Miksi on niin tärkeää se, lapsi näyttää tytöltä tai pojalta?

Mua luultiin usein alle kouluikäisenä kuulemma pojaksi kun äidin lempivärit on vihreä ja sininen. Vaaleanpunaista mulla ei ollu mitään, koska kuulemma vaaleanpunaisissa konttaavat lapset näyttävät pieniltä porsailta. :laugh:

Mun mielestä pojat voi käyttää vaaleanpunaista ja tytöt hyvin sinistä. Eli värien ei mielestäni tarvitse mennä mitenkään sukupuolen mukaan. En kuitenkaan ikinä pukisi tytölle pukua tai pojalle hametta. Värillä ei siis minulle ole väliä mutta vaatteen suunnittelulla ja leikkauksella kylläkin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku Taikinaterapia:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
En halua pukea poikien vaatteita tytöille ja tyttöjen vaatteita pojalle. Meillä on siis poika ja kaksi tyttöä. Mutta mitään värejä tuo ei kyllä karsi. Tytöiltä löytyy niitä ns poikien värejä ja pojalta "tyttöjen värejä". Mutta ne on silti poikien ja tyttöjen vaatteita. Eli eilen pojalla oli esimerkiksi punainen paita, mutta siinä oli rekka-auton kuva. Ei meidän tytöt sellaista päällensä pukisi. Pinkissä pojan paidassa on karjuvan tiikerin kuva. Ei sovi tytölle ikipäivänä. Ja taas vastaavasti tyttöjen vaatteet saattaa olla vihreitä jne mutta ne on kuitenkin varustettu tyttömäisill leikkauksilla, kuvilla tms. tai sitten ovat ihan mekkoja eli ei poikien vaatteita.

Mutta leikkivät kyllä ns. sekaisin kaikkia leikkejä.

Taas nousee yksi kysymys: miksi näin?

miten se sitten sinusta pitäisi olla ? juurihan tuolla edellä itsekin mainitset, että toki ei pojalle mitään selkeästi tyttöjen vaatteita ( esim.hametta ) .
Miten minusta nyt tuntuu, että ihminen joka tietoisesti välttää vaikka sinistä väriä pojallaan, kasvattaa lastaan enemmän vaatteiden kautta johonkin suuntaan, kuin ihminen, joka ei painoa juurikaan vaatteille laita vaan ostaa ne sen ihmeemmin ajattelematta tällaisia "syvällisyyksiä".

Siis sitä ihmettelen, miksi tyttö ei voi pitää rekan tai karjuvan tiikerin kuvalla varustettua paitaa päällään. Miten ne uhkaa tytön sukupuoli-identiteettiä?

ei ne ehkä uhkaakaan mitään, mutta lapsen vanhemmallehan se päätös on millaisia ostaa. eikä senkään tarvitse perustua mihinkään pelkoon uhista vaan ihan puhtaasti makumieltymyksiin.ihan kuten joku ei osta keltaisia vaatteita koska ei pidä keltaisesta ja näin se menee minusta pienten lasten kohdalla ja on ihan normaalia.
mä en itse tykkää printtikuviopaidoista, mutta valitettavasti meillä asuu jo eskari-ikäinen josta mikä tahansa spiderman tai ruuvimeisseli rinnuksessa on MAKEE ja nyt on sitten taivuttava niihin hänen mieltymyksiinsä .jos hän ilmoittais et haluu bratz-paidan, niin varmaan ostettais sitten sellainen paitaostoksilla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
En halua pukea poikien vaatteita tytöille ja tyttöjen vaatteita pojalle. Meillä on siis poika ja kaksi tyttöä. Mutta mitään värejä tuo ei kyllä karsi. Tytöiltä löytyy niitä ns poikien värejä ja pojalta "tyttöjen värejä". Mutta ne on silti poikien ja tyttöjen vaatteita. Eli eilen pojalla oli esimerkiksi punainen paita, mutta siinä oli rekka-auton kuva. Ei meidän tytöt sellaista päällensä pukisi. Pinkissä pojan paidassa on karjuvan tiikerin kuva. Ei sovi tytölle ikipäivänä. Ja taas vastaavasti tyttöjen vaatteet saattaa olla vihreitä jne mutta ne on kuitenkin varustettu tyttömäisill leikkauksilla, kuvilla tms. tai sitten ovat ihan mekkoja eli ei poikien vaatteita.

Entäs jos lapsesi itse haluavat pukea päälleen niitä "väärän" sukupuolen vaatteita? Kiellätkö sinä heiltä sen?
Tota en kyllä ymmärrä miten karjuvan tiikerin kuva ei sovi tytölle tai rekka-auton kuva ?! Onko tämä siis sinun mielipiteesi, vai saavatko lapset itse sanoa mielipiteensä siitä mitä pukevat päälleen?

Eipä ole poika halunnut pukea päälleen mekkoa tahi muita rimpsuja eikä tyttö ole halunnut pukea rekkapaitaa vaan vaatii prinsessoita ja hellokittyjä.

Pue sinä lapsellesi mitä lystää, mutta älä sitten valita täällä siitä että perhekerhossa on katsottu kieroon ja luultu jassiinaasi nikopetteriksi ja voi kyynel.

Älä hermostu :D
Kunhan kysyin onko kyse SINUN vaiko LASTESI makutottumuksista.

Mutta kyllä se vanhempien asenne vaikuttaa siihen miten lapsi suhtautuu vaatteisiinsa. Mä tiedän vanhempia jotka ovat sitä mieltä että pojan kuuluu näyttää pojalta ja tytön rimpsuineen tytöltä. Ja näiltä lapsilta kuulee sitä ihmettelyä "miksi tytöllä on pojan paita".

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:

Mutta leikkivät kyllä ns. sekaisin kaikkia leikkejä.

Taas nousee yksi kysymys: miksi näin?

miten se sitten sinusta pitäisi olla ? juurihan tuolla edellä itsekin mainitset, että toki ei pojalle mitään selkeästi tyttöjen vaatteita ( esim.hametta ) .
Miten minusta nyt tuntuu, että ihminen joka tietoisesti välttää vaikka sinistä väriä pojallaan, kasvattaa lastaan enemmän vaatteiden kautta johonkin suuntaan, kuin ihminen, joka ei painoa juurikaan vaatteille laita vaan ostaa ne sen ihmeemmin ajattelematta tällaisia "syvällisyyksiä".

Siis sitä ihmettelen, miksi tyttö ei voi pitää rekan tai karjuvan tiikerin kuvalla varustettua paitaa päällään. Miten ne uhkaa tytön sukupuoli-identiteettiä?

Tule kuule kysymään tuolta 4,5v tytöltä, että miksi hän valitsee mieluummin prinsessan kuvalla varustetun pinkin paidan kuin tiikerin kuvalla varustetun pinkin paidan. Missä hitossa minä väitin, että ne uhkaa jotain sukupuoliidentiteettiä? En käsittääkseni missään. Tässä on kyse ihan niinkin yksinkertaisesti asiasta kuin että MINÄ HALUAN pukea lapset ns. oikean sukupuolen vaatteisiin ja myös sellaisia vaatteita lapseni haluavat. Ei tässä ole kyse sen isommista identiteettikriiseistä, meillä ollaan ihan kriisittömiä. Enämpi kriisiä tuntuu olevan niillä, jotka kohnottaa siitä ettei semmoisia saa tehdäj a järjestää. Lopettakaa sitten jo.

Se onkin tärkeä pointti, onko kysymys lapsen omasta halusta vai vanhemman halusta.

Esimerkki. Jos minun poikani haluaa Spiderman-paidan, toki hän sellaisen saa, koska mielestäni on tärkeää vahvistaa lapsen omaa makua ja sitä kautta identitettiä. Mutta niin kauan kuin lapsi ei moista halua ilmaise, en näe tarpeelliseksi vaatteiden kautta tukea tietynlaisen stereotyyppisen mieskuvan vahvistamista, vaan puen lapsen mieluummin vaikka vihreään printtipaitaan, jossa on eläinhahmoja.

(Muokkasin.)

Oisko se äidinmaidosta imettty länsimainen piirre? Ihmisethän melkein poikkeuksetta OLETTAA että se pitkätukkainen lapsi jolla on punainen haalari on tyttö. Tosin harvemmin se menee toisin päin. Eli tyttöjä ei niin usein erehdytä pitämään poikina vaikka heillä olisikin "poika väriset" housut ja paita ja lyhyet hiukset.
Eli koskeeko tämä vaatimus sittenkin vain miespuolisia? Pojan pitää näyttää pojalta ja tyttö saa sitten olla poikamainenkin.
Terveisin kolmen "tytön" äiti jolla on oikeasti vain yksi tyttö.

Just rupesin miettimään samaa...

Joo, näin se on. Tyttö saa olla poikamainen, sillä sillä tyttö nostaa arvoaan. Poika taas ei saa olla tyttömäinen, sillä silloin poika alentaa arvoaan. Niin, ja nämä arvot ovat niitä piilossa (tai vähemmän piilossa) olevia sukupuoliarvoja, siellä takana ne edelleen jylläävät.

Alkuperäinen kirjoittaja opt:
Oisko se äidinmaidosta imettty länsimainen piirre? Ihmisethän melkein poikkeuksetta OLETTAA että se pitkätukkainen lapsi jolla on punainen haalari on tyttö. Tosin harvemmin se menee toisin päin. Eli tyttöjä ei niin usein erehdytä pitämään poikina vaikka heillä olisikin "poika väriset" housut ja paita ja lyhyet hiukset.
Eli koskeeko tämä vaatimus sittenkin vain miespuolisia? Pojan pitää näyttää pojalta ja tyttö saa sitten olla poikamainenkin.
Terveisin kolmen "tytön" äiti jolla on oikeasti vain yksi tyttö.

Just rupesin miettimään samaa...

Joo, näin se on. Tyttö saa olla poikamainen, sillä sillä tyttö nostaa arvoaan. Poika taas ei saa olla tyttömäinen, sillä silloin poika alentaa arvoaan. Niin, ja nämä arvot ovat niitä piilossa (tai vähemmän piilossa) olevia sukupuoliarvoja, siellä takana ne edelleen jylläävät.

No niin just! Siinä se tuli! (Oikeasti, miten tämä maailma voi olla näin ahdasmielinen vieläkin...)

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Kyllä minua itseäni häiritsi aika laillakin, kun 12 v:nä muuton vuoksi jouduin vaihtamaan koulua ja siinä uudessa koulussa minua luultiin ulkonäön perusteella pojaksi... :|
Millä perusteella sua luultiin pojaksi? Nimenomaan "väärän" väristen vaatteiden takiako?

Lyhyiden hiusten ja "vääränväristen" vaatteiden vuoksi (olettaisin). Minua ei hirveästi vaatteet silloin kiinnostaneet, pääasia oli, että jotain siistiä ja puhdasta oli päällä. Hiuksia rupesin kasvattamaan tuon jälkeen pidemmäksi.

Minäkin ajattelin esikoisen kanssa, että ei ole mitään tarvetta pukea tyttöä erityisesti tytöksi/prinsessaksi. Käytin aika unisex-vaatteita vauvalla. Tytöllä oli esim. vaaleansininen takki, koska halusin hankkia sellaista vaatetta, jota voisin käyttää pojallakin...

Mutta todella hämmästyin muiden ihmisten käytöstä! Kun 2-vuotias lähes tukaton (koska sitä ei vielä ollut kasvanut päähän) ryntäilee kauppakeskuksessa, tulevat tuntemattomat kommentoimaan "kuinka reipas POIKA siinä onkaan". Vastaavasti myöhemmin olen kuopuksen kanssa (jolla en tod ole mitään tyttömäisiä vaatteita edes pitänyt, mutta joka vaan on siro ruumiinrakenteeltaan) saanut kuulla, esim. kuinka hienosti TYTTÖ pelaa. Miksi ihmeessä pitää sanoa ääneen, kumpi tuntematon lapsi omasta mielestä on. Mitä väliä sillä on? Pitäisivät arvailunsa omana tietonaan...

Ja tämä ei häiritse minua siksi, että joku sattuu luulemaan tyttöäni pojaksi tai poikaani tytöksi. Ongelma on se, että heidän pitää sanoa lapselle suoraan, mitä ajattelevat. Sukupuoli on kuitenkin lapsella niin sisäänrakennettu osa identiteettiä, että tyttöys ei tarvitse röyhelöitä tuekseen, poikuus ei tarvitse lohikäärmepaitoja tuekseen... mutta se haittaa, että tytön tyttöyttä lytätään ilmoittamalla, ettei hän muka olekaan tyttö. Pojan poikuutta arvostellaan sillä, että kerrotaan hänelle hänen näyttävänkin tytöltä. Näiltä tilanteilta suojellakseni, puen tyttöni tytöksi ja poikani pojaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja tytön ja pojan äiti:
Ja tämä ei häiritse minua siksi, että joku sattuu luulemaan tyttöäni pojaksi tai poikaani tytöksi. Ongelma on se, että heidän pitää sanoa lapselle suoraan, mitä ajattelevat. Sukupuoli on kuitenkin lapsella niin sisäänrakennettu osa identiteettiä, että tyttöys ei tarvitse röyhelöitä tuekseen, poikuus ei tarvitse lohikäärmepaitoja tuekseen... mutta se haittaa, että tytön tyttöyttä lytätään ilmoittamalla, ettei hän muka olekaan tyttö. Pojan poikuutta arvostellaan sillä, että kerrotaan hänelle hänen näyttävänkin tytöltä. Näiltä tilanteilta suojellakseni, puen tyttöni tytöksi ja poikani pojaksi.

Mutta siis näin tekemällä hyväksyt tämän käytöstavan ja tuet sitä? Miksi et voi jatkaa vanhaan malliin? Vain siten nämäkin kliseet murtuvat. Miksi lapsesi kärsisi siitä että joku tuntematon kerran sanoo häntä pojaksi, vaikka tyttö onkin?

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Sukupuoli on kuitenkin lapsella niin sisäänrakennettu osa identiteettiä, että tyttöys ei tarvitse röyhelöitä tuekseen, poikuus ei tarvitse lohikäärmepaitoja tuekseen...

Mutta siis näin tekemällä hyväksyt tämän käytöstavan ja tuet sitä? Miksi et voi jatkaa vanhaan malliin? Vain siten nämäkin kliseet murtuvat. Miksi lapsesi kärsisi siitä että joku tuntematon kerran sanoo häntä pojaksi, vaikka tyttö onkin?

Eihän ne kliseet ikinä murru, kun kerta kuitenkin on (pääsääntöisesti) olemassa miehiä JA naisia. Siitä tosiasiasta kun ei ikinä päästä eroon. Lapsi leimautuu jossain vaiheessa omaan sukupuoleensa, ja ainakin minusta niin pitääkin käydä. Senkin vuoksi on myös tärkeää, että lapsilta löytyy sekä miehen että naisen malli elämästä, vaikka ydinperheeseen ei molempia kuuluisikaan.

Minua ainakin häiritsee, jos minua sanotaan joksikin jota minä en ole. Miksei sitten lasta?

Olen pannut merkille sen, että usein äidit, joilla on vain poikia, mielellään pukevat heidät tyttömäisiin vaatteisiin ja väittävät, että se on pojan oma tahto. Mutta onko se? Vai onko poika kasvatettu siihen, että hän ei saa olla reilusti poika, edes vaatteiltaan? Vai kasvavatko paljon äidin kanssa aikaansa viettävät pojat naismaisiksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Mä en ymmärtänyt, mitä tekemällä hyväksyn minkä käytöstavan? Siis noita tilanteitahan ei synny, jos tyttö näyttää tytöltä ja poika pojalta. Ja se ei ole mikään yksi kerta, kun meidän tyttöä on sanottu pojaksi. Ja mun mielestä ei ole oikein laittaa 3-vuotiasta jatkuvasti miettimään, että miksi häntä ei kutsuta siksi, mitä hän on. Siksi pyrin pukemaan hänelle aina jotain tyttömäistä. Tukkaa haaveilen leteille, kunhan kasvaisi riittävän pitkäksi. Sitten voisi taas käyttää vapaammin uniseximpiä vaatteita, kun olisi "tyttömerkki" kuitenkin.

Hei! Minusta lapsen pitäisi saada pukea mitä vain päälleen itselläni on 1 tyttö ja vaati 10- veenä leikata lyhyen tukan. Alkuun mietin että eikai ne muut ”tytöt” kiusaa niin päätin myöhemmin että minulle kävi. No sitten tytölle on alettu kysymään: ootsä olevinas joku poika!? AIVAN ÄLYTÖNTÄ!!!!!! Minusta tytöllä saa olla tukka ja vaatteet ns. ” poikamaisia” jos ei häntä haittaa moisten ääliöiden kommentit poikamaisuudesta!!!!

Yhteistyössä