Onko kotiäidillä oikeus olla väsynyt?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yks kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nonna:
Oma moka kun olet lasten kanssa 24/7 etkä ota lainkaan omaa aikaa. Kai sulla mies on ja muitakin läheisiä???

Mies on, käy töissä. Omaa aikaa on joskus, ei mitenkään säännöllisesti. Ei oo kavereita eikä harrastuksia muuta kuin mitä nyt kotona tulee touhuttua.

Hanki harrastus ja kavereita. Tai oletko sitä sorttia joka odottaa asioiden tapahtuvan itsestään? Miehesi on totta kai yrittäjä joka työmatkailee 3 viikkoa putkeen ja siksi et saa omaa aikaa. Niin se menee aina näissä nyyhkyvalitustarinoissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
No ihan jokaisella on "oikeus" olla väsynyt.
Mun mies on erehtynyt tuon "sä saat sentään olla kotona" lauseen sanomaan ja kyllä sen jälkeen oli hiljaista miestä kun luettelin mitä kaikkea täällä päivisin joutuu tekemään. Että ei se kotona olo kyllä pelkkää autuasta oleskelua ole..

Mun mies hiljeni tossa kun oli viikon kotona ja mä töissä. Ei oo sen jälkeen sanonu että joku on vaan kotona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Miten entisajan äidit eivät olleet väsyneitä, vaikka muksuja oli yli puolenkymmentä, sekä hiti kotielukat jne... Nykyämmät tekee asioista vain liian suuren numeron, tai sittetn stressaatte turhista.

Haista huilu =) Kyllä olivat väsyneitä mutta asioista ei silloin puhuttu tai saanut puhua.Mun mummoni on nyt 88v ja nyt vasta puhuu näistä asioista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
No ihan jokaisella on "oikeus" olla väsynyt.
Mun mies on erehtynyt tuon "sä saat sentään olla kotona" lauseen sanomaan ja kyllä sen jälkeen oli hiljaista miestä kun luettelin mitä kaikkea täällä päivisin joutuu tekemään. Että ei se kotona olo kyllä pelkkää autuasta oleskelua ole..

Mun mies hiljeni tossa kun oli viikon kotona ja mä töissä. Ei oo sen jälkeen sanonu että joku on vaan kotona.

;)
 
Ihan jokainen saa olla väsynyt. Mulla oli suht rankka työ ja olin joskus ihan kuollut piiitkän työvuoron jälkeen, mutta olen mä kotonakin ollessa väsynyt, eri tavalla vaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
No ihan jokaisella on "oikeus" olla väsynyt.
Mun mies on erehtynyt tuon "sä saat sentään olla kotona" lauseen sanomaan ja kyllä sen jälkeen oli hiljaista miestä kun luettelin mitä kaikkea täällä päivisin joutuu tekemään. Että ei se kotona olo kyllä pelkkää autuasta oleskelua ole..

Mun mies hiljeni tossa kun oli viikon kotona ja mä töissä. Ei oo sen jälkeen sanonu että joku on vaan kotona.

Joo, meilläkin todellakin arvostetaan "vain kotona olemista". ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
No ihan jokaisella on "oikeus" olla väsynyt.
Mun mies on erehtynyt tuon "sä saat sentään olla kotona" lauseen sanomaan ja kyllä sen jälkeen oli hiljaista miestä kun luettelin mitä kaikkea täällä päivisin joutuu tekemään. Että ei se kotona olo kyllä pelkkää autuasta oleskelua ole..

Mun mies hiljeni tossa kun oli viikon kotona ja mä töissä. Ei oo sen jälkeen sanonu että joku on vaan kotona.

Joo, meilläkin todellakin arvostetaan "vain kotona olemista". ;)

Näin meilläkin. Olin viikon synnärillä tuon kuopuksen kanssa ja mies kotona 1,5v:n kanssa. Äitini oli vielä käynyt imuroimassa ja vähän pyykkejä laittelemassa joten miehelle jäi vaan lapsen hoito, ruoanlaitto ja yleinen tavaroiden pistely paikoilleen. Tuli kolmantena päivänä esikoisen kanssa meitä katsomaan ja ensimmäisenä puuskahti että "miten sä oikein jaksat sitä kotitouhua?!"
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Miten entisajan äidit eivät olleet väsyneitä, vaikka muksuja oli yli puolenkymmentä, sekä hiti kotielukat jne... Nykyämmät tekee asioista vain liian suuren numeron, tai sittetn stressaatte turhista.

Kyllä entisajan äidit olivat väsyneitä, mutta pakko oli puskea vaan eteenpäin.

Jep, ja elinikäkin jäi usein tosi lyhyeksi, kun uupuivat liikaa. Toisaalta silloin lapsia käytettiin työvoimana, joten eivät olleet vaan passattavia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nonna:
Hanki harrastus ja kavereita. Tai oletko sitä sorttia joka odottaa asioiden tapahtuvan itsestään? Miehesi on totta kai yrittäjä joka työmatkailee 3 viikkoa putkeen ja siksi et saa omaa aikaa. Niin se menee aina näissä nyyhkyvalitustarinoissa.

Voi kun se oiskin noin helppoa "hanki kavereita". Mistä niitä hankitaan? Kärsin lievästä paniikkihäiriöstä, kaupassakäyntikin on joskus työn takana. Helpompi pysyä kotona, ei ainakaan tarvi pelätä mitään kohtauksia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nonna:
Hanki harrastus ja kavereita. Tai oletko sitä sorttia joka odottaa asioiden tapahtuvan itsestään? Miehesi on totta kai yrittäjä joka työmatkailee 3 viikkoa putkeen ja siksi et saa omaa aikaa. Niin se menee aina näissä nyyhkyvalitustarinoissa.

Voi kun se oiskin noin helppoa "hanki kavereita". Mistä niitä hankitaan? Kärsin lievästä paniikkihäiriöstä, kaupassakäyntikin on joskus työn takana. Helpompi pysyä kotona, ei ainakaan tarvi pelätä mitään kohtauksia...

Ongelmasi ei siis ole kotiäitiys vaan muut asiat. Kenelle sinä valitat kotonaolostasi ja kuulet "olethan vain kotona" juttuja, jos kavereita ei ole?
 
Alkuperäinen kirjoittaja nonna:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nonna:
Hanki harrastus ja kavereita. Tai oletko sitä sorttia joka odottaa asioiden tapahtuvan itsestään? Miehesi on totta kai yrittäjä joka työmatkailee 3 viikkoa putkeen ja siksi et saa omaa aikaa. Niin se menee aina näissä nyyhkyvalitustarinoissa.

Voi kun se oiskin noin helppoa "hanki kavereita". Mistä niitä hankitaan? Kärsin lievästä paniikkihäiriöstä, kaupassakäyntikin on joskus työn takana. Helpompi pysyä kotona, ei ainakaan tarvi pelätä mitään kohtauksia...

Ongelmasi ei siis ole kotiäitiys vaan muut asiat. Kenelle sinä valitat kotonaolostasi ja kuulet "olethan vain kotona" juttuja, jos kavereita ei ole?

Ihan yleisesti jos lähtee puheeks, että miten helppoa se kotona olo on, ei passaa sanoa että ei se aina niinkään ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ihan yleisesti jos lähtee puheeks, että miten helppoa se kotona olo on, ei passaa sanoa että ei se aina niinkään ole.

Missä ja kenen kanssa puhut asiasta ihan yleisesti, jos olet vain kotona etkä omista kavereita? Arvaan että netissä.
 
Tästä aiheesta on varmaan mielipiteitä laidasta laitaan ja kokemuksia on mahdoton vertailla,koska lapset on erilaisia,olosuhteet on erilaisia ja äidit on erilaisia perusluonteeltaan. Itse kuulun siihen ryhmään,jonka mielestä kotiäitiys on rankinta mahdollista työtä (joo ja leipätyökseni olen ollut saattohoitaja, tukenut siis kuolevia ja heidän läheisiään). Mulla on tää kokemus, koska itse olen perusluonteeeltani aika hidas ja haluaisin keskittyä yhteen asiaan kerrallaan perusteellisesti omassa rauhassa. Mulla on kaksi tosi rakasta, mutta aktiivista lasta joiden kanssa pitää olla koko ajan menossa. Lisäksi tarvitsisin vähintään 8h säännöllisen yöunen ollakseni pirteä (tästä syystä luovuin vuorotyöstä jo vuosia sitten). Tällä hetkellä yhtäjaksoinen uni on maksimissaan 4h. Miehellä on pitkät työpäivät,usein työmatkoja ja viikonloppusin hän ainoana lapsena käy auttelemassa myös sairaita vanhempiaan. Olen väsynyt. Mut tää elämän tilanne on oma valinta- oon iloinen, ettäemilläon noi lapset. Silti odotan sitä,että kuopus kasvais niin paljon,että pääsis leipätyöhön "lepäämään" ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti-Kengu:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Miten entisajan äidit eivät olleet väsyneitä, vaikka muksuja oli yli puolenkymmentä, sekä hiti kotielukat jne... Nykyämmät tekee asioista vain liian suuren numeron, tai sittetn stressaatte turhista.

Onko sulaa faktaa tuosta,etteivät olleet väsyneitä?
Epäilenpä,ettei tuolloin vaan sitä julki tuotu.

Onko sulla faktaa siitä, että olisivat olleet väsyneitä?

Mun mummilla oli 12 lasta ja äidin mukaan mummin oli pakko vaan jaksaa mutta kyllä lapset näkivät/aistivat että väsymystä oli ilmassa. Ei ihmisen perusluonne muutu vuosikymmenien saatossa, kyllä jokainen uupuu joskus. Turhaa hapatusta, että ennen sitä ei valitettu, ennen jaksettiin mukisematta.... Hitto mä tiedän niin monta tän päivän äitiä jotka on kunnon arjen sankareita.
ja se että väsyy ja myöntää sen ei ole heikkous!! + että kukaan ei tiedän tasan tarkkaan toisen tilannetta, nih!
 
ei saa, eikä kipeä. mut olen myös huomannut sen et kotiäitinä olen harvemmin ees kipee, mut kun olin työelämäs niin sairastelin useammin kuin kotona ollessani.

ei mua ainakaan kukaan auta jos oon vaan väsynyt. ja kipeenäkin hoidan pääasiassa lapset.
mies auttaa sen verran mitä jaksaa koska tekee raskasta työtä.
 
Jos hoitaa kotona arkiset askareet lapsia myöten tai lapsi yövalvottaa, tottakai ihminen on väsynyt. Mutta jos ei päivien aikana siivoa, käy lasten kanssa ulkona ja pistää ruoat mikron kautta lautaselle, ihmettelen kyllä mistä sen väsymyksensä hankkii ellei sitten ole masentunut tms.
 

Yhteistyössä