Onko meillä erityisen älykäs taapero?

• Viestiketjun aloittaja "Venla"
  • Ensimmäinen viesti
no joo
Taitavahan tuo on. Voisitte keksiä lisää temppuja mitä koir..anteeksi lapsenne voisi opetella tekemään pyydettäessä. Olisiko seuraavaksi vaikka kotieläimet japaniksi? Ja mielellään tissi pois sanavarastosta, se ei kuulu nerojen sanavarastoon. Mieluummin vaikka rintarauhanen.

• Tykkää
Reactions: erinys ja lissukka.
Mulla vähän vanhempi, mutta tuon ikäisenä osasi ainakin likimain nuo samat. Osasi näyttää ruumiinosia ja eläimiä kirjoista ja toimia ohjeiden mukaan. Piirtelikin, muttei kyllä varmaan oikealla otteella. Puhui enemmän, kahdella kielellä. Juoksi ja peruutteli kyllä. Liikkumaan lähti myöhään, käveli tosin sitten 11kk ikäisenä. Puhui ekoja sanoja 9kk iässä. En tiedä osaisiko piirtää ympyrää, enpä ole kokeillut.

Näppäriä nämä pienet, se on niin ihmeellistä miten yhtäkkiä ne taidot sitten kehittyvät! :)

Kuulostaa aika taitavalta. Meillä ei edes keskitytty tuolla tavalla opettelemaan asioita, mutta molemmat puhuivat aika sujuvastikin.

"tiina"
[QUOTE="Venla";26214081]Meillä on poika 14kk, josta olen kamalan ylpeä ja tietenkin äitinä kuvittelen hänen olevan ihan älyttömän älykäs ja taitava. Onkohan tämä vaan äidillistä touhotusta vai onko meillä oikeasti pieni lapsinero ;D

-Osaa näyttää kaikki ruumiin osat: nenä, napa, masu, pää, tukka, kädet, sormet, varpaat yms. Pään ja nenän osaa näyttää myös englanniksi kysyttäessä.

-Osaa näyttää kysyessä kaikki kotieläimet, viidakon eläimiä ja paljon erilaisia dinosauruksia jopa latinankielisten nimien perusteella :D

- Osaa myöskin kertoa mitä eläimet sanoo mm. lammas, koira, kissa, lehmä, leijona jne. loputon lista

- oppii yhdestä kerrasta muistamaan mm. miten koputetaan oveen ja ymmärtää mm. sellaisia pitkiä pyyntöjä kuten: "hae keittiöstä näkkileipää ja vie se kanin häkkiin".

- osaa piirtää tussilla pitäen kynää oikealla "kynäotteella" ja piirtää ympyrän pyydettäessä.

-Sanoja tulee eläinten äänien lisäksi mm. isi, äiti, kakka, hauva, maito, tissi ja muutama muu.

-Kävelemään oppi jo 9kk ja nykyään jo juoksee, peruuttaa ja pyörii paikoillaan ympyrää.

-Osaa laulaa, "laa-aaa- laa" jos esim. telkkarissa lauletaan tai pyydetään erikseen laulamaan.

Tässä nyt on murto-osa noista osaamista taidoista. Enkä tosiaan halua tällä viestillä dissata muiden lasten taitoja, kaikki lapset on minusta ihania :) Kiinnostaisi vain ihan uteliaisuutta tietää, onko meillä erityisen taivava sydänkäpynen :)[/QUOTE]

jaa, en nyt tiedä onko fiksu. Ainakin mun kuopukseen verrattuna on, hän kävi puhe- ja toimintaterapiassa vuosia ja vasta liki 5vuotiaana esim puheesta alkoi saada selvää muutkin kuin minä ja isänsä.
Meidän nuorin taas taisi osata noi kaikki luettelemasi asiat, paitsi englantia ei ymmärtänyt, mutta ruotsia suomen lisäksi kylläkin. Lisäksi puhui useamman sanan lauseita jo tossa 1,5vuoden iässä.

"mmmm"
Mun mielestä kuulostaa normaalilta. Ja siis eihän niistä dinoista kukaan muilla nimillä puhukaan kuin latinankielisillä tai en itse ainakaan tiedä mikä esim. tyrannosaurus rex on suomeksi. Noin pienellä paljon riippuu siitä mitä on opetettu.

Kuulostaa meidän esikoiselta. En ole pitänyt häntä erityisen älykkäänä, fiksuna tietysti, mutta enemmänkin uteliaana, opinhaluisena ja uskomattoman reippaana. Jos jotain erityisiä älyllisiä lahjoja, niin uskon sen näkyvän sitten myöhemmin. Poika on samanlainen kuin isänsä lapsuudessaan, eikä isänsä mikään kylän viisain ole näin aikuisena, fiksu ja looginen kylläkin. :)

ton ikäinen lapsi
oppii mitä vaan jos sille opettaa. sehän on kuin papukaija. tiedän tän siitä et kun mä olin aikanaan sairaanhoitajakoulussa ja mun siskon tyttö oli sillon tommonen vuoden ikänen taapero niin kun mä luin ääneen ihmisen osia suomeksi ja ja latinaksi niin hän oppi ne kaikki ihan noin vaan. oli ihan hulvatonta kun tommonen vuotinen vauveli näyttää pymppyänsä ja sanoo et tymphytit puupika. ja paljon muutaki tää tyttö oppi kun oli paljon meidän aikuisten kaa. nyt hän on aikuinen ja ihan tavallinen nuori nainen. normaali äly.

• Tykkää
Reactions: Virvaliekki
Siitä tulikin ihan tavallinen
Tulevasta korkeasta älykkyydestä ei voi mennä vannomaan, vaikka taitava lapsi on. Kehittyy nopeasti, se on erittäin selvää kertomasi perusteella.

Mulla tulee vain lähinnä mieleen että äiti ja isä ovat tainneet vain opettaa niitä paljon lapselleen. Tuon ikäinen kyllä ne jo oppii jos kiinnittää niihin huomiota. Mutta hyvähän asia tuo on.

:) :) :)
Meillä esikoinen oppi hitaasti kaiken, käveli 1v6kk, oppi hyppimään vasta 2,5vuotiaana, sanoja ei tullut juurikaan mutta alkoi juuri ennen 2v synttäreitä puhumaan kolmen sanan lauseita ja nopeasti ne piteni, neuvolassa oltiin ihmeissään kun oli tosi hiljainen vauva ja niitä yksittäisiä sanoja ei tullut, hän ehkä mietti niitä vain mielessään.
Nyt on juuri täyttänyt 4, osaa rakentaa pikkulegoja ihan yksin ohjevihkoa seuraamalla, siis ihan niitä isompiakin juttuja autoja, poliisiasemia jne.
Osaa "lukea" eli hänellä on niin tarkka kuvamuisti että kun kysyy mitä tässä lukee niin osaa jatkossa hahmottaa sen sanan ja "lukee" jatkuvasti näitä sanoja mitä osaa ja kasvattaa sanavarastoaan koko ajan.
Tunnistaa kirjoitettuna kaksinumeroiset luvut, eli ei sano tässä on kaksi ja kolme vaan sanoo kaksikymmentäkolme.
Kertoo pyydettäessä koko nimensä, vanhempien koko nimet ja osoitteen kokonaan, kertoo missä kunnassa se sijaitsee ja mikä "kylä" on kyseessä, äidin puhelinnumeroa ei muista vielä kokonaan mutta harjoitellaan. :) Olen opettanut nämä ihan siksi jos joskus eksyisi tai joutuu vaikka puhelimessa sanomaan.

Mutta siis mä olen aina ollut tosi huolissani kun lapseni on kehityksessa niin paljon muista jäljessä. Ja nyt olen niin onnellinen kun onkin oppinut paljon asioita :)

Omasta lapsestaan saa ja pitääkin olla ylpeä, mua ihan hävettää nykyään kuinka olen "hävennyt" lapseni taitoja tai niiden puutetta oikeastaan.

Siitä tulikin ihan tavallinen
Alkuperäinen kirjoittaja ton ikäinen lapsi;26215115:
oppii mitä vaan jos sille opettaa. sehän on kuin papukaija. tiedän tän siitä et kun mä olin aikanaan sairaanhoitajakoulussa ja mun siskon tyttö oli sillon tommonen vuoden ikänen taapero niin kun mä luin ääneen ihmisen osia suomeksi ja ja latinaksi niin hän oppi ne kaikki ihan noin vaan. oli ihan hulvatonta kun tommonen vuotinen vauveli näyttää pymppyänsä ja sanoo et tymphytit puupika. ja paljon muutaki tää tyttö oppi kun oli paljon meidän aikuisten kaa. nyt hän on aikuinen ja ihan tavallinen nuori nainen. normaali äly.
Sanon myös sen, että jos ei ole kypsä oppimaan, niin ei se jankkaus ja opetuskaan ihan hirvittävän pitkälle vie. Kävelemään ei opi ennen kuin sille on kypsä. Puhumaan ei opi, ennen kuin siihen on kypsä. Pomppimaan ei opi ennen kuin siihen on kypsä. Ryömimään ei opi ennen kuin siihen on kypsä. Sitten jos on oppimisvaikeuksia niin avot...

Meillä on lapsella työmuistissa häiriöitä. Toisto on siis jotain mitä tehdään edelleen. Sanavarasto on ollut ja on edelleen ikätasoa hiukan pienempi, nimien oppiminen vie paljon aikaa (vuoden verran meni, että muisti jokaisen luokkakaverin nimet), värit menivät sekaisin tai ei muistanut niiden oikeita nimiä vielä 5 vanhana, motorisesti kehittyi hitaammin, kynäotteessa vaikeuksia... Ei kuitenkaan mitään niin hälyttävää, eikä älykkyydessä ole mitään vikaa. Lukee paljon, sanoja joutuu vain toistamaan ja yhdistelemään pakolla vanhoihin oppimiinsa asioihin ystäviään kovemmin (terkuin ruumiinosia kokeisiin hiki otsassa juuri päntänneet).

"vieras"
Eipä erityisen. Tai sitten en vaan osaa arvostaa meidän kakkosen neroutta, joka tuota englantijuttua lukuunottamatta osasi nuo ja paljon enemmänkin, etenkin kiipeillä ja puhua lauseita. Hieman keskitasoa parempi koululainen hän on nykyään.

"vieras"
Osaa paljon. Onko esikoinen? :)

Meillä esikoinen osasi tuossa iässä paljon enemmän kuin nuoremmat. Oli minulla aikaa opettaa. Nuoremmat ovat enemmän saaneet mennä siinä siivellä... Tosin nuoremmat lapset ovat paljon omatoimisempia kuin esikoinen, on ollut pakko oppia.

Jotkut vastaajat tuntui ottavan tämän henkilökohtaisena loukkauksena. Mielestäni tämä oli hyvän tuulinen aloitus, eikä ap tarvitse mitään "piilo"piikittelyjä. Ylpeä omasta lapsestaan niin kuin varmaan jokainen.

Tavallisen taaperon äiti
Meidän 14 kk ei osaa vielä edes kävellä ilman tukea. Mutta sanoo ison tai pienen hädän tullen "kakka", ja osoittaa pottaa. Kun kysyn, laitetaanko potalle, vastaa "joo". Vaippoja ei enää paljon kulu kotona ollessa.

Lisäksi lapsi osaa kaikkea outoa, mm. nimetä varmaan parikymmentä pehmolelua höpsöillä nimillä, jotka olemme isänsä kanssa keksineet. Olisi pitänyt älytä antaa leluille latinankieliset nimet... ;)

"ninni"
Eiköhän melkein jokainen äiti pidä omaa lastaan lahjakkaana ja taitavana :) mutta siis kyllä mun mielestä aloittajan lapsella on monia taitoja, joita ei yleensä tuossa iässä vielä esiinny.
Pidän itsekin omaa lastani tietyissä asioissa tosi taitavana, esim. hän osasi 1,5-vuotiaana laskea kymmeneen ja 1v.9kk-ikäisenä laulaa monia lauluja alusta loppuun, kuten Paljon onnea vaan englanniksi. Verbaalisesti on aina ollut ikäisiään keskimäärin edellä.

lto
-Vartalon osien näyttäminen tuon ikäiseltä on mielestäni ihan peruskauraa, jos puhumaan vain on oppinut

-Kotieläinten, viidakon eläinten ja dinosaurusten latinankielisten nimien oppiminen ei sinänsä mielestäni kerro älykkyydestä, vaan siitä, että lapsen kanssa on niitä toisteltu yhtenään, ja hän on oppinut yhdistämään oikean kuvan oikeaan nimeen. Minunkin kummilapseni osasi 15kk:n iässä kymmenien kasvien suomenkielisiä, ja monien latinankielisiäkin nimiä ja joitain kivilajeja. Hänen vanhempansa olivat biologi ja geologi ammatiltaan. Omat lapseni osasivat taas esimerkiksi koirarotuja, koska ne sattuvat olemaan minun kiinnostuksen kohteeni.Lapsi oppii sen mikä hänen vanhempiaan tai kasvattajiaan kiinnostaa.

- Sen oppiminen, mitä koira, kissa, hauva, lammas ja leijona sanoo, on sekin seurausta oppimisesta ja matkimista. Lapsihan oppii sanomaan eläimen äänen siten, miten se hänelle etupäässä opetetaan, ja harvemmin tuottaa äänen oikeasti siten, miltä se kuulostaa. Miltä esim. leijona kuulostaa? Usein lapsi opetetaan karjumaan, mutta oikeastihan leijona harvoin karjuu. Sanooko kissa "miau" vai oikeasti siten miltä oikean kissan ääni kuulostaa. Jos lapsi on tosiaan itsekseen, opettamatta loputtoman listan eläinääniä kuuntelemalla oppinut kertomaan miltä kuulostaa kukin eläin, niin sitten hän on älykäs, muuten vanhempiensa opettama.

- Oveen koputtamisen oppiminen onnistunee muiltakin lapsilta tuossa iässä, eikä vaadi erillistä älykkyyttä. Tuon ikäisen lapsen tulisi ymmärtää 1-2 osaisia käskyjä, kuten että "ota näkkileipä" ja hänen otettuaan sen: "vie se kaninhäkkiin" tai sitten ihan suoraan: "ota näkkileipä ja vie se kaninhäkkiin".

-kynäotteen onnistuminen ei ole merkki älykkyydestä, joskin motorisista taidoista se kertoo jonkinverran. Siltikin hienomotorisesti muuten lahjakas lapsi saattaa silti pitää kynää epätavallisessa kynäotteessa ilman että se vaikuttaa mitenkään hänen älykkyyteensä tai hienomotorisiin taitoihinsa.

- 6-10 sanan (+ ne eläimet)sanavarasto on tuossa iässä ihan normaalia, ei mitenkään erityisen älykkyyden merkki. Edelleen lapsen sanavarasto jonkin verran riippuu hänen ympäristöstään sekä vanhempien kiinnostuksen kohteista. Omat lapseni ovat puhuneet kahden sanan lauseita tuossa iässä, itse puhuin 3-4 sanan lauseita alle 2-vuotiaana, enkä ollut varmaan minäkään erityisen älykäs.

-Kävelemään oppiminen, peruuttaminen tai ympyrää kiertäminen eivät nekään korreloi älykkyyttä missään määrin.

-Se että "osaa laulaa, "laa-aaa- laa" jos esim. telkkarissa lauletaan tai pyydetään erikseen laulamaan" ei myöskään kerro älykkyydestä. Vai? Ennemminkin se on kai matkimista?

lto
[QUOTE="mie";26219622]Onpa kateellista porukkaa.. ;)
Taitavalta tenavalta kuulostaa, voit hyvin olla ylpeä![/QUOTE]

Taitavalta kyllä, mutta aloittaja kysyikin, onko kyseessä erityisen älykäs taapero. Mistään erityisestä älykkyysosamäärästä eivät ko. taidot vielä kerro. Taitava lapsi kyllä varmasti on. Mutta niin on moni muukin, erilaisilla taidoilla varustettu. :)

• Tykkää
Reactions: lissukka.
[QUOTE="vieras";26214878]Niin ja äiti haluaa ylpeillä että osaa "latinankielisillä nimilläkin".

Oletkos koskaan kuullut triceratopsia kutsuttavan joksikin muuksi? Katselepa kaupoissa noita dinosaurus-leluja niin ymmärrät ettei tuossa ole mitään erikoista.

Lapsestaan on hyvä olla ylpeä mutta miksi ihmeessä pitää hakea pikkuvauvasta nerokkuutta oppimisen perusteella? Opeta lastasi leikin varjolla, tee juttuja hänen kanssaan ja nauti siitä pikkulapsivaiheesta miettimättä neroutta. Anna lapsenkin nauttia siitä.

Palaa asiaan sitten kun lapsesi on 3-4 vuoden ikäisenä on todella kehittynyt ja erityinen oppiminen on oikeasti havaittavissa. Tuossa iässä kehitys on niin yksilöllistä. Se että joku lapsi oppii asiat muutaman kuukauden aikaisemmin kuin toinen niin tasoittuu kyllä myöhemmin.[/QUOTE]

Triceratopsia sanotaan myös kolmisarveksi. Täälä yks dinofani....joka opettaa emoaan.

Yhteistyössä