Miksi on niin tärkeää se, lapsi näyttää tytöltä tai pojalta?

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Tuskin kukaan perheen ulkopuolinen luulee poikaa tytöksi, jos tämä opettelee laittamaan ruokaa. Jos taas poika vetäisee päälleen prinsessa-asun, se varmasti herättää epäilystä sukupuolesta.

Taas me päästään näihin "perheen ulkopuolisiin", jotka tuntuivat jo edellisessä keskustelussa olevan se tärkein ihmisryhmä lapsen elämässä ja kehityksessä.

Edelleen olen sitä mieltä, että ne ventovieraat kaupan kassalla saavat ajatella ihan mitä haluavat. Ne, joilla on väliä, tuntevat kyllä lapsen nimeltä ja tietävät tämän sukupuolen. Ja he ovat yleensä todistamassa niin ruoanlaittoa kuin prinsessaleikkejäkin.

mutta oletko varma, että lapsesi ajattelee samalla tavalla ? ( vai minkäikäisistä lapsista nyt puhutaan ? )

Minä puhun nyt lähinnä niin pienistä lapsista, ettei heillä ole vielä värimieltymyksiä.

Kun lapsi osaa itse sanoa, mistä väristä tykkää, häntä pitää mielestäni järkevissä rajoissa kuunnella. Vaikka se sitten johtaisi (hyi, yäk, iik) siihen, että lapsi pukeutuisi johonkin muuhun väriin kuin äidin mielestä siihen kauneimpaan ja sopivimpaan.

miten ihmeessä se on PANIIKINOMAISTA pukemista tytöksi tai pojaksi, jos ostaa pojalle vaikka sieltä poikien puolelta vaatteet ja tytölle tyttöjen puolelta ?
Minusta se on ihan normaalia käytöstä - ei siihen tarvitse niin intohimoisesti suhtautua. Kun ei todellinen naiseus tai mieheys ole kiinni niistä vaatteista - senhän tajunnee jokainen ?

Kun lukee vaikkapa näitä keskusteluja, niin tuntuu se olevan melko iso asia, voiko poikalapselle pukea lilaa. Ja tuntuu se olevan lähes rikos ihmiskuntaa vastaan, jos väärää väriä on äitiyspakkauksessa.

Samoin olen ihan luonnossa todistanut keskustelua, jossa hieman isompi poika oli saanut lempisukulaiseltaan lahjaksi hienon punaisen paidan, ja isä kielsi jyrkästi käyttämästä sitä, koska punainen oli hänen mielestään tyttöjen väri. Poika oli murheen murtama. Enkä nyt sano, että jokaisen tenavan pitäisi saada valita itse vaatteensa säällä kuin säällä. Mutta lapsi oli silminnähden surullinen ja myös hyvin hämmentynyt.

Ja minä näin, kuinka puolivuotias poikavauva joutui olemaan paljain varpain, kun ainoat saatavilla olevat varasukat olivat vaaleanpunaiset. Tämä olisi pojan isän mielestä uhannut lapsen sukupuoli-identiteettiä liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku Taikinaterapia:
miten ihmeessä se on PANIIKINOMAISTA pukemista tytöksi tai pojaksi, jos ostaa pojalle vaikka sieltä poikien puolelta vaatteet ja tytölle tyttöjen puolelta ?
Minusta se on ihan normaalia käytöstä - ei siihen tarvitse niin intohimoisesti suhtautua. Kun ei todellinen naiseus tai mieheys ole kiinni niistä vaatteista - senhän tajunnee jokainen ?

Kun lukee vaikkapa näitä keskusteluja, niin tuntuu se olevan melko iso asia, voiko poikalapselle pukea lilaa. Ja tuntuu se olevan lähes rikos ihmiskuntaa vastaan, jos väärää väriä on äitiyspakkauksessa.

Samoin olen ihan luonnossa todistanut keskustelua, jossa hieman isompi poika oli saanut lempisukulaiseltaan lahjaksi hienon punaisen paidan, ja isä kielsi jyrkästi käyttämästä sitä, koska punainen oli hänen mielestään tyttöjen väri. Poika oli murheen murtama. Enkä nyt sano, että jokaisen tenavan pitäisi saada valita itse vaatteensa säällä kuin säällä. Mutta lapsi oli silminnähden surullinen ja myös hyvin hämmentynyt.

Ja minä näin, kuinka puolivuotias poikavauva joutui olemaan paljain varpain, kun ainoat saatavilla olevat varasukat olivat vaaleanpunaiset. Tämä olisi pojan isän mielestä uhannut lapsen sukupuoli-identiteettiä liikaa.

ok. no, nuo nyt kuulostavat jo aika harvinaisilta ääripääjutuilta ja typeriltä.
:/

Alkuperäinen kirjoittaja arkangeli:
Jos esim. poikaa muut ihmiset luulevat toistuvasti tytöksi, kyllä se varmasti omaa kehitystä hämmentää.

Teillä ei kai sitten käydä perheen kesken saunassa, jos lapsen pitää ihan omaa sukupuoltaan aprikoida...

Kyllä meillä käydään. Ja meillä myöskin pojat pukeutuvat pojiksi, eivät prinsessoiksi. Mutta kun mietit niin ehkäpä tajuat, että pointti ei olekaan siinä mitä lapsi tietää jalkovälissään olevan.

Jäin miettimään sitä, että jos vaaleanpunaiseen paitaan pukeutuminen hämärtää pojan sukupuoli-identiteettiä, niin tekeekö saman se, että poika opettelee laittamaan ruokaa? Tai hämärtyykö tytön naiseus, jos vetää mustan paidan päälle ja opettelee korjaamaan vaikka polkupyörän puhjenneen renkaan?

Tuskin kukaan perheen ulkopuolinen luulee poikaa tytöksi, jos tämä opettelee laittamaan ruokaa. Jos taas poika vetäisee päälleen prinsessa-asun, se varmasti herättää epäilystä sukupuolesta.

Onko sillä oikeasti niin kamalasti väliä, mitä perheen / ystäväpiirin ulkopuoliset ajattelee? Uhkaako se oikeasti lapsen sukupuoli-identiteettiä? Vai voisko kyse olla siitä, että vanhempi kokee oman asemansa kasvattajana uhatuksi, jos joku erehtyy?

Vai onko vanhemman oma sukupuoli-identiteetti epävakaa ?

Eeeeei kai :whistle: ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikös ympäristövaikutukset vaikuta ihmisen kehitykseen. Jos ympäristö koko ajan kysyis no oletko tyttö vai poika tai luulis eri sukupuoleksi niin eikö se olis ennen kaikkea rankkaa sille lapselle eikä vanhemmille?

Niinnojoo jos lapsi herää joka aamu vieraiden ihmisten ympäriltä , jotka aloittavat kokopäiväisen kyselyn sukupuolesta, niin hmmm... joo-o. Se voi olla.

No voihan sen mun kirjoituksen toki saivarrella tuohonkin muotoon. Mulle itelle vain on ollut lapsena ja nuorena vaikeaa ja ahdistavaa koska on luultu pojaksi. Ilmeisesti olin vain helkkarin ruma ja miehekäs lapsi. Ja kyl sitä ihan lähisukulaisetkin saattoi sanoa yht äkkiä pojaksi.. how nice. Mut te tietysti haluatte vain keskittyä siihen miten vanhemmat kokee asian rankaksi.

Minusta on sääli, että aikuiset opettavat lapsilleen rajoittunutta värien käyttöä. Huvittavaa lukea, että punainen just ja just vielä menee pojalle ! Kaikki värit menevät lapsille. No mä tosin haluan rajoittaa tummansinisen, mustan ja harmaan käyttöä. Ne vaan ovat niin ankeita, oli sukupuoli kumpi tahansa.

Onneksi vielä ne värivammaiset aikuiset eivät ole aivopesseet mun 3.5veetä , vaan hän tykkää väreistä. Mutta vakuutan, että vaaleanpunaisessa (mutta miehekkäästi kuvioidussa) t-paidassa pystyy ajamaan pikkuautoilla ihan yhtä hyvin kuin tummansinisessäkin.

Mutta mä olen varmaan itse vääristynyt ja en voi oikeasti ymmärtää muita. Mä käytän joskus miesten vaatteita (urheilukengät, urheilu-ulkovaatteet, hanskat), kun koot loppuu kesken naistenpuolella ja omistan kaikki perheen työkalut, hoidan talonmiehen hommat kotona ja olen enemmän insinööri kuin mieheni.

Ainiin, viikonloppuna poitsua luultiin tytöksi. Punaiset toppahousut ja takki ovat niin harhauttavia. Ei auttanut hokkarit tai maila. Ei haitannut poikaa, ei edes tainnut korjata tuntemattoman erhettä.

Jos esim. poikaa muut ihmiset luulevat toistuvasti tytöksi, kyllä se varmasti omaa kehitystä hämmentää.

Teillä ei kai sitten käydä perheen kesken saunassa, jos lapsen pitää ihan omaa sukupuoltaan aprikoida...

Kyllä meillä käydään. Ja meillä myöskin pojat pukeutuvat pojiksi, eivät prinsessoiksi. Mutta kun mietit niin ehkäpä tajuat, että pointti ei olekaan siinä mitä lapsi tietää jalkovälissään olevan.

Jäin miettimään sitä, että jos vaaleanpunaiseen paitaan pukeutuminen hämärtää pojan sukupuoli-identiteettiä, niin tekeekö saman se, että poika opettelee laittamaan ruokaa? Tai hämärtyykö tytön naiseus, jos vetää mustan paidan päälle ja opettelee korjaamaan vaikka polkupyörän puhjenneen renkaan?

Onko sillä oikeasti niin kamalasti väliä, mitä perheen / ystäväpiirin ulkopuoliset ajattelee? Uhkaako se oikeasti lapsen sukupuoli-identiteettiä? Vai voisko kyse olla siitä, että vanhempi kokee oman asemansa kasvattajana uhatuksi, jos joku erehtyy?

Vai onko vanhemman oma sukupuoli-identiteetti epävakaa ?

Eeeeei kai :whistle: ;)

Ei ehkä kannata aivan mitä tahansa johtopäätöksiä vedellä asioosta.

Jos se vain ärsyttää kun lasta luullaan pojaksi vaikka onkin tyttö tai toisinpäin. Miksi pitää aina ruveta analysoimaan jotakin kummallisuuksia?

Oisko se äidinmaidosta imettty länsimainen piirre? Ihmisethän melkein poikkeuksetta OLETTAA että se pitkätukkainen lapsi jolla on punainen haalari on tyttö. Tosin harvemmin se menee toisin päin. Eli tyttöjä ei niin usein erehdytä pitämään poikina vaikka heillä olisikin "poika väriset" housut ja paita ja lyhyet hiukset.
Eli koskeeko tämä vaatimus sittenkin vain miespuolisia? Pojan pitää näyttää pojalta ja tyttö saa sitten olla poikamainenkin.
Terveisin kolmen "tytön" äiti jolla on oikeasti vain yksi tyttö.

Kyllä minua itseäni häiritsi aika laillakin, kun 12 v:nä muuton vuoksi jouduin vaihtamaan koulua ja siinä uudessa koulussa minua luultiin ulkonäön perusteella pojaksi... :| Enää ei kyllä kukaan erehdy :D mutta tästä johtuen olen sen verran katsonut, että lasten sukupuolta ei tarvitse arvailla. Tosin molemmat näyttävät kyllä tällä hetkellä näyttävät oman sukupuolensa edustajilta, oli päällä mitä tahansa.

Naapurin poika katsoi pari vuotiaana peiliin ja totesi että tyttö, kun hiukset oli pitkät vaaleat ja lainehtivat...

*muoks* Ja 4.5v poikaa häiritsee se, että naapurin vanhempi herrasmies kutsuu häntä väärällä nimellä (menee näköjään sekaisin toisen samantyylisen nimen kanssa), eli olettaisin, että häntä häiritsisi myös se että sanotaan tytöksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Naapurin poika katsoi pari vuotiaana peiliin ja totesi että tyttö, kun hiukset oli pitkät vaaleat ja lainehtivat...

Mutta tämähän vaan perustuu siihen että suurin osa ihmisistä on sitä mieltä että pojalla on oltava lyhyt tukka. Mistä muualta 2 vuotias saisi päähänsä että pitkä tukka on tytön merkki?

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Ei ehkä kannata aivan mitä tahansa johtopäätöksiä vedellä asioosta.

Jos se vain ärsyttää kun lasta luullaan pojaksi vaikka onkin tyttö tai toisinpäin. Miksi pitää aina ruveta analysoimaan jotakin kummallisuuksia?

Koska mua kiinnostaa, että miksi se niin kamalasti ärsyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Kyllä minua itseäni häiritsi aika laillakin, kun 12 v:nä muuton vuoksi jouduin vaihtamaan koulua ja siinä uudessa koulussa minua luultiin ulkonäön perusteella pojaksi... :| Enää ei kyllä kukaan erehdy :D mutta tästä johtuen olen sen verran katsonut, että lasten sukupuolta ei tarvitse arvailla. Tosin molemmat näyttävät kyllä tällä hetkellä näyttävät oman sukupuolensa edustajilta, oli päällä mitä tahansa.

*muoks* Ja 4.5v poikaa häiritsee se, että naapurin vanhempi herrasmies kutsuu häntä väärällä nimellä (menee näköjään sekaisin toisen samantyylisen nimen kanssa), eli olettaisin, että häntä häiritsisi myös se että sanotaan tytöksi.

Millä perusteella sua luultiin pojaksi? Nimenomaan "väärän" väristen vaatteiden takiako?

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Oisko se äidinmaidosta imettty länsimainen piirre? Ihmisethän melkein poikkeuksetta OLETTAA että se pitkätukkainen lapsi jolla on punainen haalari on tyttö. Tosin harvemmin se menee toisin päin. Eli tyttöjä ei niin usein erehdytä pitämään poikina vaikka heillä olisikin "poika väriset" housut ja paita ja lyhyet hiukset.
Eli koskeeko tämä vaatimus sittenkin vain miespuolisia? Pojan pitää näyttää pojalta ja tyttö saa sitten olla poikamainenkin.

Just rupesin miettimään samaa...

En halua pukea poikien vaatteita tytöille ja tyttöjen vaatteita pojalle. Meillä on siis poika ja kaksi tyttöä. Mutta mitään värejä tuo ei kyllä karsi. Tytöiltä löytyy niitä ns poikien värejä ja pojalta "tyttöjen värejä". Mutta ne on silti poikien ja tyttöjen vaatteita. Eli eilen pojalla oli esimerkiksi punainen paita, mutta siinä oli rekka-auton kuva. Ei meidän tytöt sellaista päällensä pukisi. Pinkissä pojan paidassa on karjuvan tiikerin kuva. Ei sovi tytölle ikipäivänä. Ja taas vastaavasti tyttöjen vaatteet saattaa olla vihreitä jne mutta ne on kuitenkin varustettu tyttömäisill leikkauksilla, kuvilla tms. tai sitten ovat ihan mekkoja eli ei poikien vaatteita.

Mutta leikkivät kyllä ns. sekaisin kaikkia leikkejä.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
En halua pukea poikien vaatteita tytöille ja tyttöjen vaatteita pojalle. Meillä on siis poika ja kaksi tyttöä. Mutta mitään värejä tuo ei kyllä karsi. Tytöiltä löytyy niitä ns poikien värejä ja pojalta "tyttöjen värejä". Mutta ne on silti poikien ja tyttöjen vaatteita. Eli eilen pojalla oli esimerkiksi punainen paita, mutta siinä oli rekka-auton kuva. Ei meidän tytöt sellaista päällensä pukisi. Pinkissä pojan paidassa on karjuvan tiikerin kuva. Ei sovi tytölle ikipäivänä. Ja taas vastaavasti tyttöjen vaatteet saattaa olla vihreitä jne mutta ne on kuitenkin varustettu tyttömäisill leikkauksilla, kuvilla tms. tai sitten ovat ihan mekkoja eli ei poikien vaatteita.

Taas nousee yksi kysymys: miksi näin?

Entäs jos lapsesi itse haluavat pukea päälleen niitä "väärän" sukupuolen vaatteita? Kiellätkö sinä heiltä sen?
Tota en kyllä ymmärrä miten karjuvan tiikerin kuva ei sovi tytölle tai rekka-auton kuva ?! Onko tämä siis sinun mielipiteesi, vai saavatko lapset itse sanoa mielipiteensä siitä mitä pukevat päälleen?

miten se sitten sinusta pitäisi olla ? juurihan tuolla edellä itsekin mainitset, että toki ei pojalle mitään selkeästi tyttöjen vaatteita ( esim.hametta ) .
Miten minusta nyt tuntuu, että ihminen joka tietoisesti välttää vaikka sinistä väriä pojallaan, kasvattaa lastaan enemmän vaatteiden kautta johonkin suuntaan, kuin ihminen, joka ei painoa juurikaan vaatteille laita vaan ostaa ne sen ihmeemmin ajattelematta tällaisia "syvällisyyksiä".

Koska minä haluan näin. Minusta punainen väri sopii tosi hyvin pojalle ja pojan kaapista löytyykin todella paljon näitä ns. tyttöjen värejä muutenkin, mutta ne on kaikki poikien vaatteita. Minusta röyhelöt ei sovi pojalle ja rekka-autot ei sovi tytöille. Eikämeidän tytöt sellaisista tykkääkään, ne tykkää hellokittystä yms.

Leikkauksista olen kyllä aika pitkälle samaa mieltä. Monet Lindexin paidat on nykyään leikattu tunikamaisiksi ja se ei jotenkin istu poitsulle.

* mutta autopaitoja saa tyttöjen väreillä (ja puoleltakin) - ei kai auto vaan ole pojille tarkoitettu asia? Simppeli kukka taas musta on ihan kiva pojallekin. Poika kelpuutti puput ja porkkanat kuvioiksi. Vai ovatko ne vain tytöille?
* onko legginssit pojalle vain tytöille? Mä juuri tein tilauksen ja siinä on mukana legginssejä pari. Katsotaan miltä näyttää päällä, jos liian makkarat, niin ovat yöhousuina.
* leveneviä lahkeita on varmaan pidetty tyttöjen housuina, mutta ihan pojallakin olen pitänut.

Just rupesin miettimään samaa...

Mä ainakin sain olla poika, pojan lelut, pojan vaatteet yms. Niin kyllä minusta pitää sitten olla niin, ettei tytöllä saa olla edes sinisiä farkkuja ja housujakaan vaan hamosia päällä vain.

miten se sitten sinusta pitäisi olla ? juurihan tuolla edellä itsekin mainitset, että toki ei pojalle mitään selkeästi tyttöjen vaatteita ( esim.hametta ) .
Miten minusta nyt tuntuu, että ihminen joka tietoisesti välttää vaikka sinistä väriä pojallaan, kasvattaa lastaan enemmän vaatteiden kautta johonkin suuntaan, kuin ihminen, joka ei painoa juurikaan vaatteille laita vaan ostaa ne sen ihmeemmin ajattelematta tällaisia "syvällisyyksiä".

Siis sitä ihmettelen, miksi tyttö ei voi pitää rekan tai karjuvan tiikerin kuvalla varustettua paitaa päällään. Miten ne uhkaa tytön sukupuoli-identiteettiä?

Entäs jos lapsesi itse haluavat pukea päälleen niitä "väärän" sukupuolen vaatteita? Kiellätkö sinä heiltä sen?
Tota en kyllä ymmärrä miten karjuvan tiikerin kuva ei sovi tytölle tai rekka-auton kuva ?! Onko tämä siis sinun mielipiteesi, vai saavatko lapset itse sanoa mielipiteensä siitä mitä pukevat päälleen?

Eipä ole poika halunnut pukea päälleen mekkoa tahi muita rimpsuja eikä tyttö ole halunnut pukea rekkapaitaa vaan vaatii prinsessoita ja hellokittyjä.

Pue sinä lapsellesi mitä lystää, mutta älä sitten valita täällä siitä että perhekerhossa on katsottu kieroon ja luultu jassiinaasi nikopetteriksi ja voi kyynel.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Koska minä haluan näin. Minusta punainen väri sopii tosi hyvin pojalle ja pojan kaapista löytyykin todella paljon näitä ns. tyttöjen värejä muutenkin, mutta ne on kaikki poikien vaatteita. Minusta röyhelöt ei sovi pojalle ja rekka-autot ei sovi tytöille. Eikämeidän tytöt sellaisista tykkääkään, ne tykkää hellokittystä yms.

Tykkääkö tytöt HelloKittystä siksi, että sitä on niille "syötetty" vauvasta asti? Miksi autot ei sovi tytöille?

Siis sitä ihmettelen, miksi tyttö ei voi pitää rekan tai karjuvan tiikerin kuvalla varustettua paitaa päällään. Miten ne uhkaa tytön sukupuoli-identiteettiä?

Tule kuule kysymään tuolta 4,5v tytöltä, että miksi hän valitsee mieluummin prinsessan kuvalla varustetun pinkin paidan kuin tiikerin kuvalla varustetun pinkin paidan. Missä hitossa minä väitin, että ne uhkaa jotain sukupuoliidentiteettiä? En käsittääkseni missään. Tässä on kyse ihan niinkin yksinkertaisesti asiasta kuin että MINÄ HALUAN pukea lapset ns. oikean sukupuolen vaatteisiin ja myös sellaisia vaatteita lapseni haluavat. Ei tässä ole kyse sen isommista identiteettikriiseistä, meillä ollaan ihan kriisittömiä. Enämpi kriisiä tuntuu olevan niillä, jotka kohnottaa siitä ettei semmoisia saa tehdäj a järjestää. Lopettakaa sitten jo.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eipä ole poika halunnut pukea päälleen mekkoa tahi muita rimpsuja eikä tyttö ole halunnut pukea rekkapaitaa vaan vaatii prinsessoita ja hellokittyjä.

Pue sinä lapsellesi mitä lystää, mutta älä sitten valita täällä siitä että perhekerhossa on katsottu kieroon ja luultu jassiinaasi nikopetteriksi ja voi kyynel.

Miksi sinusta rekkapaita päällä luullaan heti nikopetteriksi :saint: ?

Yhteistyössä