Onko kukaan sairaanhoitajana kotihoidossa? Kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kertokaa kokemuksianne. Oletteko tykänneet työstä? Olisi paikka vapaan ja ajattelin hakea. Olen nyt vuodeosastolla, mutta nyt sellainen olo, että haluaisin nähdä muutakin.

Olen muutama vuosi sitten työskennellyt kotihoidossa. Kotihoito sopii itsenäiselle hoitajalle, jolla on jo riittävästi työkokemusta (kotona pitää pystyä yksin tekemään hoitoa koskevia päätöksiä, toisin kuin osastolla, jossa aina kollegoja paikalla). Kotihoidon plussa on myös se, että pystyy paremmin ja kokonaisvaltaisemmin keskittymään yhteen asiakkaaseen kerrallaan. Miinus on nuo matkat kodista toiseen, joita joutuu taittamaan säällä, kuin säällä ja tosiaankin välillä aika yksinäistä puuhaa verrattuna osastotyöhön.

Olen sairaanhoitajana kotihoidossa. Pidän paljon työstäni. On melko itsenäistä ja se sopii mulle. Tykkään käydä asiakkaiden kotona ja työssä pystyy hyvin toteuttamaan yksilöllistä hoitotyötä. Meillä lähihoitajat ja kodinhoitjat hoitaa suihkutukset, eli niitäkään ei tarvi tehdä.

Haasteita tulee kyllä vastaan. Asiakkaat ovat melko huonokuntoisia ja tarvitsevat paljon apua. Jos asiakas kuukausi sitten otti lääkkeet itse, niin tilanne voi muuttua. Yksi kaunis päivä lääkkeet alkavatkin olla ottamatta ja niitä voi löytyä vaikka tyynyn alta. Pitää koko ajan olla työnsä tasalla. Myös omaiset saattavat olla haastavia. Huonokuntoinen vanhus pitää väkisin olla kotona, vaikka edes maksimiavut ei riitä. Omaiset ei välttämättä osallistu hoitoon.

"Kotihoidon plussa on myös se, että pystyy paremmin ja kokonaisvaltaisemmin keskittymään yhteen asiakkaaseen kerrallaan." Minun kokemukseni on, että kotihoidossa ei todellakaan ole aikaa asiakkaalle. Käynnit on aikataulutettu todella huonosti. Asiakkaan luona ehtii yleensä tekemään vain sen pakollisen, joskus ei sitäkään. Peruskäynnillä laitetaan aamupuuro kiehumaan tai lämmitetään ruoka mikrossa ja annetaan lääkkeet. Sitten on haavahoitoja, suihkutuksia, tehdään kauppalistaa, viedään roskia, imuroidaan, otetaan verikokeita ja muita mittauksia... Jotkut sh:t eivät suostu tekemään kuin tietyt asiat, toiset taas tekevät kaiken mitä asiakkaan luona on luvattu tehdä koulutuksesta riippumatta. Tapoja on erilaisia, varmasti paikkakunnastakin riippuvaista. Työkaverit jää aika etäisiksi ja paljon on kinaa siitä, kun edellinen kävijä jättää jotakin tekemättä/selvittämättä ja hommat kasautuu seuraavalle. Ruokatauoilla tavataan toimistolla ja puhelimitse ollaan yhteydessä kun on tarvetta. Autolla liikkuessa välimatkat luonnollisesti pidempiä, jalan liikkuessa asiakkaat aika lähellä. Näitä matkoja ei ole useimmiten laskettu sitten työaikaan, eli vaikka matkoihin menisi aikaa paljonkin niin oletetaan että ehditään kaikki asiakkaat hoitaa ajallaan ja oikein. Usein johtaa siihen, että asiakkaita siirretään jollekkin toiselle hoitajalle kun yksinkertaisesti ei ehdikään hoitaa yhden vuoron aikana kaikkia. Asiakkaita on laidasta laitaan, osa liikkuu ilman apuvälineitä, osa täysin vuodepotilaita. Hyvin huonokuntoisista lähes itsekseen pärjääviin. Ikääntyneitä, useat muistamattomia. Omaisia tosiaan näkee harvoin.

Itsenäinen, ihana työ. Aikaa ja mahdollisuuksia suunnitella oma työ. täällä sairaanhoitajat ei suihkuta tai keitä puuroja. se kuulostaa omiin korviin melkoiselta resurssien tuhlaukselta. minusta on ihana tehdä itsenäisesti ja ajan kanssa. vaatii myös enemmän priorisointia kuin osastotyö. lisäksi vaatii itsenäistä päätöksentekokykyä ja monipuolista ammattitaitoa. mulla takana 11 vuotta kirran osastolla, enkä aio palata.

Itse työskentelen kotihoidon sairaanhoitajana pk-seudulla. Tykkään kovasti. Asiakkaat monesti tosi huonokuntoisia, jopa sairaalatasoisia, mutta haluavat olla kotona. Omaiset osaavat olla vaativia, jotkut jopa moukkamaisia. Tykkään silti, koska haastetta riittää. Ja saan olla itsenäinen ja liikkua vapaasti. Kivat työkaverit myös iso plussa+

Olen sairaanhoitajana kotihoidossa Itä-Suomessa. Olen työskennellyt työurani varrella kolmessa eri kunnassa ja kotihoito on mun juttuni! Nykyisessä työpaikassani osallistun tarvittaessa päivittäiseen hoitotyöhön ( eli keitän puuroa, suihkutan jne.) ja muuten jos asiakas tarvisee muuta sairaanhoidollista apua. Työhöni kuuluu sairaanhoidollinen asiantuntijuus ja vastuu eli annan konsultaatiota lähihoitajille. Työ on itsenäistä, vastuullista ja monipuolista. Pitää olla perillä vähän kaikesta ( sos. etuudet, palvelut, sairauksista jne jne.)

Yhteistyössä