Onko (lapin)koirilla nyt karvanlähtöaika? Paljon asiaa myös ruuan annostuksesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dorka taas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dorka taas

Vieras
Meillä on 13 viikon ikäinen pentu, jolta lähtee kammattaessa paljon karvaa. Tästä syystä olen kammannut turkin läpi nyt joka päivä. Onko nyt joku normaali karvanlähtöaika, vai alkaako pentukarva jo pikku hiljaa lähteä? Vai onko ruuassa vikaa?

Koira syö ANF:n penturuokaa, lisäksi olen antanut nyt muutaman päivän ajan 1tl neitsytkookosöljyä per päivä. Juomana on jatkuvasti tarjolla raikasta vettä. Mä olen miettinyt sitäkin, saako se tarpeeksi ruokaa päivässä. Kasvattaja sanoi, että mikäli syöttää koiraa pelkillä nappuloilla, niin sopiva määrä on noin puolet pussien kyljissä olevasta ohjeesta. Pentu painaa nyt 13 viikkoa vanhana 6,6kg.

Ton ANF:n puppy -ruokapussissa olevan taulukon mukaan käsittäisin, että koiramme päivittäinen ruokamäärä olisi 170-380g. Jos siis pelkän painon mukaan katsotaan. Mun mielestä se taulukko on siinä mielessä epäselvä, että siinä on pystysarakkeessa koiran ikä viikkoina ja vaakasarakkeessa on neljän erikokoisen (ja -rotuisen) koiran kuvat ja niiden alla kilomäärät. Olen pohtinut sitä, että tarkoittavatko ne tosiaan pennun painoa, vai sitä, minkä kokoluokan koirasta on kyse. Eli valitsenko koiran ruokamäärän pelkkien kilojen perusteella vai pitäisikö mun valita se sarake, jossa on kuva koirasta, jota kokoluokkaa koirani tulee aikuisena olemaan? Jos valitsisin jälkimmäisellä perusteella, koiran ruokamäärä nimittäin pitäisi olla 13-viikkoisena 380-700g.

Meillä koira saa noita nappuloita nyt n. 200g per päivä (aamulla 70g, päivällä 90g, illalla 50g) ja mun mielestäni pentu on jatkuvasti nälkäisen oloinen. Aktiivinen urospentu kyseessä, oli syntyessään pienin pojista. Kasvattajan mukaan tässä kohtaa painoa pitäisi olla 6-7kg, eli menee kyllä tuohon väliin. Kylkiluut ja selkäranka tuntuvat turkin alla selvästi. Meillä kasvattaminen on tähän mennessä tapahtunut lähinnä kehujen yms. myötä, joten mitään koulutusnameja tms. ei saa edes päivittäin. Naudan ydinluita järsii jo jonkun verran, samoin erilaisia pururullia.

Sori, nää mun tosi tyhmät kysymykseni, toivottavasti joku viitsisi vastata ja valistaa tyhmää.

Pentu vaihtaa pentukarvaansa pois.

Ruuan määrästä en osaa sanoa. Meillä on menty kaikkien koirien kanssa siten, että saavat aamulla kupin täyteen nappuloita ja jos kuppi tyhjenee päivän aikana nappuloita lisätään. En siis tiedä paljon nuo syövät :ashamed: Näillä meidän koirilla se toimii, eivät syö itseään ähkyyn ja ovat sutjakoita. Jos olisivat yliahneita rajoittaisin syömistä.
Kun ovat itse saaneet määrittää syömisaikataulunsa ovat alkaneet, syömäänkin vasta illalla. Pentuaikana kävivät useammin kipolla, mutta aikuisena tosiaan vain kerran päivässä. Poikkeuksena päivät jolloin on aamusta tehty pitkä (yli2h) lenkki.

Päivällä saavat nameina ruokanappuloita, kuivattua lihaa ja mahdollisesti ihmisten ruualta ylijääneitä lihanpaloja. Minä kannatan ahneella koiralla jopa "ylinamittamista" varsinkin koulutuksen alussa. Mitä paremmin saat koulutuksen alussa koiralle positiivisen mielleyhtymän asiaan, sitä vahvempi kyseisestä toiminnasta tulee :)

Heips!

En nyt ole mikään asiantuntija, mutta omistan 8-vuotiaan lapinkoirauroksen.

Ensinnäkin, lapinkoirilla on lähes kokoajan ns. karvanlähtöaika. Niistä irtoaa karvaa tosi paljon! Mutta etenkin keväällä ja syksyllä, kun poikaa harjataan, saa varautua monen muovikassin kanssa :) Viime syksynä taisi täyttyä ainakin viisi kassia pelkästä pohjavillasta.

Tuohon ruokajuttuun en osaa vastata kuin sen, että meidän koira söi pentuna pelkkää nappulaa, joka turvotettiin vedellä jotta olisi pehmeämpää. Teemme kyllä nykyäänkin joskus niin, koska koirallamme on herkkä vatsa ja vatsa ei mene niin sekaisin kun on pehmeitä nappuloita. Lisäksi annamme jotain lisuketta (esim. riisiä ja vähän lihanpaloja) nappuloiden mukana, mutta pentuna emme näin tehneet.

Ja jos vaikuttaa, että koirallasi on kokoajan nälkä, niin kyllä! Niin meidänkin pojalla tuntuu olevan vaikka ihan tarpeeksi ruokaa saakin ;) Älä kuitenkaan lisää ruoan määrää omin päin, vaan kysy vaikka kasvattajalta tai joltain asiantuntijalta, mikä on sopiva määrä.

Ihanan rodun olet valinnut :)

Kiitos vastauksestasi!

Kuinka pitkään olet "plop" turvottanut pentunappuloita? Vai oletko turvottanut ollenkaan? Meillä ei vielä ole tarvittu noita nameja ollenkaan (ainoastaan siinä kohtaa, kun äskettäin opetin pennun kulkemaan itse rappuset alaspäin), pelkät kehut ja rapsutukset ovat riittäneet oikein mainiosti.

Kyllä mä olen nyt tosin ajatellut ottaa nameja mukaan taskuihin, kun aletaan ulkona "kunnolla" (häiriötekijöiden läsnäollessa) treenaamaan esimerkiksi luoksetuloa, hihnassa kulkemista ja muiden koirien ohittamista. Kontaktia (sisätiloissa ja ulkona ilman häiriötekijöitä) pentu ottaa jo hienosti katsomalla silmiini, kun pyydän. Mutta hyvä, luettuani tekstisi otan varmasti ne namit mukaan. :D

[QUOTE="a p";23415864]Kiitos vastauksestasi!

Kuinka pitkään olet "plop" turvottanut pentunappuloita? Vai oletko turvottanut ollenkaan? [/QUOTE]

En ole turvottanut pennun nappuloita, jos se on jo kasvattajalla tottunut kovaan nappulaan. Kova nappula on parasta hampaiden vaihtamisen kannalta ja ehkäisee paremmin hammaskiveä. Luita ja muita pureskeltavia unohtamatta :)

Sulla on vielä ihan pikkupenti, joten ehdti vielä moneen kertaan pähkäilemaan ja pohtimaan monia asioita :D Meillä on koirilla iän mukana hiukan vaihdellu se mikä on paras palkka (rapsutus, lelu, nami, leikki...) Vanhemmiten tuo ahneus tuntuu korostuvan :laugh:

Kasvattajalta on myös hyvä kysellä asioita. Hänellä on kuitenkin kokemusta samasta rodusta. Minulle on ainakin osunut kohdalle niin hyvät kasvattajat, että olen voinut mistä tahansa koiriin koskevasta asiasta kysyä ja keskustella. Kasvattaja on ollut jopa mielissään, kun saa kuulla samalla miten meillä on koiran kanssa mennyt.

Juu, ihan varmasti ehdin pähkäilemään monia asioita. Tuntuu, että tää on loputon suo. :D

Meillä on myös tosi mukava ja hyvä kasvattaja (jolla lähes 30 vuoden kokemus rodusta), jolta voi kysellä kaikkea, mutta välillä sitä vaan kaipaa myös ihan muiden koiranomistajien kokemuksia asioista ja silloin sitä tekee mieli vuodattaa pään sisältöään jollekin keskustelupalstalle. :D

Mä taidan siirtyä pikku hiljaa noihin koviin nappuloihin, annan vaikka ensin vaan yhden aterian kovia ja loput päivän aterioista turvotettuna. Täytyy vaan katsoa, että pentu sit juo tarpeeksi vettä.

Yhteistyössä