Onko liian laiha vauva?

Onko syytä huoleen? Onko muita samassa tilenteessa. Tyttömme oli 11kk neuvolassa 75.9 cm pitkä ja paino oli 8650g. Terkka oli huolissaan painosta. En saa mitenkään syömään enempää ja mua huolettaa tuo painoasia. Tyttö oli tosin kasvanut pituutta kuukaudessa 3,5 cm.

Onko siis muita tämän kokoisia ja onko huolestuttavaa?
 
Tuli vain mieleen, että aika paljon tuota pituutta on tullut lisää kuukaudessa niin vaikuttaisiko se, että painon ja pituuden suhde ei nyt täsmää? Jos tytöllä on ollut kasvupyrähdys pituuden suhteen? Oliko tytön oma painokäyrä laskusuunnassa vai kulkiko edelleen omaa rataa?

Meillä on poika 10 kuukauden ikäinen ja pituutta oli tullut kahdessa kuukaudessa 3 cm lisää ja painoa 300 grammaa. Eli paino oli nyt hieman laskusuunnaassa, mutta normaali käyrillä. Enkä kyllä ihmettele, kun poika konttaa niin kamalan paljon ja kuluttaa niin eihän se paino enää niin paljon nouse kuin alkukuukausina. Ja vaikka syökin kunnolla. Miten paljon teidän tyttö syö? Ja liikkuuko paljon?

En valitettavasti osaa neuvoa, eikö terkka antanut sitten ohjeita, miten toimia? Meille sanoi, että ruokaan voi lisätä hieman öljyä, jos paino huolettaa.
 
Ei kannata yhdestä neuvalakäynnistä olla huolissaan, pidemmän ajan mittaukset on tärkeämpiä. Meillä ainakin esikoinen mitattiin kerran yläkanttiin ja se aiheutti heti käyrien heitot ja käytiin painokontrollissa. Tossa iässä myös liikkuminen vaikuttaa paljon painon pysymiseen samana pidempään kuin ennen ja jos pituus kasvaa huimasti, niin vaikuttaahan se käyriin. Voisivat noi neuvolantäditkin käyttää välillä maalaisjärkeä, niin ei tarttis turhaan huolestuttaa vanhempia.
 
En olisi itse huolissani..mulla iso jässikkä kohta 7kk...73 senttiä ja 9300 kiloa...viime neuvolakäynnillä oltiin tultu painokäyrillä alas, mut pituus jatkaa kovaa kasvuaan..Neuvolatäti sanoi olevan normaalia et paino laskee suhteessa pituuteen, kun rupee tulemaan liikettä ja touhua. Ja eihän se paino voi mennä millään samassa suhteessa koko aikaa, jos vertaa vasta syntyneen painoon..Nehän painas vuoden ikäisinä jo 20 kiloa!!Siis ainakin toi meijän jässikkä...siis yritänpä sanoa Don´t worry!!
 

Yhteistyössä