ap
Tytöltä itseltäänkin olen monesti kysynyt syytä käytökseen, hän saattaa vain nauraa, virnistellä ja kertoa että hänestä on kivaa olla tuhma.
Kuka jaksaa lällättää kun se ei enää tehoa?Alkuperäinen kirjoittaja Oopis:Sekin on mahdollista, mutta ei kenenkään tarttis kuunnella lällättämistä päivät pääksytysten, vai ootko eri mieltä?Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Entä jos sen oman lapsensa opettaisi olemaan provosoitumatta... =)Alkuperäinen kirjoittaja POIhis:Jos asia oikeasti on noin, että tyttö provosoi ja lällättää jne. niin seuraavan kerran kun tulee äitinsä kanssa anteeksipyytöä hakemaan, kilahtaisin kunnolla ja sanoisin suorat sanat. Että on ihan turha tulla tänne itkemään jos käyttäytyy tyhmästi ja siitä sitten joku suuttuu kun ei tajua perääntyä.
Opeta omalle lapsellesi myös se, että perääntyy jos joku tekee noin. Tai ainakin varoittaa jos on menettämässä hermonsa. Eli "lopeta lällättäminen tai suutun".
Mä en olis varmaan tota tollasta kattonu enää viidennen kerran jälkeen ollenkaan. Laittaisin stopin asialle ja ottaisin asian jämäkästi hoitooni. Tytön äiti ei tunnu käsittävän että tytössäkin vikaa, jonkun pitää sille sanoo asiat hyvin suoraan, suuttuu siitä sit tai ei.
Tietenkin hyvä asia, jos kykenee pysymään tyynenä ja ottaa lällätykset vaan vastaan mut jotenkin tuntuu, että pidemmän päälle se vaan vahingoittaisi lasta ja aikuiset tavallaan hyväksyisi sen.
Tekee varmaan ihan hyvää tytön äitille kun saa kuulla lapsestaan vähän totuuksia.
No johan on varsinainen, aika nerokas tosin, oppinut siihen ettei kukaan hänelle mitään mahda!Alkuperäinen kirjoittaja ap:Tytöltä itseltäänkin olen monesti kysynyt syytä käytökseen, hän saattaa vain nauraa, virnistellä ja kertoa että hänestä on kivaa olla tuhma.
Pakko tähän kertoa ystävästäni. Hän on lastenpsykologi ja hänellä on 3 pientä lasta. On välillä ihan yhtä neuvoton lastensa välisissä yhteenotoissa, uhmaiän kanssa ym. kuin esim minä, jolla ei oo mitään lapsiin liittyvää koulutustaAlkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:Mietin samaa...omille lapsilleni |O :headwall:
Ketään, en ketään muuta näin paljon tappelevaa sisarusparia tunne/tiedä...
Mutta, ootteko te kokeillu "jäähyä", eli sen tietyn kaveirn kanssa ei saa hetkeen leikkiä?
Jo ei lällättäminen tehoa, niin sit kokeilee jotain muuta. Keinojahan on vaikka kuinka ja kun ikää tulee lisää niin juttu menee rankemmaksi. Nyt ne on vasta 5 vuotiaita eli aika pientähän tuo VIELÄ on.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Kuka jaksaa lällättää kun se ei enää tehoa?Alkuperäinen kirjoittaja Oopis:Sekin on mahdollista, mutta ei kenenkään tarttis kuunnella lällättämistä päivät pääksytysten, vai ootko eri mieltä?Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Entä jos sen oman lapsensa opettaisi olemaan provosoitumatta... =)Alkuperäinen kirjoittaja POIhis:Jos asia oikeasti on noin, että tyttö provosoi ja lällättää jne. niin seuraavan kerran kun tulee äitinsä kanssa anteeksipyytöä hakemaan, kilahtaisin kunnolla ja sanoisin suorat sanat. Että on ihan turha tulla tänne itkemään jos käyttäytyy tyhmästi ja siitä sitten joku suuttuu kun ei tajua perääntyä.
Opeta omalle lapsellesi myös se, että perääntyy jos joku tekee noin. Tai ainakin varoittaa jos on menettämässä hermonsa. Eli "lopeta lällättäminen tai suutun".
Mä en olis varmaan tota tollasta kattonu enää viidennen kerran jälkeen ollenkaan. Laittaisin stopin asialle ja ottaisin asian jämäkästi hoitooni. Tytön äiti ei tunnu käsittävän että tytössäkin vikaa, jonkun pitää sille sanoo asiat hyvin suoraan, suuttuu siitä sit tai ei.
Tietenkin hyvä asia, jos kykenee pysymään tyynenä ja ottaa lällätykset vaan vastaan mut jotenkin tuntuu, että pidemmän päälle se vaan vahingoittaisi lasta ja aikuiset tavallaan hyväksyisi sen.
Tekee varmaan ihan hyvää tytön äitille kun saa kuulla lapsestaan vähän totuuksia.
Yleensä aikuisen kannattaa pysyä näissä tilanteissa aikuisena eikä kilahdella ympäriinsä. Se että opettaa lastaan sietämään läällätystä ei tarkoita sitä että hyväksyisi toisen lapsen huonon käytöksen.
Tehdäänkö vaihturit? On noi sentään tänään ollu pisimmillään ehkä 15 min tappelematta :headwall:Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:Mietin samaa...omille lapsilleni |O :headwall:
Onko ne toistensa kurkuissa kiinni? Hakkaa? Lyö? Potkii?Alkuperäinen kirjoittaja mä vaa:Tehdäänkö vaihturit? On noi sentään tänään ollu pisimmillään ehkä 15 min tappelematta :headwall:Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:Mietin samaa...omille lapsilleni |O :headwall:
Suutarinkaan lapsilla ei ole kenkiäAlkuperäinen kirjoittaja kk:Pakko tähän kertoa ystävästäni. Hän on lastenpsykologi ja hänellä on 3 pientä lasta. On välillä ihan yhtä neuvoton lastensa välisissä yhteenotoissa, uhmaiän kanssa ym. kuin esim minä, jolla ei oo mitään lapsiin liittyvää koulutustaAlkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:Mietin samaa...omille lapsilleni |O :headwall:
Mutta, ootteko te kokeillu "jäähyä", eli sen tietyn kaveirn kanssa ei saa hetkeen leikkiä?
Onneksi vaan sanallistaAlkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:Onko ne toistensa kurkuissa kiinni? Hakkaa? Lyö? Potkii?Alkuperäinen kirjoittaja mä vaa:Tehdäänkö vaihturit? On noi sentään tänään ollu pisimmillään ehkä 15 min tappelematta :headwall:Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:Mietin samaa...omille lapsilleni |O :headwall:
Sanallista kiusaa 24/7?
Mun mielestä nämä kumpiki kuulostavat sellaisilta etteivät oo kypsiä olemaan ulkona ilman aikuisen valvontaa. Joten mars ulos lapsen kanssa ja silloin ku et ehdi olla ulkona, lapsikin on sisällä. Meillä vähän samanlaista tässä taloyhtiössä ja meidän 5v saa olla ulkona vain aikuisen kanssa ja piste.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Lapset ovat näin kesällä lähestulkoon aamusta iltaan ulkona, ei ole mahdollista koko aikaa olla vahtimassa.
Tilanne on siis osapuileen tällainen:
Naapurin tyttö on erittäin voimakasluonteinen, dominoiva, periksiantamaton. Minun poika on lähes päinvastainen.
Tyttö kiusaa, ärsyttää ja tekee lientä "huomaamatonta" jäynää kaiken aikaa. Lällättelee, solvaa, nappaa lippiksen ja juoksee nauraen karkuun poika itkien perässä jne.
Pojalla menee jossakin vaiheessa hermot ja haukkuu esim. tyhmäksi, voi jopa lyödä kepillä jos oikein suuttuu.
Siitäpä tyttö aloittaa mahdottoman itkun ja huudon, menee äidilleen ja äiti tulee tytön kanssa vaatimaan anteeksipyyntöä.
Tytön äiti ei oikein huomaa mistä riidat alkaa.
Riita sovitaan ja leikki jatkuu taas hetken, kunnes riita alkaa uudestaan.
Voitteko ollenkaan kuvitella miten raskasta on, kun sama tapahtuu kymmenen kertaa päivässä? Minä olen lopussa.
Vaihdetaan heti!Alkuperäinen kirjoittaja mä vaa:Onneksi vaan sanallistaAlkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:Onko ne toistensa kurkuissa kiinni? Hakkaa? Lyö? Potkii?Alkuperäinen kirjoittaja mä vaa:Tehdäänkö vaihturit? On noi sentään tänään ollu pisimmillään ehkä 15 min tappelematta :headwall:Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:Mietin samaa...omille lapsilleni |O :headwall:
Sanallista kiusaa 24/7?
Mut eikö teillä ole ns. takapiha oma sitten? Meillä tyttö leikki tosi paljon ihan omalla pihalla, kun siellä oli pieni hiekkalaatikko ja muut lelut.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Rivitalonpiha, en voi kieltää ketään pihalla olemasta. Näitä teidän neuvoja nyt lukeneena ja miettineenä ajattelin ottaa asian kunnolla puheeksi huomenna ja ehdottaa lasten erottamista heti kun pientäkin skismaa tulee. Jospa lapset siitä jotain oppisivat.
Tytön vanhempina pitäisin ensin puhuttelun ja sitten "piha-arestiin" eli ulkoilut muualla.Oletteko jutelleet tästä mahdollisuudesta?Alkuperäinen kirjoittaja ap:Tytöltä itseltäänkin olen monesti kysynyt syytä käytökseen, hän saattaa vain nauraa, virnistellä ja kertoa että hänestä on kivaa olla tuhma.
Vaikka lapsia pitääkin opettaa setvimään riitoja, sekin kannattaa muistaa, että hekin ovat vain aikuisten tavoin ihmisiä, joilla kemiat joko osuvat yksiin tai sitten eivät. Jos eivät, on parempi hankkia ajanvietettä muualta.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Rivitalonpiha, en voi kieltää ketään pihalla olemasta. Näitä teidän neuvoja nyt lukeneena ja miettineenä ajattelin ottaa asian kunnolla puheeksi huomenna ja ehdottaa lasten erottamista heti kun pientäkin skismaa tulee. Jospa lapset siitä jotain oppisivat.