Onko mieheni alkoholisti? Lähdenkö/jäänkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkoholistin vaimoko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä lähtisin. En voisi olla suhteessa, jos koko ajan pelkäisin onko mies kännissä/tissuttelee kun kotiin tulen. Sanokaa vaan nipoksi, mutta mun mielestä vanhemman, oli sitten isä tai äiti, ei kuulu olla kaljalasi edessä kun puoliso tulee töistä keskellä viikkoa keskellä iltapäivää, varsinkaan jos lapsetkin on kotona eikä ole muuta hoitajaa. Onhan toi selvästi ongelma jos joka päivä juo eikä jätä väliin vaikka toinen pyytää. Enkä haluaisi haistella kaljanlöyhkäyksiä mieheni hengityksestä joka ilta enkä halua lapsillenikaan samaa. Ei vauvaa voi hoitaa pienessä sievässä. Eikä kannata sen vuoksi jäädä kotiin hoitamaan lapsia, että tissuttelu on helpompaa kun ei tarvitse mennä töihin tai olla ajokunnossa.
Ettei vaan lähtis kokonaan lapasesta siellä kesäpaikassa jos siellä on muitakin lomalaisia jotka alottaa heti aamusta (joilla tuskin on pieniä lapsia mutta tuskin miehesi sitä huomioi). Siellä varmaan on myös uimaranta ja jonkun pitäisi teidän lapsia siellä vahtia eikä keskittyä kaljanjuontiin.

Yrittäisin saada lapsille hoitopaikat kesäksi tai saada jonkun sukulaisen avuksi edes osaksi aikaa.

(Ja meillä on kaljaa kaapissa vaikka kuinka, mies juo ehkä pari tölkkiä kuussa jos sitäkään. Pirttihirmuksi en tunnustaudu mutta mielestäni lasten kanssa ei voi tissutella. Pari saunakaljaa on ok mutta lasta ei kännissä hoideta.)

Kunpa se käy puolivuosittain verikokeissa eikä mitään ole tullut vastaan. Muistaakseni jopa lääkärinsä on melkeinpä siunannut tuon tissuttelun.

Minä jeesustelen viidestä tölkistä siksi, kun en tiedä onko lapsillani tällä hetkellä lasinen lapsuus vai ei. Jos minä päätän, että tämä on just sitä niin silloin poksahtaa tämä avioliitto hajalle, jos ei mies pysty vähentämään juomista. Todella paljon kiitoksia kommenteista. Ne, joiden mielestä tuo on juomista, auttavat mua niin, että tiedän, etten ihan vainoharhainen kuitenkaan ole vaikka vielä puhutaan pienistä määristä verrattuna "oikeisiin" alkoholisteihin. Toisaalta taas ne, jotka pyytää vähän suhteellisuuden tajua, auttaa siinä mielessä, että tiedän, etten ihan idiootti ole ollut kun näin pitkään olen tätä katsellut.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;28379466:
Viisi olutta päivässä ja nainen harkitsee lähtöä? Ymmärtäisin jos ryyppäisi ja olisi humalassa jatkuvasti mutta viisi olutta? Ero? Ihan oikeasti?

Ei jumalauta. Jeesustelulla ei ole rajoja.

5 päivittäin on aika paljon kuitenkin, herättäisi jo huolta.
Mutta tosiaan, mikä tässä nyt oli se pohjimmainen ongelma jos nyt oletetaan ettei mies ota lapsia hoitaessaan? Jos mies ei riehu, tappele, sammu, örvellä jnejne. niin mikä tässä nyt eniten häiritsee?

Minä jeesustelen viidestä tölkistä siksi, kun en tiedä onko lapsillani tällä hetkellä lasinen lapsuus vai ei. Jos minä päätän, että tämä on just sitä niin silloin poksahtaa tämä avioliitto hajalle, jos ei mies pysty vähentämään juomista. Todella paljon kiitoksia kommenteista. Ne, joiden mielestä tuo on juomista, auttavat mua niin, että tiedän, etten ihan vainoharhainen kuitenkaan ole vaikka vielä puhutaan pienistä määristä verrattuna "oikeisiin" alkoholisteihin. Toisaalta taas ne, jotka pyytää vähän suhteellisuuden tajua, auttaa siinä mielessä, että tiedän, etten ihan idiootti ole ollut kun näin pitkään olen tätä katsellut.

Mielestäni eniten kertoo se, että miehesi ei pysty pitämään kaljattomia päiviä. Vaikka määrät ovat vielä pieniä, niin kyllähän se jo kertoo jonkin asteisesta alkoholismista ettei kykene olemaan ilman olutta. Varsinkin jos toinen pyytää, voitko olla vuorokauden juomatta eikä siihen kykene, niin kyllä se mielestäni alkoholismia on.

Lasinen lapsuus mielestäni tarkoittaa sitä että lapset näkevät vanhempansa humalassa, ja juominen häiritsee elämää. Tai että lapset tottuvat näkemään vanhempien juovan joka päivä.
En koe että meidän lapsilla on lasinen lapsuus vaikka ulkotöitä tehdessä miehen kanssa viikonloppuisin otamme pari olutta tai saunassa siideriä. Illalla lasten mentyä nukkumaan saatetaan ottaa pari.

Mielestäni eniten kertoo se, että miehesi ei pysty pitämään kaljattomia päiviä. Vaikka määrät ovat vielä pieniä, niin kyllähän se jo kertoo jonkin asteisesta alkoholismista ettei kykene olemaan ilman olutta. Varsinkin jos toinen pyytää, voitko olla vuorokauden juomatta eikä siihen kykene, niin kyllä se mielestäni alkoholismia on.

Totta, helpostihan tuon testaa vaikkapa viikon tipattomalla alkuun.

Vaimo-Rakas, kunpa se ottaa myös lapsia hoitaessaan. Ei ole iltaa, jolloin ei ottaisi oli lasten kanssa kolmestaan tai ei.

Sanoin tänään, että tiedän, ettei hän ymmärrä ollenkaan miksi jaksan tätä asiaa pitää esillä, mutta hän tietää minun taustani asiasta ja että omille lapsilleni en halua samaa, en mitään lähimainkaan samaa. Sanoin, että minun huumorintajuni loppuu siihen, kun esikoinen kaivaa kaapista hänen tyhjiä tölkkejään ja leikkii juovansa niistä. Mitä sitten, jos kymmenvuotiaana tekee saman oikeasti, ottaa yhden, toisen ja kolmannen kun isäkin ottaa ja on kiva kokeilla ja yht äkkiä ollaankin sairaalassa? Sanoin, että en ole pyytänyt lopettamaan, minulle riittäisi, että olisi iltoja kun sitä olutta ei olisi ollenkaan, että lapset näkisivät myös sen, ettei sitä aina tarvita. Sanoin myös, ettei se tee hyvä hänen terveydelleenkään ja että tietää sen itsekin. Kysyin, ymmärtääkö hän yhtään minun näkökantaani vai puhunko kuuroille korville. Ensimmäisen vastauksen sain tähän ja sanoi, että kyllä se ainakin tällä hetkellä on niin (että puhun turhaan). Kysyin syytä tuohon, monta kertaa ja lopulta tiuskaisi, että eiköhän hän itse tiedä milloin on aika muuttaa tapoja. Sanoin, että kaksi veljeä on jo mennyt siitä (alkosta) hautaan, että mikähän hänet saisi muutoksen tekemään ja lopulta tiuskaisi, ettei tiedä. Tuohon luovutin, ihan turhaan nähtävästi edes yritän.

Kaverinkin kanssa tänään asiasta puhuin ja hän ei tuollaista katsoisi. Oli jo miehelleen huomauttanut kun oli muutamana peräkkäisenä iltana ottanut, että eihän jää tavaksi (ja mies oli lopettanut, on heilläkin vauva perheessä, joten aihettakin oli).

Karavaanialueella on todellakin uimaranta, kesällä toki on paljonkin lapsiperheitä, mutta pitää olla todella pienet lapset, että luotan edes toisen vanhemmista olevan selvänä. On siis tosi kosteaa porukkaa siellä ja he vaan naureskelevat, jos esikoinen siellä leikkii juovansa tölkistä.

Miehen työpäivinä on meillä tytölle hoitaja kotona, mutta en voi häntäkään pitää jatkuvasti meillä, hänellä on oma perhe. Voi olla, että miehen lomallakin käytän tätä hoitajaa osan viikkoa ja ehkä yritän tyrkkiä lapsia mahdollisimman paljon mummin hoiviin (pitää kyllä mielellään) sen varjolla, että annan miehelle lapsivapaata. En vaan tiedä miten tuo hoitajahomma onnistuu kunhan menevät karavaanialueelle, mutta varmaa on, ettei mies ole koko lomaansa kaupungissa.

voi kurjuuus...
Mun isäni oli ja on varmaaan edelleenkin alkoholisti.. Olen sen elämässäni kerran nähnyt, kaksi vuotta sitten. ja olen 22 vuotias, pian 23.
Vaikea sanoa oikein mitään. Itsehän sinä ne päätökset teet....
Itse en katseli päivääkään, oon tosi armoton; ihan oman lapsuuteni takia. Alkoholia meillä otetaaan ihan normaalissa määrin; eli joskus mennään miehen kanssa viihteelle ja sauna siiderin voi juoda ja näin, mutta jos lapset kotona nukkumassa niin se on tasan tarkkaan vain ja ainoastaaan se 1 alkoholijuoma...

ja aika hurjalta kyllä kuulostaa, ettei voi olla yhtäkään iltaa juomatta . . ehkä juurikin se viittaa alkoholi ongelmaan ?

Ei ole alkoholisti. Sama kuin joisit viisi limutölkkiä illassa kerta ei mene humalaan. Turha huoli ja ylidramatisointi. Miehille se kalja vain kuuluu iltaan ja television katseluun. Ei se ole humalanhakuista juomista.

Vähän nyt ehkä ot mutta onko täällä muut sitä mieltä että kun juo 5 kaljaa niin siitä ei tule yhtään humalaan? Vaikka olisikin kyseessä aikuinen mies.

Kyllähän siitä 5.stä kaljasta tulee vähän känniin, ihan iso mieskin. En nyt tarkoita sellaiseen näkyvään humalaan, vieraampi ihminen ei ehkä edes huomaisi. Mutta muuttaahan se sitä ihmistä, reaktio nopeutta jne.

Jos tätä kysyttäisi siltä mieheltä niin varmaan vastaisi että se rentouttaa häntä. Ja juurikin tuo rentoutumisen tunne mikä tulee niistä kaljoista, tarkoittaa mulle sitä ettei ole ihan läsnä tässä ja nyt, niin kuin selvin päin oleva on.
Onhan se selvä että se mies saa jotain siitä alkon tuomasta pienestäkin turrutuksesta minkä huomaa hyvin ihminen joka elää siinä joka päivä. Ja lapsetkin oppii tietämään liian hyvin millainen isä on "pienessä rentouttavassa", ei välttämättä tuolla tyylillä opi ees tuntemaan sitä selväpäistä isää. Kun ne pienetkin muutokset käytöksessä huomaa helposti kun elää saman katon alla ja kun näkee että ne liittyy alkoon.

Ja jos olisi kyse vain siitä että pitää kaljan mausta niin silloinhan voisi juoda ykköstä tai alkoholitonta.

niinhän se on. onko täällä esiintynyt yhtäkään äitiä, joka joisi yhtä kahta enemmän joka ilta ja meinaisi, että se kuuluu hänen oikeuksiinsa?

isäni on näitä viiden kaljan miehiä ollut kai koko aikuisikäni, ja minua suututtaa koko paljon. koen jääneeni orvoksi elävästä miehestä, koska kun hän lilluu omassa pikku kevytnirvanassaan, elämä jää jotenkin kevytelämäksi, eikä henkisiä asioitaan tarvitse hoitaa. nyt hän alkaa olla senverran pehmennyt päästäänkin, että turhaanpa minä tuon kanssa mitään asioita puhuisin.

eli asiassa ei ole pelkästään se nykyhetki ja lasten saama malli pohdittavaksi, vaan myös tulevaisuus. en kattelisi tuollaista. nimenomaan kyvyttömyys ja haluttomuus edes yrittää olla juomatta iltaakaan kertoisi minulle, että alkoholistia ollaan, eikä mitään ole tehtävissä.

toisaalta koen, että tuossa on nainen panttivankina. nykyisen muodin mukaan kun lapset joutuisivat viettämään ison osan ajastaan isän kanssa joka tapauksessa, joten haluaisin mieluummin olla läsnä katsomassa homman perään kuin eri osoitteessa. kun kerran ei ole oletettavissa, että isä hillitsisi lasten takia yhtään mitään. toisaalta taitaisin aikas kylmästi etsiä oman elämäni sisällön muualta, jos kerran toinen ei olisi valmis sitoutumaan mihinkään.

Kunpa se käy puolivuosittain verikokeissa eikä mitään ole tullut vastaan. Muistaakseni jopa lääkärinsä on melkeinpä siunannut tuon tissuttelun.

Jeesustelet viidestä tölkistä ja olet hirmuisen huolissasi lapsista. Milloin olet viimeksi nähnyt miehessäsi muuta kuin ne viisi tölkkiä? Jos avioliitto poksahtaa hajalle termin vuoksi, niin se on ollut hajalla jo kauan.

Mutta kyllä. Viisi tölkkiä yhdessä illassa ei ole paljon. Viisi tölkkiä joka ilta on ongelma. Se ei itsestään parane, eikä sitä voi kukaan tai mikään parantaa. Määrä kasvaa toleranssin noustessa.

Et voi rakastaa miestäsi raittiiksi, eikä se ole sinun tehtäväsi. Voit auttaa miestäsi huomaamaan ongelman, ennenkuin hän on saavuttamattoman rajan tuolla puolen.

Mutta tämä palsta on kysymykselle väärä.
Parempi palsta on tuo:
Päihdelinkin keskustelualue • Näytä alue - Kotikanava

Isipappa, kyllä minä olen miehessäni nähnyt koko ajan muutakin kuin 5 tölkkiä, muuten en enää olisi tässä liitossa (jos koko liittoa olisikaan). Sehän se kaikki muu on minut tässä pitänytkin tähän asti ja tekee lähtemisen nytkin ihan helvetin vaikeaksi. Kun vaan yritän päättää mikä on parasta meidän lapsille. Jäädä tähän seuraamaan isin pikkupöhnän juontia joka ilta vai muuttaa pois siksi aikaa kun isi päättää onko tärkeämpää jokailtainen kaljoittelu vai perheen koossa pito. Kun tosiaan riittäis vähentäminen, en ole vaatimassa absolutismia.

Kiitos tuosta linkistä, laitoin alkutarinan myös tuonne. Mielenkiinnolla odotan sieltä tulevia vastauksia.

[QUOTE="vieras";28379489]:laugh:

Onko nämä ihmiset todellisia? Mitä ihmeen kukkahattutätejä tällä palstalla pyörii. Luin tuon tekstin kahdesti ja se herätti suurta huvittuneisuutta mutta myös samalla epäuskoa ja jopa vihaa, miten ihminen voi olla noin harhainen ja yrittää johtaa toista ihmistä harhaan? Isän päivittäisannos on nolla? What the fucking fuck?[/QUOTE]

Syötin tuon alkoholi laskuriin keskimääräisen suomalaisen miehen painolla, ja laitoin tunteja 4 väittää että maksimi promilleiksi tuli 0,4?

Oma isä joi mäyräkoiran päivässä, ja kutsuisin sitä jo ongelmaksi. Ei hän tosin siitä kummemmin humalaiseksi tullut (isokokoinen mies). Ongelmana oli kai enemmänkin se raha mikä niihin meni :D

Mutta omasta mielestäni 5 kaljaa ei kuulosta kamalalta, mutta jos vaimo on absolutisti tai nipo, niin varmasti rassaa jo tuollainenkin pieni määrä. Jos ne on 0,33l tölkkejä, niin siitä ei tule ku himpun yli 1,5 litraa.

Ei ole vaimo absolutisti ja enemmänkin voisin ottaa, jos ei mies huolehtisi alkoholin kulutuksesta näin hyvin kuin nykyisin huolehtii. Ehkä meikäläisen juomattomuus on vastareaktio, ainakin se on sitä, että ikinä ei tiedä mitä lasten kanssa sattuu, joten jonkun pitää olla ajokuntoinen. Kyllä voisin saunasiiderin ottaa, kun lapset on nukkumassa, mutta kun se ei oikeasti edes maistu niin hyvälle, että sitä joka viikko kaipaisin.

Eikö se, että lipittää kolmosta 1,5 litraa päivässä, ole oikeasti paljon?

Eikö se, että lipittää kolmosta 1,5 litraa päivässä, ole oikeasti paljon?

Riippuu kai ihmisestä? Onko mies suurikokoinen?
Itse en juo kännimielessä kun ehkä kerran kuussa, ja siltikään yksi puolen litran saunalonkero ei tunnu missään. Itseasiassa voin mittarin mukaan hypätä melkeimpä heti auton rattiin yhden jälkeen.

Eli jos mies on kouluttanut kroppansa sietämään alkoholia, niin kai hän voi 3 kertaa suuremman määrän juoda alkoholijuomaa (laimeampaakin vielä), kuin mitä tällainen pienehkö "kokematon" naisihminen.

Mutta siis, mikä se ongelma on? Tuleeko hän väkivaltaiseksi tai muuten vain uhkaavaksi? Pelottaako lapsia?

Ongelma on edelleenkin se, ettei pysty olemaan yhtään iltaa ottamatta useampaa olutta. Ongelma on se, että esikoinen jo nyt matkii isin juomista. Ja ongelma on se, etten halua hänen opettavan tuota tapaa lapsillekin.

Miehesi ON alkoholisti. Mielestäni aivan naurettavaa väittää edes muuta. Ei ole normaalia juoda joka päivä alkoholia, saatikka sitten 5 kaljaa, SAATIKKA silloin, kun hoitaa pieniä lapsia.

En ole jeesustelija, itsekin juon.

En epäile etteikö miehesi olisi alkoholisoitunut, mutta kuvitellaan nyt, ettei olisi, niinkuin jotkut täällä vähätellen väittävät. Kuka haluaa elää ihmisen kanssa, joka lipittelee joka ilta, kehen ei voi luottaa, kenen kanssa kaikessa tekemisessä on aina ja jatkuvasti alkoholi? Missä on yhteiset harrastukset ja iloiset illat yhdessä perheen kanssa? Missä on täysin selvä, ihana, freesi mies, joka pitää itsestään huolta?? Kuka haluaa elää ja ennenkaikkea antaa LASTENSA elää sellaisen ihmisen kanssa, joka ei yhtään välitä itsestään eikä rakkaistaan.

Täällä puolustellaan miestä, en vain ymmärrä :O MIKSI kenenkään pitää saada juoda monta pulloa olutta joka päivä??

Itse lopetin pitkän parisuhteen juuri tuollaisen lipittämisen takia, mies oli hyvä muuten, mutta ei vain pystynyt lopettamaan joka päiväistä kaljan kittaamista. Oli "lasten teon aika" ja silloin rakkaudesta huolimatta päätin, etten sellaiseen suhteeseen voi tehdä lapsia ja lähdin. Nyt muutamaa vuotta myöhemmin elän ihanaa elämää uuden miehen kanssa. On ihanaa viettää aikaa ihmisen kanssa, jota ei vie pullo, joka huolehtii itsestään, omaa samat arvot kuin itsekin.

JOKAINEN JÄRKEVÄ IHMINEN tietää ja ymmärtää alkoholin liikakäytön seuraukset ja sen mitä alkoholi tekee elimistölle sekä ymmärtää sen, että lipittämisestä kunnon ryyppäämiseen on hiuksen hieno matka. Kuka hitto haluaa sellaisen ihmisen kanssa olla, joka ei tätä ymmärrä?

Lähde ja pelasta lapsesi, heille olet velkaa selvän lapsuuden ja nuoruuden. Kyllä isään pitää sen verran luottaa, että voi vauvan jättää hänelle hoitoon, nyt et siihen pysty. Mies voi raitistua ja tai sitten ei, mutta älä tuhlaa omaa elämääsi tuohon, älä. Hoitokuviot hoidat lastenvalvojan kautta, jossa kerrot tästä juomisesta avoimesti. Tsemppiä!

[QUOTE="Lähde";28383241]
Täällä puolustellaan miestä, en vain ymmärrä :O MIKSI kenenkään pitää saada juoda monta pulloa olutta joka päivä??[/QUOTE]

Itse en suoranaisesti puolusta, mutta omien kokemusteni perusteella tuo ei vain ole suuri määrä.
Lapset oppivat tai ovat oppimatta juomisen teininä kavereiltaan, ei isältään pieninä. Näin ainakin omalla kohdalla. Ei kaikista ketjupolttajien lapsistakaan tule ketjupolttajia, vai tuleeko?

Toki, kannattaa erota jos siltä tuntuu. Mutta jos 5 kaljaa päivässä on se ainoa syy (oletettavasti ei?), niin kannattaa vähän miettiä. Oma on päätöksesi, itse en eroaisi miehestäni jos muuten on hyvä suhde mutta 5 kaljaa harmittais.

Toki, kannattaa erota jos siltä tuntuu. Mutta jos 5 kaljaa päivässä on se ainoa syy (oletettavasti ei?), niin kannattaa vähän miettiä. Oma on päätöksesi, itse en eroaisi miehestäni jos muuten on hyvä suhde mutta 5 kaljaa harmittais.

En ole itse absolutisti enkä tunne ketään alkoholistia. Mutta kyllä itseäni häiritsisi erittäin paljon jos puoliso joisi JOKA IKINEN PÄIVÄ sitä olutta ja vielä 5 tölkkiä. Eikä pystyisi edes lasten takia olemaan juomatta yhtä päivää. Kyllä jo se on mielestäni tarpeeksi suuri syy lähteä suhteesta.

En käsitä joidenkin vastausten käsitystä normaalista alkoholinkäytöstä. Siis pitääkö joku ihan oikeasti normaalina sitä, että juo joka ikinen päivä.

Yhteistyössä