Onko kukaan tehnyt tällaista synnytystoivelistaa??

  • Viestiketjun aloittaja rv 40+3
  • Ensimmäinen viesti
rv 40+3
ja miten siihen on suhtauduttu? Löysin bebesin sivuilta tällaisen ja ajattelin täyttää ja ottaa mukaan. Mietin vain, että mitenhän mahtaavat suhtautua kätilöt? Esikoisen syntymä meni pitkälti niin, että kätilö sano mitä tehään ja mie kiltisti tottelin. Nyt haluaisin hieman luonnonmukaisemman synnytyksen ja tässä listassa mielestäni on hyvin kaikki tarpeellinen, mitä ei välttämättä hoksaa siellä sitten enää pyytää/vaatia..
Tuossa linkki vielä listaan:
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=110
 
Rv 39
En tajua miksi tarvitsisi tehdä. Viimeksikin tuli ihan keskustelemalla selville, että en halua puudutuksia, ja sektioon tuskin ketään laitetaankaan vastoin tahtoaan, jos ei ole pakko. Jotenkin ihan ihmeellisiä nuo kohdat. Aivan kuin siellä yleensä tuupattaisiin väkisin kaikki puudutteet jne.
 
vieras
No en ole tehnyt, jokainen synnytys ollut niin erilainen että olisi siinä suunnitelmat menneet päin puuta jokatapauksessa. Aina olen mennyt synnyttämän ja antanut tilanteen edetä omalla painollaan, suu on ollut sitä varten että olen kätilöille osannut sanoa jos haluan siinä hetkessä jotain. Ja mies onneksi mukana, että jos ei sana kuulu niin onhan tuo hakenut kätilön takaisin mulle kivunlievityksen hommaamaan, kun ei meinannut muuten tulla.
 
toinen tulossa
tein äsken ja alkoi oksettamaan. Mä en halua ajatella ja analysoida mun tulevaa synnytystä noin tarkkaan. Parempi ku ei pahemmin mieti, niin ei osaa pelätäkään mitään. :)
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Rv 39:
En tajua miksi tarvitsisi tehdä. Viimeksikin tuli ihan keskustelemalla selville, että en halua puudutuksia, ja sektioon tuskin ketään laitetaankaan vastoin tahtoaan, jos ei ole pakko. Jotenkin ihan ihmeellisiä nuo kohdat. Aivan kuin siellä yleensä tuupattaisiin väkisin kaikki puudutteet jne.
No kyllä mulla ekassa synnytyksessä tuputettiin sitä epiduraalia jo heti alkuun. ja anestesialääkäri tuli sitten huoneeseen ennen kun kerkesin juuta tai jaata sanoa.. Lisäksi kätilö ilmoitti vain, että laitoin nyt sulle tulemaan tota oksitosiinia, et vähän vauhditetaan tätä hommaa.. Aiemman kätilön kanssa oltiin sovittu, ettei oksitosiinia laiteta jollei ole pakko.
Että mun mielestä tuollainen lista on hyvä olla, jotta siitä sitten näkee toisenkin vuoron kätilö mitä synnyttäjä toivoo.
 
kolmen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Rv 39:
En tajua miksi tarvitsisi tehdä. Viimeksikin tuli ihan keskustelemalla selville, että en halua puudutuksia, ja sektioon tuskin ketään laitetaankaan vastoin tahtoaan, jos ei ole pakko. Jotenkin ihan ihmeellisiä nuo kohdat. Aivan kuin siellä yleensä tuupattaisiin väkisin kaikki puudutteet jne.
No kyllä mulla ekassa synnytyksessä tuputettiin sitä epiduraalia jo heti alkuun. ja anestesialääkäri tuli sitten huoneeseen ennen kun kerkesin juuta tai jaata sanoa.. Lisäksi kätilö ilmoitti vain, että laitoin nyt sulle tulemaan tota oksitosiinia, et vähän vauhditetaan tätä hommaa.. Aiemman kätilön kanssa oltiin sovittu, ettei oksitosiinia laiteta jollei ole pakko.
Että mun mielestä tuollainen lista on hyvä olla, jotta siitä sitten näkee toisenkin vuoron kätilö mitä synnyttäjä toivoo.
Tulitko ajatelleeksi, ettei oksitosiinia ihan huvikseen tiputeta? Kätilöllä oli taatusti syynsä, vaikkei hengenhätä ollutkaan.
Mä jouduin ekassa synnytyksessä odottamaan apiduraalia lähes 2h, joten ole iloinen että sait sen niin nopeasti. Enkä usko, että kukaan väkisin sitäkään laittaa :whistle:

 
No tuommosta en ole tehnyt (jotain odotuksia kyseltiin neuvolassa jo etukäteen ) ja jotenkin tuo lista tuntu aika oudolta kun kävin vähän matkaa sitä lukemassa siis osa noista kohdista on ihan itsestään selvyyksiä ollut synnärillä eikä niitä ole tarvinnut erikseen toivoa :eek:
 
Mun täytyy nyt sekoittaa tätä soppaa sanomalla että; joo, tein, mutta omin sanoin listasin toiveet mitä haluaisin ja mitä EN halua. Toimi ihan loistavasti, ei tarvinnut ruveta mistään vääntämään kättä supistusten lomassa. Mun lista oli sairaalalla esitietolomakkeen kera, joten kun saavuttiin niin pääsin esim. suoraan ammehuoneeseen kun olin sitä toivonut! Muutenkin kaikki sattui menemään just parhaalla mahdollisella tavalla :heart:

P.S. tein listan, koska ekan synnytyksen perusteella mitään ei todellakaan voi pitää itsestään selvyytenä ja ite olin niin shokissa ja väsynyt, etten osannut esittää mitään toiveita tai edes ajatella mitään, olin vaan ja kärsin.
 
kolmen äiti
esim. tää kohta: "Jos synnytys ei ole käynnistynyt kun lapsivedet ovat menneet haluaisin odottaa mahdollisimman kauan, ennen kuin synnytys käynnistetään"

Se on tasan 24h kun sitä voidaan odotella. Sitten alkaa tulehdus- ym riskit kasvaa. Keille luomuhörhöille näitä listoja tehdään?
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Rv 39:
En tajua miksi tarvitsisi tehdä. Viimeksikin tuli ihan keskustelemalla selville, että en halua puudutuksia, ja sektioon tuskin ketään laitetaankaan vastoin tahtoaan, jos ei ole pakko. Jotenkin ihan ihmeellisiä nuo kohdat. Aivan kuin siellä yleensä tuupattaisiin väkisin kaikki puudutteet jne.
No kyllä mulla ekassa synnytyksessä tuputettiin sitä epiduraalia jo heti alkuun. ja anestesialääkäri tuli sitten huoneeseen ennen kun kerkesin juuta tai jaata sanoa.. Lisäksi kätilö ilmoitti vain, että laitoin nyt sulle tulemaan tota oksitosiinia, et vähän vauhditetaan tätä hommaa.. Aiemman kätilön kanssa oltiin sovittu, ettei oksitosiinia laiteta jollei ole pakko.
Että mun mielestä tuollainen lista on hyvä olla, jotta siitä sitten näkee toisenkin vuoron kätilö mitä synnyttäjä toivoo.
Tulitko ajatelleeksi, ettei oksitosiinia ihan huvikseen tiputeta? Kätilöllä oli taatusti syynsä, vaikkei hengenhätä ollutkaan.
Mä jouduin ekassa synnytyksessä odottamaan apiduraalia lähes 2h, joten ole iloinen että sait sen niin nopeasti. Enkä usko, että kukaan väkisin sitäkään laittaa :whistle:
Joo, no lääkärin kuuluisi tarkistaa ensin kohdunsuun tilanne ennen kuin epiduraalia saa edes laitetaan. Mulla tilanne tarkistettiin n. 1h sen laiton jälkeen. Ja kyllä sen kätilön pitäs kertoa etukäteen ennenkun laittaa. Nämä asiat selviteltiin sitten jälkeen päin. Jäi itselle sellanen olo, että haluttiin saada mahdollisimman nopeasti pois ja seuraava sisään..:/
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
esim. tää kohta: "Jos synnytys ei ole käynnistynyt kun lapsivedet ovat menneet haluaisin odottaa mahdollisimman kauan, ennen kuin synnytys käynnistetään"

Se on tasan 24h kun sitä voidaan odotella. Sitten alkaa tulehdus- ym riskit kasvaa. Keille luomuhörhöille näitä listoja tehdään?
No oli tossa tietenkin sellasia kohtia mitä itsekkin ihmettelen, mutta jos tota muokkaisi vähän "vähemmän hörhöksi".
 
x
Synnytys on joka kerta niin ainutlaatuinen tapahtuma ettei sen kulkua voi etukäteen kovin tarkasti suunnitella. Parempi on mun mielestäni kuulostella omia tuntemuksiaan synnytyksen aikana, ja toimia niiden mukaan. Ja tietty hoitohenkilökunnan ohjeiden mukaan, he on sentään ammattilaisia.
 
Rv 39
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Rv 39:
En tajua miksi tarvitsisi tehdä. Viimeksikin tuli ihan keskustelemalla selville, että en halua puudutuksia, ja sektioon tuskin ketään laitetaankaan vastoin tahtoaan, jos ei ole pakko. Jotenkin ihan ihmeellisiä nuo kohdat. Aivan kuin siellä yleensä tuupattaisiin väkisin kaikki puudutteet jne.
No kyllä mulla ekassa synnytyksessä tuputettiin sitä epiduraalia jo heti alkuun. ja anestesialääkäri tuli sitten huoneeseen ennen kun kerkesin juuta tai jaata sanoa..
Joo kyllä sitä minullekin tarjottiin heti, mutta sanoin, etten tarvitse. Itselläni ainakin on suu sitä varten, että voin sanoa, että ei kiitos epiduraalia! En tiedä, miten ihmeessä jollekin voisi laittaa epiduraalin huomaamatta tai vasten tahtoa!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Rv 39:
En tajua miksi tarvitsisi tehdä. Viimeksikin tuli ihan keskustelemalla selville, että en halua puudutuksia, ja sektioon tuskin ketään laitetaankaan vastoin tahtoaan, jos ei ole pakko. Jotenkin ihan ihmeellisiä nuo kohdat. Aivan kuin siellä yleensä tuupattaisiin väkisin kaikki puudutteet jne.
No kyllä mulla ekassa synnytyksessä tuputettiin sitä epiduraalia jo heti alkuun. ja anestesialääkäri tuli sitten huoneeseen ennen kun kerkesin juuta tai jaata sanoa.. Lisäksi kätilö ilmoitti vain, että laitoin nyt sulle tulemaan tota oksitosiinia, et vähän vauhditetaan tätä hommaa.. Aiemman kätilön kanssa oltiin sovittu, ettei oksitosiinia laiteta jollei ole pakko.
Että mun mielestä tuollainen lista on hyvä olla, jotta siitä sitten näkee toisenkin vuoron kätilö mitä synnyttäjä toivoo.
Tulitko ajatelleeksi, ettei oksitosiinia ihan huvikseen tiputeta? Kätilöllä oli taatusti syynsä, vaikkei hengenhätä ollutkaan.
Mä jouduin ekassa synnytyksessä odottamaan apiduraalia lähes 2h, joten ole iloinen että sait sen niin nopeasti. Enkä usko, että kukaan väkisin sitäkään laittaa :whistle:
Joo, no lääkärin kuuluisi tarkistaa ensin kohdunsuun tilanne ennen kuin epiduraalia saa edes laitetaan. Mulla tilanne tarkistettiin n. 1h sen laiton jälkeen. Ja kyllä sen kätilön pitäs kertoa etukäteen ennenkun laittaa. Nämä asiat selviteltiin sitten jälkeen päin. Jäi itselle sellanen olo, että haluttiin saada mahdollisimman nopeasti pois ja seuraava sisään..:/
Anteeks mutta eikö sulla ole suuta sanoa että ette laita site epiduraalia nyt prkl sentään? Ymmärrän että paperiversio on mukana jos on mykkä eikä saa sanaa suustaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sisi:
Mun täytyy nyt sekoittaa tätä soppaa sanomalla että; joo, tein, mutta omin sanoin listasin toiveet mitä haluaisin ja mitä EN halua. Toimi ihan loistavasti, ei tarvinnut ruveta mistään vääntämään kättä supistusten lomassa. Mun lista oli sairaalalla esitietolomakkeen kera, joten kun saavuttiin niin pääsin esim. suoraan ammehuoneeseen kun olin sitä toivonut! Muutenkin kaikki sattui menemään just parhaalla mahdollisella tavalla :heart:

P.S. tein listan, koska ekan synnytyksen perusteella mitään ei todellakaan voi pitää itsestään selvyytenä ja ite olin niin shokissa ja väsynyt, etten osannut esittää mitään toiveita tai edes ajatella mitään, olin vaan ja kärsin.
Mullakin vähän samanlainen kokemus tosta esikoisen syntymästä, ettei kaikkea pidettäs itsestään selvyytenä.. Teen ton listan pohjalta itselleni sopivamman ja otan sen mukaan. Eipähän sitten ainakaan jää toiveet epäselviksi.
Kiitos vastanneille!:)
 
kaisa
voithan sä sen tehdä, mutta muista sit mainita myös, muista että jokainen synnytys on oma yksilönsä ja tilanteet vaihtuvat. Vaikket ensimmäisessä ole halunnut epiduraalia nyt voi olla tilanne, että sen sittenkin haluat.. edellisessä on vauhditettu oksitosiinilla, nyt voi olla tilanne ettei tartte vauhdittaa tai "vauhdittajana" voi olla esim. nenäsuihke (tai se puudute)
 
Miina
jos sua mietityttää, niin mä tekisin.. tekisin vaik tuosta oman version ja sanoisin viel kätilölle, et täs ovat minun toiveeni ehotuksia saa tulla, mut et tämmöisiä asioita oot etukäteen miettinyt
 
poipoipoi
Ihania noi toiveet, että pitää olla hiljaista ja rauhallista. Mä en ainakaan tajunnut ympäristöstäni mitään kun kakkosta menin synnyttämään. Ja minä olin se joka huusin muutaman kerran, muuten olisi varmaan ollut ihan hiljaista ja rauhallista :D CD-levyjä ei ikinä ehditty edes kaivaa kassista kun synnytys eteni niin vauhdilla. Enkä olisi huomannut, vaikka lattialla olisikin ollut pehmustettu matto (yksi kohta tuolla listassa). :D

Tässä on selvästi oletuksena tietyntyyppinen kontrolloitu, rauhallinen ja kaavojen mukaan menevä synnytys. Todellisuus on usein jotain ihan muuta ja pettymys siitä tulee synnyttäjälle, kun tekee oikein hienon "toivelistankin" eikä se kuitenkaan toteudu..
 
vieras
Itse luottanu kätilön asiantuntemukseen täysin ja niin aion tehdä neljännelläkin kerralla. En tee toivelistaa enkä käsikirjoitusta tulevaan synnytykseen. Jo ajatuksenakin ihan älytön.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rv 39:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Rv 39:
En tajua miksi tarvitsisi tehdä. Viimeksikin tuli ihan keskustelemalla selville, että en halua puudutuksia, ja sektioon tuskin ketään laitetaankaan vastoin tahtoaan, jos ei ole pakko. Jotenkin ihan ihmeellisiä nuo kohdat. Aivan kuin siellä yleensä tuupattaisiin väkisin kaikki puudutteet jne.
No kyllä mulla ekassa synnytyksessä tuputettiin sitä epiduraalia jo heti alkuun. ja anestesialääkäri tuli sitten huoneeseen ennen kun kerkesin juuta tai jaata sanoa..
Joo kyllä sitä minullekin tarjottiin heti, mutta sanoin, etten tarvitse. Itselläni ainakin on suu sitä varten, että voin sanoa, että ei kiitos epiduraalia! En tiedä, miten ihmeessä jollekin voisi laittaa epiduraalin huomaamatta tai vasten tahtoa!
Joo, tunnut todella olevan sanavalmis ihminen mutta yritä nyt ymmärtää, että kaikki ei ole. Siinä tilanteessa suurinosa kipuisista ensisynnyttäjistä tekee just tasan niinkuin santaan/annetaan ymmärtää. Ja juu, eihän se kipu alussa ole vielä paha mutta jos on viettänyt suht kivuttoman elämän ja ei tiedä mitä vielä tuleman pitää niin... En yhtään ihmettele. Ja jos ajatellaan, että henkilökunta on ammattilaisa niin okei, se ei vaan todellakaan aina tarkoita sitä, että ne ajattelee pelkästään ja vain ainoastaan sun parasta.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Ihania noi toiveet, että pitää olla hiljaista ja rauhallista. Mä en ainakaan tajunnut ympäristöstäni mitään kun kakkosta menin synnyttämään. Ja minä olin se joka huusin muutaman kerran, muuten olisi varmaan ollut ihan hiljaista ja rauhallista :D CD-levyjä ei ikinä ehditty edes kaivaa kassista kun synnytys eteni niin vauhdilla. Enkä olisi huomannut, vaikka lattialla olisikin ollut pehmustettu matto (yksi kohta tuolla listassa). :D

Tässä on selvästi oletuksena tietyntyyppinen kontrolloitu, rauhallinen ja kaavojen mukaan menevä synnytys. Todellisuus on usein jotain ihan muuta ja pettymys siitä tulee synnyttäjälle, kun tekee oikein hienon "toivelistankin" eikä se kuitenkaan toteudu..
Se hiljaisuus ja rauhallisuus mulla ainakin kuopusta synnyttäessä olis jo kaatunut siihenkin, että olin yöllä synnyttämäss täydessä sairaalassa. Toisesta käytävällä vastapäätä olleesta salista kuulu tasaminuutein karjuntaa ja ponnistusvaihe taisi rouvalla olla yhteensoittoon huutoa. Omassa salissa oli rauhallista, hämärää ja hiljaista tosin.
 

Yhteistyössä