onko minulla VELVOLLISUUS tai jonkunlainen pakko ilmoittaa työhaastattelussa että minulla on lapsi ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ZIKI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ZIKI

Aktiivinen jäsen
06.03.2010
1 227
0
36
siis jos ei sitä erikseen kysytä, ni mitäs jos pitäs vaan turpansa kiinni ? en tietty siis valehtelis jos kysytään et onko lapsi, niin sanoisin tietty et on. Mut jos ei kysytä niin pitäskö miun siitä sanoa ? tämä kun tuntuu todella olevan niin että haastattelussa ollaan kiinnostuneita siihen asti ku ilmoitan että minulla on muksu. Sen jälkeen se on heippa ja "myö soitellaan"

Ei tarvitse kertoa, jos sillä ei ole vaikutusta siihen, miten hoidat työsi. Mä olen työhaastatteluissa kertonut, että mulla on lapsia, olen yh ja lisäksi mulla on nivelreuma. Ei ole sitten töissä tarvinnut kehitellä tekosyitä, miksi mun pitääkin päästä kesken päivän labraan, röntgeniin ja lääkäriin.

Siis, miten sä sen siinä haastattelussa sanot, jos ei kysytä? Ei ole kyllä koskaan käynyt mielessä ruveta siinä haastattelussa erikseen kertomaan lapsista. Jos kysytään perhesuhteista, vastaan että olen naimisissa ja lapsia on kaksi (tämä lukee myös ansioluettelossa). Ja tarkemmin kerron, jos kysytään.

Minulla kyllä asia lukee cv:ssä, joten haastattelijat sen tietävät jo mennessäni haastatteluun. mielestäni olisi outoa jättää mainitsematta cv:ssä. Mutta kun menen työhaastatteluun, niin en tietenkään rupea lapsistani kertomaan enempää, jos ei asiaa kysytä.

Minulla kyllä asia lukee cv:ssä, joten haastattelijat sen tietävät jo mennessäni haastatteluun. mielestäni olisi outoa jättää mainitsematta cv:ssä. Mutta kun menen työhaastatteluun, niin en tietenkään rupea lapsistani kertomaan enempää, jos ei asiaa kysytä.
Mullakin lapset on mainittu cv:ssä. Sairaudestani olen kertonut oma-aloitteisesti, sillä en edes halua sellaiseen työpaikkaan, missä oltaisiin naama norsunvitulla sen vuoksi, että mä joudun ajoittain ravaamaan lääkärissä. Olen niissä norsunvittunaamapaikoissa ollut nuorempana ja kiitos riitti. Onneksi olen hakenut paikkoihin, missä rekrytoija on arvostanut rehellisyyttä ja aina olen saanut hakemani paikan.

ei ole velvollisuus eikä edes moraalinen velvollisuus. eiköhän se työnantajakin ajattele omaa parastaan niin mikset sinäkin ajattelisi ja puhuisi sen mukaisesti.
Kuten edellisessä sanoin, mä olen kerrtonut ihan omaa parastani ajatellen. Tosiasia on, että työhaastatteluissa sekä valehdellaan, jätetään kertomatta asioita että kaunistellaan totuutta. Ja kyllä ne työnantajat tietävät tämän. Jos joku sitten onkin rehellinen, se voi hyvinkin olla juuri se tekijä, minkä vuoksi tulee valituksi. Edellyttäen tietysti, että muu pätevyys on työtehtävään sopiva.

Yksityiselämä ei kuulu työnantajalle, ei siis kuulu se onko miestä, lapsia, koiria tms. Toki monet ymmärtävät jo nykyään että "lapselliset" ihmiset ovat parempia työntekijöitä ( tähän on siis tutkimuksia, ei mun mielipide). Itse tuon esille lapsista kysyttäessä samaan lauseeseen ne vanhemmuuden puolet mitkä auttavat työelämässä, samaten yleensä mainitsene että minulla on mies joka on myös täysin sitoutunut lapsen hoitoon.

Mä kerroin, koska cv:ssä oli aukko, mutta tein sen edukseni, eli valitsin sanani niin, että se oli multa tietoinen valinta ja halu olla lapsen kanssa kotona, eikä niin, ettenkö töitä olisi saanut aiemmin halutessani. Kannattaa se ilmoittaa. Onhan se noloa, kun lapsi aloittaa hoidossa ja alkaa se sairastelurumba, niin tulee ilmi tosi äkkiä kuitenkin,kun joudut oleen pois.

Yksityiselämä ei kuulu työnantajalle, ei siis kuulu se onko miestä, lapsia, koiria tms. Toki monet ymmärtävät jo nykyään että "lapselliset" ihmiset ovat parempia työntekijöitä ( tähän on siis tutkimuksia, ei mun mielipide). Itse tuon esille lapsista kysyttäessä samaan lauseeseen ne vanhemmuuden puolet mitkä auttavat työelämässä, samaten yleensä mainitsene että minulla on mies joka on myös täysin sitoutunut lapsen hoitoon.
Aivan. Työnantajalle ei kuulu ne asiat, millä ei ole vaikutusta työntekijän työstään suoriutumiseen. Ne asiat taas, joilla on vaikutusta, kuuluvat. Jos olet hakemassa työpaikkaa, joka sisältää paljon työmatkoja etkä voi työmatkoja tehdä sen vuoksi, että sinulla on lapsia, niin silloin asia kuuluu työnantajalle. Tosin riittää, että työhaastattelussa kertoo, ettei voi tehdä työmatkoja. Syytä ei tarvitse kertoa.

Joo yksityiselämä ei kuulu työnantajalle, mut monet mainitsevat CV:ssä myös harrastukset, luottamustoimet tms.

Jos olisin rekrytoimassa, niin mua kiinnostaisi myös ihminen ja kysyisin perheestä.

Jos olisin hakemassa töitä, niin kertoisin asiasta, jos haastattelija ottaisi puheeksi.

En kertoisi jos ei erikseen kysytä. On kyllä todella huono haastattelija jos ei kysy.
Aikalailla on työkavereiden työmotivaatiot hävinneet kun ovat ekan lapsensa saaneet. Sitä ennen oli jotain kunnianhimoa, nyt vaan kiire hakemaan lapsia hoidosta. Ei sillä että se olisi huono asia kokonaisuutena mutta työnantajan kannalta tietenkin.

Yhteistyössä