Onko lähivanhemmalla oikeutta pitää yhteyttä lapsiinsa heidän ollessa isällään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu :
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Mä toisaaltaan ymmärrän ton. Mä ostaisin puhelimen lapsille, olettaen että ovat jo siinä iässä että osaavat puhua puhelimessa. Jos ovat liian pieniä siihen niin sitten on isällä velvollisuus vastata esim. kerran viikonlopun aikana kuulumiskyselyihin, varsinkin jos lapset kipeinä tai jos on muuta erityistä, muuten ei välttämättä. Mutta lähivanhemmankin PITÄÄ antaa isän olla rauhassa lasten kanssa ilman jatkuvaa puhelinhäiriköintiä. Se on isän aikaa!!

Vanhin on 5. Ja kyllä annan olla rauhassa, mut kyl se nyt saatana pistää tärisemään jos ei voi edes vastata sellaiseen viestiin et "onko jotain sattunut? Onko lapset kunnossa?"

Siinä vaiheessa säkin hyppisit seinille.

Onko jotain syytä epäillä et lapset ei ole kunnoissa?

No jos ei vastaa puhelimeen tai viesteihin monen tunnin aikana kertaakaan niin kyllä siinä ehtii käydä aika paljon vaihtoehtoja läpi. Ja kun tiedän, että isällä ja nykyisellä on tapana pistää lapset keskenään ulos kerrostalon pihalle, ilman aikuisen valvontaa. Ja pienin on kuitenkin vastqa 2.

:attn: Mitä epäilet olevan sattunut? Tottakai silloin pitää vastata, ihan kuten ylempänä kirjoitin!

No ihan mitä tahansa kun ei vastannut puhelimeen! Mutta ei. Laittoi se siis loppu viimein viestin, että lapset on kunnossa. Mut ennen sitä sain aika mojovat paskat nyksältä niskaan :D

Ok. Olethan sinä asiallinen ja vastaat kun lasten isä soittaa sinulle ja kyselee lasten kuulumisia ja annat lasten puhua isänsä kanssa vaikkei olekaan isän "aikaa"?

Kyllä. Aina olen antanut jutella lasten kanssa. Tosin soittaa ehkä kerran kahdessa kuukaudessa, mutta kuitenkin.

Hyvä näin. Sitten ei vaan jostain syystä toimi toisinpäin. Siinä tapauksessa ostaisin lapsille sen kännykän että tarpeen mukaan saisin lapset kiinni. Viisivuotias osaa jo kännykkään vastata.

Sopimusasioitahan nuo on, mutta mä en oikein usko, että minkään lain mukaan etävanhemmalla olis velvollisuutta vastata lähivanhemman puheluihin. Meillä on justiinsa toisin päin täällä tilanne päällä, etävanhempi haluaa lapsille soitella ja mulla taas ei ole pienintäkään halua eikä aikomusta puhua hänen kanssaan puhelimessa enkä halua että hän mun puhelimeeni soittelee.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Ehkä kuitenkin yrittäisin olla ottamatta yhteyttä ainakaan kovin usein. Ehkä kerran-pari korkeintaan tuon 6 päivän aikana. Ei se oikein riitä soiton syyksi mun mielestä, että SULLA on ikävä. Eri asia, jos LAPSILLA on ikävä SUA.

Hmm, tää oli nyt eka kerta kun yritin tänään saada yhteyttä. Oon ennenkin soitellu, juurikin sen yhden kerran sinä aikana kun laspset ovat olleet isällään.

Kuinka kauan olette olleet erossa?

Alkuperäinen kirjoittaja Sääli:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mikähän laki muka estää pitämästä omiin lapsiinsa yhteyttä jos ovat etävanhemmalla.

Sen mäkin haluaisin tietää.. Tiistaina otan heti yhteyttä lastenvalvojaan, lastensuojeluun tai johki. Ja poliisilaitokselle kunnianloukkauksestga ilmoituksen.

Susta paistaa niin läpi se että haluat lapsten varjolla häiriköidä isän perhettä.
Aww... ihana. En todellakaan halua. Mä en halua olla niiden kanssa yhtään pakollista enempää, mutta lapsiini haluan olla yhteydessä.

Kiva kun taas tehdään exästä se paskasäkki, vaikka ette tiedä tilannetta ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Sopimusasioitahan nuo on, mutta mä en oikein usko, että minkään lain mukaan etävanhemmalla olis velvollisuutta vastata lähivanhemman puheluihin. Meillä on justiinsa toisin päin täällä tilanne päällä, etävanhempi haluaa lapsille soitella ja mulla taas ei ole pienintäkään halua eikä aikomusta puhua hänen kanssaan puhelimessa enkä halua että hän mun puhelimeeni soittelee.

Niimpä niin. Kun laki sanoo, että lähivanhempi ei saa estää yhteyden pitoa mitenkään, mutta ilmeisesti etä sitten saa.

No kyllä mä ymmärrän täysin ap:n huolen!!!! Itse haluan kuulla päivittäin tai edes joka toinen päivä, että kaikki on hyvin! Se riittää, mutta se on kuultava! Ja mielestäni se on kuisantekemistä isältä, jos hän ei sitä vaivaudu kertomaan!
Jos kyse kuitenkin on selvästi alle kouluikäisistä lapsista.

Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Ehkä kuitenkin yrittäisin olla ottamatta yhteyttä ainakaan kovin usein. Ehkä kerran-pari korkeintaan tuon 6 päivän aikana. Ei se oikein riitä soiton syyksi mun mielestä, että SULLA on ikävä. Eri asia, jos LAPSILLA on ikävä SUA.

Hmm, tää oli nyt eka kerta kun yritin tänään saada yhteyttä. Oon ennenkin soitellu, juurikin sen yhden kerran sinä aikana kun laspset ovat olleet isällään.

Vuoden. Ja lapset ei todellakaan käy kovin säännöllisesti isällään. Ja kaikki tää vaikeudet alkoi vasta nykyisen tultua kuvioihin.

Mikähän laki muka estää pitämästä omiin lapsiinsa yhteyttä jos ovat etävanhemmalla.

Sen mäkin haluaisin tietää.. Tiistaina otan heti yhteyttä lastenvalvojaan, lastensuojeluun tai johki. Ja poliisilaitokselle kunnianloukkauksestga ilmoituksen.

Susta paistaa niin läpi se että haluat lapsten varjolla häiriköidä isän perhettä.
Aww... ihana. En todellakaan halua. Mä en halua olla niiden kanssa yhtään pakollista enempää, mutta lapsiini haluan olla yhteydessä.

Kiva kun taas tehdään exästä se paskasäkki, vaikka ette tiedä tilannetta ollenkaan.

No eihän täällä KUKAAN voi tietää teidän tilannetta, täällä peilataan vain omia mielipiteitä sun kirjoittamaasi. Miksi olet soitellut ja laittanut viestejä monen tunnin ajan, ellei se ole yleensä sinulla tapana?

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Niimpä niin. Kun laki sanoo, että lähivanhempi ei saa estää yhteyden pitoa mitenkään, mutta ilmeisesti etä sitten saa.

No jos sä hommaat lapsille oman puhelimen, johon sä opetat vanhimman myös vastaamaan, niin eihän etä sitä silloin mitenkään estä. Mä en ainakaan halua että exä soittelee mun puhelimeeni, hommatkoon lapsille oman puhelimen, ja sitten voidaan sopia ajat milloin soittaa. Mulla ei ainakaan ole näkemykseni mukaan mikään velvollisuus päivystää puhelimessa sitä varten että exä haluaa jutella lapsien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu :
Mä toisaaltaan ymmärrän ton. Mä ostaisin puhelimen lapsille, olettaen että ovat jo siinä iässä että osaavat puhua puhelimessa. Jos ovat liian pieniä siihen niin sitten on isällä velvollisuus vastata esim. kerran viikonlopun aikana kuulumiskyselyihin, varsinkin jos lapset kipeinä tai jos on muuta erityistä, muuten ei välttämättä. Mutta lähivanhemmankin PITÄÄ antaa isän olla rauhassa lasten kanssa ilman jatkuvaa puhelinhäiriköintiä. Se on isän aikaa!!

Vanhin on 5. Ja kyllä annan olla rauhassa, mut kyl se nyt saatana pistää tärisemään jos ei voi edes vastata sellaiseen viestiin et "onko jotain sattunut? Onko lapset kunnossa?"

Siinä vaiheessa säkin hyppisit seinille.

Eihän kenelläkään ole velvollisuutta kantaa puhelinta kokoajan mukana. Kun Lapset ovat isällään niin vastuu on silloin isän, sä et voi siihen mennä väliin säveltämään. Jos noin pieniä laitaa yksin pihalle niin lastenvalvojalta voit aina asiasta kysyä et sanois siitä isälle . Puheluihin ei kuitenkaan ole velvollisuus vastata.

Onko jotain syytä epäillä et lapset ei ole kunnoissa?

No jos ei vastaa puhelimeen tai viesteihin monen tunnin aikana kertaakaan niin kyllä siinä ehtii käydä aika paljon vaihtoehtoja läpi. Ja kun tiedän, että isällä ja nykyisellä on tapana pistää lapset keskenään ulos kerrostalon pihalle, ilman aikuisen valvontaa. Ja pienin on kuitenkin vastqa 2.

Alkuperäinen kirjoittaja Kohta kolmen äiti:
No kyllä mä ymmärrän täysin ap:n huolen!!!! Itse haluan kuulla päivittäin tai edes joka toinen päivä, että kaikki on hyvin! Se riittää, mutta se on kuultava! Ja mielestäni se on kuisantekemistä isältä, jos hän ei sitä vaivaudu kertomaan!
Jos kyse kuitenkin on selvästi alle kouluikäisistä lapsista.

Kiitos :hug: Tuli parempi mieli.

Tiesin kyllä jo aloittaessani, että musta tehdään se pahis, mutta olkoot.

Vuoden. Ja lapset ei todellakaan käy kovin säännöllisesti isällään. Ja kaikki tää vaikeudet alkoi vasta nykyisen tultua kuvioihin.

|O Mut saa raivoihin ajatus siitä että isä antaa nyksänsä määräillä omien lastensa asioita epäreilusti.

Sä teet koko työn ihan itse.

Alkuperäinen kirjoittaja cadetta:
ehkä he haluaa oman rauhan tai nainen on mustasukkainen

Nainen taitaa todellakin olla mustis :D Se näki mut ekaa kertaa sen jälkeen kun oon saanu laihdutettua 25kg. Viestissäkin kehotettiin kasvattamaan persettä... :headwall:

Sulle mä voin nyt haistattaa. Mä oon ollut hyvin korrekti exää ja sen nykyistä kohtaan, enkä mä todellakaan suvaitse sitä että mua haukutaan täydeksi paskaksi ja säälittäväksi kenenkään taholta.

Jos mun lapsi olisi viikon pois mun luotani, niin todellakin haluaisin tietää sillon tällön mitä kuuluu. Ja siihen ei tosiaan mitään eksien nyksiä eikä niiden exiä tulis väliin.
Samalla tavalla etävanhempi saa soitella lapsilleen, ihan vaikka mun puhelimeen, jos niin haluaa, ja tietenkin olisi jopa suotavaa.
Niin, eikä siinä puhelimen äärellä tarvitse päivystää, samalla tavalla sitten soitetaan takasin, niin kuin muulloinkin, kun on tullut puhelu.

Tätä mä vähän epäilinkin. Saattaa viedä vuosia eron jälkeen ennenkuin tilanne rauhoittuu mut lasten parasta ajatellen (et teidän välit säilyy edes jonkinlaisina) suosittelisin että antaisit isän viettää ajan lasten kanssa ihan rauhassa etkä soittelisi vaikka sulla olisikin ikävä. Vastuu on kuitenkin isän ja sulla ei ole oikeasti oikeutta puuttua isän kodin elämään ( en sano pahalla vaan näin se menee). Koita jaksaa!

Mun mielestä tässä paistaa läpi miehen ja nykyisen kiusanteko.

Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:
Jos mun lapsi olisi viikon pois mun luotani, niin todellakin haluaisin tietää sillon tällön mitä kuuluu. Ja siihen ei tosiaan mitään eksien nyksiä eikä niiden exiä tulis väliin.
Samalla tavalla etävanhempi saa soitella lapsilleen, ihan vaikka mun puhelimeen, jos niin haluaa, ja tietenkin olisi jopa suotavaa.
Niin, eikä siinä puhelimen äärellä tarvitse päivystää, samalla tavalla sitten soitetaan takasin, niin kuin muulloinkin, kun on tullut puhelu.

Kiitos sullekin =)

Miten toisten on niin vaikea käsittää, että haluan pitää yhteyttä omiin lapsiini. Edes sen kerran viikon aikana. Tai vaikkapa sen viikonlopun.

exä kun löysi uuden niin tämä nainen ei aikoihin halunut nähdäkkään minua... tiesin kyllä että hänellä on uusi. olin pitkäpinnainen ja tiesin et lapsilla on sielä hyvä olla en sitte vaatinut tapaamista... nykyään tosiaan olemme ystäviä ja paljon tekemisissä

Tätä mä vähän epäilinkin. Saattaa viedä vuosia eron jälkeen ennenkuin tilanne rauhoittuu mut lasten parasta ajatellen (et teidän välit säilyy edes jonkinlaisina) suosittelisin että antaisit isän viettää ajan lasten kanssa ihan rauhassa etkä soittelisi vaikka sulla olisikin ikävä. Vastuu on kuitenkin isän ja sulla ei ole oikeasti oikeutta puuttua isän kodin elämään ( en sano pahalla vaan näin se menee). Koita jaksaa!

Mä en vaan jaksa käsittää, että jos se oikeasti menee noin, niin mikä helvetin velvollisuus mulla edes on antaa isän pitää yhteyttä lapsiin. Ja kun tiedän että lapsilla on ikävä mua. Varsinkin vanhimmalla.

Yhteistyössä