Mun tutun esikoinen on tuollainen,
on kylläkin jo 7v, mutta todella pelottava tapaus.
On aina pikkusisaruksiaan/leikkikavereitaan pahoinpidellyt ja samalla HYMYILEE,
mikä on ollut pirun karmivaa.
Aina kyläillessä jos ei olla ulkona, missä sujuu leikit jotenkin kuten,
kun muut pääsee karkuun, niin mun (isommat) lapset istuu mun kainalossa ja pelkää sitä.
Sen pikkuveljellä on kipukynnys jo niin korkea, ettei se edes tunne, kun siltä tulee verta.
Se vetää siis hymy naamalla sisaruksensa nurin hupusta takaraivolleen, hakkaa, puree, tukehduttaa... =(
Oon kehoittanut äitiä hakeutumaan perheneuvolaan, mutta kuulemma koko ajan menee paremmin ja paremmin.
Ja pikkusisarukset on saanut kärsiä VUOSIA.
Hui, tuo kuulostaa jo hurjalta jos tilanne on vuosia jatkunut! Meillä on ensi viikolla 3-vuotisneuvola, josta toivon kyllä jo nyt lähetettä perheneuvolaan!
Mutta siis meillä periaatteessa ihan samanlaista siinä mielessä, että lapsi hymyilee/nauraa samalla kuin satuttaa. Tai on sillai hampaat irvessä, näen jo usein lapsen kasvoilta/käytöksestä milloin hän on sellaisella tuulella että kohta jotain sattuu.
Pitää kokeilla jäähypenkkiä tuohon näkyville. Kuten vaan jo mainitsin, niin on hankalaa viedä lasta jäähylle kun samaan aikaan pitäisi lohduttaa toista. Alunperin meillä toki minä määritinkin sen jäähyn pituuden, mutta kun sitä on niin paljon harrastettu niin poika tietää suurin piirtein itsekin kuinka kauan siellä on oltava, ja tulee sitten itse pois. Hän on aina täysin rauhallinen kun vien hänet jäähylle, ja muutenkin hän on jossain mielessä hyvin rauhallinen lapsi, ei tykkää juoksennella tms., mutta sitten kun (usein muiden lasten seurassa) villiintyy niin näyttää ettei oikein osaa hakea kontaktia muihin muuten kuin fyysisillä "kovilla otteilla". Väsyneenä/nälkäisenä tms. tuota tulee sitten enemmän.
Meillä vanhemmat olemme rauhallisia, jos meillä riidellään niin se on semmoista hiljaista mökötystä toiselle, hyvin hyvin harvoin korotamme ääntämme toisillemme.
Vaikeaa on myös se, että kun poika usein pikkuveljeen kohdistuvan väkivallan "piilottaa" hyvänä pitämisen yhteyteen, niin kun en kuitenkaan haluaisi lapselta kieltää hellyyden osoituksia... Sillä varsin usein hän oikeasti vain silittää tai pussaa pikkuveljeä. Sitten ehkä yhdellä kerralla kymmenestä satuttaa samalla. Ja minusta se kertoo, että lapsi on jo ymmärtänyt että teko on kielletty, jos hän yrittää tehdä sitä salaa äidiltä...
Ja varmasti pojalla on myös mustasukkaisuutta ja huomion hakua, sitä en kiellä. Mutta kaikki ei mene minusta sen piikkiin. Jotenkin pikkuveli/muut lapset vaan saavat hänessä aikaan sellaisen niin voimakkaan tunnereaktion ettei hän pysty hallitsemaan sitä ja purkaa sen sitten fyysisenä kontaktina. Vähän samaan tapaan kuin (ainakin itselläni) joskus kun rapsuttaa hirmu lutuista koiraa, sitä tekee mieli pitää niiiiin kovasti hyvänä, että se varmasti sattuisi! Aikuisena sitä vaan osaa hillitä itsensä ja rapsutella vaan vähän hellemmin...