Onko mitään muuta 'pohjakoulutusta' peruskoulun jälkeen ( kätilöopinnoista )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opiskelemaan tahtova
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Opiskelemaan tahtova

Vieras
joiden jälkeen voisi opiskella kätilöksi, kuin lukio ja lähihoitajan opinnot??

Kumpikaan ei tunnu minun jutultani mutta kätilön/terveydenhoitajan ammatti kiinnostaisi.

Siis toiseen asteen koulutus pitää olla, että voi hakea korkeakouluun (ainakin mun ymmärtääkseni). Eli kai sä voit vaikka olla joku rakennus tyyppi, joka valmistuu ammatti-instituutista ja sit hakea niillä papereilla ammatikorkeaan.

Niin lisään vielä, että kätilöksi kun opiskellaan, niin silti täytyy käydä ne perusjutut kaikki. Eli se tarkoittaa työharjoittelua terveskeskuksen vuodeosastolla jne. Kätilö harjoittelu eli synnärillä tapahtuva harjoittelu tapahtuu vasta viimeisenä vuotena opintoja. Näin olen ymmärtänyt. Korjatkaa jos olen väärässä.

No ei tartte olla hoitoalan koulutus. Eihän lukiosta suoraan tulleillakaan ole minkäänlaista ammatillista koulutusta. En sitten tiedä miten se vaikuttaa kouluun pääsyyn, jos hakee jollain raksapapereilla.

Kyllä mikä tahansa 2. asteen tutkinto käy pohjalle.
Toivottavasti kuitenkin ymmärrät, että kätilö opiskelee ensin sairaanhoitajaksi, eli perushoitoa ynnä muuta kyllä joudut joka tapauksessa tekemään ja paljon.

Varmaan se lukio olis hyvä käydä. Yleissivistävä koulutus ja tulee olemaan hyötyä jatko-opinnoissa. Valitset reaaliaineita järkevästi ja panostat vaikka kieliin.

Nykyään voi hakea ammattilisella koulutuksella mihin vain yliopistoon tai ammattikouluun. Ammatillinen vastaa siis lukiota. Ainut että lähihoitaja pohjalla voi hakea aikuispuolelle.

Ainakin itse kun opiskelin terveydenhoitajaksi, niin vain ylioppilaita ja lähihoitajia otettiin opiskelemaan. Kätilöksi on muuten vaikea päästä opiskelee, kun niitä otetaan niin vähän. Voi tietenkin hakea jollain hitsaajan koulutuksella, mut tuskin pääsee!

Hmm...tietty lähärin paperit alla kertoisi motivoituneisuudesta hoitoalalle aika paljon, sekä ennen kaikkea siitä, että olet oikealla alalla.
En näe mitään syytä, miksi tämä ei esim. haastattelutilanteessa vaikuttaisi.

Itse olen käynyt lukion, mutta nyt jälkikäteen olen todennut sen hiukka turhaksi... Riippuu tietenkin siitä, että mitä haluaa jatko-opiskella. Kätilön ammattia ajatellen lukio ei ole millään lailla välttämätön. Neuvoisin valitsemaan ihan minkä tahansa 2. asteen koulutuksen, josta voisit kuvitella selviäväsi helpoimmalla. :)

Omalla kohdallani se kyllä olisi ennemmin tuo lähihoitajakoulutus kuin lukio :D Jos opiskelen oppisopimuksella lähihoitajaksi ( paikkakin olisi valmiina jos vain asiasta innostun ) niin voiko silläkin jatkaa kätilöksi? Ettei ole mitään 'kommervenkkejä' siinä?

Lähihoitajan koulutuksella (oppisopimuksella tai ihan koulunpenkillä) voit hakea kätilöksi, mutta sisään pääsy onkin sitten eri juttu. Ja kannattaa se koulutus hoitaa kunnolla, muistaakseni niillä arvosanoilla on merkitystä, koska kaikki eivät pääse edes pääsykokeisiin.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Kunhan on toisen asteen koulutus käyty niin voit hakea amk-opintoihin. Vaikka olisi sähkärin paperit taskussa niin voit hakea hoitoalalle. Kätilöt opiskelee ensin saikkareiksi ja siitä erikoistuvat kätilöiksi. Terkkarit sama juttu, ensin sh-koulutus ja th-opinnot päälle.

Suosittelen kuitenkin joko lähärin tai lukion papereita tai jos intoa riittää niin vaikka kaksoistutkintoa pohjalle. Itse hain lukiopohjalta, oon siis sh/th.

No onko se siis oikeasti ihan mahdottomuus päästä opiskelemaan kätilöksi? Pitäisiköhän suosiolla vaan tyytyä johonkin "ei unelma ammattia"??

En ole mikään peruskoulun tähtioppilas mutta en myöskään se lintsaaja, 5 keskiarvon oppilas. Luulen että arvosanat olisi peruskoulussakin ( yläaste ) olleet paremmat jos olisin vain jaksanut lukea ja keskittyä paremmin.
Nyt tilanne eri. Toki olen perheellinen mutta motivaatio opiskeluun täysin erilainen kuin heti peruskoulun jälkeen. Olen työskennellyt alalla myös tässä välillä. Sijaisena mm.

[QUOTE="juu";28092518]Höppänä ap, tottakai sinulla on mahdollisuus päästä opiskelemaan unelma-ammattiisi :)[/QUOTE]

Vaatii ehkä hieman työtä sekä jotain "vähemmän unelmaa" siinä välissä, mutta samahan se on useimmilla muillakin.

Tuntuu että moni on sitä mieltä että ei sinne oikein kukaan pääse, ja se on niin vaikeaa, ja sinne pääsee niin vähän jne. niin heti tulee olo että miksipä minä sitten olisin se yksi onnekas :D

Töitä olen toki valmis tekemään unelmani eteen. Ja tämä "hoitoala" on ollut koko elämäni se mitä olen tehnyt. Nyt tosin päivähoidon merkeissä monta vuotta mutta kuitenkin :) Ja outoa kyllä - mitä lähemmäs opiskelemaan lähteminen tulee ja mitä enemmän asiaa mietin päiväsaikaan niin asia tulee tosiaan myös jo uniini :) Olen nähnyt monta unta 6kk sisällä missä olen ollut kätilönä :)

AP, älä luovu unelmastasi!!!

Minä suoritin peruskoulun 7,5 keskiarvolla. Lukion ehkä kasin keskiarvolla. Silti hain ja pääsin kätilökouluun! :) Hyvin on mennyt ja omalla alalla olen todellakin.

[QUOTE="kätilöopiskelija";28092747]AP, älä luovu unelmastasi!!!

Minä suoritin peruskoulun 7,5 keskiarvolla. Lukion ehkä kasin keskiarvolla. Silti hain ja pääsin kätilökouluun! :) Hyvin on mennyt ja omalla alalla olen todellakin.[/QUOTE]

Ihana kuulla että sinäkin olet löytänyt oman alasi :)
Onko opiskelu ollut raskasta? Oliko pääsykokeet vaikeat? Oikeastaan, minulla ei ole tietoa edes siitä minkälaiset pääsykokeet on :D

Yhteistyössä