Onko kukaan palkannut yksityistä lastenhoitajaa--kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jaspi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jaspi

Uusi jäsen
29.07.2007
4
0
1
Vanhempainlomakauteni on loppumassa ja olen ajatellut palkata kokopäiväisen yksityisen lastenhoitajan lapselleni. Onko kukaan tehnyt niin erityisesti Kirkkonummella? Paljonko sai tukia esim kunnasta ja paljonko hoitaja maksoi? Itselläni on se tilanne, että mieheni saa niin kovaa palkkaa, että mitään ylimääräisiä tukilisiä ei saada esim kelasta, mutta tuo miehen kova palkkahan on vaan teoriassa, koska järjetön asuntolaina ja autolaina vie suurimman osan siitä. Itse en voi jäädä hoitovapaalle, koska sillä ei ainakaan tulla toimeen, mutta vauva on vaan niin järjettömän pieni, että ajattelin, että hoitaja voisi olla teoriassa mahdollinen muutamaksi kuukaudeksi, jos olen itse töissä. Kertokaa kokemuksianne...

Olen miettinyt aivan samaa vaihtoehtoa, asumme myös Kirkkonummella. Selvitin sitä vaihtoehtoa tuon esikoisen kohdalla, mutta tulin siihen tulokseen ettei kannata yhdelle lapselle palkata hoitajaa kotiin. Nyt odottelen syksyllä toista syntyväksi ja olen miettinyt, että vuoden päästä meillä on varmaan myös tilanne, että pitäisi minun mennä töihin. Kirkkonummi muistaakseni maksaa ihan suhteellisen hyvää yksityisen hoidon tukea siitä(kin) syystä, että kunnalla ei ole tarjota tarpeeksi päivähoitopaikkoja julkisella puolella. Kannattaa katsoa kunnan sivuilta ne tarkat tukimäärät. Viime talven aikana käytimme satunnaisesti MLL:n hoitajaa ja hän meni nyt kesällä perheeseen hoitamaan puolitoistavuotiaita kaksosia, joista hän saa palkkaa 1500 euroa/kk. Eli kyllä siinä itsellekin maksettavaa jää aikalailla, mutta ehkä sitä vähän aikaa vois maksaakin nimenomaan kahdesta pienestä lapsesta...

Me jouduimme palkkaamaan kotiin hoitajan viime syksynä, kun luvattu kunnallinen pph-paikka kahdelle lapsellemme olikin yhtäkkiä annettu muille lapsille. Löysin työkkärin kautta tosi hyvän hoitajan, joka suostui todella minimaaliseen palkkaan. Täällä saa yksityisen hoidon tukea ja KELAn tuet olivat noin 600 euroa (karvan verran alle) - siis kahdesta yhteensä. Hoitajan palkka oli 1000 euroa ja hoitaja kotona maksoi meille noin 850 euroa/kk. Jouduimme ottamaan pankkilainaa, koska se ero kunnallisen ja tämän ratkaisun välillä oli aika paljon - kunnallinen maksu 380 euroa ja tämä 850 euroa.

Meille kävi todella hyvä tuuri, että löysimme pätevän, vaikkakin nuoren (en tarkoita ammattitutkintoa vaan sitä, että oli oikeasti tosi hyvä hoitaja) henkilön. Tehtävänkuvaan kuului ruuanvalmistus ja lastenhoito ja satunnaisesti pyykit kuivumaan koneesta, lasten tavaroiden kerääminen ennen työpäivän päättymistä (siis yhdessä lasten kanssa tietysti), ei mitään siivousta tai muuta kodinhoitoa. Leipoi lasten kanssa, askartelivat kiitettävän paljon, ulkoilivat ahkerasti jne.

Mutta oli se tosi kallis ratkaisu ja sen lisäksi melko paljon paperityötä.