Onko lihomisen syy usein se, että syö liikaa hiilihydraatteja?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
böö
Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:
Miten sokerihimosta pääsee eroon? Tai lähinnä suklaanhimosta?

Tiedän tai ainakin oletan syöväni muuten suht terveellisesti: noudatan lämpimillä aterioilla lautasmallia ja olen vähentänyt huomattavasti perunan, riisin ja valkoisen pastan syöntiä. Leipänä syön joko ruisleipää (kuitua vähintään 8g/100g, yleensä yli 10g/100g) tai vaaleaa täysjyväleipää (samat kuituvaatimukset). Mutta mutta... Jos erehdyn syömään suklaata, jätskiä tai muuta makeaa, jään äärimmäisen helposti sokerikoukkuun, josta eroon pääseminen on todella todella vaikeaa. Miten siis pääsisin mahdollisimman helposti ja tehokkaasti eroon sokerikoukusta?

Ei auta muu kuin jättää ne karkit ym. kauppaan. Itsehän sä ne sieltä rahalla ostat. Tiukka vieroitus vaan vaikka vaikeeta tekis. Kyllä se makeenhimo siitä suttaantuu.

 
Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Mä oisin sitä mieltä että syödään vääränlaisia hiilareita, valkosia jauhoja ja sokeria :|
Jep!

Itse olen jättänyt helmikuussa hiilarit mahdollisimman minimiin, sokeri, vehnäpullamössö, pasta, riisi, peruna ja viljat mahdollisimman vähiin eli käytännössä kokonaan pois. Olo on loistava ja painoa lähtenyt reilu 12 kiloa. Nykyään saatan jo ottaa palan tai kaksi ruisleipää tai täysjyväpaahtoleipää, mutta muuten nuo "turhat" hiilarit poissa.

 
Mä syön ainakin paljon hiilihydraatteja ja vähän kasviksia, jonkun verran hedelmiä, paljon makeeta, mutta mä en jostain syystä kyllä liho. Mutta liikun paljon. Tietenkin se on geeneissä kiinni että millainen kroppa muodostuu, mutta luulen että just ne hiilihydraatit lihottaa, samoten alkoholi, rasva ja sokeri, ja varsinkin jos ei liiku niin ne jää sitten elimistöön ja muodostaa rasvaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Mä oisin sitä mieltä että syödään vääränlaisia hiilareita, valkosia jauhoja ja sokeria :|
Jep!

Itse olen jättänyt helmikuussa hiilarit mahdollisimman minimiin, sokeri, vehnäpullamössö, pasta, riisi, peruna ja viljat mahdollisimman vähiin eli käytännössä kokonaan pois. Olo on loistava ja painoa lähtenyt reilu 12 kiloa. Nykyään saatan jo ottaa palan tai kaksi ruisleipää tai täysjyväpaahtoleipää, mutta muuten nuo "turhat" hiilarit poissa.
Mä syön oikeestaan vaan vaaleeta leipää, pastaa riisiä ja perunaa, lihaa ja makeeta, juon paljon kokista ja vettä. Mutta siltikään en liho, mutta en syö kyllä hirveitä määriä. Ja LIIKUN suhteellisen paljon vaikken harrasta mitään urheilua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Dizzu:
Mä syön oikeestaan vaan vaaleeta leipää, pastaa riisiä ja perunaa, lihaa ja makeeta, juon paljon kokista ja vettä. Mutta siltikään en liho, mutta en syö kyllä hirveitä määriä. Ja LIIKUN suhteellisen paljon vaikken harrasta mitään urheilua.
Kivat sulle. Mulle tuommoinen ruokavalio ei vaan sopisi. Ei jaksa mitään, energiaa on about nolla ja turvotus ja huono olo ihan mieletön. Mulle sopii paremmin hiilariton. Saa syödä niin paljon kun mieli tekee - enemmänkin, ja liikkuminen ei ole koskaan ollu mun juttu. En ehtisikään missään välissä. Silti olo on energinen ja paino tippuu.

:D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Dizzu:
Mä syön oikeestaan vaan vaaleeta leipää, pastaa riisiä ja perunaa, lihaa ja makeeta, juon paljon kokista ja vettä. Mutta siltikään en liho, mutta en syö kyllä hirveitä määriä. Ja LIIKUN suhteellisen paljon vaikken harrasta mitään urheilua.
Näin mäkin tein ennen ja olin reilusti alipainoinen. Sitten täytin 30 ja hyvä aineenvaihdunta heitti mulle hyvästit. Nyt saankin laskea joka suupalan ja silti reidet tursuaa :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja yksinkertaista mutta totta:
Ihan sama mitä syö, mutta jos syö enemmän kuin kuluttaa, niin lihoo.
No ei muuten ole.
Ai et syöt 500 kaloria liikaa lihaa joka päivä niin ei lihoo.. joo joo. Ja paska haisee ruusulle.
En mä niin sanonut. Mutta ei oel ihan sama mitä syö. Gramma hiilihydraatteja ei ole sama kuin gramma proteiinia/rasvaa. Niissä on vissi ero.
:whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
En mä niin sanonut. Mutta ei oel ihan sama mitä syö. Gramma hiilihydraatteja ei ole sama kuin gramma proteiinia/rasvaa. Niissä on vissi ero.
:whistle:
Ei kai kukaan sitä sopivaa ruuan määrää puntarilla laskekaan, hyvänen aika. Jokainen on oppinut jo koulussa, että kilo kiviä painaa yhtä paljon kuin kilo höyheniä.

 
Nykyiset
Nykyiset ravintosuositukset on ihan persiistä. Koko rasvateoria on kaikkien aikojen suurinta huijausta. Ei kannata sokeasti uskoa mitä toitotetaan vaan ottaa itse asioista selvää, hyviä tutkimuksia ja kirjallisuutta löytyy kyllä jos vain etsii!

<3: -12 kg oliiviöljyllä, voilla, kasviksilla ja pekonilla
 
karppinarkki
Alkuperäinen kirjoittaja Nykyiset:
Nykyiset ravintosuositukset on ihan persiistä. Koko rasvateoria on kaikkien aikojen suurinta huijausta. Ei kannata sokeasti uskoa mitä toitotetaan vaan ottaa itse asioista selvää, hyviä tutkimuksia ja kirjallisuutta löytyy kyllä jos vain etsii!

<3: -12 kg oliiviöljyllä, voilla, kasviksilla ja pekonilla
näin on, terv -22 kiloa ;)
 
Mää
Alkuperäinen kirjoittaja karppinarkki:
Alkuperäinen kirjoittaja Nykyiset:
Nykyiset ravintosuositukset on ihan persiistä. Koko rasvateoria on kaikkien aikojen suurinta huijausta. Ei kannata sokeasti uskoa mitä toitotetaan vaan ottaa itse asioista selvää, hyviä tutkimuksia ja kirjallisuutta löytyy kyllä jos vain etsii!

<3: -12 kg oliiviöljyllä, voilla, kasviksilla ja pekonilla
näin on, terv -22 kiloa ;)
Ja matka jatkuu alaspäin koko ajan! ;)
 
karppinarkki
Alkuperäinen kirjoittaja Mää:
Alkuperäinen kirjoittaja karppinarkki:
Alkuperäinen kirjoittaja Nykyiset:
Nykyiset ravintosuositukset on ihan persiistä. Koko rasvateoria on kaikkien aikojen suurinta huijausta. Ei kannata sokeasti uskoa mitä toitotetaan vaan ottaa itse asioista selvää, hyviä tutkimuksia ja kirjallisuutta löytyy kyllä jos vain etsii!

<3: -12 kg oliiviöljyllä, voilla, kasviksilla ja pekonilla
näin on, terv -22 kiloa ;)
Ja matka jatkuu alaspäin koko ajan! ;)
Jep, ainoa suunta on alaspäin. :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja yksinkertaista mutta totta:
Ihan sama mitä syö, mutta jos syö enemmän kuin kuluttaa, niin lihoo.
No ei muuten ole.
Ai et syöt 500 kaloria liikaa lihaa joka päivä niin ei lihoo.. joo joo. Ja paska haisee ruusulle.
En mä niin sanonut. Mutta ei oel ihan sama mitä syö. Gramma hiilihydraatteja ei ole sama kuin gramma proteiinia/rasvaa. Niissä on vissi ero.
:whistle:
Hä? Siis jos syöt pelkkiä jauhoja päivän kalorikulutuksen verran niin ei siitä liho, ihan sama lihan kanssa. Mut jos syöt kumpaakin liikaa päivän kulutuksesta niin kyllä siitä lihoaa. Mielestäni kaikkea voi syödä kohtuudella. Mitä ihmeen tekemistä tuolla lihavoidulla oli asian kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja karppinarkki:
Alkuperäinen kirjoittaja Nykyiset:
Nykyiset ravintosuositukset on ihan persiistä. Koko rasvateoria on kaikkien aikojen suurinta huijausta. Ei kannata sokeasti uskoa mitä toitotetaan vaan ottaa itse asioista selvää, hyviä tutkimuksia ja kirjallisuutta löytyy kyllä jos vain etsii!

<3: -12 kg oliiviöljyllä, voilla, kasviksilla ja pekonilla
näin on, terv -22 kiloa ;)
Ah, järkipuhetta :D
 
karppinarkki
Alkuperäinen kirjoittaja Lumo:
Alkuperäinen kirjoittaja karppinarkki:
Alkuperäinen kirjoittaja Nykyiset:
Nykyiset ravintosuositukset on ihan persiistä. Koko rasvateoria on kaikkien aikojen suurinta huijausta. Ei kannata sokeasti uskoa mitä toitotetaan vaan ottaa itse asioista selvää, hyviä tutkimuksia ja kirjallisuutta löytyy kyllä jos vain etsii!

<3: -12 kg oliiviöljyllä, voilla, kasviksilla ja pekonilla
näin on, terv -22 kiloa ;)
Ah, järkipuhetta :D
se on liha joka puhuu :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Dizzu:
Mä syön oikeestaan vaan vaaleeta leipää, pastaa riisiä ja perunaa, lihaa ja makeeta, juon paljon kokista ja vettä. Mutta siltikään en liho, mutta en syö kyllä hirveitä määriä. Ja LIIKUN suhteellisen paljon vaikken harrasta mitään urheilua.
Näin mäkin tein ennen ja olin reilusti alipainoinen. Sitten täytin 30 ja hyvä aineenvaihdunta heitti mulle hyvästit. Nyt saankin laskea joka suupalan ja silti reidet tursuaa :(
Mäkin vedin ennen pitsaa ja limua, mitä vaan huvitti ja puputin karkkia pitkin päivää enkä liikkunut. Ja olin alipainonen. Hammasongelmat sai mut lopettamaan puputtamisen. Kolkytvuotissynttärit sai havahtumaan, että jotain pitäis tehdä vaikka painoa ei ylimäärin olekaan. Terveellinen (suht... ) ruokavalio kehiin ja kuntosalikäynnit vakioks. Ja kas, paino ei edelleenkään liikkunut pahemmin minnekään, mutta kropan malli muuttu sutjakkaammaks ;)

Huono ruokavalio ei ole vain ylipainoisten ongelma :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja karppinarkki:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumo:
Alkuperäinen kirjoittaja karppinarkki:
Alkuperäinen kirjoittaja Nykyiset:
Nykyiset ravintosuositukset on ihan persiistä. Koko rasvateoria on kaikkien aikojen suurinta huijausta. Ei kannata sokeasti uskoa mitä toitotetaan vaan ottaa itse asioista selvää, hyviä tutkimuksia ja kirjallisuutta löytyy kyllä jos vain etsii!

<3: -12 kg oliiviöljyllä, voilla, kasviksilla ja pekonilla
näin on, terv -22 kiloa ;)
Ah, järkipuhetta :D
se on liha joka puhuu :D
Tosiaan itsekin elelin aikasemmin 0% tuotteilla ja kärvistelin nälässä eikä paino liikkunut minnekään. Puolivahingossa eksyin karppisivuille ja ajattelin että "aina voi kokeilla" ja tässä ollaan, hoikempana kuin yläasteella :D VIRALLISTERVEELLISEEN EN ENÄÄ PALAA :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja flow87:
lihoamisen syy on yksinkertaisesti se että syö enemmän kuin kuluttaa.
Voi kun se oliskin noin yksinkertaista. Vaan ei ole.

Perusta on tietenkin tuossa toteamuksessa, mutta painoon, lihomiseen ja laihtumiseen vaikuttaa moni muukin asia.

Geenit voivat altistaa sekä lihomiselle että hoikkana pysymiselle, ihan samalla tavalla kuin geenit altistavat vaikkapa perinnöllisille sairauksille. Ne eivät siis aiheuta lihomista tai hoikkana pysymistä, mutta edesauttavat osaltaan kumpaakin.

Erilaiset sairaudet, varsinkin aineenvaihduntaan liittyvät sairaudet, altistavat myöskin lihomiselle ja vaikeuttavat painonpudotusta. Esimerkkeinä tällaisista sairauksista mainittakoon vaikkapa kilpirauhasen vajaatoiminta ja PCOS. Kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa ja aiheuttaa mm. makeanhimoa, PCOS aiheuttaa myös ylipainoa ja toisaalta vaikeuttaa painonpudotusta. PCOS on vielä siitä harvinaisen kiusallinen sairaus, että se sekä aiheuttaa ylipainoa että pahenee ylipainon vaikutuksesta.

Myös monet lääkkeet vaikuttavat painoon ja altistavat lihomiselle. Esimerkiksi useimpien masennuslääkkeiden tunnetuin ja yleisin sivuvaikutus on painonnousu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:
Alkuperäinen kirjoittaja flow87:
lihoamisen syy on yksinkertaisesti se että syö enemmän kuin kuluttaa.
Voi kun se oliskin noin yksinkertaista. Vaan ei ole.

Perusta on tietenkin tuossa toteamuksessa, mutta painoon, lihomiseen ja laihtumiseen vaikuttaa moni muukin asia.

Geenit voivat altistaa sekä lihomiselle että hoikkana pysymiselle, ihan samalla tavalla kuin geenit altistavat vaikkapa perinnöllisille sairauksille. Ne eivät siis aiheuta lihomista tai hoikkana pysymistä, mutta edesauttavat osaltaan kumpaakin.

Erilaiset sairaudet, varsinkin aineenvaihduntaan liittyvät sairaudet, altistavat myöskin lihomiselle ja vaikeuttavat painonpudotusta. Esimerkkeinä tällaisista sairauksista mainittakoon vaikkapa kilpirauhasen vajaatoiminta ja PCOS. Kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa ja aiheuttaa mm. makeanhimoa, PCOS aiheuttaa myös ylipainoa ja toisaalta vaikeuttaa painonpudotusta. PCOS on vielä siitä harvinaisen kiusallinen sairaus, että se sekä aiheuttaa ylipainoa että pahenee ylipainon vaikutuksesta.

Myös monet lääkkeet vaikuttavat painoon ja altistavat lihomiselle. Esimerkiksi useimpien masennuslääkkeiden tunnetuin ja yleisin sivuvaikutus on painonnousu.
No käsittääkseni tässä puhuttiinkin pelkästään syömisestä. Ei muista lihottavista ominaisuuksista.
 

Yhteistyössä