Onko minulla nyt johtajuusongelma koiran kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jenny"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jenny"

Vieras
Sain palautetta tässä joku päivä sitten koirani kanssa lenkkeilystä. Minä olen aina ajatellut koiran lenkittämisen niin, että koira saa kulkea ns. mielensä mukaan, kunhan ei vedä. Välillä koira kulkee takana, välillä sivulla ja välillä edessä. "Ehdot" ovat, että vetää ei saa, eikä tielle mennä eli kuljetaan vain minun vasemmalla puolella. Ja silloin kun tulee vastaantulijoita, koira tulee "tänne" käskyllä viereen ja kulkee siinä, kunnes vastaatulija on ohitettu.

Tuleeko tästä nyt ongelmia koiran kanssa? Koira on 11 kuukautta ja lenkittämnien siis tarkoittaa sitä, että käymme kävelyllä lähiympästössä. Ja asumme pienessä kylässä, joten ei ole harvinaisia lenkit ilman ainuttakaan vastaantulijaa. Tuleeko tästä tosiaan ongelmia ja miten voisin sitten muuttaa asian?

Mulla 2 isoa koiraa ja ne vetää! mä olen niiden pomo, siis tottelee muuten kyllä, mutta vetämistä en vaan saa pois. Kun on yksi koira ei ongelmaa, mutta kun yhdessä niitä pitäis viedä niin ei tule mitään...

Hyvin teillä asiat!
Ihan perus setit; koira kulkee viimeisenä ovesta ja saa viimeisenä ruokansa voi lisätä.

Meillä koira saa nuuhkia ja tehdä tarpeitaa sillon kun "saa luvan" siihen, muuten koira kävelee vierellä.

Esim meillä lenkillä, kun juostaan, tai pyöräillään niin koiralla ei ole lupaa haistella mitään! Luonnollisesti terpeet on tehty ennen lenkkiä.

• Tykkää
Reactions: Jätkä ja Tepadj
[QUOTE="Milli";27463075]Mulla 2 isoa koiraa ja ne vetää! mä olen niiden pomo, siis tottelee muuten kyllä, mutta vetämistä en vaan saa pois. Kun on yksi koira ei ongelmaa, mutta kun yhdessä niitä pitäis viedä niin ei tule mitään...[/QUOTE]

Mulla 2 pientä koiraa eikä vedä. Eihän se ole tottelelemista jos et saa niitä toimimaan?

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27463068:
No ei ole, kun kerta koira halllinnassa ja sun mielen mukaan. Koirat eivät ajattele asiaa niin monimutkaisesti.

Näin minäkin olen tätä asiaa ajattelut, mutta tosiaan sain palautetta enemmän koirien kanssa toimineelta/kasvattaneelta, että koira ei saa kulkea edellä, vaan pitäisi kulkea vieressä. Jossain isommassa paikassa en näin toimisi, ainakaan jos liikennettä on enemmän, mutta täällä meidän perähikiällä en ole nähnyt tarvetta rajoittaa koiran kulkemista noin "rajusti".

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27463087:
Mulla 2 pientä koiraa eikä vedä. Eihän se ole tottelelemista jos et saa niitä toimimaan?

Joo, niin kai sit... :( tosin tulee lenkitettyä niitä muutenkin tosi tosi harvoin, eli se vetäminen vois johtua siitäkin. Mut onneksi ne siis muuten tottelee, ihan käsimerkkejäkin ilman käskyä.

[QUOTE="Milli";27463162]Joo, niin kai sit... :( tosin tulee lenkitettyä niitä muutenkin tosi tosi harvoin, eli se vetäminen vois johtua siitäkin. Mut onneksi ne siis muuten tottelee, ihan käsimerkkejäkin ilman käskyä.[/QUOTE]

No noin oppivaiset koirat saa varmaan oppimaan olemaan vetämättäkin?
Meillä myös käsimerkit käytössä.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27463174:
No noin oppivaiset koirat saa varmaan oppimaan olemaan vetämättäkin?
Meillä myös käsimerkit käytössä.

No sepä se... Mä olen koittanut kaikkea, mut ei. Koirat 7 ja 3,5v. Mutta kun ne ei ole tottunut olemaan hihnassa ( tai edes pannan kanssa) niin kai siitä tulee niiden skaba, jommankumman pitäis päästä edellä... No, onneks niillä on hehtaaritolkulla tilaa telmiä, joten liikunnasta ei puutetta. Käsimerkit käytössä juuri ison tontin takia, eipä tarvii kurkku käheenä niitä huutaa...

Ap, paremmin sun koira tottelee kuin meidän.. Me annetaan kulkea hihnassa melko vapaasti, saa nuuhkia kaikkea ja pysähdellä oman makunsa mukaan. Kun tulee toisia koiria vastaan, vedetään lähelle eikä päästetä vapaasti haistelemaan. Välillä rähisee hihnassa enkä usko että saan sitä ominaisuutta poistettua. Koira on pieni ja pelkää isoja koiria. Ja vaikka olis pieni koira, niin pelkää jos koira on väritykseltään tumma. Vetää välillä aika lailla, mutta kolmekiloista koiraa saa aika hyvin vedettyä takaisin, ei aiheuta ongelmia. Meillä on tuon koiran suhteen aika vapaa kasvatus. Jos koira olis isompi, se voisi olla suurempi ongelma.

Meidän koirat ei ole niin tottuneet liikkumaan urbaanissa ympäristössä, ja kyllä sen niistä näkeekin, jos poikkeuksellisesti ollaan taluttimien kanssa ulkona jossain missä liikkuu enemmän ihmisiä tai muita koiria. Uros onneksi on melko rauhallinen, mutta tuo vanhempi narttu menee ihan sekaisin. Tietää kyllä ettei saa vetää, mutta on niin täysi höyry päällä ettei meinaa nahoissaan kestää, varsinkin alkuun. Sitä sitten joutuu muistuttelemaan seisottamalla ja tarvittaessa otan lyhyeen hihnaan viereen. Pysyy kyllä hallinnassa.

Meiltäkin löytyy reilun vuoden ikäinen höyryjuna. Onneksi on painoa vain 10kg niin ei kumoon saa.

Itse olen myös yrittänyt vaikka mitä koulutuskeinoja vetämisen loppumiseksi, ne eivät vain toimi.
Joten olen toistaiseksi luovuttanut ja toivon että ikä toisi helpotusta asiaan.

joten jos sulla ap. pysyy se koira hallinnassa, eikä se edes vedä, niin on teillä johtajuusasia kunnossa.

Sulla ei ole mitään ongelmaa mun mielestä :)

Mut sehän toki riippuu siitä millaista haluat teidän menon olevan. Jotkut haluu koiran olevan tietyssä paikassa ja muutenkin kuri on tosi tiukka ja toisille on sinällään ihan sama missä kulkee kuhan kulkee mukana eikä höntyile tielle päin tai häiriköi muuten muita kulkijoita. Me liikutaan samalla meiningillä kuin te, ja ei meilläkään mun mielestä mitään johtajuusongelmia ole.

Toi vetäminen on kovin hankala opetettava minulle. Meillä 2v uros vetää toisinaan, enkä sitä ole osannut opettaa siitä pois. On todella oppivainen koira, eli vika selkeästi omassa taidossa kouluttaa. Mutta remmirähjäämisen sain pois kun keksin miten pitää kouluttaa, jospa saan vastaavan väläyksen tuosta vetämisestäkin vielä joku päivä :)

No ei todellakaan ole... Kuinkakohan monta vuotta pitää vielä odottaa, että ei tarvitsisi kuulla sanaa "johtajuusongelma"... Kouluta koiraasi, ja palkitse sitä käytöstä, mitä haluat nähdä lisää. Älä tuhlaa ajatustakaan enää millekään "johtajuusongelmille"

Yhteistyössä