Onko mielestänne riittävä syy eroon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kohta sinkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kohta sinkku

Vieras
Jos mies käyttää rahaa todella tuhlailevasti? Sitä on jatkunut vuosia ja tilanne ei ole lukuisista kesusteluista huolimatta muuttunut. Mua on alkanut ärsyttää, kun säästän rahaa, jonka toinen sitten tuhlaa. Olen joutunut monta kertaa "luopumaan" omista hankinnoista, kun ei raha enää riitä toisen tuhlattua sen älyttömyyksiin. Meidän tulot on suunilleen yhtä isot, mutta käytännössä perheen ruokamenot maksetaan vain minun rahoista ja mies käyttää omat rahansa melkein kokonaan omiin juttuihinsa. Joka kuukausi "lainaa" minulta rahaa, ja vaikka maksaisikin sen seuraavassa kuussa takaisin, se vesittyy sillä, että hän on sitten taas pian lainaamassa.

Itse haluan harrastaa, matkustella yms. Tämän miehen kanssa joudun niistä tinkimään. Tämä ei ole ainoa eron syy, mutta aika merkittävä. En halua olla ihmisen kanssa, jonka rahankäyttöä joudun koko ajan tarkkailemaan ja stressaamaan ja paapomaan, ja siksi mitkään "viikkorahaa miehelle" -järjestelyt eivät käy.

Eroaisitteko itse tällaisesta syystä?

En, tuossa tilanteessa hankkisimme sellaisen yhteisen tilin, minne kuukausittain laittaisimme sellaisen summan rahaa, että sillä saa ruuat ja muut tarpeelliset, sitten olisi omat käyttötilit jolla itse voi tehdä mitä huvittaa.

meillä ei ole toiminut mitkään järjestelyt, kun mies aina lainaa rahaa. Tuossa ehdottamassasi hän lainaisi sitten sitä rahaa ruokarahoista, jolloin minun pitäisi kuun loppupuolella alkaa paikkailla vajetta omillasäästöilläni. Olemme joskus sopineet, että hän ei enää lainaa, kun ei koskaan pysty maksamaan takaisin, mutta ei se toimi, sillä hän lainaa edelleen. Ja itseäni todella KYLLÄSTYTTÄÄ ja VITUTTAA se, että yksin yritän säästää vaikka perheelle rahaa lomamatkaan, ja toinen sitten tuhlaa toisesta päästä vähintään samaa tahtia. Ja mies ei koskaan panosta rahallisesti mihinkään kodin hankintoihin, lasten harrastuksiin, erityisiin menoihin, tms. Maksan ja hoidan itse kaiken.

Sellanen tili mihin vain sulla on käyttöoikeus ja mies maksaa siihen puolet teidän pakollisista menoista, loput saa tuhlata miten tykkää. Kun sen rahat loppuu niin se on sitten voivoi etkä lainaa sille senttiäkään.

En eroaisi, jos ei muita ongelmia. Minkä ikäiset lapset teillä on? Blokkaa mieheltä pääsy yhteiselle tilille. Avaat tilin, jonne mies siirtää osan rahoistaan ja sinä huolehdit menoista. Miehelle jokin summa, jolla pitää tulla toimeen kuukausi. Vähän niinkuin teinille. Vastuu tuo vapauksia ja jos mies osoittaa kykenevänsä järkevään kuluttamiseen, voi tilanne palautua.

Miehen tulee ymmärtää, että lastensaannin myötä vastuu ulottuu muihinkin kuin itseensä. Tiukat laskelmat ja kaaviot pöytään ja siihen pakolliset menot sekä ylijäävä osuus. Lapsilisät ja 70% molempien tuloista yhteiselle kulutilille. Lopuilla mies ostakoon vaikka hammasharjoja halutessaan.

Jos tämä on ongelma miehellesi, sitten hän varmaan lähtee ja ongelma on ratkaistu. Jos taas jää, myöntää hän ongelmansa.

Jos omat rahat ei toimi niin pakko kai sitä on erota. En mä ainakaan halua vetää perheen taloutta kuraan toisen tuhlailun takia.

Mitä tuohon lainailuun tulee, hoitaisin homman niin etten lainaisi. Käytännössä ottaisin perheen kuukauden talousrahat omalle tililleni, omat rahat kummallekin. Kun miehellä loppuu rahat niin sitten on loppukuun ilman, ruuan ym saa kotoa.

Jos mies sitten rupeaa elelemään luotoilla, kulutuslainoilla ja osamaksuilla niin se olisi ero

Ymmärtääkö miehesi tuhlaavansa yli varojensa?

Sina olet se, joka tilanteessa rahaa lainaa. Mita tapahtuisi, jos et lainaisikaan? Minusta se, ettei mies osallistu riittavasti kuluihin, on riittava syy eroon. Taysi holtittomuus kertoo myos siita, ettei valita perheestaan riittavasti. Tietysti taustalla voi olla esim. mielenterveysongelmiakin, hoitamatonta bipoa tai muuta mika syyta selvittaa, jos epailysta.

Ymmärtää kyllä elävänsä yli varojensa, mutta kuulemma elämä on ankeaa pienellä summalla kitkuttaessa. Itselläni tökkii ajatus siitä, että minä joutuisin kontrolloimaan ja huolehtimaan toisen rahankäytöstä. En vaan jaksa sellaista. Haluaisin, että perheen toinen aikuinen hoitaisi raha-asiat asiallisesti ja itsenäisesti. Tuo yhteinen ruokatili ei vaan toimisi, koska hän sitten vaan sanoisi, ettei hänellä ole enää rahaa - hän voi parissa päivässä käyttää omat rahansa ja toteaa vaan, etteivät niin pienet rahat mihinkään riitä. Tämä on niin nähty. Tuo yhteinen ruokatili toimii, jos kumpikin tosiaan laittaa sinne rahaa - mutta minun ongelmanihan on juuri se, että mies ei toimi vastuullisesti.

Tein joskus laskelmat, kuinka paljon päivässä voidaan käyttää ruokiin ja laskin myös, mitkä summat ovat kummankin "omaa rahaa". Mies ei vaan noudattanut tätä laskelmaa, vaikka kysyttäessä myönsi, että ruokakauppa summa oli kohtuullinen. Kummasti ne ruokarahat olivat huvenneet jo kuun puolivälissä ja minä sitten otin omista säästöistäni, että sain perheelle ruokaa. En myöskään voi tietää, kuinka paljon mies kauppareissuilla käyttäisi ruokarahoja omiin juttuihinsa, jos tuollainen ruokatili olisi. Hän ei koskaan säästä kuitteja (olen ehdottanut, mutta ei halua - ja syynkin arvaan...) ja sitten vaan ihmetellään, kun rahat on taas "syöty" ennen aikojaan. Ja itse en jaksaisi sellaista, että joutuisin itse hoitamaan kaikki kauppareissut vaan siksi, etten voi luottaa toisen rahankäyttöön.

Entäpä tilanne jossa mies ei halua käyttää rahaa mihinkään? Melkein kaikki menot on sellaisia joita hän pitää turhana. On sitä mieltä että minä tuhlaan lasten vaatteisiin ja harrastuksiin ja oikeastaan myös ruokamenoissa, vaikka omasta mielestäni olen minäkin aika tarkka rahan kanssa. Homma johtaa siihen että miehellä säästyy rahat ja minä käytän omani kaikkeen yhteiseen

Ymmärtää kyllä elävänsä yli varojensa, mutta kuulemma elämä on ankeaa pienellä summalla kitkuttaessa. Itselläni tökkii ajatus siitä, että minä joutuisin kontrolloimaan ja huolehtimaan toisen rahankäytöstä. En vaan jaksa sellaista. Haluaisin, että perheen toinen aikuinen hoitaisi raha-asiat asiallisesti ja itsenäisesti. Tuo yhteinen ruokatili ei vaan toimisi, koska hän sitten vaan sanoisi, ettei hänellä ole enää rahaa - hän voi parissa päivässä käyttää omat rahansa ja toteaa vaan, etteivät niin pienet rahat mihinkään riitä. Tämä on niin nähty. Tuo yhteinen ruokatili toimii, jos kumpikin tosiaan laittaa sinne rahaa - mutta minun ongelmanihan on juuri se, että mies ei toimi vastuullisesti.

Tein joskus laskelmat, kuinka paljon päivässä voidaan käyttää ruokiin ja laskin myös, mitkä summat ovat kummankin "omaa rahaa". Mies ei vaan noudattanut tätä laskelmaa, vaikka kysyttäessä myönsi, että ruokakauppa summa oli kohtuullinen. Kummasti ne ruokarahat olivat huvenneet jo kuun puolivälissä ja minä sitten otin omista säästöistäni, että sain perheelle ruokaa. En myöskään voi tietää, kuinka paljon mies kauppareissuilla käyttäisi ruokarahoja omiin juttuihinsa, jos tuollainen ruokatili olisi. Hän ei koskaan säästä kuitteja (olen ehdottanut, mutta ei halua - ja syynkin arvaan...) ja sitten vaan ihmetellään, kun rahat on taas "syöty" ennen aikojaan. Ja itse en jaksaisi sellaista, että joutuisin itse hoitamaan kaikki kauppareissut vaan siksi, etten voi luottaa toisen rahankäyttöön.

Eroaisin.

On myös helppo sanoa, että minun pitäisi hallinnoida rahoja - en voi sellaista yksipuolisella päätöksellä tehdä. En tosin itse sellaista suhdetta jaksaisikaan, mutta tiedän ettei mies suostuisikaan,.

Etko ole miehelle sanonut, etta sinun elamasi se vasta sitten ankeaa onkin, kun ei voi edes omilla rahoilla ostella itselle mitaan. Ei kuulosta, etta mies aikoisi muuttua.

Sina olet se, joka tilanteessa rahaa lainaa. Mita tapahtuisi, jos et lainaisikaan? Minusta se, ettei mies osallistu riittavasti kuluihin, on riittava syy eroon. Taysi holtittomuus kertoo myos siita, ettei valita perheestaan riittavasti. Tietysti taustalla voi olla esim. mielenterveysongelmiakin, hoitamatonta bipoa tai muuta mika syyta selvittaa, jos epailysta.

Joskus en ole lainannut ja hän on lainannut sitten jostain muualta. Ne rahat hän sitten maksaa seuraavassa kuussa takaisin, eli summa on sitten pois sen kuun tuloista. Miehellä on kyllä muitakin ongelmia, ainakin lievää masennusta tai vastaavaa. Älkää ehdottako niitä terapioita, olen itsekin ehdottanut ja tuli vaan kauhea riita. Ei aio mennä terapiaan masennuksensa kanssa.

Etko ole miehelle sanonut, etta sinun elamasi se vasta sitten ankeaa onkin, kun ei voi edes omilla rahoilla ostella itselle mitaan. Ei kuulosta, etta mies aikoisi muuttua.

Olen, monta kertaa. En itsekään usko, että mies aikoo muuttua, koska tästä ongelmasta olemme puhuneet jo usean vuoden ajan, milloin hyvässä, milloin huonossa hengessä. Nyt kun suhteessa on ollut muitakin ongelmia, olen vaan yksinkertaisesti kyllästynyt. Tämä rahaongelma on ollut eropäätöksessä ratkaiseva, koska koen että miehen toiminta estää minua elämästä sellaista elämää mitä itse haluan. Haluan nimittäin perheen lisäksi muitakin asioita, kuten juuri matkoja. Miehen tuhlailevuus on monta matkasuunnitelmaa pilannut tai muuttanut. Emme ole mitään hyvätuloisia, eli verrattain pienistä summista puhutaan, mutta meille ne ovat ratkaisevia.

Itse olen todella tarkka rahasta ja siinä vaiheessa, kun mun kukkarolle yrittäisi joku tulla niin vastassa olisi venäjän sotajoukkoja vastaava voima.
Mulle on ihan yks lysti mihin toinen käyttää rahansa jotka jää pakollisten menojen jälkeen, mutta jos ne tuhlaa heti niin sitten pitää olla loppu kuukausi ilman. Sellasta se elämä vaan on.
Olet ollut liian lepsu tähän menessä.

On myös helppo sanoa, että minun pitäisi hallinnoida rahoja - en voi sellaista yksipuolisella päätöksellä tehdä. En tosin itse sellaista suhdetta jaksaisikaan, mutta tiedän ettei mies suostuisikaan,.

Tässä vastauksessasi on koko ongelmasi ydin! Sinulla on rahankäytön suhteen lapsen tasolla oleva mies, jonka vuoksi olet eroamassa. Katsot, ettei sinun hommasi ole ottaa vastuuta ja hallinnoida rahoja toisen viskoessa ne minne sattuu. Miksi et voi niin tehdä? Pidät päätäsi puskassa ja vikiset siellä, että miehen pitää muuttua ja sinun ei. Kyllä tämä ongelma on teidän yhteinen: sinä olet täysin tahdoton, vastuuta pelkäävä nainen ja mies käyttää sinua täysillä hyväkseen. Toisen teistä täytyy kasvaa nyt aikuiseksi ja ottaa homma hallintaan. Ja se toinen, eniten järkeä käyttävä tyyppi olet nyt sinä yksin.

Enkä usko sinun erojuttuihin. Lainaat miehelle rahaa, että miehellä olisi hyvä olla, lopettaisi valittamasta taloudellisesta tilanteestasnne ja pysyisi lähelläsi. Oletko läheisriippuvainen? Suojelet miestäsi kaikissa vastauksissasi ja selität monin eri tavoin miksi mies sittenkin saa toimia niin kuin toimii. Herää, haloo!

Peesi.

Aikoinaan seurustelin älykkään ja korkeasti koulutetun miehen kanssa. Hänellä oli jatkuvasti talous sekaisin ja syyksi veikkasin maanis-depressiivisyyttä.

En saa puhelimella lainattua, mutta nimimerkille "kysymys": tuota se meilläkin oli ennen eroa. Tai ei ex kaikkia rahojaan säästänyt, kaljaan se meni. En enää kestänyt elämääni sen ankeuttajan kanssa, kun kaikki mitä ostin oli turhaa. Lasten vaatteista lähtien: liian paljon, liian hienoja, tarvitseeko nyt tuotakaan. 7v kuopukseni sai uuden eväsrasian hiljattaon ja heti totesi innoissaan haluavansa näyttää sen iskälle. Kunnes perään sanoi vakavalla naamalla ettei näytäkään, koska iskä sanoo pitikö tuollainenkin nyt ostaa. Lapsen ilo uudesta hienosta eväsrasiasta on siis exän mielestä väärin (ja ostin todellakin tarpeeseen, mutta eväät voi exän mielestä varmasti pakata vaikka kaupan hedelmäpussiin). Säälittää kun hän voi jatkaa lasten elämän ankeuttamista, vaikka minä pääsin siitä eroon.

Tässä vastauksessasi on koko ongelmasi ydin! Sinulla on rahankäytön suhteen lapsen tasolla oleva mies, jonka vuoksi olet eroamassa. Katsot, ettei sinun hommasi ole ottaa vastuuta ja hallinnoida rahoja toisen viskoessa ne minne sattuu. Miksi et voi niin tehdä? Pidät päätäsi puskassa ja vikiset siellä, että miehen pitää muuttua ja sinun ei. Kyllä tämä ongelma on teidän yhteinen: sinä olet täysin tahdoton, vastuuta pelkäävä nainen ja mies käyttää sinua täysillä hyväkseen. Toisen teistä täytyy kasvaa nyt aikuiseksi ja ottaa homma hallintaan. Ja se toinen, eniten järkeä käyttävä tyyppi olet nyt sinä yksin.

Enkä usko sinun erojuttuihin. Lainaat miehelle rahaa, että miehellä olisi hyvä olla, lopettaisi valittamasta taloudellisesta tilanteestasnne ja pysyisi lähelläsi. Oletko läheisriippuvainen? Suojelet miestäsi kaikissa vastauksissasi ja selität monin eri tavoin miksi mies sittenkin saa toimia niin kuin toimii. Herää, haloo!

En tarkoita ettenkö voisi ottaa vastuuta miehen puolesta tai ettenkö voisi hoitaa koko perheen rahataloutta, mutta olet oikeassa siinä että en halua. En halua sellaista suhdetta, jossa minun pitää huolehtia toisen puolesta asioista joista normaalin aikuisen pitää suoriutua itse. Ja se on kyllä totta mitä sanoin, että en voi yksipuolisella päätöksellä ottaa miehen rahoja omaan hallintaani - en tiedä olisiko se laillistakaan. Emme ole naimisissa, jos sitä mietit.

Millä perusteella olen tahdoton ja vastuuta pelkäävä? Miksi minun pitäisi ottaa vastuuta toisen aikuisen rahankäytöstä - luulisi että riittää kun otan vastuun omastani sekä muusta omasta elämästäni. Ja minä nimenomaan en lainaa miehelle rahaa jotta hän pysyisi lähelläni - vaan suunnittelen eroa koska en jaksa häntä enää. En ole läheisriippuvainen. Luulenpä, että mies tarvitsee minua enemmän kuin minä häntä. Jos alkaisin nyt hallinnoida hänen rahojaan, jaella viikkorahaa ja hoitaa kaikki raha-asiat hänen puolestaan se olisi taas sellaista elämää jota en halua elää.

Ja todellakaan en ajattele että mies SAA toimia niinkuin toimii. Nimenomaan sanon että EI SAA. Olen yrittänyt vastauksissa kertoa, että olen yrittänyt miettiä ratkaisuja ja saada miehen mukaan järkevään taloudenpitoon. Mutta jos toinen ei suostu niin mitä muka voin tehdä? Kerro jos tiedät!

Yhteistyössä