Onko lapset sinun TYÖ?

• Viestiketjun aloittaja huh-huijaaa
  • Ensimmäinen viesti
Kahden yh
Lapset eivät ole palkkatyöni. Eli eivät ole työtä. Mutta kyllä monesti tuntuu, että tuplavuoroa painetaan kun hoidan työpäivän päätteeksi kodin ja lapset. Ei mulle ainakaan loputon pyykkääminen, ruuanlaitto, peseminen, pukeminen, lääkäreissä ja muilla asioilla lasten kanssa juokseminen ja siinä ohessa uhmaikäisten kanssa jatkuva vääntäminen mitään lomaa tai kunnollista vapaa-aikaa ole. Työltä se välillä tuntuu, vaikka se ei sitä kirjaimellisesti ole. Itse asiassa, oikeissa töissä pääsen helpommalla, mutta en silti tee pitkiä työpäiviä vaan lapset ovat enemmän kotona kuin hoidossa, koska se tuntuu oikealta.

"mamma"
[QUOTE="vieras";26288046]Teet ehkä kahta eri työtä, mutta ei se suinkaan tarkoita että sun työmääräsi olisi suurempi kuin kotiäidin. Kotiäiti tekee tuplaten sen mitä sä teet vaan puoliksi. Toisen puolen teet tekemällä muita hommia.[/QUOTE]

En tee mitään työtä puoliksi, puoliteholla. Annan kyllä aina kaikkeni ja teen parhaani, siitä työnantaja minulle maksaa. Minulle ei makseta mitään lapseni kasvattamisesta. Palkkio tulee vuosien kuluttua kun hänestä kasvaa tasapainoinen aikunen, tai ainakin toivon että hänestä kasvaa tasapainoinen aikuinen :D

"vieras"
[QUOTE="mamma";26288100]En tee mitään työtä puoliksi, puoliteholla. Annan kyllä aina kaikkeni ja teen parhaani, siitä työnantaja minulle maksaa. Minulle ei makseta mitään lapseni kasvattamisesta. Palkkio tulee vuosien kuluttua kun hänestä kasvaa tasapainoinen aikunen, tai ainakin toivon että hänestä kasvaa tasapainoinen aikuinen :D[/QUOTE]

En sanonut että teet puoliteholla. Sä et vaan tee sitä työtä yhtä monta tuntia päivässä kuin kotiäiti, mitä teet illalla. Eiköhän sen saman palkan saa myös kotiäiti.

"Vieras"
Ei missään nimessä. Omien lasteni hoitaminen on velvollisuuteni, vähän niinkuin verojen maksu. Vaikka omienkin lasten hoitaminen vaatiikin tekemistä, niin ei se ole varsinaista työtä ellei sitä tee palkkatyönä esim pph:na.

"mamma"
[QUOTE="vieras";26288118]En sanonut että teet puoliteholla. Sä et vaan tee sitä työtä yhtä monta tuntia päivässä kuin kotiäiti, mitä teet illalla. Eiköhän sen saman palkan saa myös kotiäiti.[/QUOTE]

Mitä teet kun lapset ovat päikkäreillä. Nostatko kenties jalat ylös sinäkin? Mitä teet kun lapset leikkii keskenänsä, ehkä jotain kotihommia?
Meillä palkkatyöläisillä ei ole päikkäreitä eikä työpäivän aikana pysty tekemään kotitöitä. On pikkasen eri asia tehdä ne kotityöt palkkatyöpäivän jälkeen kuin siinä muun touhun sivussa. Ja kyllä, sitä pyykkiä tulee päiväkodista kotiin ihan samaan malliin kuin jos kotona oltaisiin ja ruokaakin pitää olla joka päivä vaikkakaan ei kahta laatua. Siivota pitää myös ihan yhtä usein kuin silloin kun olin äitiyslomalla.

"vieras"
[QUOTE="mamma";26288197]Mitä teet kun lapset ovat päikkäreillä. Nostatko kenties jalat ylös sinäkin? Mitä teet kun lapset leikkii keskenänsä, ehkä jotain kotihommia?
Meillä palkkatyöläisillä ei ole päikkäreitä eikä työpäivän aikana pysty tekemään kotitöitä. On pikkasen eri asia tehdä ne kotityöt palkkatyöpäivän jälkeen kuin siinä muun touhun sivussa. Ja kyllä, sitä pyykkiä tulee päiväkodista kotiin ihan samaan malliin kuin jos kotona oltaisiin ja ruokaakin pitää olla joka päivä vaikkakaan ei kahta laatua. Siivota pitää myös ihan yhtä usein kuin silloin kun olin äitiyslomalla.[/QUOTE]

Jaa, joku kotihiirikö teillä sotkee sillä aikaa kun olette töissä ja päikkärissä? Kukas ne sun lapset päivisin ruokkii, leikittää, ulkoiluttaa, nukuttaa, kasvattaa ja hoitaa ylipäätään, kun sä olet töissä? pakko jonkun sekin homma on tehdä kun sä et sitä ole tekemässä, tuskin se hoitotätikään heittää vaan jalat ylös päiväksi. Eikä kaikki lapset suinkaan enään nuku päikkäreitä, vaikka se vauva nukkuiskin.

Ja jos se kotiäiti saa päivässä hengähdystauon, niin saat säkin, ihan lakisääteisen.

"höh"
[QUOTE="vieras";26288118]En sanonut että teet puoliteholla. Sä et vaan tee sitä työtä yhtä monta tuntia päivässä kuin kotiäiti, mitä teet illalla. Eiköhän sen saman palkan saa myös kotiäiti.[/QUOTE]
En mä ainakaan saanut samaa palkkaa kotiäitinä ollessani kuin nyt töissä käydessäni. En kai mä muuten niin typerä olisi, että maksaisin lastenhoitajalle mun lasten hoitamisesta jos saisin itse saman palkan olemalla lasten kanssa kotona.

"vieras"
[QUOTE="höh";26288305]En mä ainakaan saanut samaa palkkaa kotiäitinä ollessani kuin nyt töissä käydessäni. En kai mä muuten niin typerä olisi, että maksaisin lastenhoitajalle mun lasten hoitamisesta jos saisin itse saman palkan olemalla lasten kanssa kotona.[/QUOTE]

Samalla palkalla tarkoitin kyllä tätä:

" Palkkio tulee vuosien kuluttua kun hänestä kasvaa tasapainoinen aikunen, tai ainakin toivon että hänestä kasvaa tasapainoinen aikuinen"

en suinkaan rahallista palkkaa.

"Minx"
Ne äidit joilla on ihanainen mies tienaamassa elantoa pikkulapsi-ajan, voivat varmasti hyvällä omallatunnolla sanoa lastensa olevan heidän "työnsä" sen jokusen vuoden, ja niinhän se varmaan onkin jos perheessä osat näin jaetaan. Minä olen tehnyt töitä vauva kainalossa koko ajan, kolme lasta siis on joista vanhin 11. Eli on se mulle työtä tavallaan ollut, mutta on ollut pakko pitää se ansiotyökin jotta pysyy katto pään päällä.

"mamma"
[QUOTE="vieras";26288275]Jaa, joku kotihiirikö teillä sotkee sillä aikaa kun olette töissä ja päikkärissä? Kukas ne sun lapset päivisin ruokkii, leikittää, ulkoiluttaa, nukuttaa, kasvattaa ja hoitaa ylipäätään, kun sä olet töissä? pakko jonkun sekin homma on tehdä kun sä et sitä ole tekemässä, tuskin se hoitotätikään heittää vaan jalat ylös päiväksi. Eikä kaikki lapset suinkaan enään nuku päikkäreitä, vaikka se vauva nukkuiskin.

Ja jos se kotiäiti saa päivässä hengähdystauon, niin saat säkin, ihan lakisääteisen.[/QUOTE]

Meidän ryhmässä on 3 aikuista ja 13 lasta. Se on siis yli 4 lasta/hoitaja. Ja ne on kaikki jonkun muun lapsia, ei tunnesiteitä siis. Tiedän että vieläkin isompia ryhmiä on. Että sinulla on sitten varmaan vähintään 4 lasta mitä kotona hoidat ja kaikki alle 3v? Jos näin on niin nostan hattua.

"poikia3"
[QUOTE="vieras";26288275]Jaa, joku kotihiirikö teillä sotkee sillä aikaa kun olette töissä ja päikkärissä? Kukas ne sun lapset päivisin ruokkii, leikittää, ulkoiluttaa, nukuttaa, kasvattaa ja hoitaa ylipäätään, kun sä olet töissä? pakko jonkun sekin homma on tehdä kun sä et sitä ole tekemässä, tuskin se hoitotätikään heittää vaan jalat ylös päiväksi. Eikä kaikki lapset suinkaan enään nuku päikkäreitä, vaikka se vauva nukkuiskin.

Ja jos se kotiäiti saa päivässä hengähdystauon, niin saat säkin, ihan lakisääteisen.[/QUOTE]

Oletpa ärhäkällä tuulella, olisi syytä löysätä nutturaa.

Minä pidin kotona olosta, koska se oli kiireetöntä, ei kiire mihinkään. Kun lapset nukkuivat, heittäydyin minäkin torkuille viereen. Ruokaa tehtiin reilumpia satseja, niin ei joka kerta tarvinnut uutta ruokaa tehdä, ja varsinkin kun on hyvät ilmat, lähtisin minä kyllä mieluusti täältä toimistosta ulkoilemaan.

Arvostan kotiäitiyttä, mutta työtä se ei ole. Lisäksi työäiti ei tee puolta vähempää niitä kotitöitä, kuin kotiäiti. Työäiti joutuu vain tekemään monet hommat huomattavasti tiiviimmässä tahdissa, ja lisäksi työäidillä on kotitöitä, joita kotiäiti ei joudu tekemään. Esim. lasten päivähoitoon vienti. Kotiäidillä on myös niiden kotitöiden tekemiseen huomattavan paljon enemmän aikaa kuin työssä käyvillä vanhemmilla - ja ehkä jopa enemmän vanhempien keskinäistä aikaa - kun nähtävästi suurin osa kotitöistä on tullut tehdyksi jo päivällä ainakin jos sun kirjoittamaasi uskoo!

Mun lapseni eivät ole enää päiväkoti-ikäisiä - luojan kiitos - on monella tapaa helpottanut elämää. Mutta kyllä illat ovat täynnä kotitöitä plus lasten harrastuksia ja läksyissä avustamisia jne. Meillä ehditään koulun jälkeen päivällä myös sotkea paikat.

en nyt ihan työksi sanois mutta oon saattanu sanoa esim. "käy ihan työstä" tarkoittamatta kuitenkaan mitään palkkatyöhön verrannollista :D noi kotihommat on mun TYÖ ja tämäkin ehkä vitsi mielessä sanottua. mutta puhukoot ja sanokoot ihmiset mitä tykkää, eikös näistä tälläsistä jutuista pitäis saada vaan jotain omaa kivaa? :D tartte niin herneitä nokkaan vetää jos joku näin sanoo.

Näin.

Ja mulle ne on myös työ.

Ja jos nyt joku kotiäiti kirjoittaa facebookissa kohdassa työ: kotiäiti, niin pitääkö siitä nyt noin karseat herneet vetää nenään.
se on meillä ainaki siskojen kesken ollut hyvä vitsi että työkohtaan laitetaan kotiäiti :D en näe kyllä tässäkään mitään pahaa niinku tosissaan vaikka laittaiski ja tosta asiasta on kans monet kerrat täällä paasattu.

joo ja ei
Riippuu lasten iästä. Silloin kun mulla oli vauva ja 2-vuotias kotihoidossa, sen talven olin kyllä täystyöllistetty ja ympärivuorokautisessa hälytysvalmiudessa. Kun vauva täytti vuoden, lakkasi heräilemästä, sai hampaat tehtyä, oppi kävelemään ja puhumaan jne. ja samaan aikaan esikoisen uhma helpotti, niin kyllähän sitä arkea voisi ihanana velttoilunakin pitää. On täysin eri asia olla vaikka 3- ja 5-vuotiaiden kotiäiti kuin juurikin vauvan ja uhmaikäisen.

"vieras"
[QUOTE="mamma";26288387]Meidän ryhmässä on 3 aikuista ja 13 lasta. Se on siis yli 4 lasta/hoitaja. Ja ne on kaikki jonkun muun lapsia, ei tunnesiteitä siis. Tiedän että vieläkin isompia ryhmiä on. Että sinulla on sitten varmaan vähintään 4 lasta mitä kotona hoidat ja kaikki alle 3v? Jos näin on niin nostan hattua.[/QUOTE]

Niin tiedän itsekin, kun olen lastenhoitaja ammatiltani. Ja tiedän myös että töiden määrä ei ole suoraan verrannollinen lasten määrään, mä voin tehdä sitä hommaa liukuhihnalta jos on monta mukeloa, tai voin tarjota hyvinkin laadukasta hoitoa jos niitä lapsia on vähemmän.

"nyyti"
[QUOTE="mamma";26287801]Jos yhteiskuntajärjestelmämme olisi toisenlainen etkä saisi palkkaa, jättäisitkö hoitamatta? Laittaisitko laitokseen?[/QUOTE]

veisin päiväkotiin ja menisin itse töihin.

"mamma"
[QUOTE="vieras";26289364]Niin tiedän itsekin, kun olen lastenhoitaja ammatiltani. Ja tiedän myös että töiden määrä ei ole suoraan verrannollinen lasten määrään, mä voin tehdä sitä hommaa liukuhihnalta jos on monta mukeloa, tai voin tarjota hyvinkin laadukasta hoitoa jos niitä lapsia on vähemmän.[/QUOTE]

Niin?
Onko sinulla kotona näin, onko sinulle siis sama oletko töissä hoitamassa "vieraita" mukeloita vai kotona omia? Jos näin olisi menisit varmaan töihin koska viivan alle jäisi enemmän euroja. Jotain lisäarvoa kai silläkin on että saa niitä neljää OMAA alle 3v mukeloita hoitaa ja vielä omassa kodissa.

"mamma"
[QUOTE="nyyti";26289379]veisin päiväkotiin ja menisin itse töihin.[/QUOTE]

Niin ajattelin sitä vammaista lastasi. On ilmeisesti kuitenkin sellainan "tapaus" että voi normi päiväkotiin laittaa? Eli ei erityisen haastava sitten kuitenkaan että tarvitsisi oman hoitajan pelkästään itselleen?

"vieras"
[QUOTE="poikia3";26288423]Oletpa ärhäkällä tuulella, olisi syytä löysätä nutturaa.

Minä pidin kotona olosta, koska se oli kiireetöntä, ei kiire mihinkään. Kun lapset nukkuivat, heittäydyin minäkin torkuille viereen. Ruokaa tehtiin reilumpia satseja, niin ei joka kerta tarvinnut uutta ruokaa tehdä, ja varsinkin kun on hyvät ilmat, lähtisin minä kyllä mieluusti täältä toimistosta ulkoilemaan.

Arvostan kotiäitiyttä, mutta työtä se ei ole. Lisäksi työäiti ei tee puolta vähempää niitä kotitöitä, kuin kotiäiti. Työäiti joutuu vain tekemään monet hommat huomattavasti tiiviimmässä tahdissa, ja lisäksi työäidillä on kotitöitä, joita kotiäiti ei joudu tekemään. Esim. lasten päivähoitoon vienti. Kotiäidillä on myös niiden kotitöiden tekemiseen huomattavan paljon enemmän aikaa kuin työssä käyvillä vanhemmilla - ja ehkä jopa enemmän vanhempien keskinäistä aikaa - kun nähtävästi suurin osa kotitöistä on tullut tehdyksi jo päivällä ainakin jos sun kirjoittamaasi uskoo!

Mun lapseni eivät ole enää päiväkoti-ikäisiä - luojan kiitos - on monella tapaa helpottanut elämää. Mutta kyllä illat ovat täynnä kotitöitä plus lasten harrastuksia ja läksyissä avustamisia jne. Meillä ehditään koulun jälkeen päivällä myös sotkea paikat.[/QUOTE]

Mitenköhän olen ärhäkällä tuulella? taidat olla aika herkkä?

En mä kyllä ole kokenut työäitinäkään kotihommia erityisen rankkana. Kun ei olla päiviä kotona, ei sotkujakaan synny. Teen sen saman ruuan ja iltapalan illalla mitä kotiäitinä. Harrastuksia oli isommalla lapsella jo kotiäiti-aikana, ja niihin piti kuskailla. Sama kouluhommissa. Olen myös vienyt esikoista eskariin vaikka olen ollut pientempien kanssa kotona, eli myös se homma voi kuulua kotiäidin päivään, voitko uskoa.

Ja otettakoon vielä huomioon se seikka että kotiäiti-aikana ne lapset on usein vielä pieniä ja sussa koko aikaa kiinni, kun ne käy koulua niin ne osaa jo iltaisinkin touhuta itekseen ja itse saa aika vapaasti vetää lonkkaa telsun edessä niin halutessaan.

Mulla ei ole mitään tarvetta väittää että kotiäidin elämä olisi aina absoluuttisesti rankempaa kuin työäidin, taikka toisinpäin. Sen kyllä olen huomannut että omaa sen hetkistä osaa pidetään aina rankimpana ja vaativimpana. Toisilla on helppoa kotiäitinä, toisilla ei. Toisilla on helppoa töissä, toisilla ei. Meillä kun on erilaisia lapsia, meillä on niitä eri määrä, meillä on erilaisia taloja ja erilaisia työpaikkoja. Ei siihen ole mitään mustavalkoista vastausta olemassa kenen osa on rankin ja kenen vaan pelkkää lorvailua.

"nyyti"
[QUOTE="mamma";26289405]Niin ajattelin sitä vammaista lastasi. On ilmeisesti kuitenkin sellainan "tapaus" että voi normi päiväkotiin laittaa? Eli ei erityisen haastava sitten kuitenkaan että tarvitsisi oman hoitajan pelkästään itselleen?[/QUOTE]
integroituun päiväkotiryhmään henk.koht avustajan kera.

"vieras"
[QUOTE="mamma";26289390]Niin?
Onko sinulla kotona näin, onko sinulle siis sama oletko töissä hoitamassa "vieraita" mukeloita vai kotona omia? Jos näin olisi menisit varmaan töihin koska viivan alle jäisi enemmän euroja. Jotain lisäarvoa kai silläkin on että saa niitä neljää OMAA alle 3v mukeloita hoitaa ja vielä omassa kodissa.[/QUOTE]

Tottakai sillä on lisäarvoa, olenko väittänyt muuta? en mä silti ala jeesustelemaan etteikö se omien muksujen hoito olisi joskus käynyt TYÖpäivästä. Joo, voi kamala kun olen kaamee äippä kun yhdistän omat lapseni sanaan työ. :D ja ei mulla ole neljää alle 3 vuotiasta mukeloa kotona, vaikka se taitaa olla sulle ainoa rankkuuden mittari.

Yhteistyössä