Onko kokemuksia Kotidobblerista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syysmamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
huomenta,

mulla on aiheesta ihan tuore kommentti. Just eilen hain dopplerin postista ja heti testattiin sitä miehen kanssa. Ensin ei kuulunut mitään, sillä ei oikein tiedetty tarkalleen mitä pitää tehdä; mulla kun ei ole vielä kertaakaan neuvolassa kuunneltu sydänääniä samoihin aikoihin tehtyjen ultrien takia. No, aluksi ei kuulunut mitään järkevää, mutta omien sydänääntemme kuuntelun jälkeen saimme kiivasta sykettä kuuluviin, laskimme että syke oli n. 150 minuutissa, joten vauvan sydänääniä niiden oli pakko olla! Hintaa masiinalle tuli geeleineen ja postituskuluineen 82,40 euroa, mutta lasken, että jos saan sen eteenpäin myytyä n. 50 eurolla, ei omiksi kuluiksi tule mitään mahdottomuuksia. Mielenrauhastani se on mielestäni pieni hinta; seuraava neuvola on vasta viikon kuluttua ja sillä vielä ei ole mitään mahaa näkyvissä, oli äänten kuuluminen tosi rauhoittavaa.

Voin siis ainakin omasta puolestani suositella www.kuuntelevauvaa.fi:stä saatavaa doppleria.

Joanna 16+2

Varmasti ihanaa kun voi kuunnella oman vauvan sydänääniä aina kun haluaa!

Olkaa kuitenkin maltillisia, sillä lääkärisuskulaiseni sanoi minua ultratessaan, ettei viitsi turhaan laittaa doppleria päälle (sydämen syke näkyi muutenkin). Syy oli, että dopplerin taajuus on sen verran suuri, että sen liiallisella käytöllä saattaisi olla haitallsia vaikutuksia vauvalle. Hän kuitenkin sanoi, ettei asiasta ole ihan varmuutta ja että todennäköisyys olisi aika pieni. Eli nauttikaa vain dopplerista, mutta ehkä maltillisesti.

Kirjoitin tämän siksi, että harkitsin ennen tuota lääkärin kanssa käymääni keskustelua myös kotidopplerin hankkimista. Jätin sen kuitenkin sitten hankkimatta, kun pelkäsin, etten malttaisi olla kuuntelematta sydänääniä jatkuvasti päivittäin! Vaikka toisaalta onhan siitä stressistäkin todella mahdollisesti haittaa vauvelille.

muakin alkoi mietityttää, ettei siitä vaan ole mitään vaaraa vauvalle. Mulla on nyt menossa 17. viikko, joten pian alkaa liikkeet tuntumaan ja doppler tulee turhaksi eli laitan sen myyntiin. Nyt tuli pari testattua kaksi päivää peräkkäin, mutta jatkossa en aio testata joka päivä. Jos vaikka pari kertaa viikossa.

halusin vaan tulla kertomaan että doplerit on varmaan kivoja seuralaisia odotusaikana jos haluaa muuten vaan kuunnella sykettä matkanvarrella. itselläni on kolme lasta, yksi heistä, nuorin, pilvenpäällä enkelivauvana. raskaus joko sujuu tai sitten se ei suju, suoraviivaistettuna. meillä pienen sydän pysähtyi isänpäivänä, oli vaan niin hiljaista. viikkoja mulla oli 36, kaikki oli niin hyvi kuin olla voi. neuvolassa olin ollut samalla viikolla, kaikki ok. alle 22 viikkoiset on keskenmenoja, sen jälkeen puhutaan kohtukuolemista, niihin joko on syy tai sitten ei ole. meillä ei syytä ollut, todettiin kohdun sisäiseksi kätkyt kuolemaksi, niitä kun voi tapahtua siinä ennen kuin jälkeenkin synnytyksen. karua elämänpeliä.sairaalassa tivasin asioita, olisiko jotain voinut tehdä. ei, jos vauvalle jotain voi tehdä, on syke oltava, sanottiin. vaikka olisin maannut sairaalassa, jos syke menee, mitään ei voida tehdä. eli niinkuin alussa kerroin, kiva kuunnella kotidoplerilla sykettä mutta mitään ei kyllä tehdä voi jos ne ovat poissa.toivon että kukaan ei joudu tätä kokemaan, niin järkyttävää se on menettää viimeisillä viikoilla oma rakkaimpansa. vaan kun kohtukuolemia tapahtuu vuosittain 400-500 suomessa, karua tilastoa, valitettavasti minä olen yksi heistä jotka täyttävät tämänkin luvun. hyvää odotusta kumminkin kaikille.

Minä en ainakaan riskeeraisi vauvaani kotidopplereilla. Kukaan ei tiedä varmasti, mitä vaaraa nämä laitteet todellisuudessa sikiölle aiheuttavat, joten parempi olla käyttämättä niitä.

liila: en tiedä miten se kävi ilmi viestistäni mutta mulla ei kotidopleria ole. luulisin että tuskin se kumminkaan sen kummemmin vauvaa vaarantaa kun neuvolan laitteetkaan, oman mielenrauhan sen sijaan se varmaan saa sekasin...

Alkuperäinen kirjoittaja enkelinkin äiti:
liila: en tiedä miten se kävi ilmi viestistäni mutta mulla ei kotidopleria ole. luulisin että tuskin se kumminkaan sen kummemmin vauvaa vaarantaa kun neuvolan laitteetkaan, oman mielenrauhan sen sijaan se varmaan saa sekasin...

Vastasin alkuperäiselle kysyjälle, en viitannut mitenkän sinun kirjoitukseesi. Mutta kuten itsekin sanoit, luulotuntumaa ihmisillä riittää, mutta todellista tietoa laitteen vaaroista ei ole.

Yhteistyössä