Onko miehesi rahankäyttö muuttunut vauvan tulon jälkeen?

17.06.2007
152
0
16
Onko miehesi tinkinyt omista menoistaan/harrastuksistaan lapsen/lapsien syntymän jälkeen
a) Käyttääkö miehesi edelleen yhtä paljon aikaa ja RAHAAA harrastuksiinsa nyt kuin ennen lapsen syntymää?

b) Osaako miehesi säästää?

c) Miten miehesi on "suostunut" elättämään teitä hoitovapaalla ollessasi vai "painostaako" palaamaan töihin? Jos olet ollut hoitovapaalla, mitkä miehen bruttotulot tuona aikana? Tunteeko miehesi ns. velvollisuudekseen elättää perhettään sen ajan, että pientä lasta ei tarvitsisi viedä tarhaan? Onko se hänelle jopa ylpeyden aihe?

d) Miten näkyy, että miehesi asettaa lapsensa omien juttujensa edelle?

Kyllä mies on hyvinkin paljon tinkinyt menoistaan ja harrastuksistaan lapsien tulon jälkeen. Hänestä on tullut kotona viihtyvää tyyppiä, eli ei juuri työajan ulkopuolella vietä ns. omaa aikaa, vaan aika menee lasten ja perheen parissa. Eli kohtaan a) vastaus että ei todellakaan käytä enää yhtä plajon aikaa tai rahaa omiin harrastuksiinsa.
b) Hmm... vaikea kysymys... ei kai meistä kumpikaan osaa säästää, omaisuutta on jonkun verran (enemmän siis kuin lainaa) ja rahaa on aina ollut riittävästi. Eli ei tavallaan ole "tarvetta" säästää, voimme lähteä ulkomaanmatkalle säästämättä, kun käytössä on sen verran aina pelivaraa. Mutta olisihan se järkevää varmastikin säästää, kun siihen varaa olisi. Mies on yrittäjä ja voisi helpostikin tuplata tulonsa, mutta haluaa olla illat kotona eli sanoo olevansa mielummin lasten kanssa kuin tekevänsä rahaa tilille makaamaan. Tarkoittaako se sitten sitä, ettei osaa säästää...
c) Mies haluaa, että lapsemme hoidetaan kotona, eli ollaan yhtä mieltä asiasta että noin pientä emme hoitoon vielä halua laittaa. Koska mieheni tienaa huomattavasti enemmän kuin minä, niin päätimme, että minä jään kotiin. Rahamme ovat kuitenkin yhteisiä eli kumpikaan ei koe ongelmaksi, että perheessä on nyt vain yksi elättäjä, sillä muutakaan vaihtoehtoa ei nyt ole. Bruttotulot ovat n. 5000? kuussa.
d) Se näkyy kaikessa, lapset vain tulevat edelle elämän arvojärjestyksessä. Hän viettää kaiken mahdollisen aikansa lasten kanssa, sanoo ei töille, vaikka yrittäjänä se on kai riskialtistakin, onhan vaarana ettei töitä enää muutaman vuoden päästä ole, mutta hän on vain valinnut, että lapset menevät nyt uran edelle. Kotona hän hoitaa lapsia, herää aamuisin heidän kanssaa, tekee ruokaa, syöttää... kaikkea siis. Olemme lapsiperhe ja se nyt vaan näkyy arjessa ihan kaikessa :D

a) käyttää lähes saman verran, kuntosalilla hän vain käykin. Ei siis mitään sen suurempaa.. aikaa ja rahaa molempia siis.

b) Osaa säästää paremmin kuin minä, siis laittaa joka kk osan säästöön

c) Oli ennen lasta sitä mieltä, että mun pitäisi mennä heti töihin kun äitiysloma loppuu. Oli siis sitä mieltä, että minä vaan lomailen kotona ja hän raataa töissä...Itse haluisin olla kolme vuotta kotona, mutta se tuskin onnistuu. Ei ole enää ihan tota mieltä...Uskon että miehen pää vielä kääntyy tän asian suhteen, kun lapsi pitäisi hoitoon laittaa. Meidän vauva on nyt vajaa 5kk.

d) kröhöm... tuota...Kyllä mies on vähentänyt iltamenojaan huomattavasti, tosin joskus täytyy pyytää erikseen, että olisit nyt kotona. Hän on myös ollut lapsen kanssa kaksistaankin kerran, että minä pääsin näkemään kavereita.

Ja osallistuuhan hän kotona ollessaan hyvin kotitöihin. Lapsen kanssa leikkii mielellään, mutta "hoitoon" ei osallistu niinkään... tarkoitan siis syötöt, vaipanvaihdot, pukemiset ym on kaikki mun vastuulla koko ajan. Tietysti on eri asia jos minä olen kipeä tai jotain, enkä jaksa.

Onko miehesi tinkinyt omista menoistaan/harrastuksistaan lapsen/lapsien syntymän jälkeen
a) Käyttääkö miehesi edelleen yhtä paljon aikaa ja RAHAAA harrastuksiinsa nyt kuin ennen lapsen syntymää?

meillä ei ennenkään ole oikein ollut mitään erityisiä maksullisia harrastuksia.

periaatteessa kyllä. nyt on vaan niin pienet tulot tällä hetkellä kun minä olen kotona, että miehen palkka + mun vanhempainraha tuppaa menemään pakollisiin menoihin. kuukausittainen säästötavoite sijoitusrahastoon on, mutta siitä ei ole pystytty pitää koko aikaa kiinni tulojen vähentymisen vuoksi jäätyäni äitiyslomalle

c) Miten miehesi on "suostunut" elättämään teitä hoitovapaalla ollessanne ja mitkä on miehen bruttotulot tuona aikana?

Ja tunteeko miehesi ns. velvollisuudekseen elättää perhettään sen ajan, että pientä lasta ei tarvitsisi viedä tarhaan? Onko se hänelle jopa ylpeyden aihe?

elättämään? siis meillä on kaikki yhteistä. kummankin tulot tulee samalle tilille, ja siitä sitten maksellaan laskut ja lainat ja ostetaan ruuat + muut välttämättömyydet... ja säästetään jos voidaan! ehdottomasti tavoite on että pientä lasta ei viedä tarhaan. muu vaihtoehto ei ole käynyt edes mielessä. miehellä ei ole säännölliset työajat, kuten ei töissä ollessani minullakaan, joten olemme suunnitelleet (ja työnantajienkin kanssa alustavasti sopineet) että kotihoidontuella käyn muutaman viikkotunnin töissä. tällöin sovimme työajat niin että lapsi saa olla kotona jomman kumman meidän kanssa.

kaikessa. ihan jo vaikka siinä että tuo pyytämättäni mulle sänkyyn tai sohvalle usein juotavaa kun imetän. paitsi että tuo on minusta mukava tapa häneltä, hän sanoo aina "että vauva saa hyvää maitoa kun juot tarpeeksi" samasta syystä hän usein patistaa mua lepäämään tai syömään vauvan nukkuessa. :D osallistuu kyllä vauvaelämään ja kotitöihin aktiivisemmin kuin olisin ikinä osannut etukäteen kuvitella tai edes toivoa. ei tule mitään erityistä esimerkkiä mieleen. se on ihan koko juttu!

Alkuperäinen kirjoittaja rinsessan äite:
a) Käyttääkö miehesi edelleen yhtä paljon aikaa ja RAHAAA harrastuksiinsa nyt kuin ennen lapsen syntymää? No tavallaan joo. Rahaa ei paljoa mene, mutta vakkari kalastus-, metsästys-, pilkki ja ryyppyreissunsa käy kyllä vuosittain. Eli sanoisinko 5-8 vklreissua vuodessa.

b) Osaako miehesi säästää? Ei :laugh:

c) Miten miehesi on "suostunut" elättämään teitä hoitovapaalla ollessanne ja mitkä on miehen bruttotulot tuona aikana? Hyvin on suostunut. Bruttotulot jotakuinkin 2600e.

Ja tunteeko miehesi ns. velvollisuudekseen elättää perhettään sen ajan, että pientä lasta ei tarvitsisi viedä tarhaan? Onko se hänelle jopa ylpeyden aihe? Kyllä ja kyllä.

On perhekeskeisempi ja ihan arkista puuhailua lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja rinsessan äite:

c) Miten miehesi on "suostunut" elättämään teitä hoitovapaalla ollessanne ja mitkä on miehen bruttotulot tuona aikana?

Ja tunteeko miehesi ns. velvollisuudekseen elättää perhettään sen ajan, että pientä lasta ei tarvitsisi viedä tarhaan? Onko se hänelle jopa ylpeyden aihe?

a) Rakennamme samaan aikaan eli vapaa-aika on paljolti kulunut miehellä rakennuksilla. Eli vähempi on kotona kuin ennen vauvan syntymää, mut kun tönö saadaan valmiiksi niin tilanne taas muuttuu. Harrastuksia mihin olisi rahaa mennyt ei ole viime vuosina ollut.

b) Kyllä mieheni osaa säästää. Rahastosäästämistä harrastaa.

c) Jään noin puoleksi vuodeksi hoitovapaalle, mutta se ei taloudellisesti juurikaan vaikuta meidän tuloihin, koska ennen äitiyslomaa sain vain opintotukea eli olen minimi äitiyspäivärahalla eli suostuu hän varmaan edelleenkin minua/meitä elättämään. :D Bruttotulot hänellä ovat jotain 3500 ? luokkaa.

d) Jos olen esimerkiksi kotona väsynyt, voi tulla rakennuksilta tai jopa töistä kesken päivän pois minun avukseni. Ja kyllä sen oikeestaan kaikesta näkee, meidän elämä suunnitellaan tällä hetkellä hyvin pitkälle tuon neidin tarpeiden mukaan.

Mies harrastaa vaan lähinnä autojen tuunausta tallissamme, aikaa eikä rahaa mene sen enempää kuin ennenkään.

Emme osaa kumpikaan säästää.

Miehelle on itsestäänselvyys, että hoitovapaalla pienet tulot. Ei ole patistanut töihin. Omat tilit molemmilla, mutta yhteiset rahat. Toimeen tullaan ihan yhtä hyvin kuin joku perhe, jossa on molemmat töissä.

Ei minusta eikä varmaan miehestäkään ole ylepyden aihe se, että on varaa olla kotona. Ei mässäillä rahalla, koska on paljon jotka samaan eivät pysty ja työelämään on palattava.

Lapsia ajatellaan aina ensin.

Mies on ollut aina aika perhekeskeinen, lapsia hänellä on jo ennestään. Ja sitähän minä en tiedä, millainen oli ennen kuin nuo ensimmäiset lapset syntyivät.

a) Käyttääkö miehesi edelleen yhtä paljon aikaa ja RAHAAA harrastuksiinsa nyt kuin ennen lapsen syntymää? Harrastamme rahaa ja aikaa vievää harrastusta molemmat. Myös mies pisti harrastuksen aika lailla jäihin viime kesänä, kun minä olin raskaana enkä voinut harrastaa. Arvostan tätä kovasti, mies olisi kyllä hyvin voinut harrastaa, vaikken minä voinut. Minua olisi harmittanut, olisin ollut kade un en itse pääse, ja mies otti tämän ihan omasta aloitteestaan huomioon. Tehtiin sitten muuta yhdessä, oltiin mökillä yms. Vauvan synnyttyä sama juttu.
Liikuntaharrastuksiin ei mene rahaa paljoa, ja aikaa niihin käytämme molemmat vähemmän kuin ennen lapsen syntymää.
Ensi kesänä sitten taas harrastetaan molemmat vuorotellen ja rahaa palaa.

b) Osaako miehesi säästää? Osaa, epäsäännöllisillä tuloilla pakko osata.

c) Miten miehesi on "suostunut" elättämään teitä hoitovapaalla ollessanne ja mitkä on miehen bruttotulot tuona aikana? Elättäminen tuntuu oudolta, yhdessä eletään ja "elätetään" toisiamme. Mies jää itse vanhempain- ja hoitovapaalle kun vauva on 7kk, sitten minä olen se "elättäjä". Hoitoon lapsi on laitettava kun hän on n. 1v3kk, muuten ei rahat riitä. Paitsi jos lottovoitto sattuu kohdalle.

d) Miten näkyy, että miehesi asettaa lapsensa omien juttujensa edelle? Samalla lailla kuin minulla, perhe ja lapset tulevat ensin. Työjutut on hoidettava, ja itsestäänkin on huolehdittava, mutta mies ajattelee asiat perheen kautta, ei itsensä kautta. Tosin näin on ollut jo ennen pienimmän syntymää - minun ajatteluni taitaa olla se, joka tässä on eniten muuttunut perhekeskeisemmäksi, lapset ennen itseä -ajatteluksi.

Käyttää yhtä vähän tai jopa vähemmän.

Osaa mutta emme kykene säästään kun ei ole rahaa mistä säästää.

c) Miten miehesi on "suostunut" elättämään teitä hoitovapaalla ollessasi vai "painostaako" palaamaan töihin? Jos olet ollut hoitovapaalla, mitkä miehen bruttotulot tuona aikana? Tunteeko miehesi ns. velvollisuudekseen elättää perhettään sen ajan, että pientä lasta ei tarvitsisi viedä tarhaan? Onko se hänelle jopa ylpeyden aihe?
Ei tod ole painostanut kummankaan aikana ja olen kotiäiti. Tulot pienet. Miehen brutto n. 1600-1700e/kk
Miehellekkin tärkeää että minä kavatan ja hoidan lapset.

Siten että käyttää rahaa itseasiassa vielä vähemän itteensä kuin ennen tytön syntymää, vaikka ei sitä rahaa silloinkaan ukkon pahemmin mennyt.

Ei käytä rahaa eikä aikaa harratuksiina vaan omistaa kaiken ajan meille, kun ei ole töissä.

Osaa, mutta minä en osaa. =)

Mies sanoo, että ole kotona niin kauan kuin haluat. Mies elättää meidät mielellään. Haluaa että olen pojan kanssa kotona. Mieheni tienaa aika hyvin. Vaihtelee kuitenkin, koska on yrittäjä. Mutta useampi tonni, ettei sillain ole tarvinnut laskea eurojen perään mihin on varaa ja mihin ei.

Antaa kaiken aikansa pojalle, että minä saan vapaa-aikaa paljon. Pojan tarpeet menee kaiken edelle. Hän nauttii pojan kanssa olemisesta kaksinkin ja häätää minua pois, että ota vapaa-aikaa =)

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä