[QUOTE="Venla";26214081]Meillä on poika 14kk, josta olen kamalan ylpeä ja tietenkin äitinä kuvittelen hänen olevan ihan älyttömän älykäs ja taitava. Onkohan tämä vaan äidillistä touhotusta vai onko meillä oikeasti pieni lapsinero ;D
-Osaa näyttää kaikki ruumiin osat: nenä, napa, masu, pää, tukka, kädet, sormet, varpaat yms. Pään ja nenän osaa näyttää myös englanniksi kysyttäessä.
-Osaa näyttää kysyessä kaikki kotieläimet, viidakon eläimiä ja paljon erilaisia dinosauruksia jopa latinankielisten nimien perusteella
- Osaa myöskin kertoa mitä eläimet sanoo mm. lammas, koira, kissa, lehmä, leijona jne. loputon lista
- oppii yhdestä kerrasta muistamaan mm. miten koputetaan oveen ja ymmärtää mm. sellaisia pitkiä pyyntöjä kuten: "hae keittiöstä näkkileipää ja vie se kanin häkkiin".
- osaa piirtää tussilla pitäen kynää oikealla "kynäotteella" ja piirtää ympyrän pyydettäessä.
-Sanoja tulee eläinten äänien lisäksi mm. isi, äiti, kakka, hauva, maito, tissi ja muutama muu.
-Kävelemään oppi jo 9kk ja nykyään jo juoksee, peruuttaa ja pyörii paikoillaan ympyrää.
-Osaa laulaa, "laa-aaa- laa" jos esim. telkkarissa lauletaan tai pyydetään erikseen laulamaan.
Tässä nyt on murto-osa noista osaamista taidoista. Enkä tosiaan halua tällä viestillä dissata muiden lasten taitoja, kaikki lapset on minusta ihania
Kiinnostaisi vain ihan uteliaisuutta tietää, onko meillä erityisen taivava sydänkäpynen
[/QUOTE]
jaa, en nyt tiedä onko fiksu. Ainakin mun kuopukseen verrattuna on, hän kävi puhe- ja toimintaterapiassa vuosia ja vasta liki 5vuotiaana esim puheesta alkoi saada selvää muutkin kuin minä ja isänsä.
Meidän nuorin taas taisi osata noi kaikki luettelemasi asiat, paitsi englantia ei ymmärtänyt, mutta ruotsia suomen lisäksi kylläkin. Lisäksi puhui useamman sanan lauseita jo tossa 1,5vuoden iässä.