Onko lihomisen syy usein se, että syö liikaa hiilihydraatteja?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Bella

Hä? Siis jos syöt pelkkiä jauhoja päivän kalorikulutuksen verran niin ei siitä liho, ihan sama lihan kanssa. Mut jos syöt kumpaakin liikaa päivän kulutuksesta niin kyllä siitä lihoaa. Mielestäni kaikkea voi syödä kohtuudella. Mitä ihmeen tekemistä tuolla lihavoidulla oli asian kanssa.
[/quote]

No. Tietenkin, jos asiaa lähestyy peloittavalla rohkeudella ja mykistävällä tieteellisellä tarkkuudella, voisi myös olettaa, että syömällä pelkkää jauhoa kalorisuositusten rajoissa ei VÄLTTÄMÄTTÄ saa ihan kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita.

Tai voihan sen tietty ihan maalaisjärjelläkin ymmärtää.

Lienee itsestään selvää, että ruokaa ei kannata syödä mielinmäärin ja kokoajan, mutta jos keskustellaan ravinnon koostumuksesta, eli siitä, missä suhteissa eri ravontoaineita tulisi saada, niin keskustellaan sitten siitä. Voin paljastaa järkyttävän tosiasian: sillä ON väliä. Monen mielestä viralliset suositukset ovat tässä suhteen virheellisiä.

hei
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Ainakin nuo nykyiset ravintoympyrän suositukset Suomessa on ihan persiistä.

Jep. Sitä ravintoympyrää laadittaessa pääpaino ei ole ollut ihmisten terveydessä vaan siinä, että Suomen talous vahvistuisi.
=kepulaisten propagandaa!
Paitsi, että nuo ravintopyramidit yms. perustuvat oikeasti -50-luvulla "tiedettyihin" faktoihin. Vanhentunutta tietoa pitkälti.

....
mää en oo syöny karkkia vuoteen enkä mitää muutakaa mis on hiilareit paljo... jos tekee mieli jtn hyvää syön pähkinöitä harvoin tosin ku ei tee mieli.. ja oon 157 ja painan 37 ennen 155 ja 43 että juuh laihtuu jos jättää hiilarit pois pysyvästi eikä niit tee enää ees mieli sama pätee roska ruokaan sitäkään en ole syönyt eikä tee ees mieli

No hyi
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
mää en oo syöny karkkia vuoteen enkä mitää muutakaa mis on hiilareit paljo... jos tekee mieli jtn hyvää syön pähkinöitä harvoin tosin ku ei tee mieli.. ja oon 157 ja painan 37 ennen 155 ja 43 että juuh laihtuu jos jättää hiilarit pois pysyvästi eikä niit tee enää ees mieli sama pätee roska ruokaan sitäkään en ole syönyt eikä tee ees mieli
Helkkuri ku oot laiha, oot varmaan valopylvään näkönen tai sekin taitaa olla liian paksu.

äitee
Mä en juurikaan syö leipää, ruokana on aina liha/kala plus peruna/riisi/makarooni plus kasvikset ja salaatti. Aamupalana on puuro, välipalana vihanneksia tai hedelmää, illalla jugurttia. en kyllä koe saavani mitenkään liikaa hiilihydraatteja, vaikka syönkin perunaa j muuta, en mä nyt sitä mitenkään hirveesti kuitenkaan syö kerralla. Leipä mua turvottaa. Monesti iltavuorossa syön salaattiaterian. sokeriherkkuja syön vaan jos ollaan kylässä tai meillä vieraita plus juhlat. Ihan olen tässä 50kg pysynyt. Mulle sopii pienet ateriat usein.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja No hyi:
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Helkkuri ku oot laiha, oot varmaan valopylvään näkönen tai sekin taitaa olla liian paksu.
tää taitaa olla provo..ei ole oikein aikuisen ihmisen paino tuo...ellet ole anorektikko...

"Nicce"
Ystäväni sanoi mulle, että syön liikaa hiilareita, paljonko niitä kuuluisi syödä? Ruokapyramidin mukaan leipää, viljaa yms. pitäisi syödö eniten, jopa enemmän kuin kasviksia :eek: Voiko pitää paikkansa?
Karkit eivät pelkästään lihota, ne sairastavat. Eikä pelkästään makeiset, vaan nykysuositusten mukaiset hiilihydraatit. Tästä syystä tutkijat tyrmäävät uudet amerikkalaiset ravintosuositukset:

Tässä uunituore kuuden tutkijan kirjoittama 82 lähdeviitteen kritiikki
Yhdysvaltain maatalousministeriön uusia ravitsemussuosituksia kohtaan:

Elsevier

Artikkeli on varsin ajankohtainen ja antaa toisenlaisen käsityksen
nykyisten ravintosuositusten toimivuudesta - erityisesti
hiilihydraattien vaikutuksesta liikalihavuuteen sekä sokeritaudin
lisääntymiseen.

"niin"
Suurin syy miksi lihotaan on liikunnan puute. Entisaikaan vedettiin kyllä hiilareita suuria määriä mutta hyötyliikunta oli suurta myös. Nykyisin kun ei liikuta yhtään ja se näkyy.
Meillä syödään kaikkea kohtuudella ja liikutaan paljon eikä olla lihottu mitenkään.

Yhteistyössä