Onko mielestänne teidän lapset joutuneet kokemaan vääryyttä koulumaailmassa (opettajien taholta)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piina

Aktiivinen jäsen
13.08.2008
14 952
1
36
Itse yritän arvostaa koulua ja opettajia. Juuri koskaan en ole sanonut vastaan opettajille ja lapsilleni olen yrittänyt olla näyttämättä omia mielipiteitäni, jos olen jostain ollut erimieltä. Mutta tässä muutama juttu, josta olen eri mieltä.

- en ole rangaistuksia vastaan, vaan meillä kotona on esim. karkailuista tai jos on kiusannut kaveria yms. saanut kotiarestia. Pelikoneilla pelaamaan on päässyt, kun huone on ollut siisti. Jäähylle on joutunut, jos on riehunut yms. MUTTA mä en oikein innostunut siitä, että jos koulussa lapsi oli ollut tuhma, niin siitä olisi pitänyt antaa kotona rangastus eli käytännössä kotiarestia tai pelikieltoa, mun mielestä syy-seuraus suhde ei oikein pelittänyt siinä hommassa ja onko se "tuhman lapsen" elämää, jos kokoajan on kotiarestissa? Kun yleensähän toi on kausittaista eli samoihin aikoihin kokeillaan rajoja niin kotona kuin koulussakin.

- varsinkin alakoulun alimmilla poika ei tehnyt koulussa esim. matikantunnilla yhtään tehtävää tai ehkä yhden korkeintaan kaksi. Kotona sitten piti tehdä loput + kotitehtävät ja siihen hommaan saattoi mennä koko loppu ilta. Saatiin siitä valitusta, jos olimme menneet kesken läksyjen (niitä tehty pari tuntia ennen lähtöä) uimaan, jolloin osa läksyistä jäi tekemättä. Mielipiteeni on pojan kasvettua, että lapsen elämää ei ole, että häntä istutetaan 4-5h koulunpenkillä ja loppuilta menee läksyihin vaan että koulutehtävät pitäisi saada tehtyä tietyssä ajassa ja että niitä matikan tehtäviä olisi pitänyt pystyä tekemään myös sielä koulussa.

- koulukiusattulle on käsketty hakemaan sairaslomaa viimeisiksi kouluviikoiksi.

- ja tämänaamuinen... pojalle on kertynyt 2h jälki-istuntoa. Ei ole oppilaan vika, ettei niitä ole voinut suorittaa, koska koulukujetus ei kulje kuin koulun alettua ja sen päätyttyä. Itse en ole töiden ja pienempien lasten hoitoon vientien ja hakujen takia kuskaamaan jälkkäriin tai jälkkäristä. Nyt kun isä on lomalla ja se onnistuu, niin herrajee rehtorin ja opettajan ilmettä. Oli juuri sellainen, että heh heh, joudutpa sittenkin istumaan. Missä on ollut opettajien auktoriteetti poikaani kohtaan?? Poika on siitä ennenkin puhunut, mutta nyt vasta näin itse.

Tässä nyt muutamia, jotka tuli mieleeni.

Ensimmäisenä tuli mieleen tasa-arvo. Ei sekään ole reilua, että toiset joutuvat vääntämään niitä tehtäviä peffa ruvella koulussa, samalla kun toiset viskelee pyyhekumin palasia ympäri luokkaa. Kaikille sama määrä tehtäviä, ja jokainen lapsi oppii ottamaan vastuuta siitä, tekeekö tehtävät heti vai piinaako niillä itseään loppuillan kotona.

No huh, on kyllä opettajalla pahasti auktoriteetti ongelmaa jos tuollaista on. Kannattaisi hänen vaihtaa pikaisesti alaa tai ainakin siirtyä opettamaan aikuisia. Olen sitä mieltä että jos ei opettaja pysty anstaitsemaan oppilaiden kunnioitusta ja kiintymystä, on hänen sitä turha odottaa automaattisesti vain siksi että on opettaja.

Miten luokkatovereiden kanssa, onko samanlaista? Tuossa tilanteessa ainoa mikä saattaisi auttaa on se että lapset itse (koko luokka tai ainakin suurin osa) lähettäisi ihan itse valituksen tuosta opettajasta ylemmälle taholle, ei siis rehtorille. Oppilaat saavat vaatia hyviä opettajia, huonot vaihtakoon alaa etteivät pilaa muiden elämää.

Oma lapseni ei vielä ole vuosiin koulussa mutta itse ala-asteella luokallani oli eräs poika jota tuntiopettaja rankaisi ihan mistä vain. Todella törkeää käytöstä sai tuo poika kokea ja pian luokanvalvojamme alkoi kysymään suoraan montako minuuttia luokka on jälki-istunnossa tämän opettajan tunnin jälkeen, aloimme siis koko luokka hankkimaan jälki-istuntoa jos luokkatoverimme jostain mallia kynä tippuu lattialle sai 5min jälki-istuntoa. Luokanvalvojamme oli loistava tyyppi ja lisäksi hän oli aina meidän puolellamme, tietysti jos olimme oikeasti ansainneet rangaistuksen oli jälki-istuntoa luvassa häneltäkin. Mutta oikeudenmukainen hän oli ja muodosti mielipiteensä vasta kuunneltuaan kaikkia osapuolia, siksi kunnioitimme häntä.

Sinä ajattelet tilannetta pelkästään oman lapsesi kautta, ja opettajalla on siellä luokassa noin 20 muutakin oppilasta joita täytyy kohdella samalla tavoin ja oikeudenmukaisesti. Opettajan kurinpitokeinot ovat rajalliset, eikä ole oikein reilua että vanhempi vesittää opettajan auktoriteettiä sillä että on sitä mieltä ettei opettajan ohjeita tarvitse noudattaa.

Mun oma lapseni olisi tuossa tilanteessa jäänyt pois uimareissulta, jos niitä tehtäviä ei yhdessä sitä ennen olisi saatu tehtyä.

Muutaman kerran.. Aika pieniä yksittäisiä tilanteita yhden opettajan taholta, mutta aralle ja herkälle lapselle tuli näistä "pikkuasioista" koulupelkoa (koko kouluvuodeksi jonka oli tässä kyseisessä koulussa). Vielä toiseen kouluun siirtyessään hän pelkää samanlaisia kommentteja mitä tältä yhdeltä opettajalta sai osakseen.

Viimeksi muokattu:
Läksyt tekemättä, ja on ongelma jos siitä valitetaan? Voi hyvä tavaton - jo on julma opettaja. Ja yritetään jälki-istunnoista luistaa. Kyllä noissa jutuissa sympatiani ovat vahvasti opettajan puolella.

Oikeaa vääryyttä koulumaailmassa:
Oman tytön kuviksen opettaja heitti 9. luokan keväällä lähes kaikki vuoden aikana tehdyt piiirustukset mitään kyselemätttä roskiin. Mukana oli mm. isommalla vaivalla tehty "päättötöitä". Siellä sitten tyttö kavereidensa kanssa oli itkua vääntäen kaivellut roskasäiliötä, että oli edes muutaman löytänyt.

Miksi lapsi ei tehnyt laskuja koulussa? Jälkkärit on vain istuttava, ei siinä opettajien ilmeet vaikuta. Tuo koulukiusaus asia vaatisi avaamista ja selvittämistä. Muutenkin yrittäisin jutella opettajan kanssa näistä asioista, jos se vain onnistuu. Opettajikin on niin erilaisia..

meillä tyttö 12v. .vaihtoi muuton vuoksi koulua syksyllä ja siitäkös se helvetti alkoi.uudessa koulussa joutui heti opettajan silmätikuksi,olipa mitä tahansa tapahtunut niin opettaja soitti tai laittoi lapun että lapseni oli mukana tässä ja tässä ja puolissakaan ei tytölläni ollut selvitysten jälkeen osaa eikä arpaa koko juttuun.istutti tyttöä' monta kertaa kuukaudessa koulukuraattorilla vaikka mistä syystä.hermostuin täysin tähän ja vaihdoin tytön takaisin entiseen kouluunsa vaikka joudunkin kuljettamaan häntä omalla kustannuksella joka päivä 10km suuntaansa.nyt mitään ongelmia ei ole ollut ja entinen opettajakin sanoi että sama iloinen ja koulutyönsä hyvin hoitava tyttö tuli takaisin.joten oli opettajassa kyllä vikaa ainakin meidän tapauksessa ja paljon .ja meillä ei edes rehtori saanut mitään tolkkua tähän hommaan.nyt olen jälkeenpäin kuullut että kyseinen opettaja on tietyin väliajoin "latauslomilla" kun nuppi ei meinaa kestää opettajan työtä.

Lapsen opettajat vaihtuneet ala-asteella jatkuvasti (4 eri opettajaa).Ensi syksyllä menossa 5-luokalle ja taas kokonaan uusi ope(tulee koulun ulkopuolelta). Opetusrauha taas kadoksissa ja lapset hermona. Tietenkään näille ei mahda mitään. Paitsi sillä, että viranhaltija ei saisi loputtomasti virkavapaata ja toimet täytettäisiin.

Onpa hienoa huomata etten ole ainoa jonka mielestä opettajan jutut EI aina mene oikein putkeen. Ymmärrän täysin että tehtävät on tehtävä ja tyhmyyksistä joutuu kärsimään mutta juuri tuolla rangaistuspuolella voisi joskus miettiä asioita pikkuisen tarkemmin.
Tiedän että poikani luokka on haastava sillä poikia on 5 ja kaikki todella dominoivia ja määrääviä mutta tuntuu että vaikka kuinka pojat yrittää ja haluavat parantaa yhteiselämäänsä, opettaja rankaisee pienimmästäkin asiasta juuri tuolla välitunnit sisällä, touhutunnit pois pojilta yms.
Enkä nyt sano että koskisi vain omaani vaan luokan poikia kokonaisuudessa.
Tiedän että jämti on oltava mutta kai se raja jossain voisi mennä...

Alkuperäinen kirjoittaja mielipide tämäkin;26364417:
Noo, ne kympin oppilaat saavat olla melkolailla itekseen. Ei puhettakaan eriyttävistä tehtävistä tai kannustuksesta.

No meillä tämä kympin oppilas oli juuri se, joka joutui rinnakkaisluokan opettajan silmätikuksi..

Opettajatkin ovat ihmisiä.. Kaikki ammattikasvattajat tekevät virheitä, toisinaan pienempiä ja onneksi harvemmin isompia. Eikä yhtä oikeaa tapaa toimia ole olemassakaan.

Viimeksi muokattu:
Ensimmäisestä kohdasta olen sitä mieltä, että rangaistuksen pitää tulla heti ja sen pitää tulla opettajalta jos koulussa käyttäytyy huonosti. Opettajan asenne koulukiusaamiseen on perseestä, mutta niinhän se on melkein kaikilla opettajilla. Siksi en kyseistä ammattikuntaa juuri voi arvostaa.

[QUOTE="kahden äiti";26364098]Sinä ajattelet tilannetta pelkästään oman lapsesi kautta, ja opettajalla on siellä luokassa noin 20 muutakin oppilasta joita täytyy kohdella samalla tavoin ja oikeudenmukaisesti. Opettajan kurinpitokeinot ovat rajalliset, eikä ole oikein reilua että vanhempi vesittää opettajan auktoriteettiä sillä että on sitä mieltä ettei opettajan ohjeita tarvitse noudattaa.

Mun oma lapseni olisi tuossa tilanteessa jäänyt pois uimareissulta, jos niitä tehtäviä ei yhdessä sitä ennen olisi saatu tehtyä.[/QUOTE]

Jos tilanne olisi ollut satunnainen tai väliaikainen, mutta kun sitä kesti oikeastaan vuosia. Nyt jälkeenpäin pojalla on ollut itselläänkin järkevä mielipide asiaan. Silloin aikanaan itsekin luin artikeleja itseäni fiksummilta, joissa sanottiin aika, mikä saisi maksimissaan mennä pienellä koululaisella läksyjen tekoon. Lapsen pitää koulun lisäksi saada myös tarpeeksi liikuntaa ja raitista ilmaa. Koskaan en kuitenkaan sanonut asiasta opettajalle tai pojalle itselleen vaan yritin noudattaa opettajan ohjeita..., vaikka satunnaisesti uimassa kävimmekin.

jos pidemmän aikaa on koulutunneilla tehtävien teko ollut lapselle mahdotonta ja läksyjä on väännetty tunti tolkulla kotona, lasta on kiusattu niin paljon että sairaslomaakin väläytellään, jälki-istuntoja jaellaan ilman että niiden suorittamisesta pidetään huolta (jos ei onnistu istuminen niin rangaistus on joku muu, tietenkin, eikä mitään jälkkäri sanahelinää)...

niin asiaanhan olisi pitänyt puuttua ja tilanne korjata jo vuosia sitten? Oli ongelma sitten koulussa, perheessä tai lapsessa (enkä nyt meinaa että 'paskatyyppi', vaan että jotain oppimis/käytös jne.häiriötä jota pitäisi kuntouttaa). Ap ottaa huolistaan yhteyttä kuraattoriin, rehtoriin ja erityisopettajaan, jos yhteistyö oman open kanssa tuntuu mahdottomalta (ja nyt oletan ja todella toivon että olet näistä vuosien varrella yrittänyt asiallisesti ja kattavasti keskustella).

Ap:n lapsen kohdalla ei mielestäni tapahtunut vääryyksiä. Kuulostaa juuri sellaiselta kurittomalta kakaralta, joka tekee koulussa mitä lystää, ja sitten itketään vanhemmille kun on kurjaa kun joutuukin tekemään sen mitä muutkin.

ylästeella liikunnanopen taholta: tyttö oli ja on lahjakas liikussassa, on kaikissa lajeissa hyvä ja harrastaa kilpaurheilua aktiivisesti. Oli tunneilla aina mukana ja sai testeista 9 tai 10 jatkuvasti. Mutta numero oli 8 koska oli ns rocktyylinen ja se ei mielyttänyt opea. Toinen oppilas lihava, ei osallistu mihinkään, saa testeista 7, mutta on muuten 10 oppilas ja liikuntanumero 9

- varsinkin alakoulun alimmilla poika ei tehnyt koulussa esim. matikantunnilla yhtään tehtävää tai ehkä yhden korkeintaan kaksi. Kotona sitten piti tehdä loput + kotitehtävät ja siihen hommaan saattoi mennä koko loppu ilta. Saatiin siitä valitusta, jos olimme menneet kesken läksyjen (niitä tehty pari tuntia ennen lähtöä) uimaan, jolloin osa läksyistä jäi tekemättä. Mielipiteeni on pojan kasvettua, että lapsen elämää ei ole, että häntä istutetaan 4-5h koulunpenkillä ja loppuilta menee läksyihin vaan että koulutehtävät pitäisi saada tehtyä tietyssä ajassa ja että niitä matikan tehtäviä olisi pitänyt pystyä tekemään myös sielä koulussa.

Omat muksut ei oo vielä koulussa, joten ei omia kokemuksia, mutta kiinnostuin tästä...

Miksi poika ei tehnyt koulussa yhtään tehtävää joskus? Miksei tähän puututtu ajoissa vaan tilanteen annettiin jatkua pitkään?

Jos johtui siitä, että luokassa oli niin rauhatonta, ettei saanut työrauhaa, niin opettajan olisi pitänyt korjata tilanne kaikkia oppilaita ajatellen mahdollisimman pian.

Jos johtui siitä, ettei osannut tehdä tehtäviä, niin joko opetusta pitäisi parantaa tai sitten oppilaan saada tukea oppimishäiriöönsä.

Jos johtui siitä, ettei osaa työskennellä yhtään itsenäisesti, kun opettajan pitää ohjata niitä 20 muutakin oppilasta, niin oppilas olisi ehkä tarvinut jotain erityisopetusta tai muuta tukea ongelmaansa.

Jos johtui siitä, ettei vaan viitsinyt tehdä tehtäviä, vaan mielummin kaivoi nenäänsä ja viskeli kumin palasia, niin silloin mun mielestäni on vihoviimeinen ratkaisu, että päätetään, että joku tietty tuntimäärä "opiskelua" riittää. Sehän vaan opettaisi, että velttoileminen kannattaa. Kun kaivat nenää riittävän tehokkaasti, niin et joudu tekemään oikeita hommia. Hyvät eväät elämään...

Ihan käsittämätöntä, että joku vanhempi pitää tällaisessa tilanteessa suurimpana ongelmana jotain uimahallireissuja, jos todennäköisesti oikea ongelma on vähän isompaa luokkaa, kuten yllä selitin.

[QUOTE="Vieras";26364576]Ap:n lapsen kohdalla ei mielestäni tapahtunut vääryyksiä. Kuulostaa juuri sellaiselta kurittomalta kakaralta, joka tekee koulussa mitä lystää, ja sitten itketään vanhemmille kun on kurjaa kun joutuukin tekemään sen mitä muutkin.[/QUOTE]

Nämä esimerkit ei olleet kaikki yhden pojan. Mutta joo, koulunkäynti ei kummallekaan heistä ole ollut helppoa. Ja vääryyksiä ja vääryyksiä kyse olikin nyt vain siitä, että onko ollut sellaista, joista itse olet ollut erimieltä opettajan kanssa.

olen ope, en ole jumala. voin hyvin olla monessa asiassa väärässä, varsinkin jos en tiedä asian kaikkia puolia jos minulle ei oppilas ja vanhempi niistä asiallisesti kerro. ja jos olenkin oikeassa, saatan esittää asiani sillätavalla huonosti, että tulen väärinymmärretyksi ja seuraus on huono. varsinkin jos kukaan ei minulle kerro, että homma ei toimi. Ja kun minulla on siellä luokassa se 20+ oppilasta, niin kyllähän kunkin vanhempi paljon sellaista näkee ja tietää mitä minä en ehdi huomata. Enkä sitä kyseenalaistamisena pidä, että hän näistä minun kanssani keskustelee ja koittaa saada huonoon tilanteeseen parannusta.

Ihan oikein! Tuommoisia vitun huora ja hirteen vetämis kommentteja ei todellakaan lauota vahingossa. Varmasti mennyt jo useamman vuoden kasvatus pieleen tuolla pojalla ja nyt sitten kerrankiin näkee, että elämässä ei voi sanoja ja tehdä ihan mitä tahansa ilman seuraamuksia.

Yhteistyössä