Onko lähivanhemmalla oikeutta pitää yhteyttä lapsiinsa heidän ollessa isällään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mikähän laki muka estää pitämästä omiin lapsiinsa yhteyttä jos ovat etävanhemmalla.

Sen mäkin haluaisin tietää.. Tiistaina otan heti yhteyttä lastenvalvojaan, lastensuojeluun tai johki. Ja poliisilaitokselle kunnianloukkauksestga ilmoituksen.

Siis mikä kunnianloukkaus tässä on käynyt?

Sain sellasta loskaa ihan aiheetta niskaan tältä nykyiseltä, että en ala katteleen.

Jos se kahdenkeskisessä puhelinkeskustelussa laukoo sulle jotain ala-arvoisuuksia, ei siinä kyllä täyty mitkään kunnianloukkauksen kriteerit.

Rauhoitu, nainen!

Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Ehkä kuitenkin yrittäisin olla ottamatta yhteyttä ainakaan kovin usein. Ehkä kerran-pari korkeintaan tuon 6 päivän aikana. Ei se oikein riitä soiton syyksi mun mielestä, että SULLA on ikävä. Eri asia, jos LAPSILLA on ikävä SUA.

Hmm, tää oli nyt eka kerta kun yritin tänään saada yhteyttä. Oon ennenkin soitellu, juurikin sen yhden kerran sinä aikana kun laspset ovat olleet isällään.

Kuinka kauan olette olleet erossa?

Vuoden. Ja lapset ei todellakaan käy kovin säännöllisesti isällään. Ja kaikki tää vaikeudet alkoi vasta nykyisen tultua kuvioihin.

|O Mut saa raivoihin ajatus siitä että isä antaa nyksänsä määräillä omien lastensa asioita epäreilusti.

Mut meneekö se ihan varmasti noinkaan. Usein eron jälkeen eletään vielä vähän symbioosissa ja jos jompi kumpi löytää uuden puolisin tulee usein halu alkaa ajatella omilla aivoilla ja elää omaa elämää. Nyxällä ei välttämättä ole mitään tekemistä asian kanssa vaan ex on päättänyt siirtyä elämässä eteenpäin ja ottaa itse ohjat elämästään. Nyksiä on niin helppo syyttää muutoksesta vaikka se olisi kaukana totuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mikähän laki muka estää pitämästä omiin lapsiinsa yhteyttä jos ovat etävanhemmalla.

Sen mäkin haluaisin tietää.. Tiistaina otan heti yhteyttä lastenvalvojaan, lastensuojeluun tai johki. Ja poliisilaitokselle kunnianloukkauksestga ilmoituksen.

Siis mikä kunnianloukkaus tässä on käynyt?

Sain sellasta loskaa ihan aiheetta niskaan tältä nykyiseltä, että en ala katteleen.

Jos se kahdenkeskisessä puhelinkeskustelussa laukoo sulle jotain ala-arvoisuuksia, ei siinä kyllä täyty mitkään kunnianloukkauksen kriteerit.

Rauhoitu, nainen!

No en mä nyt niin typerä ole, että lähtisin puhelun perusteella mitään kokeilemaan. Viestejä sain. Harmi vaan kun vanhassa puhelimessa oli lisää, mut se meni huollossa vaihtoon.

Mut meneekö se ihan varmasti noinkaan. Usein eron jälkeen eletään vielä vähän symbioosissa ja jos jompi kumpi löytää uuden puolisin tulee usein halu alkaa ajatella omilla aivoilla ja elää omaa elämää. Nyxällä ei välttämättä ole mitään tekemistä asian kanssa vaan ex on päättänyt siirtyä elämässä eteenpäin ja ottaa itse ohjat elämästään. Nyksiä on niin helppo syyttää muutoksesta vaikka se olisi kaukana totuudesta.

Voi pitää osittain paikkansa. Mutta kun tää nykyinen kohtelee mua niinkuin kohtelee, en usko että pelkästään ex on tähän muutokseen syyllinen.

Ehkä kuitenkin yrittäisin olla ottamatta yhteyttä ainakaan kovin usein. Ehkä kerran-pari korkeintaan tuon 6 päivän aikana. Ei se oikein riitä soiton syyksi mun mielestä, että SULLA on ikävä. Eri asia, jos LAPSILLA on ikävä SUA.

Hmm, tää oli nyt eka kerta kun yritin tänään saada yhteyttä. Oon ennenkin soitellu, juurikin sen yhden kerran sinä aikana kun laspset ovat olleet isällään.

Vuoden. Ja lapset ei todellakaan käy kovin säännöllisesti isällään. Ja kaikki tää vaikeudet alkoi vasta nykyisen tultua kuvioihin.

|O Mut saa raivoihin ajatus siitä että isä antaa nyksänsä määräillä omien lastensa asioita epäreilusti.

Mä en katso että kovinkaan paljoa vaatii pitää asiat entisellään, siis puhevälit exään yms., uuden puolison löytymisen jälkeenkin. Lasten takia.

Tätä mä vähän epäilinkin. Saattaa viedä vuosia eron jälkeen ennenkuin tilanne rauhoittuu mut lasten parasta ajatellen (et teidän välit säilyy edes jonkinlaisina) suosittelisin että antaisit isän viettää ajan lasten kanssa ihan rauhassa etkä soittelisi vaikka sulla olisikin ikävä. Vastuu on kuitenkin isän ja sulla ei ole oikeasti oikeutta puuttua isän kodin elämään ( en sano pahalla vaan näin se menee). Koita jaksaa!

Mä en vaan jaksa käsittää, että jos se oikeasti menee noin, niin mikä helvetin velvollisuus mulla edes on antaa isän pitää yhteyttä lapsiin. Ja kun tiedän että lapsilla on ikävä mua. Varsinkin vanhimmalla.

Jos lapset on sulla kokoajan ja isä näkee harvoin niin silloin se on vähän eriasia. Usein lapsilla ei ole hätää niin kauan kun eivät kuule vanhemman ääntä tai näe häntä mut sit kun kuulee niin ikävä iskee. Isäkin on lapsille tärkeä, koita jaksaa ne ajat jotka lapset on isällään tai sit osta se puhelin jos susta tuntuu nin pahalta et et kuule kuulumisia.

Siis kuinkahan moni näistä neuvojista suostuisi olemaan 6 päivää ettei kuule lapsistaan mitään :o
En minä ainakaan!!!! Kyllä haluaisin ainaki välillä kuulla että kaikki on ok, ja yksi viestin laitto ei vie montaa sekunttia. Ja tässäki tapauksessa jos eivät ole etällä olleet paljoa on ymmärrettevää että on huolissaan. Osta niille lapsille kännykkä,niin ei tarvi sen eksän kautta olla yhteydessä lapsiin.
Exästä yleensä tehdään aina se pahis, vaikka totuus on että on niitä vaikeita nykyisiäki puolisoita yhtälailla. Ei kaikki aina mene yhteen suuntaan, on vaan helppo ajatella että entinen puoliso on katkera yh.

Voi pitää osittain paikkansa. Mutta kun tää nykyinen kohtelee mua niinkuin kohtelee, en usko että pelkästään ex on tähän muutokseen syyllinen.

Musta teidän kaikkien kannattaisi ottaa aika lisä. Tästä nyksästähän voi taas tuntua et sä häiriköit heidän perhettään ja siksi hän käyttäytyy niinkuin käyttäytyy.

Musta teidän kaikkien kannattaisi ottaa aika lisä. Tästä nyksästähän voi taas tuntua et sä häiriköit heidän perhettään ja siksi hän käyttäytyy niinkuin käyttäytyy.

Jos mä hänen mielestään häiriköin, niin sen voi sanoa kauniimminkin.

Mä en katso että kovinkaan paljoa vaatii pitää asiat entisellään, siis puhevälit exään yms., uuden puolison löytymisen jälkeenkin. Lasten takia.

Niin usein se puoliso joka ei ole löytänyt uutta puolisoa odottaa että kaikki säilyy ennallaan mutta se ei usein onnistu jos aikoo elämässä eteenpäin ja siitä syntyy riitoja ja syytöksiä nyksiä kohtaan.

No jos ei vastaa puhelimeen tai viesteihin monen tunnin aikana kertaakaan niin kyllä siinä ehtii käydä aika paljon vaihtoehtoja läpi. Ja kun tiedän, että isällä ja nykyisellä on tapana pistää lapset keskenään ulos kerrostalon pihalle, ilman aikuisen valvontaa. Ja pienin on kuitenkin vastqa 2.

Mikä on "monta tuntia"? Eikö tullut mieleen että voi olla ihan normaalit päiväpuuhat menossa, eikä olla puhelimen vieressä vahtaamassa?

Joo on ihan hyvä kuulla lapsien kuulumiset 6 päivän ajalta, mutta en ehkä heti ois sairaaloita läpi soittelemassa jos ei heti vastaa puheluihin ja viesteihin. Itseäni alkais vaan ärsyttämään jos ex pommittais koko ajan, ja olisin vielä haluttomampi vastaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja M:
No jos ei vastaa puhelimeen tai viesteihin monen tunnin aikana kertaakaan niin kyllä siinä ehtii käydä aika paljon vaihtoehtoja läpi. Ja kun tiedän, että isällä ja nykyisellä on tapana pistää lapset keskenään ulos kerrostalon pihalle, ilman aikuisen valvontaa. Ja pienin on kuitenkin vastqa 2.

Mikä on "monta tuntia"? Eikö tullut mieleen että voi olla ihan normaalit päiväpuuhat menossa, eikä olla puhelimen vieressä vahtaamassa?

Joo on ihan hyvä kuulla lapsien kuulumiset 6 päivän ajalta, mutta en ehkä heti ois sairaaloita läpi soittelemassa jos ei heti vastaa puheluihin ja viesteihin. Itseäni alkais vaan ärsyttämään jos ex pommittais koko ajan, ja olisin vielä haluttomampi vastaamaan.

6,5 tuntia. Ja vaikka mä tuu exän kanssa toimeen kun sen pakollisen verran, niin siltikin aina sille puhelimeen vastaan.

Mutta joo, tuli jo selväksi - minä oon se paska tässä jutussa.

Kyllä ihmisillä on oikeus kotirauhaan. Jos on tuollainen sekopää-ex kuin tuo ap näyttää olevan kannattaa laittaa kännyt hiljaiselle tai kiinni. Kai hän sitten oppii jättämään heidät rauhaan. Lapsille omat puhelimet ja he voivat halutessa ottaa toiseen vanhempaan yhteyttä. Kannattaisi ap:n nyt ihan katsoa peiliin ja miettiä mitä on tekemässä.

Alkuperäinen kirjoittaja hher:
Ei ap:n exällä ole velvollisuutta ilmoitella että kaikki on kunnossa. AP voisi miettiä miksi tuolla tavalla ylireagoi ja hakea apua ongelmiinsa.

Eikös tässä nyt haettu sitä, että onko äidillä oikeutta pitää yhteyttä lapsiinsa näiden ollessa isällään? Jos ei, niin eihän sit pitäis isälläkään olla oikeutta pitää yhteyttä lapsiinsa näiden ollessa äidillään?

Toki on oikeus mutta ei saa kuitenkaan häiriköidä. Hän voi esimerkiksi hankkia puhelimet lapsille. Kannattaa myös miettiä kuinka paljon soittelee lapsille, heillä kuitenkin omat touhut ja on aika häiritsevää jos toinen vanhempi jatkuvasti soittelee. Perheessä kuitenkin ne omat touhut (ruokailut, kyläilyt, uimahallireissut jne) ja voi olla tosi häiritsevää jos yksi riiviö-exä siellä jatkuvati pimputtelee. Eri asia tietty jos lapset haluavat itse soittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Katherine Wheel:
Alkuperäinen kirjoittaja hher:
Ei ap:n exällä ole velvollisuutta ilmoitella että kaikki on kunnossa. AP voisi miettiä miksi tuolla tavalla ylireagoi ja hakea apua ongelmiinsa.

Eikös tässä nyt haettu sitä, että onko äidillä oikeutta pitää yhteyttä lapsiinsa näiden ollessa isällään? Jos ei, niin eihän sit pitäis isälläkään olla oikeutta pitää yhteyttä lapsiinsa näiden ollessa äidillään?

Oikeus pitää yhteyttä on eri asia kuin se, että isän pitäsi olla koko ajan puhelimen vieressä päivystämässä jos vaikka äiti sattuu soittamaan. Jos on eronnut, niin pitää tyytyä siihen, että lapsilla on oikeus olla molempien vanhempien kanssa.

Minusta on merkitystä silläkin, mitä niille, etenkin pienille lapsille, siellä puhelimessa juttelee. Olen nähnyt sellaista, että lähivanhempi soittaa pienelle lapselle, (joka mainiosti viihtyy etävanhemman luona) ja lähes itkee, että kun minä täällä yksin sinua niin kaipaan ja onhan sillä kullanmurulla jo kotiin ikävä. Äkkiäkös se ikävä tulee? No, tuollaiset ovat varmastikin ihan harvinaisia tapauksia. Se että onko kaikki hyvin on mielestäni vallitseva tilanne kunnes toisin kerrotaan. Ei lähivanhempikaan varmaan erityisesti pidä siitä, jos koko ajan soitettaisiin, että onko siellä kaikki hyvin, tai tykkää jos pitää ilmoittautua etävanhemmalle, että tiedoksi, täällä on kaikki hyvin.

Onko ap.lla syytä olettaa, että lapsilla olisi jokin hätänä/huonosti heidän ollessaan isänsä luona?
Minusta lasten tulisi saada toki puhua sen toisenkin vanhempansa kanssa, vaikka olisivat viettämässä "isä/ äiti- viikonloppua". Mutta jos toinen vanhempi lähettelisi jatkuvasti viestejä/ soittelisi kysyäkseen lasten vointia/ kontorlloidakseen mitä teemme voisin itse kokea sen loukkaavana ja rasittavana. Siis jos mitään hätää ei oikeasti olisi. Eikö ap exäsi kuitenkin ilmottaisi sinulle,jos lapsillasi olisi joku todellinen hätä?
( niin ja siis en itse ole eronnut, enkä etävanhempi, jos tekstistä saa sen kuvan.
Mietin vaan miltä minusta etävanhempana tuntuisi)

Yhteistyössä