Onko kovinkin tavallista, että kissakasvattaja antaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hieman hämillään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hieman hämillään

Vieras
... "tarpeeksi" pennutetun narttukissan pois? Kysessä siis ihan rekattu rotukissa. Saimme tällaisen kissan tässä päivänä eräänä ihan ilmaiseksi ja olen sitä pohdiskellut, että onko tuo ihan yleinenkin käytäntö? Kissassa ei siis mitään sen kummempaa vikaa ollut, kuin että sillä ei kemiat enää toiminut toisen kissan kanssa (tai tällaiseen käsitykseen jäin). Ja kasvattajakin kyllä tuntui erittäin pätevältä ja mukavalta ihmiseltä. Mutta joka tapauksessa, se mikä mua eniten ihmetytti oli se, että kasvattaja ei ollut oikeastaan yhtään kiinnostunut millaiseen kotiin kissa lähti. Joo ei siinä mitään, sillä meillä kyllä tämä kissa tullaan pitämään "arvonsa mukaisesti" elämänsä loppuun asti ja "tarkastuskäynnillekin" saa tulla, mutta jäi vaan mietityttämään... Onkohan siinä siis jotain mitä ei kerrottu, eli esim. kun "hyöty" oli saatu irti, niin kissa sai lähteä? Eikä tämä ole siis millään pahalla kirjoitettu, vaan oikesti olen hämillään, että "kalliita" rotukissoja noin vaan jaellaan ilmaiseksi. Minähän tietty olen hyvinkin tyytyväinen, mutta kun itse en olis noin vaan antanut edes maatiaiskissaa, niin saati sitten rotukissaa. =)

On tavallista mutta ei tuolla tyylillä kuin sinä olet saanut. : / Siitoskissoja ja -koiria siis joskus kasvattajat antavat varsinkin steriloinnin jälkeen koska luonne saattaa muuttua eikä eläin enää sovikaan ryhmään ja on niitä muitakin syitä (haluaa ottaa uuden eläimen siitokseen eikä halua pitää sitä vanhaa eläkkeellä montaa vuotta joten antaa sen hyvää eläkekotiin). Vähän karun kuuloista muuta joskus se on sille eläimellekin parempi (jos on esim ollut oikea mamma niin voi stressata siitä ettei enää päääse pentuja hoitamaan). Mutta tuo tyyli antaa vain pois tieltä jonnekin ei kuulostanut kovin kivalta...

Kissa jota ei voi pennuttaa enää on vain rahanmenoa. Näin ajattelee kasvattaja, jolle raha tärkeää ja haluaa hyötyä kissasta. Löytyy koirapiireistä samanmoista eli ei pidetä hyödytöntä koiraa enää tyhjänpanttina. Itse en ymmärrä tuollaista, mutta kaipa sitten pitävät elämiä hyödykkeinä ei lemmikkeinä ja kun hyötyä ei enää ole niin hyvästit...

Vanha kissa on tautiriski. Niillä on melkein 500 tunnettua virusta, sientä, bakteeria ja loista yhteensä.
Kasvattaja yleensä näyttelyttää=tartunta riski. Ja kasvattaa pentuja. Ja huonoin immuniteetti on pennuilla ja vanhuksilla. Ja suuri eläintiheys on pahin kissalan tartuttava tekijä.

Lopetin kasvatuksen koska pidin vanhukset, enkä halunnut riskiä että pentuja vaarantuu oman toimintani seurauksena.

Ja joo, on yleistä. Ei loppuun käytetyllä jalostuseläimellä ole kuin tunnearvo, ei rahallista. Esim.pentu 1000e, vanha jalostuskissa max.sterilointi.

On tavallista mutta ei tuolla tyylillä kuin sinä olet saanut. : / Siitoskissoja ja -koiria siis joskus kasvattajat antavat varsinkin steriloinnin jälkeen koska luonne saattaa muuttua eikä eläin enää sovikaan ryhmään ja on niitä muitakin syitä (haluaa ottaa uuden eläimen siitokseen eikä halua pitää sitä vanhaa eläkkeellä montaa vuotta joten antaa sen hyvää eläkekotiin). Vähän karun kuuloista muuta joskus se on sille eläimellekin parempi (jos on esim ollut oikea mamma niin voi stressata siitä ettei enää päääse pentuja hoitamaan). Mutta tuo tyyli antaa vain pois tieltä jonnekin ei kuulostanut kovin kivalta...

No kun sekin oli tässä kumma juttu, että kissaa ei ollut edes steriloitu vielä, eli kasvattaja ottaa mun mielestä hirmuisen riskin, että sitä aletaan vielä vanhana pennuttamaan rahan kiilto silmissä... Mitä en tietenkään tee, vaan se lähtee vuoden vaihteessa vielä sterilointiin, kunhan toipuu vielä kuukauden päivät viimeisestä imetysrumbasta, mutta sitä ei peraatteessa edes vaadittu, vaan sanottiin vain, että kannattaa steriloida, niin karvan laatukin paranee... Mutta joo, kyllä me siitä vielä hieno eläkeläisneiti saadaan. ;)

[QUOTE="vieras";27631073]No kun sekin oli tässä kumma juttu, että kissaa ei ollut edes steriloitu vielä, eli kasvattaja ottaa mun mielestä hirmuisen riskin, että sitä aletaan vielä vanhana pennuttamaan rahan kiilto silmissä... Mitä en tietenkään tee, vaan se lähtee vuoden vaihteessa vielä sterilointiin, kunhan toipuu vielä kuukauden päivät viimeisestä imetysrumbasta, mutta sitä ei peraatteessa edes vaadittu, vaan sanottiin vain, että kannattaa steriloida, niin karvan laatukin paranee... Mutta joo, kyllä me siitä vielä hieno eläkeläisneiti saadaan. ;)[/QUOTE]

Hyvä että kissa päätyi teille! :flower:

• Tykkää
Reactions: Wolt
kasvatus on valitettavasti vähän bisnesmäistä... on kyllä normaalia että kun kissa ei tavalla tai toisella enää sovellu joukkoon tai ole laumassa hyödyksi siitä luovutaan ja otetaan hyödyllisempi yksilö tilalle. meille tavan kissaihmisille hankalaa ymmärtää, itse luopuisin toisesta kädestäni ennemmin kuin yhdestäkään kisuistani...

Valitettavasti suurimmalla osalla kasvattajista, ainakin pentutehtailijoilla, on vain raha mielessä ja hyödytön (jopa haitaksi oleva kissa) voidaan surutta viskata syrjään. Moni kasvattaja on ahneuksissaan haalinut liikaa kissoja ja tulee pitovaikeuksia, kun ne tappelevat keskenään, eikä niitä voi pitää samoissa tiloissa.

Aika ällöttävää oikeastaan.

Eikö kissoilla voi tehdä niin kuin koirilla että annetaan lupaava kissa sijoitukseen ja saadaan siitä yhdet pennut?
Silloin sijoituskissalla olisi yksi koti, rakastavat omistajat ja kasvattaja saisi pentunsa pienillä kustannuksilla?

Jotenkin inhottaa että joku vaan antaa oman lemmikkinsä pois kun rahastuskeinot on loppuunkäytetty.

Ja ammattimainen kasvatus ei todellakaan ole aina moraalisesti oikein, vaikka se laillisesti tehdäänkin ja kirjoitettujen sääntöjen mukaan.

[QUOTE="Siru";27631112]Valitettavasti suurimmalla osalla kasvattajista, ainakin pentutehtailijoilla, on vain raha mielessä ja hyödytön (jopa haitaksi oleva kissa) voidaan surutta viskata syrjään. Moni kasvattaja on ahneuksissaan haalinut liikaa kissoja ja tulee pitovaikeuksia, kun ne tappelevat keskenään, eikä niitä voi pitää samoissa tiloissa.[/QUOTE]

Ei tää kyllä tehtailijaltakaan vaikuttanut ja sanoi lopettelevansa koko kasvatuksen, mutta siitä tuli mieleen, että kuinka vanhana rotukissan vielä saa pennuttaa ylipäänsä? Ja siis mielessä edelleen, että oliko tuolla kasvatuskodissa sittenkään kaikki kohillaan, vaikka päällisin puolin kyllä kaikki näytti ok:lta, eikä niitä kissojakaan niiden pentujen lisäksi ollut, kuin yksi nuori aikuinen tämän pois haetun lisäksi (ellei sitten pitänyt niitä jossain "piilossa")... Vaikka väliäkö tuolla, kun nyt ainakin kisu pääsee ansaitsemalleen eläkkeelle meidän kanssa ja se hoidetaan lopullisesti "hyödyttömän" kuntoon (jos noin voi sanoa), kunhan tuonne eläinlääkäriin päästään.

Jotenkin tää ketju nyt laitto ajattelemaan muutenkin asioita myös vähän uudelta kantilta... Mullekin kissat olleet aina perheenjäseniä (vaikka ennen ollutkin "pelkkiä" maatiaisia), mutta kaipa tuo kasvatuskin on sitten monelle vain raakaa "bisnestä"... En toki ajattele, että kaikki nyt olisivat tällasia, mutta onpa nyt tiedossa tällainenkin seikka, että tällainen on ihan tavallista. ;)

Toiset pistää eläkeläiset aina eteenpäin, se on sitä rahankiilto silmissä kasvattamista, mutta sitten on niitä kasvattajia, ainakin koirissa, jotka joskus antavat jonkun eläkeläisen eteenpäin, mutta suurimmaksi osaksi koira on loppuun asti kasvattajalla.
Äidiltäni on jokunen koira mennyt eläkekotiin, mutta kyseessä on ollut monesti ihmisiä, jotka ovat olleet entuudestaan tuttuja ja haluavat mielummin aikuisen koiran kuin ihan pennun.

Minulla itselläni on yhtä narttua lukuunottamatta vain uroksia ja reilu vuosi sitten vanhin uros muutti tädilleni, kun ei tullut toimeen lauman nuorempien koirien kanssa ja nyt vanhus elää rauhallista ja onnellista elämää tädilläni, tosin käy tässä meillä aika useinkin.

Yhteistyössä