Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:Alkuperäinen kirjoittaja -s-:Hyvähän se on että pieni lapsi ei saa herkkuja, kun ei niitä todellakaan tarvitse. Onko lapsesi minkä ikäinen? Itsekin olin aika tiukka alkuun tuossa mutta sitten se jotenkin alkoi lipsumaan niin että herkkuja syödään mutta kohtuudella. Kolikolla on kyllä kääntöpuolensakin...Voi käydä niin että jos herkkuja liiaksi rajoitetaan niin asia riistäytyy käsistä sitten kun sitä ei enää kontrolloida. Kaverilleni kävi näin, hänen vanhempansa olivat erittäin tarkkoja kaikista herkuista ja karkinsyönnistä jonnekin 3-4lk asti, mutta sitten kun tyttö oppi itse käymään kaupassa niin herkkuja ahtoikin naamaansa joka päivä kun ei ollut kukaan enää kieltämässä. Joten liiallinen kieltäminen voi päinvastoin herättää liiallista kiinnostusta karkkeja kohtaan. Näinhän se menee monessa muussakin asiassa, kaikista paras on ottaa rennosti eikä olla liian jyrkkä. Jos se mummo joskus sen kakkupalan haluaa antaa niin miks siitä stressaamaan kun ei joka päivä kuitenkaan sitä tee.
Tota... En mitenkään usko, että meitä voisi lukea "totaali kieltäytyjiksi"... Mutta miksei ne herkut voi olla juuri niitä mitä ensimmäisessä viestissä luettelin? Miksi ne pitää olla juuri niitä kaupan herkkuja? :snotty:
Alkuperäinen kirjoittaja Mietin:Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:Alkuperäinen kirjoittaja Mietin:Miksi?
Ei lapsen joka päivä tarvitse herkkuja syödä, mutta mitä pahaa siinä on että mummon luona niitä saa ja joskus pillimehun tai muuta?
No meillä näkee mummoja monta kertaa viikossa, kun he käyvät meillä tai me siellä, joten herkkuja tippuisi aika tiuhaan tahtiin...Siin on semmonen juttu, etten halua totuttaa lastani herkkuihin. Sitten niitä ruvetaan vaatimaan useasti ja sitten vielä useammin ja sitten kaupassa ja kierre on valmis! :$
Katson tätä myös pitkällä tähtäimellä. Kun lapseni ei pienenä totu syömään roskaruokaa, ei hän sitä välttämättä teininä/aikuisena myöskään syö. Ehkä jopa jatkaa perinnettä omille lapsilleen... Samoin hampaat kärsii, vaikka kuinka harjais, jatkuvasta herkuttelusta.
Ja kuten aiemmin sanoin, meillä ne herkut ovat hieman keholle ystävällisempiä. =)
Meidän lapsi saa mummolassa herkkuja ja kotiin ostetaan silloin tällöin kauppareissulla karkkia.
Ei hän ainakaan mitenkään niitä vaadi ja kaupassa kitise.
Tietää, että niitä saa ja syö muutaman karkin ja siinä se.
Ei ahmi, vaikka saisi.
Mummolassa syö, mutta ei ylettömiä määriä.
Herkut ovat sellainen arkinen juttu, joten niitä ei silmät kiiluen vedetä ja ahmita.
Tietää, että niitä on ja saa vielä toisellakin kertaa.
Mitä jos lapsesi herkuttomuuden jälkeen alkaakin isompana ottamaan takaisin näitä lapsuusvuosia ja syömään niitä hurjasti.
Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:He ovat varmasti olleet tiukkoja myös muissa asioissa. Ja siis erityisen tiukkoja. Vaikea kuvitella, että sillä terveellisellä ruokavaliolla aiheutetaan aikuisiän traumat ja masennukset...![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:He ovat varmasti olleet tiukkoja myös muissa asioissa. Ja siis erityisen tiukkoja. Vaikea kuvitella, että sillä terveellisellä ruokavaliolla aiheutetaan aikuisiän traumat ja masennukset...![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:Alkuperäinen kirjoittaja Huom:Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:Lidlistä saa pillimehua jossa on ainoostaan hedelmän oma sokeri, ei ollenkaan lisättyä. Ei myöskään makeutusaineita. Hieman on hapanta mutta oikeen hyvää, tytön lempimehua![]()
Ei sitä myydä enää, siis sitä omenatäysmehua. On vaan sitä laimeampaa "omenajuomaa". Ja se on aika litkua, jossa taatusti on sokeria.
Ei se ollu omenamehua. Se oli jotai sekamehujuttua, oli siinä ainaki porkkanaa ja omenaa ja jotai muita viel..
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Mikä logiikka on siinä, että kiisseliä, pullaa, pannukakkua, pipareita, täytekakkua jne saa lapselle antaa, mutta esim. jäätelöä tai suklaanpalaa ei?
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:He ovat varmasti olleet tiukkoja myös muissa asioissa. Ja siis erityisen tiukkoja. Vaikea kuvitella, että sillä terveellisellä ruokavaliolla aiheutetaan aikuisiän traumat ja masennukset...![]()
Mut niin siinä vaan voi käydä, on ihan täysin mahdollista. Eikä välttis tarvii olla mitkää yleisesti kauheen tiukat vanhemmat.
Mä sain herkkuja penskana yhtenä päivänä viikossa pääosiltaan. Muuten meillä oli kauheen vähän mitään hyvää. Korjasin sit tilanteen ku alko oleen omaa rahaa käytössä ja viel enemmän sit ku muutin omaan asumaan. Ja edelleen mussutan kauheesti kaikkia herkkuja jne. Mut mulla ei oo mitään syömishäiriöö ja painoki on normaalipainon alarajalla, ku ei vaan tartu.
Niin ja meillä oli ihan normikoti..
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:Ei siellä minusta myydä enää kuin appelsiinijuomaa ja omenajuomaa. Olisi kiva, jos ottaisivat valikoimiinsa jonkun täysmehunkin, kuten ennen oli se omenamehu. Sitä ostettiin aina.
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:He ovat varmasti olleet tiukkoja myös muissa asioissa. Ja siis erityisen tiukkoja. Vaikea kuvitella, että sillä terveellisellä ruokavaliolla aiheutetaan aikuisiän traumat ja masennukset...![]()
Ei syömishäiriötä ikinä aiheuteta yhdellä asialla, mutta mitä enemmän ruokaan kiinnitetään huomiota niin sitä enemmän lapsi oppii miettimään syömisiään. Silloin mennään minun mielestä metsään. Ihmisen pitäisi syödä vain elääkseen ja se ruoka pitäisi olla ihan toisarvoinen asia. Siksi en itse pidä karkkipäiviä tai muutakaan, en halua että lapset oppivat odottamaan herkkuja. Lapsethan tunnetusti taistelevat vanhempiaan vastaan jossain vaiheessa, ikävää jos se taistelu tapahtuu ruoan kautta.
Alkuperäinen kirjoittaja ks:Meillä kotona oli todella harvoin mitään hyvää, koska meillä oli köyhää. Karkkipäivänä saatiin siskon kanssa pussi ostaa puoliksi, limsaa oli vain synttäreillä, popkornia tehtiin joskus viikonloppuna kattilassa.
Mä en kaipaa edelleenkään namia. Jos haluan herkutella, en osta ns. herkuiksi itselle vaan jotain salaattijuttuja ja ihania hedelmiä, ehkä tuoretta vaaleaa leipää. Joten ei sekään ole mikään taivaan tosi, että kielletyt asiat sitten korjataan aikuisena kun niihin on omaa rahaa.
Alkuperäinen kirjoittaja ks:Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:He ovat varmasti olleet tiukkoja myös muissa asioissa. Ja siis erityisen tiukkoja. Vaikea kuvitella, että sillä terveellisellä ruokavaliolla aiheutetaan aikuisiän traumat ja masennukset...![]()
Mut niin siinä vaan voi käydä, on ihan täysin mahdollista. Eikä välttis tarvii olla mitkää yleisesti kauheen tiukat vanhemmat.
Mä sain herkkuja penskana yhtenä päivänä viikossa pääosiltaan. Muuten meillä oli kauheen vähän mitään hyvää. Korjasin sit tilanteen ku alko oleen omaa rahaa käytössä ja viel enemmän sit ku muutin omaan asumaan. Ja edelleen mussutan kauheesti kaikkia herkkuja jne. Mut mulla ei oo mitään syömishäiriöö ja painoki on normaalipainon alarajalla, ku ei vaan tartu.
Meillä kotona oli todella harvoin mitään hyvää, koska meillä oli köyhää. Karkkipäivänä saatiin siskon kanssa pussi ostaa puoliksi, limsaa oli vain synttäreillä, popkornia tehtiin joskus viikonloppuna kattilassa.
Mä en kaipaa edelleenkään namia. Jos haluan herkutella, en osta ns. herkuiksi itselle vaan jotain salaattijuttuja ja ihania hedelmiä, ehkä tuoretta vaaleaa leipää. Joten ei sekään ole mikään taivaan tosi, että kielletyt asiat sitten korjataan aikuisena kun niihin on omaa rahaa.
Alkuperäinen kirjoittaja -s-:Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:Alkuperäinen kirjoittaja -s-:Hyvähän se on että pieni lapsi ei saa herkkuja, kun ei niitä todellakaan tarvitse. Onko lapsesi minkä ikäinen? Itsekin olin aika tiukka alkuun tuossa mutta sitten se jotenkin alkoi lipsumaan niin että herkkuja syödään mutta kohtuudella. Kolikolla on kyllä kääntöpuolensakin...Voi käydä niin että jos herkkuja liiaksi rajoitetaan niin asia riistäytyy käsistä sitten kun sitä ei enää kontrolloida. Kaverilleni kävi näin, hänen vanhempansa olivat erittäin tarkkoja kaikista herkuista ja karkinsyönnistä jonnekin 3-4lk asti, mutta sitten kun tyttö oppi itse käymään kaupassa niin herkkuja ahtoikin naamaansa joka päivä kun ei ollut kukaan enää kieltämässä. Joten liiallinen kieltäminen voi päinvastoin herättää liiallista kiinnostusta karkkeja kohtaan. Näinhän se menee monessa muussakin asiassa, kaikista paras on ottaa rennosti eikä olla liian jyrkkä. Jos se mummo joskus sen kakkupalan haluaa antaa niin miks siitä stressaamaan kun ei joka päivä kuitenkaan sitä tee.
Tota... En mitenkään usko, että meitä voisi lukea "totaali kieltäytyjiksi"... Mutta miksei ne herkut voi olla juuri niitä mitä ensimmäisessä viestissä luettelin? Miksi ne pitää olla juuri niitä kaupan herkkuja? :snotty:
Ei toki tarviikaan, mutta lapsi oppii aika pian muilta lapsilta mitkä on niitä "oikeita" herkkuja. Eikä ne mun kaverin vanhemmatkaan mitään totaalikieltäytyjiä olleet. Tytöllä oli säännölliset karkkipäivät, mutta kun sai vallan itelleen niin sanotaan näin että suu oli aika pian täynnä reikiä. mut pointti on se että ei saa tehdä liian suurta haloota siitä asiasta. Ja helppo sun on tuota mieltä olla vielä kun lapsi on 10kk ja tuossa vaiheessa pitääkin olla, olin itekin. Mutta kun lapsi tuossa vuoden iän jälkeen osaa ruveta itekin vaatimaan ja ymmärtää kun toiset syö niin äkkiä tajuaa mikä on häneltä kielletty herkku ja mikä ei, niin äkkiä siinä alkaa periaatteet lieventymään.
Alkuperäinen kirjoittaja pöö:Minusta on outoa jos 10 kk ikäiselle vauvalle annetaan lättyjä, pipareita, itse tehtyä mehua, pitsaa tms.. Aika pieni syömään tuollaisiakaan herkkuja.
Alkuperäinen kirjoittaja pöö:Minusta on outoa jos 10 kk ikäiselle vauvalle annetaan lättyjä, pipareita, itse tehtyä mehua, pitsaa tms.. Aika pieni syömään tuollaisiakaan herkkuja.
Alkuperäinen kirjoittaja ks:Alkuperäinen kirjoittaja -s-:Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:Alkuperäinen kirjoittaja -s-:Hyvähän se on että pieni lapsi ei saa herkkuja, kun ei niitä todellakaan tarvitse. Onko lapsesi minkä ikäinen? Itsekin olin aika tiukka alkuun tuossa mutta sitten se jotenkin alkoi lipsumaan niin että herkkuja syödään mutta kohtuudella. Kolikolla on kyllä kääntöpuolensakin...Voi käydä niin että jos herkkuja liiaksi rajoitetaan niin asia riistäytyy käsistä sitten kun sitä ei enää kontrolloida. Kaverilleni kävi näin, hänen vanhempansa olivat erittäin tarkkoja kaikista herkuista ja karkinsyönnistä jonnekin 3-4lk asti, mutta sitten kun tyttö oppi itse käymään kaupassa niin herkkuja ahtoikin naamaansa joka päivä kun ei ollut kukaan enää kieltämässä. Joten liiallinen kieltäminen voi päinvastoin herättää liiallista kiinnostusta karkkeja kohtaan. Näinhän se menee monessa muussakin asiassa, kaikista paras on ottaa rennosti eikä olla liian jyrkkä. Jos se mummo joskus sen kakkupalan haluaa antaa niin miks siitä stressaamaan kun ei joka päivä kuitenkaan sitä tee.
Ei toki tarviikaan, mutta lapsi oppii aika pian muilta lapsilta mitkä on niitä "oikeita" herkkuja. Eikä ne mun kaverin vanhemmatkaan mitään totaalikieltäytyjiä olleet. Tytöllä oli säännölliset karkkipäivät, mutta kun sai vallan itelleen niin sanotaan näin että suu oli aika pian täynnä reikiä. mut pointti on se että ei saa tehdä liian suurta haloota siitä asiasta. Ja helppo sun on tuota mieltä olla vielä kun lapsi on 10kk ja tuossa vaiheessa pitääkin olla, olin itekin. Mutta kun lapsi tuossa vuoden iän jälkeen osaa ruveta itekin vaatimaan ja ymmärtää kun toiset syö niin äkkiä tajuaa mikä on häneltä kielletty herkku ja mikä ei, niin äkkiä siinä alkaa periaatteet lieventymään.
Niin, se on kyllä totta, että kun on yksi pieni taapero, on helppo aikuisena tehdä päätöksi siitä miten asioihin suhtaudutaan ja miten eletään. Kun lapsi alkaa kavereilta oppia juttuja tai kun perheessä on useampia lapsia, niin homma ei ehkä etenekään niin kuin on itse ajatellut. Mäkin tuon ikäisen kanssa olin tosi tiukka sokerin kanssa, mutta niin vaan nyt 3,5v tajuaa kaupassa vaatia karkkia ja jälkiruokaa kotona. Mielestäni kuitenkin aika pitkälle päästiin, ennenkuin lapselle tuli tajuaminen, että kaupassa on tarjolla asioita mitkä maistuisi hyvälle!
Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:Alkuperäinen kirjoittaja pöö:Minusta on outoa jos 10 kk ikäiselle vauvalle annetaan lättyjä, pipareita, itse tehtyä mehua, pitsaa tms.. Aika pieni syömään tuollaisiakaan herkkuja.
:headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Haloo, se on mun ja mieheni herkkuja. Ja TULEVAISUUDESSA myös lapsemme... :xmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:Alkuperäinen kirjoittaja ks:Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:He ovat varmasti olleet tiukkoja myös muissa asioissa. Ja siis erityisen tiukkoja. Vaikea kuvitella, että sillä terveellisellä ruokavaliolla aiheutetaan aikuisiän traumat ja masennukset...![]()
Meillä kotona oli todella harvoin mitään hyvää, koska meillä oli köyhää. Karkkipäivänä saatiin siskon kanssa pussi ostaa puoliksi, limsaa oli vain synttäreillä, popkornia tehtiin joskus viikonloppuna kattilassa.
Mä olen myös tottunut siihen, että herkut ovat jotain muuta kuin karkkia yms. Ja koko ikäni olen syönyt terveellisesti ja muistanut liikkuakin. Mikä siinä on niin väärin, että haluan opettaa tämän myös tytölleni? Ja huom. minä en ole pienenä itse halunnut syödä herkkuja, vaikka olisi ollut mahdollisuus...
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:He ovat varmasti olleet tiukkoja myös muissa asioissa. Ja siis erityisen tiukkoja. Vaikea kuvitella, että sillä terveellisellä ruokavaliolla aiheutetaan aikuisiän traumat ja masennukset...![]()