Kiitos taas vastauksista, erityisesti "vieras", joka olit tullut lasi-ikkunasta läpi, ja Silja.S. Teidän vastauksista oli apuakin. Onneksi on tosiaan ensi viikolla 3-vuotisneuvola, jossa toivottavasti saamme apua tilanteeseen. Itsekin muistelen lukeneeni, että lapsi on väkivaltaisimmillaan 2-3-vuotiaana, jolloin sosiaaliset taidot alkavat pikkuhiljaa kehittyä, mutta ovat vielä hyvin puutteelliset eikä taitoja kaikkien tunteiden käsittelyyn ole, jolloin lapsi sitten purkaa sitä aggressivisella käytöksellä. Joten toivon että tämä on vain ikään ja tähän tilanteeseen liittyvä juttu, joka menee ajan kanssa ohi.
Joku kysyi, mitä siitä seuraa että lapsi virnuilee kun pidän puhuttelua. Toisinaan siitä on seurannut totaalista itsehillinnän pettämistä ja hirveää huutamista(jolla ei ole vaikutusta), joskus sitä että otan pikkuveljen ja menemme vähäksi aikaa eri huoneeseen ja poika jää yksin. Ei ole ehkä paras ratkaisu, mutta minun on vain poistuttava tilanteesta hillitäkseni itseni. Tiedän esim. tuttavaperheen jossa samanikäinen uhmakas poika viedään ulos seisomaan (säästä riippumatta) ja miettimään miksi ei tottele vanhmpiaan. No hyvin on uhma pojasta karissut, mutta itse en kyllä tuolle tielle halua lähteä. Meillä muutenkin tilanne on erilainen, koska poika ei sinällään raivoa tai riehu, vaan tosiaan vaan virnuilee ja on kuin kuuroille korville puhuisi. Ja kuten jo sanoin, joskus olen itse purskahtanut itkuun ja se on ainoa asia joka tekee lapseen välittömän vaikutuksen, hän todella hätääntyy jos näkee minun itkevän.
Voihan olla että taustalla on tosiaan jotain fyysistäkin ongelmaa, mutta tähänkin nyt toivon että osataan neuvolassa ruveta selvittämään. Poika on syönyt ja kasvanut huonosti viimeisen reilun vuoden ajan, ja on motorisesti melko kömpelö(luulen että edessä on joka tapauksessa ainakin jotain fysioterapiaa tms). Voihan se olla että näilläkin asioilla on jotain tekemistä keskenään, lapset ovat niin kokonaisvaltaisia.