onko lapsella pakko olla kummeja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onko

Vieras
mietin vaan että on pakko olla kummeja, jos ei sit kuitenkaa oo ketään, kenet vois pyytää kummiks.. :/ voiko silloin pitää edes ristiäisiä? voiko omat vanhemmat olla lapsen kummeja? :ashamed:

Mun käsittääkseni jos kastetaan eli siis liitetään seurakuntaan niin pitää olla kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia. Mut sit jos vaan ilmottaa väestörekisteriin nimen niin ei kai sit tarvii mitää kummeja.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2007 klo 16:20 JuiceFani kirjoitti:
Mun käsittääkseni jos kastetaan eli siis liitetään seurakuntaan niin pitää olla kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia. Mut sit jos vaan ilmottaa väestörekisteriin nimen niin ei kai sit tarvii mitää kummeja.

eli on pakko jos haluaa liittää seurakuntaan.. :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2007 klo 16:22 onko kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2007 klo 16:20 JuiceFani kirjoitti:

eli on pakko jos haluaa liittää seurakuntaan.. :/

Juu niin pitää.

Mun mielestä seurakunta autta näissä kummiasioissa, jos ei ole itsellä sellaisia henkilöitä lähellä, ketä voisi pyytää. esim. omat ystävät ei kuulu kirkkoon tai sit ei vain ole ketään. Kirkon puolesta voi saada kummit lapselle, eli kummittomuus ei ole este kasteelle!! Kannattaa soittaa asiasta seurakunnalle, niin ja sehän voi olla vain rikkaus elämälle, kun saa aluksi tuntemattomat kummit lapselleen, mutta niistä voi tulla vuosien myötä vaikka kuin läheiset =)

Mistäpäin Suomea olet? Pohdin tässä, että minä ehkä voisin olla kummina tuntemattomienkin lapselle... Omassa kummiudessani olen toteuttanut kaukana asuvien kummilasten kohdalla yhteydenpitoa seuraavasti:
-päivittäiset esirukoukset kummilapsen puolesta
-paketit syntymä- ja nimipäivänä sekä jouluna
-silloin tällöin kirjeitä, kortteja ja isommille puheluita ja sähköpostiviestejä
-tapaaminen 1 - 2 kertaa vuodessa :ashamed:

Ehkäpä teilläkin kuitenkin on pari vaikka vähän kauempanakin asuvaa sukulaista tai ystävää...

Yhteistyössä