Onko Mieheni Ihminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sus4nn4
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Törkeintä = tärkeintä ja monta muutakin fibaa joutaa jorpakkoon.

Iloista mieltä ap. ja hoida itsesi kuntoon. Järkesi on kunnossa, mutta fysiikkasi puheidesi mukaan
ei ole kondiksessa. Herkuttelijana en onneksi ikinä menettänyt ruokahaluani.

Ihan noin rankkaa ei itselläni ollut, mutta vähän samaan suuntaan.
5 vuotta kesti irtautua siitä, vaikka tiesin jo ensimmäisen vuoden jälkeen, että tästä ei tule mitään. Pettymys ja jonkinlainen häpeäkin omasta, huonoksi osoittautuneesta, valinnasta piti ohittaa.

Onneksi sinä taidat olla jo toipumassa ja on vain ajan kysymys, että saat jalkasi liikkeelle.
Tiedät jo itsekin, että tuo liitto ei tuosta miksikään muutu, ei sinun odotuksesi eikä miehen käytös.
Pitkään minäkin ajattelin, että jos itse muuttuisin, niin liitto korjaantuisi. Mutta en mahtunut siihen lattianrakoon, mihin minut yritettiin työntää. Kesti jonkin aikaa vakuutella itselleni, että ne hyvätkään hetket ei tätä enää kanna.

Voimia ja tahdonlujuutta sinulle!

p.s. aiheen vakavuudesta riippumatta, tekstiäsi oli mukava lukea, hyvin kirjoitettua.

Tuolla jossin vihjaisit, että et toivo voivottelua tyylin voi kun kauhee elämäntilanne ja juokse heti karkuun.... Tuollaista palautetta olet varmaan jo livenäkin saanut, eikä se ole johtanut minkäänlaiseen toimintaan tilanteen muuttamiseksi. Eli hyvät neuvot menee kuuroille korville...

Mä luulen, että et tunne vielä olevasi täysin pohjalla, mitä tuohon suhteeseen tulee. Et ole tunnetasolla valmis lähtemään, sanoipa järkesi mitä tahansa. Sinä et kuuntele järkeäsi, vaan annat alitajunnan ohjata. Mitähän se alitajunta sanoo? Alkoholistinkin on se pohjansa saavutettava ennenkuin osaa tai haluaa lähteä ylöspäin rämpimään.

Jollekin toiselle olisi pohja tullut vastaan tuon miehen kanssa jo alkumetreillä, mutta ei sinulle. Jollekin toiselle olisivat hälyytyskellot soineet jo alkumetreillä ja joku toinen ei olisi tuohon suhteeseen jäänyt, ehkä ei edes pysähtynyt. Joku toinen olisi kokenut hänen mielistelynsä manipuloivaksi näyttelyksi, sinulle hän oli elämäsi mies? Ei kaikki mene halpaan tuollaisten ihmisten kanssa. Joku toinen olisi kaivannut rehellistä, aitoa ihmistä, jollainen tuo henkilö ei ole.

Tuolla miehellä ei ole hyvä ja paha yhdistynyt psyykkeessä, siksi hän vaikuttaa välillä ylenmääräisen hyvältä ja välillä tosi pahalta, koska nuo puolet ei sekoitu. Joku toinen ihminen näkisi heti, että "hyvä" on liian hyvää tuossa miehessä, eikä hän uskoisi "hyvän rooliin", ehkä jopa tietäisi, että ennemmin tai myöhemmin tulee se toinen puoli esiin. Oletko jäänyt satujen maailmaan kiinni ja odotat prinssi täydellistä? Ja vain se, jolla hyvä ja paha on täysin erillään, voi olla tarpeeksi hyvä, hyvän roolia näytellessään? Vain henkilö, joka välillä peittää täysin huonot puolensa voi vaikuttaa tarpeeksi täydelliseltä? Mitä haet, ihmistä vai täydellisyyden irvikuvaa?

Oletko joskus kuvitellut, että sinun rakkautesi tuota miestä kohtaan on jotenkin suurempaa kuin muiden ihmisten rakkaus? Siis tyyliin "kaiken se kestää ja kaiken se kärsii" ja että vain tuollainen rakkaus on oikeaa rakkautta? Ja että juuri sinun erityislaatuinen rakkaus on kaiken parantavaa, siis että rakkautesi lopulta parantaa tuon miehen ja saat vaivoistasi palkan, unelmiesi miehen? Uskotko, että oikeus lopulta voittaa ja että noin suurten uhrausten ja ponnistelujen jälkeen sinun on lopulta voitettava? On paljon mahdollista, että miehestä tuli tuollainen juuri siksi, ettei hän saanut aitoa rakkautta ja välittämistä vanhemmiltaan, eli olet oikeilla jäljillä. Mutta kaiken kesävä rakkautesi tulee liian myöhään, hän ei ole enää se henkisesti hylätty, ei rakastettu lapsi, jonka toisen ihmisen rakkaus voisi pelastaa.

Jos haluat pelastaa tämän miehen rakkaudellasi ja kaiken anteeksi antamisella, ikuisella ymmärtämisellä, niin miehen tulee itse haluta tätä. Hänen tulee ymmärtää puutteensa, tajuta mitä pahaa hän sinulle aiheuttaa ja katua sitä kaikkea ja haluta muuttua. Mieluiten sinun tulisi olla ammattitaitoinen terapeutti ja miehen tulisi olla asiakkaasi joka on motivoitunut muuttumaan. Jos tämä yllä kirjoitettu ei pidä paikkaansa, niin et tule onnistumaan tuon miehen käytöksen muuttamisessa.

Luet kirjoja, joissa "opetetaan keinoja tajuta oma osuutensa koko sopassa ja ottaa vastuu omasta elämästään." Kyllä sinulla on oma osuutesi tässä, koska moni nainen ei alunperinkään kiinnostu tuon tyylisestä miehestä. Miksi sinä kiinnostut? Ja moni nainen ei jää huonoon suhteeseen, sinä jäät? Miksi? Sinä näytät odottavan, että asiat järjestyvät itsestään tai että joku ihme tapahtuu ennekuin lähdet suhteesta? Se ihme olisi niin yksinkertainen asia, että sinä yksinkertaisesti päätät että tää on nyt tässä ja lähdet!! Joku toinen ei odota ihmeitä vaan toimii, koska tietää että elämä on omissa käsissä!

Sinä et tunnista miehen täydellisyyden näyttelyä, jonka moni muu kokee vastenmielisenä. Sinä jäät koukkuun, koska haluat uskoa että tuollaisia miehiä on olemassa. Satuprinssejä, joiden hiki ei haise...Ehkä tavallinen, reilu ja rehellinen mies tuntuu liian tylsältä "satuprinssin" rinnalla?

Vai onko niin, että paskahousun kanssa eläessä kaikki resurssisi menevät miehen käytöstä miettiessä ja "miehen aiheuttamaa" pahaa oloa lievitellessä, joten ei jää aikaa miettiä mikä, kuka ja mitä sinä olet? Pakenetko itseäsi voimia vievään suhteeseen? Onko mies sinun alkoholi, jonka avulla pakenet jotain? Mitä isompi paskahousu vieressä, sitä paremmalta ihmiseltä vaikuttaa itse? Sinä saat olla/haluat olla uhri, onhan siinäkin omat hyvät puolensa?? Mutta uhrina olo tarkoittaa aina myös kärsimistä, onko se kärsiminen sen arvoista, mitä uhrin roolissa saa?

Vai onko tunne-elämäsi niin turtunutta, että tarvitset jatkuvaa vuoristorataa elämääsi, jonka miehen käytös takaa? Onko tavallinen, normaali elämä liian tylsää? Tuletko rauhattomaksi rauhallisessa ja turvallisessa miljöössä?

Selvää on, että johonkin sinä tuota miestä tarvitset, muuten olisit jo lähtenyt!

Kyselet täällä että onko miehesi ihminen, mutta olet kuitenkin päättänyt jäädä suhteeseen. Se on oma päätöksesi, eikä sitä kukaan muu pysty muuttamaan. Jos haluat jäädä tuleen makaamaan, niin jää, oma on elämäsi! Olisi kauheaa olla ystävä ihmisen kanssa, joka eläisi tuollaisessa suhteessa, ja josta tietäisi, mutta joka ei noudattaisi mitään hyviä neuvoja, vaan jäisi miehen armoille. Siinä sais vain neuvottomana vierestä katsoa kun toinen pilaa elämänsä hullun miehen kanssa. Tai olla tuollaisen naisen äiti, naisen joka omilla päätöksillään tuhoaa ainutkertaisen elämänsä. Kuinka moni tietää tilanteesi? Mutta mitäs teet, olipa toinen miten hullu tahansa, niin aikuista ei voi huostaan ottaa. Omankin elämän voi jokainen aikuinen vapaasti pilata. Millainen ihminen olet sinä, joka tuollaiseen suhteeseen omasta halustaan jää?

Mä tajuan, elin tuolla tavalla 4 vuotta. Mulla oli myös ennen sitä suhdetta raha-asiat kunnossa, samoin itsetunto ja suhteet ystäviin ja perheeseen ja lapsiin. Kunnes tapasin tämän ulkoapäin herra täydellisen, liian täydellisen. Jossain välissä kaiken laihtumisen, unettomien öiden, itkemisen, syyttelyn, huorittelun, lasten homottelun, kuristamisen ja turvakotikäyntien jälkeen pääsin salaa kämppää haettuani pois ja en voisi onnellisempi olla! Raha-asiat korjaantuu pikkuhiljaa, olen itse oman vuokrakämppäni herra, teen omalla ajallani ja rahoillani mitä haluan, pukeudun ja kasvatan lapseni kuten haluan, siivoan kun sille tuntuu, ei tarvitse ennakoida ja varoa sanojaan ja tekojaan ja yrittää ymmärtää sitä helkkarin pelaamista eikä pelätä! Itsetuntokin korjaantuu, mä ajattelen että olen vahva kun pääsin pois ja elossa. Ulkonäkökommentteja yritän vielä unohtaa. Lue kirja Sata tapaa tappaa sielu, suosittelen sitä lämpimästi. Voimia sulle.

Alkuperäinen kirjoittaja mietteitä ja ajatuksia;11509946:
Tuolla jossin vihjaisit, että et toivo voivottelua tyylin voi kun kauhee elämäntilanne ja juokse heti karkuun.... Tuollaista palautetta olet varmaan jo livenäkin saanut, eikä se ole johtanut minkäänlaiseen toimintaan tilanteen muuttamiseksi. Eli hyvät neuvot menee kuuroille korville...

Mä luulen, että et tunne vielä olevasi täysin pohjalla, mitä tuohon suhteeseen tulee. Et ole tunnetasolla valmis lähtemään, sanoipa järkesi mitä tahansa. Sinä et kuuntele järkeäsi, vaan annat alitajunnan ohjata. Mitähän se alitajunta sanoo? Alkoholistinkin on se pohjansa saavutettava ennenkuin osaa tai haluaa lähteä ylöspäin rämpimään.

Jollekin toiselle olisi pohja tullut vastaan tuon miehen kanssa jo alkumetreillä, mutta ei sinulle. Jollekin toiselle olisivat hälyytyskellot soineet jo alkumetreillä ja joku toinen ei olisi tuohon suhteeseen jäänyt, ehkä ei edes pysähtynyt. Joku toinen olisi kokenut hänen mielistelynsä manipuloivaksi näyttelyksi, sinulle hän oli elämäsi mies? Ei kaikki mene halpaan tuollaisten ihmisten kanssa. Joku toinen olisi kaivannut rehellistä, aitoa ihmistä, jollainen tuo henkilö ei ole.

Tuolla miehellä ei ole hyvä ja paha yhdistynyt psyykkeessä, siksi hän vaikuttaa välillä ylenmääräisen hyvältä ja välillä tosi pahalta, koska nuo puolet ei sekoitu. Joku toinen ihminen näkisi heti, että "hyvä" on liian hyvää tuossa miehessä, eikä hän uskoisi "hyvän rooliin", ehkä jopa tietäisi, että ennemmin tai myöhemmin tulee se toinen puoli esiin. Oletko jäänyt satujen maailmaan kiinni ja odotat prinssi täydellistä? Ja vain se, jolla hyvä ja paha on täysin erillään, voi olla tarpeeksi hyvä, hyvän roolia näytellessään? Vain henkilö, joka välillä peittää täysin huonot puolensa voi vaikuttaa tarpeeksi täydelliseltä? Mitä haet, ihmistä vai täydellisyyden irvikuvaa?

Oletko joskus kuvitellut, että sinun rakkautesi tuota miestä kohtaan on jotenkin suurempaa kuin muiden ihmisten rakkaus? Siis tyyliin "kaiken se kestää ja kaiken se kärsii" ja että vain tuollainen rakkaus on oikeaa rakkautta? Ja että juuri sinun erityislaatuinen rakkaus on kaiken parantavaa, siis että rakkautesi lopulta parantaa tuon miehen ja saat vaivoistasi palkan, unelmiesi miehen? Uskotko, että oikeus lopulta voittaa ja että noin suurten uhrausten ja ponnistelujen jälkeen sinun on lopulta voitettava? On paljon mahdollista, että miehestä tuli tuollainen juuri siksi, ettei hän saanut aitoa rakkautta ja välittämistä vanhemmiltaan, eli olet oikeilla jäljillä. Mutta kaiken kesävä rakkautesi tulee liian myöhään, hän ei ole enää se henkisesti hylätty, ei rakastettu lapsi, jonka toisen ihmisen rakkaus voisi pelastaa.

Jos haluat pelastaa tämän miehen rakkaudellasi ja kaiken anteeksi antamisella, ikuisella ymmärtämisellä, niin miehen tulee itse haluta tätä. Hänen tulee ymmärtää puutteensa, tajuta mitä pahaa hän sinulle aiheuttaa ja katua sitä kaikkea ja haluta muuttua. Mieluiten sinun tulisi olla ammattitaitoinen terapeutti ja miehen tulisi olla asiakkaasi joka on motivoitunut muuttumaan. Jos tämä yllä kirjoitettu ei pidä paikkaansa, niin et tule onnistumaan tuon miehen käytöksen muuttamisessa.

Luet kirjoja, joissa "opetetaan keinoja tajuta oma osuutensa koko sopassa ja ottaa vastuu omasta elämästään." Kyllä sinulla on oma osuutesi tässä, koska moni nainen ei alunperinkään kiinnostu tuon tyylisestä miehestä. Miksi sinä kiinnostut? Ja moni nainen ei jää huonoon suhteeseen, sinä jäät? Miksi? Sinä näytät odottavan, että asiat järjestyvät itsestään tai että joku ihme tapahtuu ennekuin lähdet suhteesta? Se ihme olisi niin yksinkertainen asia, että sinä yksinkertaisesti päätät että tää on nyt tässä ja lähdet!! Joku toinen ei odota ihmeitä vaan toimii, koska tietää että elämä on omissa käsissä!

Sinä et tunnista miehen täydellisyyden näyttelyä, jonka moni muu kokee vastenmielisenä. Sinä jäät koukkuun, koska haluat uskoa että tuollaisia miehiä on olemassa. Satuprinssejä, joiden hiki ei haise...Ehkä tavallinen, reilu ja rehellinen mies tuntuu liian tylsältä "satuprinssin" rinnalla?

Vai onko niin, että paskahousun kanssa eläessä kaikki resurssisi menevät miehen käytöstä miettiessä ja "miehen aiheuttamaa" pahaa oloa lievitellessä, joten ei jää aikaa miettiä mikä, kuka ja mitä sinä olet? Pakenetko itseäsi voimia vievään suhteeseen? Onko mies sinun alkoholi, jonka avulla pakenet jotain? Mitä isompi paskahousu vieressä, sitä paremmalta ihmiseltä vaikuttaa itse? Sinä saat olla/haluat olla uhri, onhan siinäkin omat hyvät puolensa?? Mutta uhrina olo tarkoittaa aina myös kärsimistä, onko se kärsiminen sen arvoista, mitä uhrin roolissa saa?

Vai onko tunne-elämäsi niin turtunutta, että tarvitset jatkuvaa vuoristorataa elämääsi, jonka miehen käytös takaa? Onko tavallinen, normaali elämä liian tylsää? Tuletko rauhattomaksi rauhallisessa ja turvallisessa miljöössä?

Selvää on, että johonkin sinä tuota miestä tarvitset, muuten olisit jo lähtenyt!

Mikä nuhdesaarna, puhut melkein kuin ap:n aviomies!

Mikä nuhdesaarna, puhut melkein kuin ap:n aviomies!

Samaa mieltä. Mutta entäs jos pelkkä uhrinroolin ymmärtäminen ja tukeminen ei auta? Eikö silloin voisi kokeilla muitakin konsteja? Ap lueskelee kirjoja, joissa puhutaan omasta vastuusta. Otin esille aiheita kysymysmerkillä, en väittänyt että juuri ap:n tapauksessa asiat olisi noin. Halusin antaa ajattelemisen aihetta ja uusia näkökantoja, en syyllistää. Saa nähdä onko tuosta enemmän haittaa vai hyötyä.

Viimeksi muokattu:
Itse en käsittänyt kirjoitustasi nuhteena, vaan - yllätys yllätys - näin siinä monta aika oivasti osuvaa kohtaa.

Uskoisin, että sinä mietteiden ja ajatusten kirjoittaja olet itse nähnyt elämässäsi jo monenlaista ja kenties tarponut omissa rapakoissasikin - tai ehkä et, ehkä olet vain normaalia enemmän jo ennakolta kätsäävä ihminen. Minä en ollut... :D, vasta tämä nykyinen suhde opetti. Monien muiden ihmistyyppien olemassaolosta tiesin jo aiemmin, mutta en mieheni kaltaisten. Siksi aloitinkin ketjun suurella kysymyksellä ihmisyydestä.

Olen päätynyt aivan samaan lopputulemaan siltä osin, että mieheni persoonassa eivät hyvä ja paha yhdisty siten, kuin ne normaalisti ihmisellä tekevät. Tämä tekee miehestäni hyvin mustavalkoisen ihmisen, joka näkee vuorotellen vain hyvää ja pahaa, mutta ei osaa yhdistää näitä inhimillisiä ominaisuuksia ja piirteitä samaan persoonaan itsessään tai yhdessäkään muussakaan ihmisessä. Seurauksena on se, että myös minä muutun miehen silmissä parissa sekunnissa maailman ihanimmasta naisesta maailman paskimmaksi tyypiksi, jolla ei ole mitään arvoa ja joka on läpeensä paha. Nähty ja kuultu on, monta kymmentä kertaa. Ja aina se jaksaa yllättää, kumma kyllä, sillä itse olen juuri sieltä kategorian toisesta päästä oleva ihminen, joka näkee elämässä ja ihmisissä monta miljoonaa erilaista sävyä ja vivahdetta, ymmärtäen lähes kaikkea - ymmärtäminen sen sijaan ei tarkoita kaiken hyväksymistä, ne ovat kaksi eri asiaa. Voin yrittää ymmärtää mieheni käytöstä, mutta en tasan tarkkaan hyväksy sitä. Ymmärtäminenkin pitäisi jo lopettaa, tiedän.

Lisäksi olen pohtinut myös sitä, että olenko tosiaan aina kaivannut parisuhteissani näin paljon menoa ja meininkiä siten, että muunlainen elämä olisi ollut tylsää. Vastatakin osaan: kyllä, olen ollut parisuhteissani helposti tylsistyvää tyyppiä ja ne mukavat & ihanat miehet ovat usein alkuihastuksen ja rakastumisen jälkeen vähitellen menettäneet mielenkiintonsa muuttuen kinnostavista miehistä enemmänkin hyviksi ystäviksi.

Mutta: näin paljon menoa & kaistapäistä meininkiä en kyllä ikipäivänä ole kaivannut. Jo pelkkä sana "vuoristorata" saa minut voimaan pahoin, sillä juuri sellaisessa tunnen kieppuneeni muutaman vuoden. Se aiheuttaa nimenomaan kuvaamasi kaltaisen tilan: millekään muulle ei riitä aikaa tai energiaa, ei pienintä ajatustakaan, kun kaikki voimat ja tajunnanvarat (niin fyysiset kuin psyykkisetkin) menevät vuoristoradasta selviämiseen. Ja juuri kun helpottaa, niin taas mennään.

Sen tiedän myös, että aikanaan mieheeni ihastuessani yksi suurimmista syistä ihastukseeni oli se, että miehen päässä tuntui tapahtuvan paljon. Tuntui, että hänessä on uskomattoman paljon erilaisia kiehtovia puolia, joista ei päässytkään ihan helposti selville, jos lainkaan (toisin kun aiemmin tuntemani miehet, joita tunsin lukevani kuin lastenkirjoja - ja huom. tämä on kärjistys). Tunsin tuolloin, että juuri tällaista olen miehessä aina etsinyt, että onpas tämä mielenkiintoista ja kerrankin joku saa minut kiinnostumaan itsestään näin perusteellisesti. Että tästähän riittää vuosiksi ja tuo toinen on aina vaan täynnä selvitettäviä ihmeitä ja yllätyksiä.

Mielenkiintoisuuden sivutuotteena tuli kuitenkin arvaamattomuus, ennakoimattomuus, epäloogisuus ja ristiriitaisuus. Ikinä en tiennyt mitä seuraa, hyvässä tai pahassa. Tosin aluksi lähinnä vain hyvässä, jossa kuitenkin miehen suunnattoman rakkauden kanssa tuntui vuorottelevan välinpitämättömyys ja tunteettomuus, tai ihminen, joka ei ollut läsnä lainkaan, vaan saattoi kesken rakkaudentunnustuksen ryhtyä puhumaan autostaan unohtaen alkuperäisen aiheen ja tunnetilan täysin.

Jälkikäteen olen miettinyt, että jopa kaikki tuo jo alkuaikoina esiin tullut ristiriitaisuus saattoi kääntyä miehen puolelle, se kun piti oman ajatusvirtani täystyöllistettynä yrittäessäni käsittää vaihtuvia tunnetiloja ja niihin johtavia syy-seuraussuhteita (jotka tuntuivat puuttuvan lähes täysin, mutta joita minä metsästin tajutakseni missä mennään). Energiaa ei riittänyt mihinkään muuhun eikä kenenkään muun ihmisen ajatteluun.

Kokeilinpa jopa muiden miesten tapailua ennen suhteemme vakiintumista toivoen epätoivoisesti, että ihastuisin johonkuhun muuhun, johonkuhun helpompaan tapaukseen, johonkuhun josta olisin ottanut enemmän selvää ja tiennyt ettei se ihanan päivän/illan jälkeen sano yhtäkkiä ihan puskista, että "Heippa, soitellaan joskus.", kuten tämä nykyinen saattoi sanoa. No en ihastunut, en sitten millään.

Eli tunnistin jonkinlaiset riskit miehessäni jo suhteen alussa, vaikka mitään suurempaa tai näkyvämpää ei tuolloin ollutkaan esillä. Mutta en ikipäivänä käsittänyt riskien suuruusluokkaa. En usko että kukaan terve ihminen olisi tieten tahtoen halunnut tai hyväksynyt omaan elämäänsä tällaista tapahtumainsarjaa johon olen mieheni kanssa päätynyt, ei vaikka kuinka mielenkiintoista kumppania parisuhteeseen kanssaan etsisikin. "Mielenkiintoinen" on adjektiivi, joka alkaa olla hyvin kaukana siinä vaiheessa, kun on kuunnellut syyttelyä, kiroilua ja muutava mukavaa mollausta päivä- & yötolkulla, sekä vastaanottanut niitä kuuluisia "kopautuksia" ynnä muita jopa potkunyrkkeilyä lähenteleviä elkeitä omassa kodissaan.

Vai lukeeko tätä joku, joka voi sanoa, että "joo, mä haluaisin just tollasta ja oisin valmis maksamaan ton hinnan, kunhan se mies ois riittävän mielenkiintoinen, hauska ja erityinen ja kertois aina joka toinen päivä sata kertaa kuinka se rakastaa niin hurjasti, ettei kukaan muu voi sillai rakastaa"???

Juuri edellä mainittua tämä minun mieheni harrastaa. Nytkin on takana muutaman päivän jakso, jonka aikana olen kuullut olevani vain "maailman ihanin, täydellisin ja rakastettavin". Ei inahdustakaan tai merkkiäkään mistään muusta. Sen sijaan epätoivoista kyselyä siitä, että tunnenhan minä varmasti samoin, tunnenhan? Ööö - en ole pitkään aikaan enää hahmottanut mitä minä oikeasti tunnen, mutta lähestulkoon satavarma olen siitä, että tämä ei ole rakkautta. Ei kummankaan puolelta. Eiköhän tässä ole kyse jonkin sortin riippuvuudesta. Riippuvuudet eivät ole sallivia ja hyväksyviä kuten rakkaus, ne ovat painostavia, omistavia ja päällekäyviä. Riippuvuudet vievät vapauden, siinä missä rakkaus tuottaa vapautta. Riippuvuudet istuvat ihmisessä hyvin vankasti ja hanakasti, eivät lähde pois vaikka kuinka hinkkaisi ja puunaisi tai käskyttäisi. Mutta ei, en minä tätä miehelleni kerro, lähinnä vain nyökkäilen vastauksena kysymyksiinsä. Haluaisinhan minäkin toki uskoa, että tämä on rakkautta - vähän niin kuin Märta Tikkasen kirjassa "Emma & Uno. Visst var det kärlek".

Samanaikaisesti tiedän, mitkä ovat ne "taikasanat", jotka sanoessani tämä rakkautta kuumeisesti vannova ja minua palavasti palvova mieheni muuttuisi taas sammakoksi silmänräpäyksessä. Tietynlaiset kysymykset ja kritiikki, vaikka kuinka oikeutettu ja todellinen sellainen, muuttavat minut palvonnan kohteesta hetkessä maan matoseksi. Sellaiseksi, jolla ei ole oikeutettua elää enää siellä lattianraossakaan. Siksi ymmärrän hyvin sitä kirjoittajaa, joka kertoi ettei mahtunut siihen lattianrakoon, johon miehensä häntä yritti patistaa.

En ole mahtunut lattianrakoon minäkään, sillä jos olisin, olisi meillä kaikki hyvin. Voin jotenkin niin hyvin kuvitella, kun mieheni kävisi muutaman minuutin välein sinne lattianrajaan huikkaamassa, että "kai sä voit hyvin" ja "eiks oo ihana päivä tänään", "voi kuinka mä sua rakastankaan" - eikä varmasti huomaisi yhtään mihin olen itseni tunkaissut ihan vain siksi, että hänellä olisi hyvä olla. Mutta en mahdu minäkään sinne. Enkä halua mahtua.

"En ole mahtunut lattianrakoon minäkään, sillä jos olisin, olisi meillä kaikki hyvin. Voin jotenkin niin hyvin kuvitella, kun mieheni kävisi muutaman minuutin välein sinne lattianrajaan huikkaamassa, että "kai sä voit hyvin" ja "eiks oo ihana päivä tänään", "voi kuinka mä sua rakastankaan" - eikä varmasti huomaisi yhtään mihin olen itseni tunkaissut ihan vain siksi, että hänellä olisi hyvä olla. Mutta en mahdu minäkään sinne. Enkä halua mahtua."

Luuletko todellakin, että elämäsi edes siten olisi tämän kummempaa? Ei veikkonen, miehen raivarien aiheina olisivat vain sinun matelusi ja mitättömyytesi tai mitä tahansa. Tuollaisella luonnevialla ei ole olemassa ketään ihmistä, joka hänen elämästään niin täydellisen auvoista tekisi, jotteiko aihetta raivareihin ja syytöksiin olisi. Kaikki, mikä hänen korviensa välissä mättää, on toisen vika. Koska hän ei pysty yhtä helposti alistamaan ja hallitsemaan muita ympärillään, joutuu puoliso ja perhe uhriksi heidänkin puolestaan. Onneksi teillä ei ole lapsia!

Olet purkanut vyyhtiäsi jo niin pitkälle, jotta olisi aika tehdä muutakin. Toinen toimii nyt ihanan roolissa vain siksi, jotta hän saa manipuloitua sinua kuvittelemaan taas olemattomia. Pitää muistaa, ettei tuonkaltainen ihminen ole koskaan rehellinen sanoissaa ja teoissaan, niillä on vissi tavoite, joka palvelee hänen egoaan ja tarpeitaan. Mikään ei ole aitoa ja pyyteetöntä.

Jenni Vartiainen - Junat ja naiset (Virallinen musiikkivideo) - YouTube

Olen nyt kuullut kaksi kertaa Jenni Vartiaisen uusimman biisin. Ei säväytä ja äänettömän videon katselu vain oudoksuttaa. Tulee mieleen eräs putiikki Töölössä, jossa myytiin tuon kaltaisia vetimiä.

Jos ihminen on syvissä vesissä kai tuon tyylinen musiikki ja video selvittää ajatuksia.
Minua juttu vain hymyilyttää. Vaikka elämässä on ollut kuinka vaikeaa en ole kuvitellut itseäni tuollaiseksi erämaassa haahuilijaksi ja mustan kettingin raahaajaksi.

Sallikaa minun nauraa makeasti. Toki tiedän, että kohderyhmää löytyy.

Jos tosissaan mietit, niin lienee erittäin onnellinen tilanne, ettei tuohon suhteeseen ole syntynyt lasta. Tuskin hänkään olisi säästynyt henkiseltä väkivallalta, ja siinä olisi taas yksi naru, josta loputtomasti vedellä sinua kaikkiin ilmansuuntiin.

Psykopatia on vähän kun aivovamma, ainakin sellaisen kuvan sain katselemalla yhtä dokumenttia. Siinä muistaakseni joku psykologismies kuvautti muiden joukossa myös omat aivonsa vertaillakseen niitä psykopaatin aivoihin. Yllätyksekseen hän havaitsi omiensa olevan samanlaiset kuin psykopaateilla. Hän tajusi kyllä olevansa jollain lailla erilainen, hän ei esim. välitä siitä, jos loukkaa muita itsekeskeisyydellään. Hänen lapsensa vahvistivat tämän. Hänellä oli kuitenkin ollut ylionnellinen lapsuus, joten ei hänestä mitään ihmishirviötä tullut. Mutta tosiaan aivojen rakenteessa olevaa vikaa lienee mahdotonta millään ymmärtämisellä korjata.

Jep. Tajuan kyllä, että en minä olisi tuon mehen kanssa lasta/lapsia halunnut, sittenhän tässä vasta kiikissä olisinkin.

En silti voi välttää ajatusta siitä, että varsin epäreilusti hän tuon kantansa hän minulle ilmoitti, ajoituksineen kaikkineen. Aiemmin nimittäin vannoi aivan toisin ja varmisteli minulta, että olenhan varmasti "perheenäiti-tyyppiä".

Ehkä teistä tämän lukijoista kuitenkin tuntuu siltä, että saattoiko tuo mielenmuutos tulla minulle oikeasti minään yllätyksenä: johan tässä lähes kaikki muu olikin ehtinyt sitä ennen jo muuttua tai jos ei, niin vaihtelee päivän ja sään mukaan :D.

Kiitos teille kaikille, jotka olette avaustani kommentoineet. Yllätyin itse siitä, miten paljon voimaa olen saanut kommenttienne lukemisesta. Ihan kaikista.

Ymmärrän analysoineeni omaa tilannettani jo aivan liikaa. Tämä käy hyvin selväksi myös omia tekstejäni lukiessani.

Joku tärkeä juju on kuitenkin myös siinä, että kuulen teidän - minulle täysin tuntemattomien ihmisten - objektiivisia ja subjektiivisia mielipiteitä. Olisikohan yksi tärkeimmistä pointeista se, että olen jo niin tottunut mieheni taholta siihen, että minua ei ymmärretä vaikka miten päin itseäni selittäisin. Se, että minulle tuntemattomat ihmiset ymmärtävät niin paljon enemmän jo pelkän kirjoitetun tekstin perusteella (ilman kehon elekieltä ja suullista viestintää, ilman toistoa, ilman loputtomia selityksiä), tuntuu hurjalta ja antaa sopivasti perspektiiviä tilanteeseeni.

Kotona selitän itseäni seinille, tai mustalle aukolle.

Kaikille teille, jotka olette olleet samanlaisessa tilanteessa - tai olette sitä juuri nyt - toivon hurjan paljon voimia, sekä ymmärrystä tajuta sen, että yksin yrittäminen ei johda mihinkään. Kukaan meistä ei voi tehdä parisuhteesta hyvää yksikseen ymmärtämällä, siihen tarvitaan kaksi.

Eikä loppuelämmänsä kannata tuhlata sellaiseen, missä tulos on toisen ihmisen puolelta jo ennakolta saneltu. Se ei voi päättyä hyvin.

Jokaisella meistä on oikeus ja mahdollisuus tehdä omasta elämästämme hyvä.

"Jokaisella meistä on oikeus ja mahdollisuus tehdä omasta elämästämme hyvä."

Siis kaikilla muilla paitsi sinulla? Miksi et anna itsellesi tuota oikeutta ja mahdollisuutta? Vai onko osa sinusta samaistunut päällekäyjään, ja tämä osa sinussa ei päästä loppujakaan irti? Ehkä sinun on tosiaan pudottava sinne lattianrakoon ennenkuin haluat pelastaa itsesi? Haluat jatkaa seinille puhumista, vaikka itsekin tiedät sen turhaksi?

Ehkä sinulta puuttuu kontakti normaaleihin ihmisiin, koska olet yllättynyt siitä, että niin moni täällä ymmärtää tilanteesi paremmin kuin miehesi? Jos sinussa on noin paljon masokistia, että et voi omaa järkeäsi kuunnella, niin oletko ajatellut terapiaa? Voi olla, että sinun on mahdotonta pelastaa itsesi tuolta suhteelta ilman asiantuntija-apua.

Ap. kiitti kauniisti viestiketjuun kirjoittajia. Olen aina ollut nettikirjoittelun puolestapuhuja.
Tosi on, että täällä on monenlaista elliä, mutta suurin osa haluaa ihan oikeasti tukea ja auttaa.

Kävin eilen pizzalla ja luiin samalla ip-lehtiä. Katariina Souri kertoi avoimesti paniikkihäiriöstään.
On kertonut paljon asiasta ennen eikä jätä edelleenkään kertomatta. Hän sanoi, että on suurinta rohkeutta uskaltaa sanoa ei. Heinosti ajateltu. Ei paniikkihäiriöisestä ole sukeltamaan.

Join Liht Colaa lasillisen ja sitten vielä toisen tavallisen kolan. Kotona vielä monta kuppia kahvia.
Elimistöni pillastui. Oli vaikea rauhoittua ja saada unta. Olen aikoinaan itsekin kärsinyt aika vaikeasta paniikkihäiriöstä. Sen sairastamiseen tuhrautui elämä ja vaikea puoliso tavallaan käytti tilannetta hyväkseen. Luulin, että jos hän jättää minut sekoan lopullisesti. Ihmeekseni niin ei tapahtunutkaan vaan aloin voida paremmin.

Mutta kun olen ottanut tuosta vaivasta selvää tiedän, että kahvi ei sovi minulle. Juon murukahvia, joka ei ole kovin vahvaa. Suodatinkahvista saattaa tulla tosi huono olo, jos on ylirasittunut.

Ilona-lehdessä oli juttu viiden lapsen äidistä, joka on aikoinaan sairastanut vaikeaa anoreksiaa.
On ihana lukea noita selviytymistarinoita.

Meistä kukaan ei tiedä eikä tarvitsekaan tietää miksi ap. on ihastunut puolisoonsa ja sinnitellyt näin pitkälle hankalassa liitossa. Syy voi olla ihan mitätön tai kaikenkattava.

Ihmisen mieli on niin erikoinen. Mietin ilalla erään henkilön nimeä enkä kuitenkaan muistanut.
Sen takia avasin taas netin ja googlettamalla selvisi.

Vaikea elämä on rikkaus. En ikinä olisi ottanut niin monesta asiasta selvää kun ex-aviomieheni takia.
Hän oli hyvässä työssä lääkealan yrityksessä ja paljon tekemisissä lääkärien kanssa.

Miten mielelläni vielä vaihtaisin täysin alaa ja lähtisin täysillä edistämään ihmisten hyvinvointia.

Minä voin hyvin. Tämän paremmin en voi. Mutta erittäin herkkänä ihmisenä aina kuulostelen itseäni.
Tiedän, että olen täysin ylirasittunut ja loman tarpeessa.

Kirjoitan ja taiteilen. Kuuntelen musiikkia ja vain nautin elämästäni. Paistoin äsken ihania munkkeja.
Huomenna on taas arkipäivä ja yritän olla mahdollisimman vähän netissä luppoajalla.
Menen ulos ja lounaalle.

Ala sinäkin ap. elää ihan tavallista arkielämää. Miehesi huomaa sinussa muutoksen.
Sovellan edelleen Al-Anon ohjelmaa. Elämä ei ole ohjelman alkuajoista paljon muuttunut.

Tuskin miehelläsi on päihdeongelmaa, mutta kuvailemasi käytös muistuttaa paljon päihderiippuvaisen
touhuja.

Nyt klikkaan lähetä ja toivon, että viestiini ei kommentoida.

Tarkoitin tuon eilisen viestini ohjeeksi & muistutukseksi niin itselleni, kuin kaikille muillekin.

Viesti on tarpeeksi selvä, jotta sen voi muistaa niinäkin hetkinä, kun epäröi. Niin uskon.

Tiedän myös, että jatkaessani elämässä eteenpäin epäröinnin ja heikkouden hetkiä tulee kyllä vastaan - ei vuosien jatkuneen vähättelyn, mitätöinnin ja manipuloinnin keskeltä nyt vain yhtäkkiä nousta Fenix-linnun tavoin johonkin täysin uuteen & ihmeellisen kirkkaan valkoiseen & kimaltelevaan bling bling -todellisuuteen.

Mutta se hyvä elämä on totta: se meidän jokaisen ihmisen oma hyvä olomme ja se tila, jossa saamme olla omia itsejämme pitäen kiinni omista unelmistamme, tahdostamme, tarpeistamme ja toiveistamme - ilman painostusta, uhkaa, pelkoa, vaatimuksia, minuuden tunteen menettämistä, pakkosyötettyjä ajatuksia tai niitä mustia aukkoja.

Hyvä elämä voi koostua pienistä tai suurista asioista, mutta pääasia lienee, että se tuntuu hyvältä.

Elämä on tässä ja nyt, jokaisella meistä. Myös minulla.
Jos haluan tästä nykytilanteesta eroon, minun on toimittava sen mukaisesti. Ja minä haluan.

Niin tuttuja nuo rakkaudentunnustukset ja vaatimus kuulla samoja sanoja minulta, että nyt vuosien päästä jo naurattaa koko tilanne. Miehelleni kelpasi epätotuuskin, kunhan vain sanoin mitä hän halusi, hänen vaatimuksestaan ja sanat suuhuni laittaen.
En ymmärrä miksi niin tein. Pelosta kai ja toivosta, että jospa se tästä muuttuu.
Ei muuttunut, mutta minä muutin. Paras päätös aikoihin.

Uskon, että pääset tästä elämäntilanteesta pois ennenpitkää, olet älykäs, analyyttinen, tervejärkinen ja määrätietoinenkin, kunhan aika on kypsä, sitten kaikki tapahtuu lopulta helposti.
Olisi ihanteellista, jos miehesikin "paranisi", mutta omien kokemusteni pohjalta psykopaatti/narsisti (joksi miestäsi epäilen) on parantumaton tapaus.
Joku täällä sanoi, että vaikea elämä on rikkaus. Olen samaa mieltä, ilman vaikeuksia en olisi kasvanut enkä kehitttynyt, kypsynyt ja viisastunut. Psykologitkin sanovat, että ihminen kehittyy eniten juuri kriisien kautta.

Mistä näitä naisia riittää? Näitä, jotka pysyvät huonoakin huonommassa suhteessa vaikka väkisin? En ymmärrä.

"Kysymys kuuluu, että mitä helvettiä minä, kaunis, fiksu ja filmaattinen, ennen niin hyväitsetuntoinen ja vahva nainen teen tässä???" Niinpä... Ota nyt herranen aika se järki käteeen ja lähde ja lujaa.

Tee niinku siinä vihollinen vuoteessani julia roberts leffassa. Lavastat katoamisen, muutat pikkukaupunkiin ja sillai söpösti remondeeraat kämppääs. Naapurissa on varmaan kiva karvainen kolmekymppinen sinkkumise. Rakastelette sitten eteisen lattialla, toukka vatsaan ja Häppy End. Ilkeä, kontrolloiva psykokirurgimiäs on ku muisto vaa.

Enpä kommentoi sen ennempää, kuin että kun mies on parimetrinen ja painaa 3 kertaa oman painoni verran, niin että taytynee sen olla noin kolme kertaa kokoiseni :D Vai kuinka?

Vaikka sitten olisikin sisimmiltään ihmisen ulkonäöllä varustettu eläin, kyborgi, mutantti tai ihan mitä tahansa (jäkimmäisissä tapauksissa lienen syytön ;)

Enpä kommentoi sen ennempää, kuin että kun mies on parimetrinen ja painaa 3 kertaa oman painoni verran, niin että taytynee sen olla noin kolme kertaa kokoiseni :D Vai kuinka?

Vaikka sitten olisikin sisimmiltään ihmisen ulkonäöllä varustettu eläin, kyborgi, mutantti tai ihan mitä tahansa (jäkimmäisissä tapauksissa lienen syytön ;)

Parimetrinen psykopaattilääkäri, joka painaa 180 kiloa?

Viimeksi muokattu:
En tiedä onko tässä keskustelussa enää mitään järkeä, mutta jos nyt vielä haluut jotakin faktoja, niin meikäläisen normipaino on max. 50 kg (joo, oon tosi kuikelo, siro ja hoikka - aina ollut, ei maha mitään). Habaa nyt ei ihan hirmusti mun mittoihini mahdu.

Meikäläsen rinnalla siis parimetrinen about 150 kg painava mies on siis ihan riittävän kokoinen ollakseen aikamoinen korsto ja voimakone - ja kolme kertaa minun kokoiseni.

Luulen mieheni olevan sitä sorttia, kokoluokkaa ja näköä, jota toiset miehetkin juoksevat pakoon, jos sattuvat sen ärsyttämään tai muuten vain joutuvat tulilinjalle.

Saatte minun puolestani tulla itse arvioimaan ja kokeilemaan: miehen tekniikkakaan ei ole ihan huono, kamppailulajit on hallussa - ainakin niitä täysin osaamattoman naisen silmissä (ja kropassa).

Yhteistyössä