Onko miehellä yksin oikeus sanoa,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
et meneekö nainen töihin heti äitiysloman jälkeen tienaamaan vai jääkö vielä kotiin?Jos nainen on onneton tästä ja haluais olla kotona. Kuitenkin myös naisen töihin menon jälkeen mies on illat menossa eikä osallistu kotihommiin saatika jää sairastavan lapsen kanssa kotiin vaan aina äiti on se, joka jää. Kuinka moni hyväksyis tän tilanteen tai kuinka monella on tämä tilanne?

Ei, miehellä ei ole oikeus sanoa, että naisen on mentävä töihin. Mutta kääntäen ei ole naisellakaan oikeutta sanoa miehelle, että hän jää kotiin miehen vastuktuksesta huolimatta. Asioista pitää keskustella ja löytää kompromissi.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
ni kuinka hoitomaksut menee, jos maximaksut eli onko enää järkee mennä töihin heti, jos palkkakaan ei päätä huimaa? Laskeeko kukaan enää nykyään, et onko töihin menosta paljon hyötyä liian aikasin, vai ajatteleeko ihmiset, et töihin meno kannattaa aina, ilman muuta? vai onko kaikilla nykyään niin sairaan hyvät palkat...

Jos mies haluaa tasapuolisuutta, eli molemmat vastaamaan perheen elatuksesta, hän tyytyköön tasapuolisuuteen muissakin asioissa. Lasten sairastelut hoidetaan 50/50 ja iltamenot samoin. Ei se niin mene, että poimitaan rusinat pullasta, eli tässä tapauksessa eurot vaimon pankkitililtä.

[QUOTE="vieras";25081189]Ei, miehellä ei ole oikeus sanoa, että naisen on mentävä töihin. Mutta kääntäen ei ole naisellakaan oikeutta sanoa miehelle, että hän jää kotiin miehen vastuktuksesta huolimatta. Asioista pitää keskustella ja löytää kompromissi.[/QUOTE]

Mutta entäs onko naisella oikeutta sanoa miehelle, että tämä ei saa jäädä lasta hoitamaan kotiin vaikka haluaisi, onhan se kuitenkin miehenkin lapsi?

Mites "oikeus voittaa"siinä tilanteessa kun nainen on pitänyt äitiyslomansa, mutta molemmat vanhemmat haluaisivat jäädä hoitovapaalle?

[QUOTE="vieras";25081225]ni kuinka hoitomaksut menee, jos maximaksut eli onko enää järkee mennä töihin heti, jos palkkakaan ei päätä huimaa? Laskeeko kukaan enää nykyään, et onko töihin menosta paljon hyötyä liian aikasin, vai ajatteleeko ihmiset, et töihin meno kannattaa aina, ilman muuta? vai onko kaikilla nykyään niin sairaan hyvät palkat...[/QUOTE]

Mulla on lopputulos plusmiinusnolla, mutta käyn töissä myös eläkekertymän, itsenäisyyden, aikuiskontaktien ja oman persoonan säilymisen takia.

No ei, mutta ei naisen kotiinjääminenkään ole mikään ilmoitusluontoinen asia. Siis että sitä voisi nainen noin vaan yksin päättää ja jättää koko perheen talouden miehen harteille.

Kyllähän ne asiat pitäisi puhua jo ennen lapsen hankkimista selviksi.

Itse en kyllä kattelis päivääkään miestä joka ei osallistu lastensa hoitoon ja kasvattamiseen.

[QUOTE="Pee";25081237]Mutta entäs onko naisella oikeutta sanoa miehelle, että tämä ei saa jäädä lasta hoitamaan kotiin vaikka haluaisi, onhan se kuitenkin miehenkin lapsi?

Mites "oikeus voittaa"siinä tilanteessa kun nainen on pitänyt äitiyslomansa, mutta molemmat vanhemmat haluaisivat jäädä hoitovapaalle?[/QUOTE]

Hoitovapaata voi pitää kumpikin eli ei tarvitse kuin päättää kumpi saa jäädä eka kotiin :)

Kyllä miehellä on oikeus sanoa, ettei vaimo voi jäädä kotiin mikäli taloustilanne vaan on sellainen ettei ole varaa elättää tai että menisi tositosi tiukille. Jos taas rahatilanne sallii kotiin jäämisen niin aika vaikea ymmärtää mikä motiivi miehellä olisi siihen että haluaa vaimon töihin? Onhan se yleensä miehillekin helpompaa jos nainen on kotona (nainen yleensä hoitaa ruuanlaitot, siivoamiset ym. joten mieskin pääsee helpommalla). Ja jos mies ei edes aio olla pois töistä lapsen sairastuessa niin kuulostaa kyllä tosi joustamattomalta..

[QUOTE="vieras";25081258]No ei, mutta ei naisen kotiinjääminenkään ole mikään ilmoitusluontoinen asia. Siis että sitä voisi nainen noin vaan yksin päättää ja jättää koko perheen talouden miehen harteille.

Kyllähän ne asiat pitäisi puhua jo ennen lapsen hankkimista selviksi.

Itse en kyllä kattelis päivääkään miestä joka ei osallistu lastensa hoitoon ja kasvattamiseen.[/QUOTE]

Komppaan tätä.

Ideaalitilanne varmaan olisi, että näistä asioista olisi sovittu ennen raskautta. Meillä oli puhuttu, että menen töihin heti äitiysloman loputtua. Ei ollut oikein kokemusta lapsista eikä tajunnut, kuinka pieniä ne silloin ovat. Tyhmästi ajatteli, että kun iso osa tuesta loppuu silloin, on joku asiantuntija miettinyt sen olevan hyvä ikä viedä lapsi hoitoon. Esikoinen syntyi ja kasvoi, silloin vasta tajusin, kuinka pieni sellainen 9-10 kk ikäinen on eikä valmis hoitoon. Miehen kanssa sitten keskustektiin/riideltiin, jäänkö kotiin hoitovapaalle. Kompromissina olin vielä puolisen vuotta kotona. Mutta pointtinani on, ettei näitä asioita välttämättä tajua ennen kuin se lapsi on siinä, niin niistä on vähän vaikea lopullisesti päättää.

Mies ei voi yksin sanoa juuta eikä jaata. Kyllä ne on yhdessä tommoset asiat päätettävä. Ja ehkä vielä pikkuisen enemmän sen mielen mukaan, jota päätös koskee.

[QUOTE="vieras";25081199]Me keskustellaan asioista miehen kanssa, mutta kyllä mä loppuviimen ihan itse teen omat ratkaisuni.[/QUOTE]

jotenkin näin sen pitäis mielestäni mennä ja on meillä mennytkin

Mun mielestä nämä asiat pitää sopia yhdessä ja mielellään ennen lapsen hankkimista. Jos mun mies sanoisi, että haluaa mun menevän töihin, mä vaatisin, että kotityöt ja lapsenhoito muulloin kun työaikana jaettaisiin. Ei se niin voi mennä, että vastuu rahan hankkimisesta jaetaan, mutta muut yhteiset asiat jää vielä sen lisäksi pelkästään naisen harteille.

Ma en ymmarra miten ihmiset vasaa lapsia puhumatta yhtaan mistaan etukateen, naa on kuitenkin aika perustavaa luokkaa olevia kysymyksia perhe-elaman onnellisuuden ja toimivuuden kannalta. Ja viela vahemman ymmarran jos asioista on puhuttu, ollaan ihan eri mielta ja silti niita lapsia on tehtava just sen aijan kanssa jonka kanssa maailmankatsomukset on about aaripaissa. Miks ihmeessa sa oot halunnut lastesi isaksi tollasen miehen jota ei tunnu lastenhoito/lapsiperhe-elama paljon kiinnostavan??

Kyl se kuulkaas hyvät palstalaiset pikku täydellisine perheinenne asia on niin, että jokainen ihminen on yksilö jolla on ihan itsemääräämisoikeus omasta itsestään ja elämästään! Onnettomaksi ei sitä voi kenenkään vaatimuksesta tehdä, jokainen siis tehköön päätöksen itse eikä kukaan toisen puolesta!

Ei miehellä ole oikeutta sanella tuollaisia, mutta ei myöskään naisella ole oikeutta sanoa, että mies yksin elättää perhettä eikä myöskään sitä, että se on automaattisesti nainen joka jää kotiin. Myös mies voi jäädä kotiin ja nainen mennä töihin. Meillä nämä asiat keskustellaan yhdessä rakentavasti. Katsotaan mikä on järkevintä ja paras ratkaisu.

[QUOTE="mä";25081363]Kyl se kuulkaas hyvät palstalaiset pikku täydellisine perheinenne asia on niin, että jokainen ihminen on yksilö jolla on ihan itsemääräämisoikeus omasta itsestään ja elämästään! Onnettomaksi ei sitä voi kenenkään vaatimuksesta tehdä, jokainen siis tehköön päätöksen itse eikä kukaan toisen puolesta![/QUOTE]

Entä jos nainen päättää jäädä kotihoidontuelle kaikessa itsemääräämisoikeudessaan ja mies päättää ettei suostu kuluttamaan koko palkkaansa maksaakseen myös naisen osuuden asumis- ja elämismenoista, lapsen menoista jne?

Mun mielestä joitakin asioita ei parisuhteessa vain voi päättää yksin, vaan on löydettävä joku kompromissi tai toisen suostuttava vaihtoehtoo, joka ei ole niin mieluisa.

Nyt alan ymmärtää näitä erotilastoja... siis miten ihmeessä löytyy noin paljon rutisioita pelkästään jo kotitöiden ja taloudenhoidon osalta. Jos passaatte miehenne tai vaimonne piloille ei pitkälle pötki parisuhteessa. Tasa-arvo, mitä sukupolvea minä edustan, sekä ahkeraa ja vahvaa työmoraalia... voin vain sanoa, että hiukan vanhakantaisuutta ja miesten ja naisten työt edelleen erikseen, eli nainen hoitaa kodinhoitoon littyvät jututmm. siivous, tiskaus, pyykinpesu... mies korjaa taloa, tekee lumityöt, haravoi, vaihtaa lamput, pesee auton ja vaihtaa renkaat, lämmittää saunan ja takan, vie roskat, käy työmatkalla kaupassa, leikkii lasten kanssa ja ennen kaikkea tuo rahan pöytään KOKO PERHEELLE sekä ostaa kivoja yllätys/hemmottelu lahjoja vaimolleen, joka on siivonnut kodin puhtoiseksi hoitaessaan lapsia vielä kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja minä ihmettelen;25081405:
Nyt alan ymmärtää näitä erotilastoja... siis miten ihmeessä löytyy noin paljon rutisioita pelkästään jo kotitöiden ja taloudenhoidon osalta. Jos passaatte miehenne tai vaimonne piloille ei pitkälle pötki parisuhteessa. Tasa-arvo, mitä sukupolvea minä edustan, sekä ahkeraa ja vahvaa työmoraalia... voin vain sanoa, että hiukan vanhakantaisuutta ja miesten ja naisten työt edelleen erikseen, eli nainen hoitaa kodinhoitoon littyvät jututmm. siivous, tiskaus, pyykinpesu... mies korjaa taloa, tekee lumityöt, haravoi, vaihtaa lamput, pesee auton ja vaihtaa renkaat, lämmittää saunan ja takan, vie roskat, käy työmatkalla kaupassa, leikkii lasten kanssa ja ennen kaikkea tuo rahan pöytään KOKO PERHEELLE sekä ostaa kivoja yllätys/hemmottelu lahjoja vaimolleen, joka on siivonnut kodin puhtoiseksi hoitaessaan lapsia vielä kotona.

Nykyään ei monessa talossa ole niitä "miesten töitä", esimerkiksi autottomalla perheellä joka asuu kerrostalossa.

Lisäksi tuntuu että nykyään useat miehet haluavat yhtäaikaa säilyttää sen "vanhakantaisuuden" eli naisen pitäisi tehdä kaikki kotityöt ja hoitaa lapsia illat kun mies harrastaa ja rentoutuu, ja lisäksi naisen pitäisi kuitenkin olla arvomaailmaltaan sen verran nykyaikainen, että huolehtii perheen elatuksesta yhdessä miehen kanssa.

Yhteistyössä