Onko muilla sellainen kokemus, etteivät PÄIVÄKODIN TYÖNTEKIJÄT katso lasten perään tarpeeksi??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oletteko huomanneet??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oletteko huomanneet??

Vieras
Ymmärrän toki, että ryhmässä on paljon lapsia (joskus jopa yli sallittu määrä) ja vähän aikuisia, mutta kyllä silti pitäisi vähän tarkemmin katsoa lasten perään....

Kun olimme tytön kanssa tutustumassa pk:ssa eräs oman tyttäreni ikäinen (n.1,5-2v) tyttö kiipeili tuolilla. Hoitajat eivät puuttuneet siihen mitenkään. Eivät varmasti voineet olla huomaamatta, koska minäkin huomasin ja tilanne kesti kauan. Sitten tyttö putosi tulilta ja löi päänsä. Hoitaja meni itkevän tytön luo ja torui "ei saa kiipeillä".

Mies vie usein lapsen tarhaan ja sanoo monesti, että hoitaja, joka on vastaanottamassa lapsia, jää vain aulaan istumaan, kun lapset säntäävät leikkihuoneeseen. Kiipeilevät siellä kuulemma tuoleille yms. Mies oli kuulemma kerran mennyt itse kieltämään, kun ei hoitaja ollut puuttunut tilanteeseen.

Muutaman kerran on lapsellemme sattunut joku vahinko (pudonnut penkiltä tms) ja hoitajat aina ovat puolustuskannalla kertoessaan siitä "ei me ehditä joka paikkaan, se on niin vilkas lapsi".

Miehen mielestä asia pitäisi ottaa käsittelyyn. Itse olen tähän asti ollut sitä mieltä, että eihän lapsia voi kotonakaan koko ajan vahtia ja vahingoistahan viisastuu jne... mutta nyt olen tullut vähän sille kannalle, että hoitajille kuitenkin maksetaan siitä, että he pitävät huolen lapsista... ja etenkin alle 3-vuotiaiden ryhmässä pitäisi olla vähän tarkkaavaisempi...

Jotenkin vaan pelkään, että saan "hankalan vanhemman" maineen, jos nyt alan asiasta paasaamaan... ja kenties lapsi saa huonoa kohtelua??!

Minä olen sitä mieltä että asiaan pitäisi puuttua... jos aina vanhemmat tyynesti katsoo sivusta liian isoja ryhmiä tai että ryhmässä on oikeesti lapsiaines sellaista, että sillä henkilökuntamäärällä ei pärjää tms niin ei asioihin koskaan saada parannuksia. siis esim lisää henkilökuntaa. Mun lapset menee syksyllä päiväkotiin ja tiedän jo nyt että saan varmaan hankalan vanhemman leiman. Mutta lapsien etua vain ajattelen... Eikä tietysti kannata heti alkaa syytellä vaan lähteä laajemmin asiaa purkamaan tms.

No siis mua itseeni henk. koht. hieman huolettaa viedä joskus tulevaisuudessa lastani päiväkotiin. Kokoajan (ainakin tuntuu siltä) on juttua, että jotain ikävää sattuu p.kodissa kun ei katsota tarpeeksi lasten perään. Tietty kotonakin voi sattua, mutta ite oon jatkuvasti sivusilmällä tarkkailemassa mitä tyttö tekee, kun taas p.kodissa niitä lapsia on paljon, joiden perään harvat aikuiset katsovat.

Mä oon huomannut silloin tällöin lähipäiväkodissa ohi kulkiessani, että tädit eivät ainakaan ulkona juurikaan kiinnitä lapsiin huomiota. Eivät touhua yhdessä lasten kanssa vaan juoruavat yhdessä muiden tätien kanssa. Lapset tekevät sellaisia juttuja, joihin ite tarhantätinä heti kiinnittäisin huomiota mm. lapsia kiusataan, eräs poika on parikin kertaa ollut yksin pihan nurkassa itkemässä ja tädit vaan juoruavat..

Kyllä asiaan voi puuttua, jos oma lapsi on siellä hoidossa ja on huolissaan lapsensa turvallisuudesta.

Tätä asiaa sivusi yksi juttu Meidän perhe-lehdessä. Siinä yksi kasvatusalan ihminen vaati että pk-henkilökunnan pitää työaikana keskittyä nimenomaan lapsiin eikä aikuisten jutteluihin keskenään.

Lapsiryhmät ovat edelleen kaikesta paasaamisesta huolimatta aivan liian suuria. Siihen asiaan pitäisi jo saada muutos, niin vanhempien kuin hoitohenkilökunnan painostuksella. Että tarmokkaasti vaan asiaa eteenpäin ajamaan! Asiasta on puhuttu jo ihan tarpeeksi monia vuosia!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tätä asiaa sivusi yksi juttu Meidän perhe-lehdessä. Siinä yksi kasvatusalan ihminen vaati että pk-henkilökunnan pitää työaikana keskittyä nimenomaan lapsiin eikä aikuisten jutteluihin keskenään.

Olen samaa mieltä. Kuin myös siitä, että kaikenlainen facebookissa surffaaminen, puhelimessa juoruaminen, omien sähköpostien lukeminen, tupakkatauoilla ravaaminen ym. pitäisi myös saada työajalla loppumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:

Olen samaa mieltä. Kuin myös siitä, että kaikenlainen facebookissa surffaaminen, puhelimessa juoruaminen, omien sähköpostien lukeminen, tupakkatauoilla ravaaminen ym. pitäisi myös saada työajalla loppumaan.

Ja missas päiväkodissa tuohon on oikeasti aikaa? Ei varmasti missään.

Toisaalta työyhteisössä jaksaminen on myös tärkeätä. Jos ei toisen kanssa voi mitenkään keskustella, ei siinäkään ole mitään järkeä. Aivothan siinä jää narikkaan - sitä en lapseni hoitajalta halua.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Toisaalta työyhteisössä jaksaminen on myös tärkeätä. Jos ei toisen kanssa voi mitenkään keskustella, ei siinäkään ole mitään järkeä. Aivothan siinä jää narikkaan - sitä en lapseni hoitajalta halua.

Onhan hoitajilla esim. kahvitunnit ja muita hetkiä päivässä keskustella muiden kanssa kuin juuri silloin kun lapset heitä tarvitsevat. Ei mulla ainakaan ole mikään pakko kokoajan olla juoruamassa töissä ollessani.

En ole huomannut tällaista ongelmaa meidän päiväkodissamme. Mutta sehän ei tarkoita, etteikö ongelmia olisi.

Meillä vanhemmat tuovat lapset kunnolla perille asti päiväkotiin: ensin riisutaan kengät kuraeteiseen, sitten mennään riisumaan vaatteet naulakoille, sitten vanhempi huolehtii käsienpesut ym ja ohjaa itse lapsensa oman ryhmänsä pariin. Hoitajat vastaavat lapsista siinä ryhmässä. Ikinä en ole nähnyt sellaista tilannetta, että lapsi vain pudotettaisiin tarhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ihme:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Onhan hoitajilla esim. kahvitunnit ja muita hetkiä päivässä keskustella muiden kanssa kuin juuri silloin kun lapset heitä tarvitsevat. Ei mulla ainakaan ole mikään pakko kokoajan olla juoruamassa töissä ollessani.

ai sinä sittenkin antaisit heille jonkun hengähdystauon? Koko ajan juoruaminen on kuitenkin hieman eri sfäärissä. Hoitajilla muuten ei ole kahvitaukoja yhtäaikaa, jolloin he voisivat toistensa kanssa jutella vapaasti. Se on sitä, että vuorotellaan lastenvahtimisen välissä ja juostaan huitasemaan sumpit, jos ehtii.

Kotiäideillä kuitenkin on ok pistää mukulat toiseen huoneeseen leikkimään kaksin ja surffailla sitten tälläkin palstalla vaikka kuinka paljon. Kumma kun asenne muuttuu, kun palataan työhön.

Olen tyytyväinen lasteni hoitoon. Aina ei voi jokaista lasta isolla pihalla vahtia herkeämättä. Lapsia on kuitenkin enemmän kuin yksi aikuista kohti. Toki silmäillä heitä pitää, siitä ei ole kysymys. Mutta kyllä lapsen pitää hieman päästä kokeilemaan kiipeilemistä esim penkille. Miten se motoriikka muuten paranee, kuin kokeilemalla?

Alkuperäinen kirjoittaja oletteko huomanneet??:
Jotenkin vaan pelkään, että saan "hankalan vanhemman" maineen, jos nyt alan asiasta paasaamaan... ja kenties lapsi saa huonoa kohtelua??!

Jollei vanhemmat vaadi, niin asia harvoin paranee!! On myös muita tapoja sanoa, kuin paasata :) Tsemppiä!

olen huomannut! jos meet hakee ns.väärään aikaa lasta niin eihän ne edes tiedä missä lapsi on! istuvat puhumassa aikuisten kesken,siis kaikki ryhmän hoitajat ja lapset menee muissa huoneissa ilman valvontaa! pinna täynnä laiskoja akkoja! ei muistakaan töistä makseta jos ne tehdään huonosti=ollaan tekemättä

Sellainen olo tuli viime syksynä kun pk:n pihaan tuli uudet kiipeilytelineet (sellaiset jotka täyttää nää direktiivit ;), ja muutaman viikon päästä oli kolme lasta käsi kipsissä

Johan tässä on kymmenen vuotta katsottu ikkunasta, kuin läheisen tarhan tädit juoruavat joka päivä keskenään pihalla.

Lapset menee missä lystäävät, kiipeilevät puissa jne, ja viisi tarhantätiä seisoo ringissä pihan keskellä, eivätkä noteeraa lapsia juuri lainkaan.

Tuosta syystä en lapsia haluaisi viedä tarhaan. Liian kauan katsonut kuinka huolimattomia siellä ollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja narsku:
Johan tässä on kymmenen vuotta katsottu ikkunasta, kuin läheisen tarhan tädit juoruavat joka päivä keskenään pihalla.

Lapset menee missä lystäävät, kiipeilevät puissa jne, ja viisi tarhantätiä seisoo ringissä pihan keskellä, eivätkä noteeraa lapsia juuri lainkaan.

Tuosta syystä en lapsia haluaisi viedä tarhaan. Liian kauan katsonut kuinka huolimattomia siellä ollaan.

Näin olen itsekin huomannut ja tosi pahalta tuntuu. Kuljen tuon viereisen päiväkodin ohi ja tätsyt vain puhuvat keskenään. Miksi???

No jos on kyse kiipeämisestä niin ennemin kommentoisin siitä, ettei lapsi saa kiivetä! Mielestäni se on luonnollista ja mieluummin opettaisi kiipeämään ja tulemaan alas itseään satuttamatta kuin että kieltää kiipeämisen. Muutoin huolettomuudesta - olen ajoittain törmännyt, mutta se on mielestäni aika ymmärrettävää.

meillä on ollut sellainen tilanne että nämä hoitajat ovat todella valppaita ja juoksentelevat pihalla lapsien perässä,mutta se ei riitä...ulkona juoksee yksi hoitaja pihalla monen 0-3v ikäisen lapsen perässä.
yks päivä hain lasta päiväkodista(2v) ja hoitaja oli torumassa jotain muita lapsia kun tulin,oma poikani olikin kuralätäkössä juomassa,naama vedessä ja koko haalari litimärkä.
LISÄÄ HENKILÖKUNTAA PÄIVÄKOTEIHIN!

Perhepäivähoitajana sanon, että toki jutellaan aikuisten asioista työajalla ulkoillesamme mutta aina on vähintään yhden hoitajan katse kaiken aikaa lapsiporukassa. Turvallisuus ennen kaikkea on mottomme.

Yhteistyössä