onko kukaan asunut pienenä hyvin alkeellisissa oloissa

isoäiti mölykylästä

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
26 699
2
36
minä olen. ja tää kysymys tuli mieleen, kun olen noita peseytymis ja vaatteen vaihtamis aloituksia lukenut.
nykyisin kun ihmiset käy kerran tai kahdesti päivässä suihkussa ja vaatteita vaihdetaan päivittäin ja pyykkiä syntyy.
kun olin pieni, niin meillä ei ollut sähköjä, vesi piti kantaa kaivosta karjalle ja ihmisille. välillä vesi loppui kotipiha kaivosta ja silloin vesi piti haalata puolentoista kilsan päästä. talvella kelkkaan vesitynnyri ja kesällä ns. maitokärryillä, jos joku sattuu tietämään, mitkä ne on. kaikki lämpesi puulla.
vanhemmat vaihtoi vaatteet kerran viikossa, vaikka navetassa olivat ja töitä tekivät. vain pyhäksi laitettiin pyhävaatteet ja jos lähdettiin lääkäriin tai muille asioille 25 kilsan päähän kotoamme. varmaan minulle pienimmälle yritettiin niitä vaatteita vaihtaa useammin. ei ollut pesukonetta, jolla pyykkiä pestä.

maanantai oli aina äidin pyykkipäivä. isä osallistui siihen niin, että hommasi vedet. valkoiset keitettiin muuripaassa ja muut vaatteet hangattiin pyykkilaudalla puhtaaksi ja huuhdottiin vesisaavissa. joten ihan ymmärrettävää, että jos vaatteita olis vaihdettu päivittäin ei sitä pyykkimäärää kukaan olis jaksanut pestä.

talvella pääsi kerran viikkoon pesulle saunaan. ja kesällä kahdesti. toki alapesut suoritettiin joka päivä ja tietty kädet ja kasvot.

näin asuin 13 vuotiaaksi asti. sitten äitini kuoli rintasyöpään ja isäni sairastui vakavasti. jolloin eläimet sitten hävitettiin pois ja isän kanssa muutettiin keskustaan asumaa. kyllä oli yhtä juhlaa, kun suihkuun pääsi päivittäin ja alhaalla pesutuvalla oli automaatti pesukoneet. se oli jotain suurta ja hienoa. mitä ei edes sellainen ihminen hoksaa, jolla on aina ne olleet.

olis kiva tietää onko palstalla muita tällaista lapsuutta viettänytttä

Olen elänyt lapsuuteni 70-luvulla kaupungin vuokratalossa, meillä oli kyllä hyvät olot, sähkö ja amme, taloyhtiöllä pesukone kellarissa. Mutta vaatetta ei ollut niin paljoa, että niitä olisi päivittäin voinut vaihtaa. Samoissa vaatteissa (suurin piirtein) oltiin saunavuorosta toiseen, eli tiistaista perjantaihin. Toki jos ne oli erittäin likaiset, sai puhtaat vaatteet.

Enpä nyt tiiä oliko se nyt niin alkeellista mutta: koti maaseudulla, koti lämpesi vain puilla, tiskivesikin piti lämmittää hellalla, ulkosauna jossa myös pyykinpesu pulsaattori koneella. Ulkohuussi mutta muistan kun meille rakennettiin sisävessa :)

Me asuttiin miehen kanssa ekassa omassa omakotitalossa aika alkeellisesti,oli ulkovessa hevostallissa,ei suihkua,vaan pihasauna lämmitettiin että päästiin pesulle.....Kylmä vesi tuli sisään,esim.meikit opin putsaamaan kosteuspyyhkeillä.Tiskausta varten piti lämmittää vesi hellalla.
Ja talo oli hemmetin kylmä :D

Meillä maalla oli sauna ja ulkohuussi navetan yhteydessä, olin yksivuotias kun tehtiin remontti ja rakennettiin ne sitten talon yhteyteen.
Nyt aikuisena asun omakotitalossa kaupungissa, ja meillä on vain ulkosauna ;)

Juu täytin 15v, kun meille saatiin vesi sisälle eli ihan tuttua hommaa. Ei ollut navettaa, mut ulkosauna jossa pyykättiin käsin. Kantovesi tietty ulos ja sisään, ulkohuussi ja puilla talo lämmitettiin, sähköt sentään oli ja mustavalko tv :) Niin kunnioitan äitini suuresti, työn ohessa hoiti kotihommat noissa oloissa narisematta kesän talven , oli 5hlö perhe.

Viimeksi muokattu:
Lapsena mökkeilyjä lukuunottamatta asunut ihan nykyaikaisissa olosuhteissa.

Sensijaan ostimme tämän talon vuonna 1989 ja alussa se oli "asumiskelvoton" vaikka siinä asuimmekin. Eli siis ihan alussa ei ollut kahden kammarin mökissä sähköä kuin valovirta, ei viemäröintiä eikä vettä sisään.
Pissillä käytiin pihan perällä, pesulla pihasaunassa.

Ekaksi talveksi saatiin keittiövesi.
Kevääksi sisävessa, pian sen jälkeen suihku.
Ja siitä sitten etiäpäin, pikkuhiljaa.

:)

Asuimme kaupunkiympäristössä, mutta välillä rahat oli niin tiukissa vanhemmillani, ettei ollut rahaa edes vessapaperiin. Pienet hädät pyyhittiin pyyhkeeseen ja isoon hätään sai käyttää vessapaperia pikkaisen. Muistan, että monta kuukautta oli pääasiassa vain makaronia ruokana. Meille tuli vieraita yöksi, jotka ihmettelivät, kun jääkaapista ei löytynyt mitään muuta leivän päälle laitettavaa kuin voi. Tämä oli siis 90-luvulla.

En pienenä mutta kahden lapsen ja elukoiden kanssa kyllä.Hevosia 6 ja lampaita 30
Kun kolmas lapsi syntyi vedettiin vesi taloon, kylmä vesi tuli hanasta ja pesukone toimi..
Kun neljäs syntyi niin tuli sisävessa.
Viidennen syntymän aikaan tuli lämminvesi ja suihku.

Sähköhellaa ei vieläkään ja talo lämpiää leivinuunilla, pystyuuneilla ja porinmateilla.

Lapsia nyt 7.

Juu täytin 15v, kun meille saatiin vesi sisälle eli ihan tuttua hommaa. Ei ollut navettaa, mut ulkosauna jossa pyykättiin käsin. Kantovesi tietty ulos ja sisään, ulkohuussi ja puilla talo lämmitettiin, sähköt sentään oli ja mustavalko tv :) Niin kunnioitan äitini suuresti, työn ohessa hoiti kotihommat noissa oloissa narisematta kesän talven , oli 5hlö perhe.

myös minä kunnioitan vanhempiani suuresti. kovasti töitä tekivät. koskaan en kuullu, että olisivat silti työn tai elämän raskautta ja rasittavuutta valittaneet. tyytyväisiä olivat.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23974738:
myös minä kunnioitan vanhempiani suuresti. kovasti töitä tekivät. koskaan en kuullu, että olisivat silti työn tai elämän raskautta ja rasittavuutta valittaneet. tyytyväisiä olivat.

Juu hattua saa nostaa. Mutta ainakin itse osaan arvostaa työtä ja en pidä mitään itsestäänselvänä. Hyvä, että nykyaikana on koneet ja pelit apuna, mutta ilmankin selviää, taatusti vähemmällä :) olen tyytyväinen siihen mitä lapsena opin, jospa osan saisin lapsilleni opetettua, vaik eri tilanteessa nyt eletäänkin.

Asuin kun olin vauva. Äiti kertoi että oli raskasta, itse en tietenkään mitään muista. :) Äiti ja isä asuivat vanhan rouvan asunnon yläkerrassa vuokralla ja lähinnä äiti on kertonut, että oli raskasta koksa vuokraemäntä oli hmm.. raskas ihminen... isän piti korjata vanhaa taloa aina töiden jälkeen ja äiti kantoi vedet sisään (oli juuri keisarinleikattu) ... onneksi saivat kaupungilta asunnon.

[QUOTE="Pomm";23974537]Enpä nyt tiiä oliko se nyt niin alkeellista mutta: koti maaseudulla, koti lämpesi vain puilla, tiskivesikin piti lämmittää hellalla, ulkosauna jossa myös pyykinpesu pulsaattori koneella. Ulkohuussi mutta muistan kun meille rakennettiin sisävessa :)[/QUOTE]

Näin minäkin kasvoin ekat 12v. ;-) Sisälle tuli vain kylmä vesi hanasta. Ei sisävessaa ennekuin uusi talo rakennettiin.
Ihan järkkyä nyt ajatellen, mutta monella koulukaverilla oli samat olot 80-luvun alussa vielä pienessä kyläpahasessa. Sauna 2x viikossa navetassa, kesällä peseydyttiin uimassa päivittäin.

Sama täällä. Sähkö kyllä tuli joskus 50-luvulla. Mutta ei tullut vedet sisälle eikä tietenkään menneet poiskaan. Vaan äiti kantoi kaikki ruoanlaittoon ja tiskaukseen tarvittavat vedet. Pulsaattoripesukone oli koko ajan rikki. Äiti pesi saunan padassa lämmitetyllä vedellä käsin kaiken pyykin. Sauna kerran viikossa.

Maatilalla satsataan kaikkeen muuhun ensin kuin "naisten hommiin".

Hämärästi muistan, että pesutilat oli jossain vaiheessa yhdessä vuokra-asunnossa erittäin alkeelliset.Vesi kuumenenttiin puuhellalla ja sitten sitä lisättiin tietty kaivosta haettuun veteen ( muistelen, että vesi haettiin naapurista )Isä piti vahtia ettei kukaan ulkopuolinen tullut sisälle, kun talon naisväki eli äitini, sisareni ja mä oltiin pesulla.Pesu tapahtui muistini mukaan eteisen tapaisessa paikassa( ihan varmaksi en muista ). Pyykkiä pestiin käsin ja hyvällä ilmalla jatkojohdon avulla ulkona pulsaattoripesukoneella.Sähköt meillä oli aina.Myöhemmin muutimme kerrostaloon ja se tuntui luksukselle.Jonkinlainen muistikuva on, että saunakin olis kai ollut, mutta se tais olla niin huonokuntoinen ettei sitä uskaltanut lämmittää.Jätevedet vietiin sangossa ulos.

Viimeksi muokattu:
Me muutettiin pariksi vuodeksi isovanhempien yläkertaan kun meidän omaa taloa rakennettiin 70-luvun alussa. Mummolassa oli ulkosauna ja -vessa, vedet piti lämmittää ja pyykki pestiin pulsaattorikoneella saunalla. Kylmävesi tuli ja meni ja sähköt oli.
Voi että se oli ihanaa aikaa! :)
Kaikki oli siistiä, vaatteet puhtaat ja sauna lämpeni vähintään joka toinen pv. ja padassa oli aina lämmintä vettä peseytymistä varten. Kaikki hoidettiin varmasti huolellisemmin kuin nykyään tehdään. Kaapit oli järjestyksessä, vaatteet ja lakanat mankeloitu ja raikkaita, kukkia pöydällä.

Ah tätä muistelua voisi jatkaa loputtomiin. JA aina paistoi aurinko.

Itse en aikaa muista, mutta äitini monesti kertonut, kuinka elämäni ensimmäisen vuoden asuimme aika alkeellisissa oloissa. Vesihana oli, kylmä. Pesuvesi piti hellalla lämmittää ja hella lämpesi puilla, joita mummoni kuskasi meille lastenvaunuilla. Sähkövalo sentään löytyi. Mutta nurkista veti ja talvella oli lattianraot jäässä. Siitä torpasta päästiin parempiin oloihin onneksi sen vuoden jälkeen.

Meille tuli sisävessa vuonna 1989 ja sisäsuihku 1992. Sitä ennen käytiin sitten ulkohyyskässä asioilla ja ulkosaunassa pesulla. Saunassa lämmitettiin vesi muuripadassa ja hiukset pestiin pesuvadin päällä. Ulkosaunaan tuli suihku vuonna 1998.

Mä olen vm -78 ja meillä ei ollut vanhassa omakotitalossamme suihkua. Sauna lämmitettiin kaksi kertaa viikossa ja sinnekin piti kantaa kaivosta vettä. Oi sitä autuutta kun muutin opiskelukämppään missä oli suihku! Tuntui ihan uskomattomalta käydä vaikka joka päivä suihkussa :)

[QUOTE="Vvieras";23975300]Mitä ikäluokkaa olette?[/QUOTE]

vm 71

Ei se aina naurattanut, kun likavesiä ämpärissä ulos paskakaivoon kantoi ja kissan kokoisia rottia hyppi siellä...ja talvella ulkohuussi...ei tullu pitkiä istuntoja...ja tosiaan se veto ikkunoista ja lattiaraoista...Mutta oli hyviäkin asioita, kesällä kaikki oli helpompaa ;)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä