Onko kukaan mennyt töihin heti vanhenpainvapaan päätyttyä?

• Viestiketjun aloittaja "juhuu"
  • Ensimmäinen viesti
"juhuu"
Eli ei ole jäänyt elelemään kotihoidontuella.
Työkaveri kyseli, että enkös tulekaan "heti töihin vapaan loputtua"? niinkuin se olisi joku _pakko_ tulla juuri silloin. Haluaisin , että tyttö olisi vuoden ikään saakka mun kanssa kotosalla . Sit vasta hoitoon ja mä marssin töihin. Jotenki tuntuu tuolla duunissa olevan isokin juttu tää, etten heti malta tulla. Hei haloo ?! :mad:

joulukuun lapsi
Minä menin töihin kun esikoinen oli 3 kk ikäinen - isä jäi sitten vuorostaan lapsen kanssa kotiin.

Olimme molemmat yksityisyrittäjiä , ja näin oli helpompi järjestää.

"vieras"
Itse tiedän yhden äidin, jonka oli pakko mennä töihin vanhempainvapaan päätyttyä.

Jännä juttu, kun täällä kirjoittelevat tuntuvat tuntevan sellaisia vanhempia pilvin pimein. Ainakin jos noita päivähoitokeskusteluja on uskominen. Kun aina vaahdotaan niistä alle 1v hoitoonviedyistä.

"vieras"
Esikoinen meni 9 kk ikäisenä pph ja nukkui suurimman osan hoitopäiväänsä eli heräili hoidossa 8-9 pintaan, leikki ja söi ja päikkärit ja päikkäreiltä noin 15.00 hainkin hänet hoidosta.

"hmm"
Mie menin esikoisesta töihin, kun hän oli 10kk... meni pph:lle ja nukkui just pari kertaa siellä :) mulla oli just semmonen sijaisuus siinä, että oli vähän "pakko" ottaa vastaan. Hyvin sujui :) Toka oli kans 10kk, mutta sai olla mummolassa hoidossa niin, että oli 1v1kk kun meni hoitoon oikeasti :)

"hmmm"
Mä olen menossa talvella heti vanhempainvapaan päätyttyä. Tosin mies jää kevääksi kotiin ja kesällä taas minä.

Olen menossa tekemään jotain työpäiviä nyt äitiyslomalla ja vanhempainvapaallakin, niin että isä tai isovanhemmat hoitavat vauvaa. Voi olla, että joudun olemaan yönkin pois.

Olen onneksi niin naisvaltaisella alalla, että olisi pomo ollut kyllä ihmeissään jos olisin palannut töihin äippäloman päätteeksi. Meillä on jotenkin itsestään selvyys, että ollaan kotona, sijaisetkin otetaan ihan vakkariksi töihin, kun ei koskaan tiedä palaako työntekijä milloin takas töihin.

Mä en myöskään tunne ketään, joka olisi mennyt samantien takaisin töihin. Useimmat ovat menneet takaisin töihin lapsen ollessa yli 2v, ja muutama pitänyt kotihoidossa siihen 3v asti.

En kyllä lähtisi tekemään tuollaisia päätöksiä siksi, että töissä tunnutaan ajattelevan sinun palaavan heti.

"kahden äiti"
Juu, molempien jälkeen menin. Kotihoidontuelle jäämistä en koskaan edes harkinnut. Kyllä mun mielestä sen pitäisi olla ensisijaisesti niin, että töihin palataan vanhempainvapaiden jälkeen. Valitettavasti vaan kovin moni mamma haluaa jäädä kotiin vielä lööbailemaan pariksi vuodeksi.

"..."
Varmaan kuule kohta me kaikki ollaan pakotettuja palaamaan töihin heti vanhempainrahakauden jäälkeen, ainakin osittain. Sitähän se hallitus nyt kaavailee. Kotihoidontuet pois. Tänään kerrotaan varmaan lisää.

Mä tunnen kaksi jotka ovat lähteneet töihin heti vanhempainvapaan loputtua ja molemmiss atapauksissa lapsi / lapset ovat menneet päiväkotiin silloin. Kumpikin äiti on hyvin urasuuntautunut. Toisen tunnen paremmin ja tiedän hänen olevan myös hyvä äiti. Heillä vain isän t'ytyy todella tehdä se oma osansa lasten- ja kodinhoidossa... Koska äidillä on vaativa työ jossa ei aina ymmärretä että työntekijällä on lapsiakin..

[QUOTE="kahden äiti";28827578]Juu, molempien jälkeen menin. Kotihoidontuelle jäämistä en koskaan edes harkinnut. Kyllä mun mielestä sen pitäisi olla ensisijaisesti niin, että töihin palataan vanhempainvapaiden jälkeen. Valitettavasti vaan kovin moni mamma haluaa jäädä kotiin vielä lööbailemaan pariksi vuodeksi.[/QUOTE]

EN tunne yhtään joka olisi jäänyt kotiin lööbailemaan lasten saannin jälkeen. Tunnen kyllä useammankin joka on ollut kotihoidontuella kotona 1-2 vuotta.

[QUOTE="...";28827592]Varmaan kuule kohta me kaikki ollaan pakotettuja palaamaan töihin heti vanhempainrahakauden jäälkeen, ainakin osittain. Sitähän se hallitus nyt kaavailee. Kotihoidontuet pois. Tänään kerrotaan varmaan lisää.[/QUOTE]

Kyllä kodinhoitotukea olisikin aika jo muuttaa. Ei siis lakkauttaa koko järjestelmää, mutta muutos olisi hyvästä ellei jo vähän pakkokin. Pitäisi paremmin huomioida ne vanhemmat jotka tekevät osa-aikatöitä mm... Käsittääkseni tätä järjestelää ei olla lakkauttamassa siis. Toisaalta, mikä ihmeen pakko yhteiskunnalla on maksaa kenenkään lastenhoidosta senttiäkään? Aikuisten ihmisten pitäisi pystyä miettimään jo etukäteen se miten hoitavat lastensa elatuksen, hoitamisen ja asumisjärjestelyt...

"vieras"
Kyllä kodinhoitotukea olisikin aika jo muuttaa. Ei siis lakkauttaa koko järjestelmää, mutta muutos olisi hyvästä ellei jo vähän pakkokin. Pitäisi paremmin huomioida ne vanhemmat jotka tekevät osa-aikatöitä mm... Käsittääkseni tätä järjestelää ei olla lakkauttamassa siis. Toisaalta, mikä ihmeen pakko yhteiskunnalla on maksaa kenenkään lastenhoidosta senttiäkään? Aikuisten ihmisten pitäisi pystyä miettimään jo etukäteen se miten hoitavat lastensa elatuksen, hoitamisen ja asumisjärjestelyt...
Toki näin. Mutta alle 3-vuotiaat ovat kiistatta todella pieniä päiväkotiin.

Lisäksi meillä työttömyys lisääntyy koko ajan hyvää vauhtia, ihmisiä sanotaan irti massoittain ja uusia töitä on lähes mahdoton löytää. Sitten halutaan viedä kotoa ne pienten lasten äidit töihin?? Ei mitään järkeä. Etenkään siinä, että ne lapset tarvitsevat hoitopaikan joka tapauksessa - ja ne päiväkotipaikat maksavat yhteiskunnalle taatusti enemmän kuin se pieni rupunen kodinhoidontuki sille äidille maksettuna.

Siispä ensin työlistetään ne työttömät, vasta sitten revitään pienten lasten äidit töihin!

"Hmmm"
Niin..Asia ei kuitenkaan ole ihan noin mustavalkoinen..Tiedätkö paljonko lapsen päivähoito maksaa kunnalle? Itseasiassa se, että lapsi on hoidossa, saatikka, että useampi perheen lapsista on hoidossa on aika kallista yhteiskunnalle sekin. Jos ollaan sitä mieltä, että yhteiskunnan ei tule maksaa kenenkään lapsenhoidosta senttiäkään tarkoittaisi se siis myös päivähoitojärjestelmän alas ajoa, mikä taasen vaikuttaisi todennäköisesti siihen, että naisten työllisyys tippuisi. Tämä tuskin pitkällä aikavälillä toisi yhteiskunnalle lisää tuloja.

Ja vasta-argumenttina käytettyyn: joo maksaa se päivähoito toki kunnalle, mutta se äiti joka menee töihin tuo myös verotuloja, vastaisin, että kyllä, mutta harva äiti ihan niin paljoa veroja maksaa, että se päivähoito kuittaantuu + kyllä ne äitiysloman sijaisuuttakin tekevät niitä veroja maksavat ja tämän hetken tilanne on se, että töitä ei oikein tahdo kaikille riittää, joten se, että äiti on kotona tuo työpaikan jollekin toiselle.

Yhteistyössä