Onko kuukautisenne muuttuneet synnytysten jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pöö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pöö"

Vieras
Onko muilla menkat muuttuneet synnytysten jälkeen. Itsellä oli esikoisen jälkeen ihan normaalit kuukautiset mutta toisen jälkeen ovat muuttuneet ja paljon. Esimerkiksi aiemmin minulla oli tosi kipeä olo kun menkat alkoi, mutta nyt ei. Aiemmin tiesin varautua siteellä kun tiesin että alan vuotamaan mutta nyt en todellakaan edes huomaa, lisäksi vuoto on runsaampaa. Ennen pystyin käyttämään tamponia mutta nykyään kun vuoto on niin runsasta niin niistä tulee läpi.

Onko tämä yleistä vai onko minussa joku vika?

no aluksi ne oli tosi runsaat mutta sitte ku lopetin imetyksen niistä tuli jopa niukemmat ku mitä oli ennen lapsia... kipuja on aina ollut ja on edelleenkin... tällä samalla kaavalla menny joka lapsen syntymän jälkeen....

en oo vielä synnyttänyt mutta toivon että kävis samalla lailla kuin mun mummolle.
Silläkin oli ennen kun oli saanut lapsia, hirveen epäsäännööliset menkat. Mutta raskauden jälkeen muuttui säännölliseks.

Mulla tuli vain yhdet välissä, ja sit uusi raskaus. Mutta ainoa ero oli ettei rinnat kipeytyneet juuri ennen kuukautisten alkamista ( ja sekin johtui imettämisestä). Muuten olivat samanlaiset kuin ennenkin.

Ihan yleistä on:)

Itselläni esikoisen jälkeen kierto muuttui säännölliseksi,tunsin oviksen,kk kipuja ei ollut..
Keskimmäisen jälkeen kierto oli 26-40,ja vuoto yhtä helvettiä.
Saas nähdä millainen kierto on tämän raskauden jälkeen.

Vaihda imuteholtaan suurempaan tampooniin?

Ennen lapsia mulla oli runsaat kuukautiset ja kovat menkkakivut. Ensimmäisen lapsen jälkeen kaikki pysyi suurin piirtein samanlaisena, mutta menkkakivut katosivat lähes kokonaan. Toisen lapsen jälkeen menkkakipuja ei ole ollut, mutta vuoto sitäkin runsaampaa. Yöksi laitan tamponin ja yösiteen, mutta silti on herättävä vähintään kerran yössä vessaan. Päivisinkin joudun käyttämään suurinta tamponia sekä sidettä ja vessassa joutuu käymään parin tunnin välein. Oikein mukavaa :(

[QUOTE="vieras";22522937]Ihan yleistä on:)

Itselläni esikoisen jälkeen kierto muuttui säännölliseksi,tunsin oviksen,kk kipuja ei ollut..

Vaihda imuteholtaan suurempaan tampooniin?[/QUOTE]

Se ei aina ole mahdollista. Mulla on suuritehoisin (oranssi tampax) ja pahimpina päivinä lisäksi side. Vaihto lyhimmillään reilun tunnin välein...

Mulla kierto lyheni synnytyksen jälkeen.

[QUOTE="vieras";22522937]Ihan yleistä on:)

Vaihda imuteholtaan suurempaan tampooniin?[/QUOTE]

Täytyy koittaa vaihtaa, kun oikeasti ihoan nuita siteitä. Varsinkin nyt kun on runsaampaa niin saa koko ajan olla pesemässä joko alapäätä tai pikkuhousuja, vaikka käytän päivälläkin nuita isompiä yösiteitä ja niistä tulee jotenkin yli että pikkarit sotkeentuu myös.

Onko kellään kokemuksia kuukupista? Mietityttää oisko se parempi vaihtoehto tampoonille?

Mulla on kuukuppi, mutta tosi nopeesti sekin täyttyy kun vuoto on runsaimmillaan. Helpompi on käydä vaihtamassa se tamponi kuin alkaa tyhjäilemään kuukuppia. Ainakin siis mulla kuppi täyttyy tosi nopeesti parina runsaimpana vuotopäivänä.

Mullakin on ehdottomasti muutunut runsaammaksi. Mua mietityttää enemmän sellainen kurja välivuoto,varsinkin joka toine kk ovulaation aikaan tuleva ällö ruskea vuoto? Kellään muulla sellaista? Mulle on tehty myös sterilisaatio ja uskottelen sen johtuvan siitä...

Mulla oli ennen synnytystä aina menkat säännölliset. Synnytyksen jälkeen lapsen kolme vuotis päivään asti menkat olivat ihan sekaisin ja kierrot pitkiä. Nykyisin kierto pysyy pitkänä kp36, mutta ovat säännölliset....lähes aina :D

Alkuperäinen kirjoittaja yök;22523263:
Mullakin on ehdottomasti muutunut runsaammaksi. Mua mietityttää enemmän sellainen kurja välivuoto,varsinkin joka toine kk ovulaation aikaan tuleva ällö ruskea vuoto? Kellään muulla sellaista? Mulle on tehty myös sterilisaatio ja uskottelen sen johtuvan siitä...

Mulla toi ruskea, sellainen kuivan veren tyyppinen välivuoto oli oire munasarjoissa olevasta endometrioosikystasta, ns. suklaakystasta. Välivuodot loppuivat kun kysta leikattiin pois. Kysta on vaaraton muuten, paitsi että voi aiheuttaa kipua ja vaurioittaa munasarjan ja -johtimen toimintaa. Kysta näkyy ultrassa, kannattaa siis mennä gynelle joka ultraa.

Yhteistyössä