Onko kukaan täällä lopettanut tupakointia lääkekuurin avulla? (champix, zyban)

  • Viestiketjun aloittaja emmaali
  • Ensimmäinen viesti
emmaali
wau! Kiva kuulla - onnea sulle TriplaIsä. Olen polttanut 20 vuotta noin askin päivässä, joskus enemmänkin. Olen erittäin riippuvainen röökistä, en pärjää yhtään ilman :( mutta haluaisin ihan oikeasti lopettaa..
 
wau! Kiva kuulla - onnea sulle TriplaIsä. Olen polttanut 20 vuotta noin askin päivässä, joskus enemmänkin. Olen erittäin riippuvainen röökistä, en pärjää yhtään ilman :( mutta haluaisin ihan oikeasti lopettaa..
Kokeile ihmeessä Champixia. Toki mikään ihmelääke sekään ei ole eli ensin pitää yksi perusasia olla kunnossa: motivaatio!
Pitää olla ihan selkeä halu lopettamiseen tai muuten se ei onnistu. Usein yritetään selittää että eikö terveys ja raha ole riittävä motivaatio. Ei se ole. Ei ollut ainakaan minulle. Niistä kumpikaan ei ollut motivaatiolistalla lainkaan edustettuna vaan kyllä se tuli ihan muualta.
 
"Mie vaan"
Champixilla lopetin melkein 4 vuotta sitten. Poltin yli 10 vuotta askin päivässä. Lopetus oli vaikeaa ja jatkoin champixin jälkeen vielä muutaman kuun nikotiinikorvaushoidolla. SEn jälkeen en ole yhtään ainuttakaan henkosta ottanut ja olo on mitä parhain. Suosittelen!
 
_._
Zybanilla yritin vuosia sitten, kuten kaikella muullakin. Olin se joka ei koskaan pysty lopettamaan... ja muut pystyivät - miehenikin. Kokeikin kaikkea, ja poltin aina vain enemmän. Lopulta lähes 2 askia päivässä, ja olin polttanut reilu 20 v. Sitten vain lopetin. Ihan ilman mitään. Kuten aiemminkin todettiin, motivaatio ratkaisee - ja edelleen tekee mieli joka päivä, jopa näin 3n vuoden jälkeen.
 
Miulla on resepti valmiina champixiin, innolla miekin kokemuksia kuulisin.
Nyt tulee pitkää copypastea :D
Liitän tähän stumppi.fi foorumiin kirjoittamiani kokemuksia lopettamisen ajalta. Näistä teksteistä välittyy silloiset fiilikset kaikkein parhaiten.


13.12.2007
Itselläni Champix alkoi 6.12 ja tänään on siis 8. päivä menossa. Lopetuspäivä ylihuomenna.

Ensimmäisinä päivinä ei huomannut mitään vaikutuksia mutta jotakuinkin 4-5. päivän kohdalla tupakan maku alkoi muuttua. Tai ei oikeastaan maku vaan pikemminkin samat vanhat tupakat alkoivat tuntua lähinnä kevytsavukkeilta.

Polttamisen tarve oli kuitenkin ennallaan ja siinä kävikin niin että koska röökit olivat kevyemmän tuntuisia, lisääntyi tupakointi tilapäisesti.

5-6. päivä aloin huomata selkeää tupakoinnin vähentymistä. Tupakka oli kyllä mielessä etenkin sellaisissa tilanteissa joissa on ollut aina tapana polttaa mutta ei vaan ollut tarvetta. Mainittakoon että esimerkiksi eilen (päivä 7) poltin työpäivän jälkeen vain yhden savukkeen vaikka tarkoitus ei edes ollut kärvistellä ilman. Ne savut oli "ruokasavut" je nekin vasta noin tunti päivällisen jälkeen.

Sivuvaikutuksiakin on ollut. Eilisen päivän olin aika väsynyt sillä edellisenä yönä ei ensin meinannut uni tulla ja sittenkin se oli aika katkonaista. Sama juttu viime yönä.

Molempina öinä, silloin kun olen nukkunut, olen myös nähnyt varsin erikoisia unia.

Uni on ikäänkuin yhtenäinen tarina ja siinä tapahtuu koko ajan mutta tapahtumilla ei ole mitään loogista jatkumoa eikä yhteyttä toisiinsa vaikka se tuntuukin yhtenäiseltä ja jopa selkeältä ollen kuitenkin täysin sekava. Kaikki asiat, ihmiset ja tavarat muuttavat muotoaan ja tarkoitustaan lähes psykedelisesti. Esimerkiksi tavallinen tuoli voi muuttua leijonasta pilkkihaalareiksi mutta se kaikessa epäloogisuudessaan sekavaan tarinaan täysin loogista ja järkevää

Toki ns. normaalitkin unet käyttäytyvät joskus näin mutta nämä ovat olleet ihan omaa luokkaansa.

17.12.2007
Hyvä meininki!

Itselläni oli lopetuspäivä 15.12 eli kolmatta päivää mennään ilman tervapirua ja täytyy sanoa että ei tunnu missään. Tai tuntuu tietysti mutta tuntuu hyvältä.

Olin siis valinnut lopetuspäiväksi lauantain 15.12. Jo aikaisemmin viikolla tupakointi oli alkanut vähentyä selkeästi ja päätinkin asettaa itseni perjantaina pieneen testiin.
Jääkaapissa sattui olemaan 6 tölkkiä maittavaa keskiolutta ja normaalisti yhden kaljan kanssa palaa vähintään yksi rööki.

No, aloin siis tieteen nimissä tissuttelemaan oluita eikä tarkoitukseni missään tapauksessa ollut kärvistellä ilman tupakkaa. Niin yllättävää kuin se onkin, ei tupakkaa tehnyt mieli lainkaan. Kolmannen keskarin jälkeen päätin käydä vetämässä jäähyväissavut ja täytyy kyllä sanoa että ero ei ollut haikea.

Testi antoi valtavasti itseluottamusta ja uskoa lääkkeen tehoon mutta toki tiedän myös sen että sellaista lääkettä ei olekaan joka lopettaa tupakoinnin tupakoijan puolesta.
Taistelua siis varmasti tullaan vielä tarvitsemaan etenkin tapatupakoiden kanssa mutta otetaan mitä eteen tulee.

Tein myös lupauksen jota yksinkertaisesti ei voi pettää.
Lupasin 4-vuotiaalle tyttärelleni että isi ei enää koskaan polta tupakkaa.
Halittelemme ja pusuttelemme joka päivä ja tyttäreni totesi että tästä lähin se on hauskempaa kun en haise pahalle.
Vaikka jonkun lupauksen voisinkin pettää niin tyttärelleni antamaa en koskaan!

18.12.2007
Tsemppiä kaikille!

Jokainen varmasti tuntee Champixin vaikutukset eri tavoi mutta kerronpa hieman omia kokemuksia. Nappuloita on naposteltu nyt 13 päivää ja neljä päivää sitten lopetin sauhuttelun.

Ei kannata huolestua jos ensimmäisinä päivinä ei tunne mitään vaikutuksia. Alussa on tarkoitus hitaasti nostaa lääkeaineen pitoisuutta elimistössä.

Ensimmäiset vaikutukset alkoivat tuntumaan päivinä 4-5 jolloin tupakointi hieman lisääntyi johtuen siitä että tupakat maistuivat kevytsavukkeilta.
Jo seuraavana päivänä myös tupakanhimo alkoi laskea ja tilanne palautui ennalleen alkaen hiljalleen vähentyä. Ei tehnyt mieli eikä siitä tupakasta oikein saanut mitään kiksejä.

Viimeiset sauhut vetäisin perjantaina ja viikonlopu meni todella kevyesti eli ei mitään ongelmia. Ongelmia odottelin työpäiville mutta ei hätää.
Täällä töissä tupakka kyllä pyörii mielessä mutta sen vastustaminen on oikeastaan ihan lastenleikkiä.

Tällä hetkellä tuntuu että elämästä puuttuu jotain merkittävää.
Päivässä tulee paljon hetkiä jolloin "pitää" polttaa tupakka vaikka olisi juuri polttanut. Näitä hetkiä tulee ruoan ja kahvin jälkeen, roskista ulos viedessä, pieni hetki aikaa itselle kun lapset kiukuttelevat ja lukemattomissa muissa tilanteissa.
Mitään pakottavaa tarvetta tupakoinnille näissä tilanteissa ei kuitenkaan ole vaan asia oikeastaan vain käy mielessä ja hetken on vähän tyhjä olo.

Täytyy pitää mielessä että tämän lisäksi elämästä puuttuu paljon muitakin juttuja kuten tupakansavun sisältämät ammoniakki, asetoni, bentseeni, bentsopyreeni, DDT, elohopea, formaldehydi, hiilimonoksidi, kromi, metanoli, nikkeli, nikotiini, nitrosoamiinit, radioaktiivinen polonium-210, sinkki, syanidi, tolueeni, typen oksidit, vinyylikloridi ja noin 4000 muuta kemikaalia.
Nooh... ei kai noi kaikki ole ihan välttämättömiä elimistölle

2.1.2008
Sellaista lääkettä ei ole keksittykään joka lopettaa tupakoinnin itsestään.
Näillä palstoilla usein näkee varsinkin Zybanista sanottavan että ei onnistu ja polttaminen vaan lisääntyi. Appiukolla ja vaimon työkaverilla kävi juuri näin ja rahat meni hukkaan mutta joillekin se toimii.
Lääkkeet siis vaikuttavat ihmisiin hieman eri tavoin.

Itse napsin Champixia ja pitää sanoa että minut se tekee autuaaksi. Aluksi tietysti epäilin ja varustauduin suureen taisteluun mutta kun lopetuspäivä koitti 19 päivää sitten, olin vakuuttunut lääkkeen tehosta.
Kertaakaan näiden savuttomien päivien aikana ei ole tarvinnut tapella tervapeikkoa vastaan kuin korkeintaan avokämmenin. Nyrkkejä ei ole tarvittu. Jo useana päivänä olen vasta illalla huomannut että tupakka ei ole koko päivänä käynyt edes mielessä.
Lopettaminen on ollut suorastaan naurettavan helppoa. Tupakointia on takana sentään 25-30 vuotta.

Nojoo, helppoa ja helppoa. Tupakkaa ei tee mieli mutta vieroitusoireilta ei voi välttyä.
Fyysiset oireet ovat jo menneet eli hikoilu ja vapina mutta psyykkiset oireet ovat vähän monimutkaisempia joskin nekin jo laantuneet mutta seuraavassa oireiden kuvailua:

Pientä pettymystä ilmassa. Lopettamisen piti muuttaa minut teräsmieheksi ja suurinpiirtein kasvattaa katkenneet raajatkin takaisin. Paskan marjat! Sama äijä olen edelleenkin (raajatkin ovat edelleen tallella )
Odotuksia oli paljon mutta mikään ei ole toteutunut.
Totuus kuitenkin on että mitään suuria odotuksia ei edes ollut mutta tervapiru yrittää vain manipuloida ajatuksiani. Enkä tietenkään ole pettynyt vaan vain iloinen mutta tuommoinen hassu ajatusleikki pyörii joskus päässä.

Lopettaminen oli turhaa. Viitaten edelliseen eli koska mikään ei ole muka muuttunut, miksen voisi jatkaa tupakointia. Eihän se muuttaisi minua miksikään kun en ole muuttunut lopetuksenkaan myötä.
Ja miksi edes lopetin? Taisi olla vähän turhan hätäinen päätös.

Totuus on taas aivan toinen. Tiedän motiivini aivan tarkkaan ja tuo "hätäinen" päätös kypsyi muutaman vuoden päässäni.

Vastaavia lopetuksen kyseenalaistavia ajatuksia silloin tällöin pyörii päässä mutta oikeasti missään vaiheessa päässä ei ole käynyt todellista ajatusta siitä että sytyttäisin tupakan. Ei todellakaan!
Itseluottamus on niin kovaa luokkaa että olen altistanut itseni jo moneen kertaan houkutuksille.
Oluen nauttiminen ei ole koskaan ollut mahdollista ilman savuketta. Illanvietossa kun savuttajat menee tupakalle, olen mennyt kaljapulloineni mukaan testaamaan itseäni. Kaverit kummastelee kuinka voit olla polttamatta mutta asia on niin että kun ei tee edes mieli niin ei vaan tee.

Minulla Champix siis toimii ylitse odotusten ja toivon että jokainen lopettaja kokee saman onnistumisen tunteen.

4.1.2008
Morjens!

Myös minulla on varsin erikoisia unia Champixin ansiosta. Äärimmäisen sekavia ja nopeatempoisia mutta oikeastaan aika hauskoja.

Sen sijaan hauskaa ei ole se että unen saanti on hankalaa.
Silmät ovat suurena kuin mopon lamput eikä väsymyksestä tietoakaan. Tämän tästä tulee katsottua kelloa ja laskettua kuinka monta tuntia on enää aikaa nukkua. Mitä vähemmäksi aika käy, sitä enemmän homma menee "väkisinmakaamiseksi" joka piristää entisestään. Pahimmillaan viimeinen rekisteröity kellonaika on lähempänä neljää aamulla ja kun herätys on kuudelta niin hommasta on hauskuus kaukana.

Eilen jätin kokeeksi iltalääkkeen ottamatta ja taisin sammua alta vartissa. Voi toki olla että edellisen yön kärvistelyt vielä väsyttivät mutta en kuitenkaan tuntenut itseäni normaalia enempää väsyneeksi eli tämä voisi toimia.
Kun iltalääkkeen jättää ottamatta niin jo maalaisjärjellä ajateltuna lääkkeen pitoisuus elimistössä on seuraavana aamuna hyvin alhainen.
Siksi keskustelin eilen asiasta ensin lääkärin ja farmaseutin kanssa.
Lääkkeen vaikutus on suurimmillaan noin 4 tuntia lääkkeen ottamisesta. Mietin että kyllä minä pystyn aamulla vaikka päälläni seisomaan tuon 4 tuntia jos on vaikeaa mutta eipä tänään mitään ongelmaa ole ollut.
Otin aamulääkkeen heti herättyä tyhjään vatsaan jolloin se imeytyy nopeammin. Tiesin kokemuksesta että se aiheuttaa kovaa vatsakipua hetkellisesti mutta kyllä sitä vartin jaksaa miten vaan.

Toistaiseksi tulen siis jatkamaan yhden pillerin taktiikalla.

Ai niin, se on muuten savuton päivä numero 21 eli viimeisestä tervakuurista on jo kolme viikkoa!

4.1.2008
Työkaverit ovat saaneet tuta lopettajan vihan lankeavan ylleen
Esimerkkitapauksia ei tässä voi yksityiskohtaisesti moraalisyistä esittää sillä ne sisältävät varsin runsaasti voimasanoja. Työkaverit ovat kyllä tietoisia tilanteestani ja osaavat lähestyä varoen. Vittumaisuus on kyllä helpottanut jo aika paljon.

Vaimo sanoo että ei uskalla lähteä kauppaan kanssani kun pelotan kaikki hengiltä. No en nyt sentään mutta on eräs asia marketissa joka aavistuksen ärsyttää muutenkin saatika sitten vieroitusoireissa. Se ärsyttävä asia on käytäväntukkijat jotka pakasteallasta penkoessaan pitävät toisella kädellä ostoskärryä poikittain keskellä käytävää.
Normioloissa asian vain pistää merkille ärsyttävänä piirteenä mutta tässä tilassa väistäminen ei tule kuuloonkaan. Jyrään kylmästi kärryjen kylkeen niin että tavarat kolisevat. Vaimo väittää että vielä murisen mennessäni.

Tosin kyllä vaimonikin osaa murista minulle. Kerrankin valitti kun kiukuttelin jostain tyhjänpäiväisestä niin vastasin vaan että ei se raskaana oleva nainenkaan aina niin viehättävällä tuulella ole. Eikä tämän jälkeen muuten hetkeen ollutkaan.

Nyt tuo pään kiristäminen on onneksi selkeästi vähentynyt ja pahin aika oli noin viikko lopettamisesta.

Markettien mummotkin pääsevät ehjin nahoin kotiin kun enää vain mukamas vahingossa vähän kolautan kärryjen kylkeen ja sanon vain että "oho!"
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen
Lue kirja "stumppaa tähän" se toimii. Mäkään en aluksi uskonut että kirjaa lukemalla voi lopettaa mutta niin vain kävi. Nyt 2kk ilman eikä tee yhtään mieli, never ever.
 
"vieraana"
Kaverini, terve kolmekymppinen mies, lopetti Champixin avulla mutta sai sitten sen seurauksena sydänongelmia jonka vuoksi syö nyt luultavasti loppuikänsä beetasalpaajia. Sinänsä tietysti tupakoinnin lopettaminen on hyvästä, mutta itse en uskaltaisi.

http://yle.fi/uutiset/svt_tupakkalaake_champix_lisaa_sydaninfarktin_riskia/5385997
 
vierailija
Kokeile ihmeessä Champixia. Toki mikään ihmelääke sekään ei ole eli ensin pitää yksi perusasia olla kunnossa: motivaatio!
Pitää olla ihan selkeä halu lopettamiseen tai muuten se ei onnistu. Usein yritetään selittää että eikö terveys ja raha ole riittävä motivaatio. Ei se ole. Ei ollut ainakaan minulle. Niistä kumpikaan ei ollut motivaatiolistalla lainkaan edustettuna vaan kyllä se tuli ihan muualta.
 
Kannattaa kokeilla tuota lääkettä. Olen polttanut 26 vuotta säännöllisesti ja viimeaikoina meni iso L&M aski siis 30 kpl päivässä. Nyt lähtee neljäs viikko ilman tupakkaa! Lopetin tupakoinnin jo ennen tavoiteaikaani (2 vkoa), koska se maistui pahalta ja ei enää vastannut tarkoitustaan. Sivuoireita pahoja ei ole tullut; ainoastaan kuvotus, joka menee minuuteissa ohi. Minulle on ollut yllättävän helppoa olla polttamatta ja olenkin itsestäni ylpeä, että tuon lääkkeen avulla minä kykenin tähän ja toivottavasti lopetan tupakoinnin ainiaaksi! Vieroituoireita ei ole ollut, vaikka en käytä purukumia tms.
 

Yhteistyössä