Onko mielestänne törkeästi sanottu? (ambulanssikuski)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
miemää
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Ainakin niillä kuskeilla pitäis olla sen verran hyvä kunto, että pystyvät tekemään raskaitakin hommia. Siis tässä tapauksessa kantamaan myös painavampaa ihmistä. Kun se kuitenkin heidän työnkuvaansa kuuluu. Eikä muuten isonkaan ihmisen kantaminen ole ihan hirveän raskasta, kun yhdessä paareilla kannetaan, olen kokeillut itsekin! Ja kantomatkathan on suht lyhyitä...

Hei.. On työterveysriski kantaa ties millä otteella 160kg ihmistä.. Tiedän muutamia ensihoitajia, joilla selkä mennyt risaksi tämänmoisissa hommissa. Kunnosta se ei ole kiinni, sillä oikein urheilullisia ja hyväkuntoisia ovat. Tietysti suurimman osan keikoista pitää pystyä hoitamaan, mutta sitten kannattaa myös kuunnella omaa kehoaan ja välillä myös järkeä käyttää että ehkä tähän lisää kantoapua tarvitaan...
Ja mikä parasta; Kaiken tämän voi hoitaa kunnioittavasti potilasta kohtaan. Ok, saattaa olla ja onkin hieman nöyryyttävää kun kutsutaan lisäapua kantamaan, mutta faktaa on, että oman terveyden vuoksi on syytä pyytää vähän jeesiä.
 
en ole mikään Florence
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei musta, totuushan se oli.
ja pitää muistaa että ihmisiä hekin ovat...
Näinpä juuri. Nykyaikana hoitoalan ihmisille ei makseta palkkaa empaattisuudesta eikä ystävällisyydestä vaan siitä, mitä toimenpiteitä ja muita temppuja tekevät pelastaakseen potilaan hengen. Potilas saa olla kiitollinen, että joku hoitaja ylipäätään viitsii raahautua työpaikalleen potilaan henkeä pelastamaan. Typerät potilaat vaan eivät ymmärrä olla kiitollisia siitä, että edes joku viitsii niitäkin jollain tavalla auttaa. Kuolisivat vaan pois ja säästyisi hoitohenkilökunnalta vaiva ja yhteiskunnalta rahat.

Oikeasti... entisenä sairaanhoitajanakaan en ikinä kehtaisi kohdella asiakastani em tavalla. On ollut surullista huomata, että yhä harvemmalla hoitoalan ihmisellä on enää minkäänlaista kutsumusta ammattiinsa. Toisaalta, saman palkan se hoitoalan ihminen saa, hoitipa sitten asiakkaansa hyvin tai huonosti. Miksi turhaan nähdä vaivaa, jos saman rahan tienaa helppommallakin? Eipä muillakaan aloilla niin kamalasti ajatella asiakasta. Paitsi jos siitä asiakkaan ajattelemisesta maksetaan. Tippikäytäntö hoitoalalle ja luulisin, että palvelukin paranisi



=)
Minä autan ihmisiä-rahasta. En kutsumuksesta. Tosin en mä nyt ihan noin menis sanomaan potilaan kuullen..
 
anika harmaana
Mun täytyy nyt tunnustaa, että olen täysi ääliö. En millään keksi, ketä kohtaan kyseinen kuski oli törkeä.

Minä käsitin niin, että ensihoitajan mielestä potilasta oli (painon vuoksi? ) hankala siirtää autoon. Ambulanssikuski sitten tokaisi siihen, että ei sitä autoa voi sisällekään ajaa. Ymmärsin siis niin, että kuski oli töykeä lähinnä työpariaan kohtaan (joka hänen mielestään ei hoitanut omaa osuuttaan ).

Tietysti tämä sananvaihto johtui välillisesti potilaan painosta, mutta samaan olisi voitu päätyä vaikka siksi, että autolle olisi ollut hankala päästä ihan vaan ahtaitten tilojen vuoksi.

Tuskin potilaan ylipaino ja siitä aiheutuva ongelma työntekijöille oli omaisille tai potilaalle itselleen mikään yllätys.

Ja ihan kyselyjen varalta: olen ihan oikeasti nyt näin tyhmä. Yleensä olen kyllä ymmärtänyt nämä keskustelut, mutta nyt en ollenkaan. Tosi tyytyväinen olen, jos joku viitsii selittää.
 
jos vielä...
Ensihoidosta... Kyllähän se niin on kun äsken brankkarin vaimo puhui, että stadiin pääsee tekee ensihoitotyötä lanssiin käymällä Helsingin pelastuskoulun, ja että amk-opiskelleet tekevät vain ns. kiireetöntä keikkaa ei pidä paikkaansa... Kyllähän se oikeasti on niin, että 4 vuotta opiskellut amk-ensihoitaja on "pikkuisen" pätevämpi tekemään töitä, kuin jokin brankkarijannu, joka on käynyt todella lyhyen kurssin ensihoidosta...
 
MINÄ
Ambulanssi hakee potilaan kotoaan.
Potilaalla mm.hengenahdistusta ja heikotusta.Mies on ylipainoinen, painaa 150-160kg.

Ambulanssikuski on erittäin töykeä ja potilaan omaisten kuullen tiuskaisee toiselle hoitajalle näin: "no eihän tuota autoa nyt voi sisällekään ajaa!".
Eli hoitajilla ilmeisesti ongelma kuljettaa potilas autoon sisältä.

Minusta erittäin törkeäasti sanottu ja toimittu.


joo oh oon vasta 15v jaa aattelin mennä opiskeleen tälle alalle, en tiiä jos kyseinen kuski olikin niin ruipelo ettei saa potilasta autoon. ei tollassii huonoi tapauksii voi sattuu, potilas vois vaikka loukkaantuu/ hermostuu ja siitä nousis syke tai muuta mikä vain pahentais potilaan tilaa......
mutta toisslta kyllä tajuu kuskiikin. miettikää kauinka paljon ottaa aivoon jos ei oikeesti jaksa kantaa potilasta ja on muutenkin ihan rätti jo pitkän päivän jälkeen.
 
Mulle kävi takavuosina niin, että pyörryin lauantai-iltana täpötäydessä baarissa. Kun en heti vironnut, ystävä soitti ambulanssin paikalle. Miesten tullessa hakemaan minua jalat eivät edelleenkään kantaneet yhtään. Toinen sitten sanoi suureen ääneen (niin kuin nyt humalaiselle metelissä puhutaan) että on neiti taitanut ottaa muutaman liikaa.

Olin kuitenkin juonut illan aikana vain muutaman drinkin ja kun minut puhallutettiin lanssissa, mittari näytti 0,3 promillea. Kaikille tutuille ja tuntemattomille jäi kyllä varmasti se fiilis, että meikäläinen joi tyylipuhtaasti jalat alta :snotty:

Ei tuntunut yhtään kivalta :/
 
kyl niissäkin amppareissa on työläisiä joilla ei se käytös oo aina kohillaan. Mun mies oli ensiavussa odottamassa lääkärille pääsyä. Pyörätuolissa telotun jalan kanssa. Hänkin on ylipainoinen ja ohi kulkenu ampparieukko kääntyi oikein peräänsä tuijottamaan miestä. Meinasin sanoa sille toljottajalle jotain vähemmän viisasta.Ei täti ollu varmaan ennen nähny lihavaa ihmistä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sairaanhoitajia ovat useimmat lanssikuskit pääkaupungissa, asiallisia olen vain tavannut. Mulkeroita kohtaavat työssään. Palomiehetkin joutuvat välillä lanssiin, se ei ole monellekaan mieluista. Outoakin vähän, tulipalon sammuttaminen, öljyntorjunta ym. hieman erilaista kuin potilaan hoito. Tulevaisuudessa suurin osa lanssikuskeista on AMK: n käyneitä sairaanhoitaja- ensihoitajia
Pääkaupunkiseudulla useimmat ovat sairaanhoitajia ja ensihoitajia vielä päälle. Käsite ambulanssikuski on aika vanhentunut. Koska ensihoitajia vähän, palomiehet tekevät vuoroja ambulansseissa.
 
vieras
öh..työ on karskia, nopeaa ja tehokasta lanssissa. Toisilla on ronskimpi puhetyyli, varsinkin miehillä. Lanssikuskeja työssäni jonkun verran näen ja monesti ne tilanteet on sellaisia ettei siinä ole aikaa miettiä hienovaraisuuksia kun toimitaan paineen ja stressin alla. Toisilta se hienovaraisuus tulee luonnostaan mut kaikilta ei. Tärkeintä kai että hoitavat työnsä hyvin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Mun täytyy nyt tunnustaa, että olen täysi ääliö. En millään keksi, ketä kohtaan kyseinen kuski oli törkeä.

Minä käsitin niin, että ensihoitajan mielestä potilasta oli (painon vuoksi? ) hankala siirtää autoon. Ambulanssikuski sitten tokaisi siihen, että ei sitä autoa voi sisällekään ajaa. Ymmärsin siis niin, että kuski oli töykeä lähinnä työpariaan kohtaan (joka hänen mielestään ei hoitanut omaa osuuttaan ).

Tietysti tämä sananvaihto johtui välillisesti potilaan painosta, mutta samaan olisi voitu päätyä vaikka siksi, että autolle olisi ollut hankala päästä ihan vaan ahtaitten tilojen vuoksi.

Tuskin potilaan ylipaino ja siitä aiheutuva ongelma työntekijöille oli omaisille tai potilaalle itselleen mikään yllätys.

Ja ihan kyselyjen varalta: olen ihan oikeasti nyt näin tyhmä. Yleensä olen kyllä ymmärtänyt nämä keskustelut, mutta nyt en ollenkaan. Tosi tyytyväinen olen, jos joku viitsii selittää.
SAmaa mieltä...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja miemää:
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Ainakin niillä kuskeilla pitäis olla sen verran hyvä kunto, että pystyvät tekemään raskaitakin hommia. Siis tässä tapauksessa kantamaan myös painavampaa ihmistä. Kun se kuitenkin heidän työnkuvaansa kuuluu. Eikä muuten isonkaan ihmisen kantaminen ole ihan hirveän raskasta, kun yhdessä paareilla kannetaan, olen kokeillut itsekin! Ja kantomatkathan on suht lyhyitä...

Hei.. On työterveysriski kantaa ties millä otteella 160kg ihmistä.. Tiedän muutamia ensihoitajia, joilla selkä mennyt risaksi tämänmoisissa hommissa. Kunnosta se ei ole kiinni, sillä oikein urheilullisia ja hyväkuntoisia ovat. Tietysti suurimman osan keikoista pitää pystyä hoitamaan, mutta sitten kannattaa myös kuunnella omaa kehoaan ja välillä myös järkeä käyttää että ehkä tähän lisää kantoapua tarvitaan...
Ja mikä parasta; Kaiken tämän voi hoitaa kunnioittavasti potilasta kohtaan. Ok, saattaa olla ja onkin hieman nöyryyttävää kun kutsutaan lisäapua kantamaan, mutta faktaa on, että oman terveyden vuoksi on syytä pyytää vähän jeesiä.
Meillä töissä on käytössä nosturi mut senkin painoraja on 150kg....
 
Alkuperäinen kirjoittaja MINÄ:
ottakaa huomioon että kyseiset henkilöt on palkattu auttamaan ihmisiä jota ovat henggen hädässä eikä oman ylen syönnin tai juonnin tai käytöksen takia.
No minä en ainakaan ollut juonut tai syönyt liikaa ja käyttäydyinkin hyvin, eikä tuo väitteesi kyllä muutenkaan pidä paikkaansa. Kyllä itse aiheutetut hädät ovat yhtä tärkeitä kuin muutkin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja brankkarin vaimo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sairaanhoitajia ovat useimmat lanssikuskit pääkaupungissa, asiallisia olen vain tavannut. Mulkeroita kohtaavat työssään. Palomiehetkin joutuvat välillä lanssiin, se ei ole monellekaan mieluista. Outoakin vähän, tulipalon sammuttaminen, öljyntorjunta ym. hieman erilaista kuin potilaan hoito. Tulevaisuudessa suurin osa lanssikuskeista on AMK: n käyneitä sairaanhoitaja- ensihoitajia
Korjaanpa vähän... Hgi:ssä palomies-sairaankuljattajat hoitavat KAIKEN kiireellisen sairaankuljetuksen ja ensihoidon eli kiireelliset ambulanssikeikat, ja he ovat kylläkin saaneet koulutuksen niin kiireelliseen ensihoitoon kuin pelastuspuoleenkin. Lähes jokainen Hgin palomies-sairaankuljettajista tekee sekä ambulanssia että palopuolta: 12h +12h, siten että työvuoro kestää 24h, poikkeuksena jotkut vanhemmat työntekijät. Enkä ole kuullut kenenkään valitelleen, että nimenomaan ambulanssityö ja ensihoito olisi vastenmielistä... Sairaan- ja ensihoitajat sekä ensihoitoon suuntautuneet lähihoitajat hoitavat Hgissä ainoastaan kiireettömiä ambulanssikeikkoja (mm. Esperi yms. yksityiset). Ja tuon ensihoidon osuuden Hgin palomies-sairaankuljettajat suorittavat ammattikorkeakoulussa, muut opinnot Hgin Pelastuskoulussa. Ota asioista selvää enne kuin kirjoittelet "tietona".
Helsingissä sairaankuljetuksessa Hgin pelastuslaitosella myös sairaanhoitaja-ensihoitajia virassa. He eivät ole palomiehiä, mutta hoitavat vaativia sairaanhoidollisia keikkoja. Kysypäs mieheltäsi, kun hän kotiutuu. Itse kirjoittelit nyt kyllä puppua tältä osin. Palomiehet toimivat usein vain kuljettajina, jos ensihoitaja parina, joka osaa paremmin hommat.(älä provosoidu) Osalla henkilökuntaa lääkeluvat osalla ei. Hoitotason ambulanssissa luvat pitäsi löytyä.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jos vielä...:
Ensihoidosta... Kyllähän se niin on kun äsken brankkarin vaimo puhui, että stadiin pääsee tekee ensihoitotyötä lanssiin käymällä Helsingin pelastuskoulun, ja että amk-opiskelleet tekevät vain ns. kiireetöntä keikkaa ei pidä paikkaansa... Kyllähän se oikeasti on niin, että 4 vuotta opiskellut amk-ensihoitaja on "pikkuisen" pätevämpi tekemään töitä, kuin jokin brankkarijannu, joka on käynyt todella lyhyen kurssin ensihoidosta...
Täysin totta. Ihmettelen, miksi tälläiset vanhat sitkeät ajatukset vielä elävät. Tämä oli ehkä näin joskus 20- vuotta sitten. Tutkinnot ovat uudistuneet. Vanhemmat palomiehet ovat usein aika tumpeloita ambulanssissa. Viime vuosisadan tiedoilla hoidetaan potilaita. Hullua väittää, että brankkari olisi parempi hoitaja kuin amk- tason ensihoitaja.
 
vieras
Ota asioista selvää enne kuin kirjoittelet "tietona".

Samaa voi todeta brankkarin vaimolle. Kannattaa ottaa ensin selvää asioista ja vasta sitten tylysti töksäytellä muille kommentteja.
 
vieras
Jokaisenhan tulisi käyttäytyä hyvin oli sitten ambulanssissa tai kaverin luona kylässä

Mielenkiintoista että ensihoitajien tulisi aina vain hymyillä ja hyssytellä kun päivystyksissä hoitajat vittuilevat naama vääränä luukulla kun tuot potilaita sinne. Samaten potilaat ja omaiset vaativat sitä sun tätä kun terkkareissa ja sairaaloissa on saatu huonoja kokemuksia ja nyt ei sitten luoteta ambulanssihenkilöstöönkään.
 
Erkki-Petteri
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ambulanssi hakee potilaan kotoaan.
Potilaalla mm.hengenahdistusta ja heikotusta.Mies on ylipainoinen, painaa 150-160kg.

Ambulanssikuski on erittäin töykeä ja potilaan omaisten kuullen tiuskaisee toiselle hoitajalle näin: "no eihän tuota autoa nyt voi sisällekään ajaa!".
Eli hoitajilla ilmeisesti ongelma kuljettaa potilas autoon sisältä.

Minusta erittäin törkeäasti sanottu ja toimittu. :(
Niin kauan kun ensihoitajat luokitellaan "kuskeiksi", "ambulanssikuskeiksi" ja ensihoitopalvelu hoidon arviointeineen, hoitoineen, toimenpiteineen, terveysalan ammatilaisen suorittamine seurantoineen ja ambulanssikuljetuksineen tarvittaessa ammattitaitoa vaativine hälytysajoineen "kyydiksi" kannattaa muistaa että "kuskaaminen" ei edellytä mm. sosiaalisia taitoja. Tällöin ihminen/potilas voidaan yhtä lailla luokitella vaikka sanalla "rahti".

Toiseksi jokainen voi kokeilla kantaa paareilla tai kantotuolilla 150kg ihmistä rappusia alas. Työ vaatii siis ammatillisen osaamisen lisäksi ensihoitajilta rautaista fyysistä kuntoa ja ei ole rehellisesti sanoen mikään hirveän miellyttävä työtehtävä. Ensihoitajat ovat ihmisiä ja joskus voi jotain lipsahtaa ja kumma on myös että nykypäivänä ei kestetä sitä jos puhutaan asioista asioiden oikeilla nimillä ja suoraan. Väitän että yksittäistapauksista aina jaksetaan marista eri foorumeilla. Kiitoskortteja näkyy harvemmin työpaikoilla asiallisesta ja ammattitaitoisesta toiminnasta mitä homma kuitenkin 99% on, josta tämä puuttuva 1% on auttajan inhimillisyydestä johtuvaa. Toki kiitoskortteja ei odotella tai vaadita, sillä saamme palkkaa tekmästämme ja olemme ammattimme itse valinneet... ja myös arvostuksemme täysin ansainneet mm. niin että meitä voi kutsua oikeilla ammattinimikkeillä, sillä emme ole "kuskeja".


 
Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:
Alkuperäinen kirjoittaja Kettukarkki:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei musta, totuushan se oli.
ja pitää muistaa että ihmisiä hekin ovat...
Mutta ammattilainen ei lauo kaikkia totuuksia päin asiakkaan naamaa, olkoon miten hankala asiakas tahansa - tai ammattilaisella miten huono päivä tahansa!
Joo ei kampaajakaan sano asiakkaalle suoraan että "helvetti että sulla onkin rumat hiukset! :eek:" :whistle:
Saati sitten terveydehuollon ammattilainen..
mulla kerran kampaaja sanoi näin "mua sit ärsyttää tollaset asiakkaat (tarkoitti minua) jotka ei voi luottaa kampaajaan. mulla oli ihan selvä visio millaset hiukset sulle tulee!"
 
Höh
Alkuperäinen kirjoittaja mantelisuklaa:
Meillä kerran tuo nuori virkaintoinen pomo koitti "ojentaa" mua asiakkaan kuullen, mutta eipä koittanut toista kertaa, kun napautin klopille samassa tilanteessa vähän käytösoppia takaisin... Mummua paremminkin vaan tilanne huvitti, kun oli vielä sen verran selväjärkinen, että "ymmärsi yskän"... ;) Eli tuo kloppi on mua mooonta vuotta nuorempi ja minä sentään alalla häntä kauemmin ja vieläpä firman vanhin ( työsuhteeltani ) työntekijä. Vaikka kuinka vaihtu mun pomoksi, niin sentään kannattais vähän ottaa oppia kokeneemmalta, ennen kuin tulee mua neuvomaan... :kieh:
Itse "nuorempana" kunnioitan "vanhempia", mutta siitä lähdetään liikkeelle että on kokemusta ja "kokemusta". Aika ajoin tulee vastaan näitä "vanhoja guruja", joita ei pidä mennä neuvomaan... Joskus kannattaisi vanhankin kuunnella nuorempaa niin saattaisi päästä sieltä keskiajalta nykypäivän puolelle näissä hoitohommissa ja asenteellisesti. Ovi aukeaa molempiin suuntiin. Ei ole asiallista "läksyttää" työparia hoitotilanteessa, mutta ei ole nykypäivää luokitella itsensä kuninkaaksi pelkän virkaiän perusteellakaan. Sillä ei ainakaan kunnioitusta ja arvostusta nuoremmiltaan saa vaan enemmänkin päinvastoin.



 
Vähän eri asia kantaa muutama metri 160kg kuin raahata sitä esim talossa jossa ei ole ollenkaan hissiä, ahtaassa käytävässä, huonossa asennossa. Tiedän yhden tapauksen jossa todella ylipainoinen ihminen kännäili ja kaatuili ympäriinsä ja silloin piti pojan soittaa kavereitaan paikalle koska tarvittiin vähintään kolme ihmistä nostamaan ns. kuollutta painoa, eli velttoa lihavaa ihmistä joka ei itse auta yhtään tilanteessa.

Minunkaan mielestä tuossa ei ollut kyse mistään loukkaamisesta vaan työntekijöiden välisestä sananvaihdosta, jota tietenkään ei pitäisi "asiakkaiden" kuulla.
 
teisu
tääki on vähän asian vierestä, mut tuli mieleen kun luki näitä kommentteja..
meille sattu kerran, et oltiin päivystyksessä mieheni ja miehen serkun kanssa.. siihen sit hoitajat kärräs pyörätuolissa olevan mummon meidän viereen ja jätti sen siihen yksikseen.. se mummo oli ihan pihalla tästä maailmasta (dementiaa varmaan?) istuttiin kummiskin siinä vastaanottotiskiä vasta päätä mistä hoitajat näki koko ajan meät ja mummon..
no se mummo sit yhtäkkiä alko syömään siitä sen toisella puolella olevasta kukkapurkista niitä papanoita mitä laitetaan multaan sekaan.. eikä hoitajat tehneet mitään.. miehen serkku sit huudettiin sisään tarkistukseen ja me mentiin tupakalle ulos sillä välin.. no, serkku tuli huoneesta ja me ulkoa ja se mummo söi vieläki niitä papanoita siitä purkista.. käytiin sanoon niille hoitajille siitä, et voisko ne viedä sen mummon siitä jonnekin muualle istuun kun syö noita papanoita.. hoitajat vaan nauroi!!! :( no mun mies siitä raivostu ja sano kovaan ääneen et ei kannata olla tollasessa työssä jos ei paskan vertaa kiinnosta hoitaa ihmisiä! :D ihan oikein niille hoitajille, ne vaan juorus siellä tiskin takana.. ne meniki hieman nolona sen kommentin jälkeen siirtään sen mummon muualle...
 
wqrgfewwwww
Keittiönoita: Näin Helsingissä onkin, eli onnettomuuspaikalla voi olla ensimmäisenä paikalla paloauto, vaikka ensisijaisesti ambulanssia tarvittaisiin. Työntekijät ovat kuitenkin samat sekä paloautoissa että ambulansseissa: sama koulutus ja osaaminen kaikilla. Helsinki kouluttaa omat palomies-sairaankuljettajansa Helsingin Pelastuskoulussa, ensihoidon osuuden opiskelevat Helsingin ammattikorkeakoulussa. Kuopiosta valmistuneet joutuvat käymään ns. muuntokoulutuksen, jos haluavat Helsinkiin töihin ja Kuopion Pelastusopiston käyneet sijoittuvatkin pääsääntöisesti muualle kuin Helsinkiin töihin. Hälytyskeskus määrittelee hälytyksen kiireellisyyden, ja ns. kiireettömille hälytyskeikoille ei välttämättä hälyytetä Pelastuslaitosta, vaan keikka menee esim. Esperin tai HUS:n ambulanssikuskeille.
On siellä tasoerot koulutuksen kautta, amk koulutuksen kautta tulleet
käy jo melko laajan koulutuksen ensihoitoon kun taas palomies-sairaankuljettajille
koulutussisältö on pelastamiseen enemmän ja nykyeen ne kai ovat joutuneet oppisopimukselle lähihoitakurssille kun laki vaatii :DDD Oppivat siellä sitten miten vaippoja vaihdetaan ja peti pedataan sun muuta, kyllä syö ukkoja ketkä sinne joutu.

Näissä kuvioissa on aika laajat pohjat mitä kukin taho tekee ja millä taustoilla toimitaan missäkin mutta tarkoituksen mukainen yleensä kuitenkin.
palomies-sairaankuljettaja osaa varmaan kentällä ensihoidon perustason hyvin mutta laita se hus:n tehosiirrolle niin "mitäs laitteita nää on".
 

Yhteistyössä