Onko mahdollista ottaa ex alivuokralaiseksi omakotitalon yläkertaan? Meillä on yhteisiä lapsia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
En usko että menee Kelalle läpi, katsonevat tuolloin teidät avopariksi jos kumpikaan ei ole uudessa suhteessa.

Mitä jos molemmat ollaan uusissa suhteissa, mutta siis vain seurustelusellaisissa?

Jaa-a...en usko että Kelalla on tapana mitään "todistajanlausuntoja" pyydellä. Luulen, että jollei kummallakaan ole jollain tapaa virallistettua uutta suhdetta, niin talouden tulot katsotaan sitten yhteisiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja t:
Jos sillä on oma vuokrasopimus, niin ei titä silloin katsota pariksi, ymmärtääkseni.

Ihan viralliset vuokraapaperit tehtäisiin.
Ei asuta nyt yhdessä ja ex saa jo työmarkkinatukea ja asumislisän omaan asuntoonsa.
Ajateltiin kuitenkin kokeilla joskos onnistuisi lapsen (kohta lasten) kasvatus yhdessä ja samassa talossa, ja tässä mun talossa pystyttäisiin hyvin jakamaan asunto siten, että mies asustelisi ylhäällä ja minä lasten kanssa alhaalla.
Ei ole kuitenkaan järkeä että tulomme laskettaisiin yhteen, jolloin mies menettäisi tukensa.

Kannattaa varmaan kysyä Kelalta. Ja sopia miehen kanssa tarkkaan muutenkin säännöt, miten toimitaan muuten. Siis esim. uusien kumppanien kanssa jnejne. Jos toi toimii, toi vois olla ideaali ratkaisu, kun lapsilla olisi kumpikin vanhempi yhä lähellä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiree:
Kannattaa varmaan kysyä Kelalta. Ja sopia miehen kanssa tarkkaan muutenkin säännöt, miten toimitaan muuten. Siis esim. uusien kumppanien kanssa jnejne. Jos toi toimii, toi vois olla ideaali ratkaisu, kun lapsilla olisi kumpikin vanhempi yhä lähellä.

peesi jos lihavoitu huomioidaan

Valitettavasti Kela katsoo saman katon alla elävät naisen ja miehen avopariksi, vaikka olisi erilliset vuokrasopimukset. Eräälle ystävälleni kävi huonosti opintotuen kanssa, kun meni alivuokralaiseksi miehelle, jonka kanssa oli ihan vain kavereita. Kela teki heistä avoparin (vaikka molemmat seurustelivat tahoillaan).

Jos ette nosta mitään etuuksia Kelalta tms. taholta, niin sitten se toki voisi onnistuakkin kunhan sopii säännöt.

Kyllä ainakin minun kaveri sai tukensa ja mies tukensa. Siis olivat ihan vaan pelkkiä kavereita mutta asuivat vaan samanakaton alla. Uskoivat ku sanoivat että eivät ole minkäänlaisessa suhteessa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Valitettavasti Kela katsoo saman katon alla elävät naisen ja miehen avopariksi, vaikka olisi erilliset vuokrasopimukset. Eräälle ystävälleni kävi huonosti opintotuen kanssa, kun meni alivuokralaiseksi miehelle, jonka kanssa oli ihan vain kavereita. Kela teki heistä avoparin (vaikka molemmat seurustelivat tahoillaan).

Jos ette nosta mitään etuuksia Kelalta tms. taholta, niin sitten se toki voisi onnistuakkin kunhan sopii säännöt.

Näin se menee ja menetät sinäkin lapsilisistä yh korotuksen.

Jos sillä on oma vuokrasopimus, niin ei titä silloin katsota pariksi, ymmärtääkseni.

Niinkin on käynyt, että kela katsoo erisukupuolta olevan puolisoksi vaikka olisi alivuokralainen. Saatko korotettua läpsilisää ( yh )? Entä elarit, maksaako mies vai yhteiskunta? Huomioi myös, että vuokra katsotaan sinulle tuloksi. Luulen, että heidän paperissa olisitte yhdessä asuvia.

Eihän soluasunnossa asuviakaan lasketa elinkumppaneiksi, onnistuisiko siis, jos "muuttaisit" asuntosi soluasunnoksi ja sitten vuokraisit sen yläkerran exälles? Mitäköhän kela tuumaisi?

Ei virallisissa soluasunnoissa esim opiskelijasoluissa ( HOAS tms ) mutta jo itse ilmoitat asuntosi olevan soluasunto, en tiedä menisikö läpi. Tämä on niin taivahan tosi, että jos eri sukupuolta kela olettaa olevan avoliitossa.

Näin se menee ja menetät sinäkin lapsilisistä yh korotuksen.

En olehakenut yh-tukea, koska maksetaan yhdessä lapsn kulut ja ollaan ilmoitettu isyydentunnustuksessa, että kasvatetaan lapsi yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja nooohhh:

Niinkin on käynyt, että kela katsoo erisukupuolta olevan puolisoksi vaikka olisi alivuokralainen. Saatko korotettua läpsilisää ( yh )? Entä elarit, maksaako mies vai yhteiskunta? Huomioi myös, että vuokra katsotaan sinulle tuloksi. Luulen, että heidän paperissa olisitte yhdessä asuvia.

En ole hakenut elareita tai muita "ylimääräisiä" tukia enkä hae.

Alkuperäinen kirjoittaja nooohhh:
Ei virallisissa soluasunnoissa esim opiskelijasoluissa ( HOAS tms ) mutta jo itse ilmoitat asuntosi olevan soluasunto, en tiedä menisikö läpi. Tämä on niin taivahan tosi, että jos eri sukupuolta kela olettaa olevan avoliitossa.

Ei mene läpi. Itse olen opiskeluaikaan asunut samassa talossa mutta täysin eri kerroksissa miespuolisen ihmisen kanssa, ja KELA laski meidät avopariksi, huolimatta erillisistä vuokrasopimuksista ja että molemmilla oli toisaalla omat kumppanit. Tiedän myöskin tapauksen jossa siskokset laskettiin lesbopariksi, he tosin saivat asian kumottua mutta tuota mies- ja naispuolinen asukas samassa talossa ei voinut mitenkään kumota. Piti muuttaa pois..

Yhteistyössä