes. Sanoi vain että "syö nyt, olet jo iso tyttö" |O
Nyt syövät herkkuja mutta kohtuudella. Limsoja käytämme kaikista vähiten.

Miksei sitä lasta voi ohjata siihen suuntaan, että mieluummin välipalaksi omena kuin vanukas. Janojuomaksi sopivaa mehua, ei limsaa. Enkä minä ole kieltämässä lastani täysin herkuista. Kattokaa vaikka kalenterista, että sopivia juhlan hetkiä ja perinneruoka tai -herkku päiviä on luultavasti joka kuukaudelle! Luuletteko todella, että olen kuin joku t-rex joka vaan kieltää ja karjuu eikä selitä? Aika suppeeta sekin... :snotty:

muoks. vesi on myös hyvää!

Miksei sitä lasta voi ohjata siihen suuntaan, että mieluummin välipalaksi omena kuin vanukas. Janojuomaksi sopivaa mehua, ei limsaa. Enkä minä ole kieltämässä lastani täysin herkuista. Kattokaa vaikka kalenterista, että sopivia juhlan hetkiä ja perinneruoka tai -herkku päiviä on luultavasti joka kuukaudelle! Luuletteko todella, että olen kuin joku t-rex joka vaan kieltää ja karjuu eikä selitä? Aika suppeeta sekin... :snotty:

Janojuomaksi meillä vain vettä. Mehukin on meillä "herkku" tai reissueväs.

Alkuperäinen kirjoittaja tsug:
Meillä syödään herkkuja, ei mitenkään säännöllisesti mutta on karkkipäivä ja lisäksi on "sääntö" että jos joku tarjoaa niin saa ottaa.

Makeita välipaloja tms. on myös silloin tälloin tarjolla. Silloin kun makeaa on tarjolla, sitä lapset osaa syödä kohtuudella koska ei ole mitään "erikoista" tai "kiellettyä". Monesti karkkipäiväksi varatut karkit löytyy oman huoneen pöydältä syömättöminä (tai siis osa syötynä) monen päivän päästä.

Sitten olen seurannut muutamaa perhettä, jossa makeita ei lapsille juurikaan tarjota (poikkeustilanteissa erittäin rajoitetusti). Siellä kun lapset tulevat synttäreille tms. missä on makeaa tarjolla (vai pitäisikö heidän takia sitten olla tarjoamatta makeaa ollenkaan...) ovat he kuppien kimpussa niin kauan kun vaan makeaa riittää.

Toki tämä otanta on pieni, mutta tukee kyllä omaa ajatustani että jos täysin/liikaa kieltää niin hallaa tekee omille lapsilleen.

Sopiva balanssi, ei älyttömästi, mutta ei mitään järkyttäviä kieltojakaan :)

just samalla linjalla oon! Ja mulla on kans omasta kaveripiiristä kokemusta asiasta.Yhden kaverin lapset ei koskaan saa karkkia (esikoinen kohta 5v) ja silloin kun niillä on synttärit tai ne tulee meille synttäreille ja on tarjolla karkkeja ynnä muuta näiden lasten perheessä "kiellettyä" niin hyvänen aika ku ne niitä syö! Niillä ihan silmät palaa päässä ja ne ahtaa niitä kaksin käsin suuhunsa.ja meidän lapset YNNÄ KAIKKI LAPSET JOILLE ANNETAAN KOHTUUDELLA KARKKIA, saattavat ottaa muutaman karkin,mutta karkkikippo ei kiinnosta heitä sen enempää kuin banaaniterttukaan, koska karkki on heille arkipäiväinen asia josta ei oo syytä innostua.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja viiru:
mun mielestä ne sokerittomat makeutusaineita sisältävät paskat ovat pahempia kuin sokeriset jos harvakseltaan annat.

samaa mieltä, siis jos on keinotekoisia makeutusaineita. Mutta jos on täysmehua, jossa on vaan hedelmän oma sokeri, se on eri asia.

Siinä on asesulfaami K:ta ja jotain toistakin makeutusainetta...

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja viiru:
mun mielestä ne sokerittomat makeutusaineita sisältävät paskat ovat pahempia kuin sokeriset jos harvakseltaan annat.

samaa mieltä, siis jos on keinotekoisia makeutusaineita. Mutta jos on täysmehua, jossa on vaan hedelmän oma sokeri, se on eri asia.

Siinä on asesulfaami K:ta ja jotain toistakin makeutusainetta...

huoh. siis siinä lilan värisessä tripissä :D

Yhteistyössä