Onko lapsesi huostaanotettu? ( Erillinen kysymys) Oletko saanut lapsesi takaisin,miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sivusta seurannut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sivusta seurannut

Vieras
Onko lapsesi huostaanotettu?

Oletko saanut lapsesi takaisin, miksi?

Kiinnostaisi tälläiset asiat. Ja jos joku on saanut lapset takas, niin miksi vai onko jokin asia muuttunut paremmaksi? Onko kenellekkään käynyt niin, että asia on vain peruttu, kun syitä ei olekkaan tarpeeksi?

Mut on huostaanotettu vauvana. Kiireellisenä. Äitini oli juoppo. Olin lasten kodissa 1,5 vuotiaaks ja sijoitetuuna sitten perheeseen 13-vuotiaaksi ja sitten sijaisperhe adoptoi mut.
Joo ei nyt ihan vastannu kysymyksees. Mut mun tilantees mua ei olis kyl biologiselle äidille palautettukaan kun kutsuin sijaisvanhempia isäksi ja äidiksi. Ei sellasia ihmissuhteita lähdetä enää rikkomaan.

[QUOTE="villany";23030092]Mut on huostaanotettu vauvana. Kiireellisenä. Äitini oli juoppo. Olin lasten kodissa 1,5 vuotiaaks ja sijoitetuuna sitten perheeseen 13-vuotiaaksi ja sitten sijaisperhe adoptoi mut.
Joo ei nyt ihan vastannu kysymyksees. Mut mun tilantees mua ei olis kyl biologiselle äidille palautettukaan kun kutsuin sijaisvanhempia isäksi ja äidiksi. Ei sellasia ihmissuhteita lähdetä enää rikkomaan.[/QUOTE]

Näin on.
Minua kiinnostaa minkälaisia tilanteita sossut purkaa, kun yhes tietys tapaukses, ei oo kyse juopoista eikä mielenterveydestä, vaan lapsien (kehitysvamma) käytöksestä.

Meillä vauva huostaanotettiin pahan synnytyksen jälkeisen masennuksen takia, asiat selvisivät ja vaikka oli 3vk poissa josta päivät hoidin häntä ja yöt sain nukuttua. Ja siis avonhuollontukitoimena oli sijoitettu, huostaanotto kesti 2pv. Ja elämänhallintaa hieman siinä sivussa harjoittelin :)

Minut on sijoitettu 15-vuotiaana , vuoden olin kotoa poissa. Välit vanhempiin tulehtuneet ja koulu ei kiinnostanut. Ja tiedän yhden 4-vuotiaan pojan joka sijoitettiin vanhempien toiveesta. Poika oli jotenkin aika sairas tapaus mutta kotiin palasi lopulta ja ongelmat vaan jatkuvat. Ramppaa jatkuvasti psykiatreilla ja erityisopettajien arvioinneissa,

naapurilta otettiin edellises kämpäs, keskimäärin muutaman kerran vuodessa poika kiirreellisesti huostaan kun äiti oli kännissä ja niillä oli kotona bileet, jossa paljon aikuisia - päälle 30vuotiaita kaikki ja kaikki aivan kännissä. Usein keskellä viikkoakin. Jatkuvasti naapurusten kesken vuoronperään soiteltiin sitten poliiseille ja aina ne hakivat pojan pois, aina myös meni se 2 viikkoa ja poika tuli takaisin kotiin, siinä välissä ehti äiti uuden miesystävänsä kanssa käydä kovistelemassa kaikkia naapureita kuinka heitä vainotaan jne. kännissä tietenkin ja nyrkit pystyssä.

POIKAPARKA- sanon minä :<

ja siis tätä ryyppäämistä oli 247. Tämä äiti tuli usein hiekkalaatikollekin kännissä kun olimme lasten kans siinä ja kovaan ääneen haukku miehet pystyyn ja hoiperteli ja joi viinaa.
aina lähdettiin sit kotiin kun lapset pelkäsivät.
Nainen myös saattoi päivällä huutaa meille hiekkalaatikolla olijoille, että sanokaa pojalle et hän lähtee käymää baarissa ja tulee kymmeneltä illalla kotiin. no kun poika tuli koulusta (8vuotias) niin joku aina sanoi pojalle sit miten asia on ja joskus jos poika valitteli nälkää niin joku naapuri hänet ruokki sitten ja iltapalan kans. äitiä ei kymmeneltä kuulunutkaan ja kerranki sit 00.00 aikoihin yks naapuri ajo pojan autolla suoraa soskuun, meni taas hetki niin jo oli poika takas äitinsä hellässä huomassa..

hyvin toimii tämä systeemi!! ja sama meno jatkui aina heti seuraavana päivänä. ei mitään muutosta, eikä ilmeisesti kukaan, ainakaan en koskaan nähnyt, ni käynyt huostaanoton jälkeen tarkistamassa tilannetta.

eli ei omaa kokemusta, mutta sivusta seuranneena..

Valitettavasti raha ratkaiseen huostaanotoissa eikä lapsen etu. Harkiten pitää ja kaikki apukeinot hyödyntäen miettiä milloin huostaanotetaan ja vielä suurempaa harkintaa milloin puretaan.

tutulta koetettiin ottaa huostaan nuoremmat lapseet kun toinen heistä ei ottanut katsekontaktia yms, oli syy mukamas vanhempien masennus,vakavasti vaarannettu lapsen kehitys.

joo,joo lastenlinnan tukimusten jälkeen lapsella oli vaikea kehitysvamma dg. ja huostaanotto purkaantui, kun ei ollutkaan enään millä syyttää vanhempia lapsen poikkeavasta kehityksestä.älytöntä tää meiningi suomessa!

kun hän oli vähän alle 2 vuotias. Itse olin 19. Kiireellinen huostaanotto ryyppäämisen ja masennukseni takia. Nyt poika päälle 5 vuotta ja kutsuu sijaisvanhempiaan äidiksi ja isäksi. Parempi näin, minulla ja pojalla ei ole kunnon äiti-lapsi suhdetta, en koskaan ollut täysin läsnä pojalle (tämän tajusin jälkeenpäin) En koskaan aio hakea häntä takaisin, hänellä koti ja hyvät oltavat.
Miksi repiä kaikki uudestaan? Juuri kun hänellä on hyvä olla.

Tiedän tapauksen jossa jo raskausaikana huumeita käyttänyt äiti sai aina vaan lapsensa takaisin. Poika nyt 4-vee ja sama jatkuu. Äiti käyttää ja poika huostaanotetaan aina 2vko kerrallaan kun tämä älykääpiö jättää lapsen yksin tai vie pihalle ja lähtee menemään. Lapsesta näkee todella selvästi että kaipaa aikuista ja syliä sekä turvaa mutta minkäs teet kun ei systeemi toimi :(

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmäpää;23030596:
kun hän oli vähän alle 2 vuotias. Itse olin 19. Kiireellinen huostaanotto ryyppäämisen ja masennukseni takia. Nyt poika päälle 5 vuotta ja kutsuu sijaisvanhempiaan äidiksi ja isäksi. Parempi näin, minulla ja pojalla ei ole kunnon äiti-lapsi suhdetta, en koskaan ollut täysin läsnä pojalle (tämän tajusin jälkeenpäin) En koskaan aio hakea häntä takaisin, hänellä koti ja hyvät oltavat.
Miksi repiä kaikki uudestaan? Juuri kun hänellä on hyvä olla.

Vau, ihana huomata että joku "riistetty" osapuoli osaa ajatella asian täysin lapsen parhaaksi. Vaikka poikasi ei sinua äidiksi sano niin kyllä olet hyvä äiti koska annat hänen elää niin kuin hänelle on parhaaksi.

Minun 15 - vuotiaani sijoitettiin perhekotiin. Emme kyenneet kasvattamaan ... päihteet, koulunkäynti nolla, agressiivisuus .. voimat loppuivat. Koko perhe kärsi.

Selvää kasvamista nyt ollut, toiveissa saada keväällä kotiin (sijoitus avohuollon tukitoimena, ei huostaanotto)

aina vaahdotaan turhista huostaanotoista, mutta kriisiperheenä on nähnyt paljon muuta. Viimemmäksi lapsi tuotiin suoraan päivähoidosta perjantaina kriisisijoitukseen kun mamma oli niin tuubassa tullut hakeen. Sunnuntaina sai sit hakee lapsen takas kun oli saanut juhlia tarpeeks. Välillä tuntuu et yhteiskunta tarjoaa yh äideille lastenvahtipalvelut näin. Ja voi sen pienen lapsen hätää, kun äiti ei hae.

[QUOTE="surusilmä";23030646]aina vaahdotaan turhista huostaanotoista, mutta kriisiperheenä on nähnyt paljon muuta. Viimemmäksi lapsi tuotiin suoraan päivähoidosta perjantaina kriisisijoitukseen kun mamma oli niin tuubassa tullut hakeen. Sunnuntaina sai sit hakee lapsen takas kun oli saanut juhlia tarpeeks. Välillä tuntuu et yhteiskunta tarjoaa yh äideille lastenvahtipalvelut näin. Ja voi sen pienen lapsen hätää, kun äiti ei hae.[/QUOTE]

Voi ei :( Ihan tippa tulee linssiin. Miksei niitä lapsia voi vaan uudestaan sijoittaa jos ei vanhemmat välitä? Kyllä jokainen lapsi tarvitsee luotettavan aikuisen elämäänsä.

[QUOTE="mamma09";23030664]Voi ei :( Ihan tippa tulee linssiin. Miksei niitä lapsia voi vaan uudestaan sijoittaa jos ei vanhemmat välitä? Kyllä jokainen lapsi tarvitsee luotettavan aikuisen elämäänsä.[/QUOTE]

Ei kaikkia lapsia tarvisi huostaanottaa, mutta vanhemmat tarvitsisivat kunnon "herätyksen". On niin helppoa mennä hakeen hoidosta kännissä kun tietää et lapselle järjestyy "hoito" ja takasin saa ilman seuraamuksia. Kyllä se näillekin lapsille oma vanhempi on tärkein, joten aina toivois että aikuinen ymmärtäis omien tekojen seuraamukset. Usein nämä lasten vanhemmat ovat itsekin keskenkasvuisia ja kypsymättömiä ja heille oma napa on se tärkein.

Olen itsekin suht nuori äiti mutta en ikinä voisi kuvitellakaan tilannetta jossa joku tai jokin olisi tärkeämpi kuin tyttäreni. Kyllä mun elämä muuttui 2 vuotta sitten kun sain hänet ja en ole hetkeäkään kaivannut menneeseen vaikka neiti on ns.vaikeatapaus. Elo alkoi teho-osastolla, koliikkia ja muuta vaivaa ja nyt jo uhma :/ Mutta mitä se muuttaa? Nämä kaikki on kehitysvaiheita jotka menee ohi ja ei se oma pois oleminen mitään paranna, päinvastoin.

[QUOTE="mamma09";23030615]Vau, ihana huomata että joku "riistetty" osapuoli osaa ajatella asian täysin lapsen parhaaksi. Vaikka poikasi ei sinua äidiksi sano niin kyllä olet hyvä äiti koska annat hänen elää niin kuin hänelle on parhaaksi.[/QUOTE]

Olen ajatellut sen niin että, ennen en ollut hyvä äiti. EN halunnut satuttaa mutten osannut päästä kierteestä poiskaan. Nykyään ajattelen lapseni etua vaikka se kuinka tuntuisi itsestäni pahalta. Näin hänellä on mahdollisuus kasvaa tasapainoiseksi aikuiseksi ja näin hänellä on varmasti hyvä olla. Jos haksin hänet takaisin, mistä tietää joisinko uudestaan?

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmäpää;23030779:
Olen ajatellut sen niin että, ennen en ollut hyvä äiti. EN halunnut satuttaa mutten osannut päästä kierteestä poiskaan. Nykyään ajattelen lapseni etua vaikka se kuinka tuntuisi itsestäni pahalta. Näin hänellä on mahdollisuus kasvaa tasapainoiseksi aikuiseksi ja näin hänellä on varmasti hyvä olla. Jos haksin hänet takaisin, mistä tietää joisinko uudestaan?

Olet tehnyt pojallesi maailman parhaan palveluksen, antanut eväät hyvää elämään niin kuin äidin pitääkin :) Voit olla todella ylpeä itsestäsi kun pystyt myöntämään ongelmat ja pystyit vielä selvittämäänkin ne. Hatun nosto sulle :)

Mä vaan en tajuu, et jos lapsi otetaan kännäävältä äidiltä pois ja viel palautetaankin, niin miksei tavalliselle vanhemmille oo palautettu? Óllaan tavallisia ehkä virallisesti ainakin mies on niin ujo, et ei puhu ihmisille, mut lasten kans kyl komentaa tiukastikkin. Mä en vaan tajuu, eikä tajuu muutkaan, jotka meidät tuntee. Joku ei myöskään 2+ plastalla tajunnut, miten voin samana iltana, kun lapset vietiin kysellä sitä teiltä, kyselin koska ei mulla muutakaan vaihtoehtona ollut, oisko mun pitänyt alkat kännäämään? Onneksi lapset pääsivät siskoni luo (siis useamman siskon) Oikeus ihmetteli myös lämpimiävälejä sukulaisini, ainakin esitti asian niin, kun laitoin sukulaisten olevan mielellään meidän apuna, onko se nykyään harvinaista? Äitini ihmetteli oikeuden kommentteja, että lapset hylätty, kun halusivat auttaa lasten hoidossa välillä.
Auttakaa nyt jumaliste, kuka vaan!!!

[QUOTE="Menni";23030327]Meillä vauva huostaanotettiin pahan synnytyksen jälkeisen masennuksen takia, asiat selvisivät ja vaikka oli 3vk poissa josta päivät hoidin häntä ja yöt sain nukuttua. Ja siis avonhuollontukitoimena oli sijoitettu, huostaanotto kesti 2pv. Ja elämänhallintaa hieman siinä sivussa harjoittelin :)[/QUOTE]

Avohuollon tukitoimenpide ja huostaanotto on 2 eri asiaa! Mä olin avohuollon tukitoimenpiteellä sijoitettuna lastenkotiin, alunperin piti olla väliaikainen tilanne (äiti oli psyykkisesti sairas). Sisko taas 10 vuotta myöhemmin huostaanotettiin. Äidiltä kysyttiin haluaako huistaanoton. Joka tapauksessa sisko olis ollut sijoitettuna täysi-ikään saakka.

Mä tiedän paljon tapauksia missä lapsia on huostaanotettu, yleensä äidin päihteidenkäytön takia. Ovat saaneet lapset takaisin kun ovat olleet tietyn aikaa kuivilla/raittiina. Yhdessä tapauksessa lapsi huostaanotettiin kun isäpuoli käytti seksuaalisesti. Äiti sai lapsen takaisin kun erosi miehestä.
Tiedän myös kymmeniä tapauksia joissa lapsia ei ole palautettu, yleensä syynä ollut se ettei kotona tilanne ole muuttunut.

[QUOTE="surusilmä";23030646]aina vaahdotaan turhista huostaanotoista, mutta kriisiperheenä on nähnyt paljon muuta. Viimemmäksi lapsi tuotiin suoraan päivähoidosta perjantaina kriisisijoitukseen kun mamma oli niin tuubassa tullut hakeen. Sunnuntaina sai sit hakee lapsen takas kun oli saanut juhlia tarpeeks. Välillä tuntuu et yhteiskunta tarjoaa yh äideille lastenvahtipalvelut näin. Ja voi sen pienen lapsen hätää, kun äiti ei hae.[/QUOTE]

Kirjoituksesi tuntui asialliselta tuohon asti, kun vedit yh-nimityksen mukaan. Sen jälkeen siltä painui pohja pois. Itse tiedän ydinperheitä, joissa vanhemmat vetää huumeita, sossut käy hakemassa aina välillä puskat pois, mutta lapset jätetään. Pitäisikö minun nyt tavallasi yleistää: "Yhteiskunta tuntuu sulkevan silmänsä ydinperheiden lasten kärsimyksiltä ja paapovan vanhempia minkä ehtivät"? Tähän asti olen ollut sitä mieltä, ettei muutama kusipää leimaa koko ydinperhearsenaalia, mutta pitänee muuttaa ajatusmaailmaa...

Mä vaan en tajuu, et jos lapsi otetaan kännäävältä äidiltä pois ja viel palautetaankin, niin miksei tavalliselle vanhemmille oo palautettu? Óllaan tavallisia ehkä virallisesti ainakin mies on niin ujo, et ei puhu ihmisille, mut lasten kans kyl komentaa tiukastikkin. Mä en vaan tajuu, eikä tajuu muutkaan, jotka meidät tuntee. Joku ei myöskään 2+ plastalla tajunnut, miten voin samana iltana, kun lapset vietiin kysellä sitä teiltä, kyselin koska ei mulla muutakaan vaihtoehtona ollut, oisko mun pitänyt alkat kännäämään? Onneksi lapset pääsivät siskoni luo (siis useamman siskon) Oikeus ihmetteli myös lämpimiävälejä sukulaisini, ainakin esitti asian niin, kun laitoin sukulaisten olevan mielellään meidän apuna, onko se nykyään harvinaista? Äitini ihmetteli oikeuden kommentteja, että lapset hylätty, kun halusivat auttaa lasten hoidossa välillä.
Auttakaa nyt jumaliste, kuka vaan!!!

no mikä oli syynä teidän huostaanottoon? ja miten aikuinen mies ei uskalla puhua vieraille ? kyllä minä tiedän että lapsia viedään heppoisinkin perustein,mutta myös aiheellisesti. no jos on kyseessä aiheeton,nauhottakaa kaikki keskustelut(jopa ne epäviralliset pk:n tai kouun kanssa) sossuen kanssa keskustelut yms. miettikää tarkasti mitä sanotte(myöhemmin niitä ei saa peruttua,vaikka sossut käsittäisivät sanomisenne väärin)hankkikaa asianajaja.

vetäkää juttu oikeuteen. ottakaa yhteys Etelä-Suomen lääninhallitus - Sosiaalihuollon valvonta ja palvelut

Haku

just kirjoitin pitkän asiallisen tekstin johon liitin aluehallintoviraston sivujen linkin.

teksti hävisi,miksi? no kirjoita googleen avi

klikkaa auki etelä-suomen aluehallintovirasto, sieltä sivuilta pitää etsiä yhteystiedot ihmiselle joka valvoo sosiaali ja terveyspalveluita ->häneen yhteys.

nauhoittakaa kaikki keskustelut,myös puhelin. hankkikaa asianajaja,vetäkää juttu oikeuteen.

mutta sitten asiaan mitkä oli huostaanoton perusteet?

Parhaillaan huostassa vaikka ollut kotona jo syyskuusta asti, oli vuoden kuntoutuksessa ja sitten kotikuntoutukseen. Toukokuussa puretaan huostaanotto.
Tyttö oli vaaraksi itselleen ja meidän pyynnöstä tehtiin kiireellinen sijoitus-