Onko koiranpennulle haitaksi, jos isovanhemmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaisja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
vaikka ne pennut vierotettais emästään 5vk ikäsinä nehän jää just kasvattajalle joka ne hoitaa ja joilla kyllä yleensä on itsellään jonkinmoinen lauma johon pennut pääsevät ottamaan sitä sosiaalista oppia :)

mut niihän se on että kasvattaja on aina paskis

[QUOTE="vieras";26083526]No en kyllä suostuisi ottamaan pentua kasvattajalta joka järjestelmällisesti erottaa pennut emästään jo 5-viikkoisina :O VIEROITTAMISEN aloittamisen ymmärrän tuossa iässä, mutta se on täysin eri kuin totaalierotus. En voi käsittää mikä muu tuossa on takana kuin se että se on ihmiselle helpompaa tms. Ei se pentu kärsi jos saa olla emon kanssa tekemisissä vielä 5 ikäviikon jälkeen.[/QUOTE]

Meillä ei järjestelmällisesti eroteta tuolloin, mutta on niitä narttuja, jotka eivät tuossa vaiheessa enää halua edes olla pentujen kanssa, tosin on niitäkin jotka haluavat. toisekseenkun talossa on muitakinkoiria, niin ei sillä emällä tuossa vaiheessa ole välttämättä niin suurta merkitystä. On siis ihan koirakohtaista milloin vieroitetaan.

Minä muistan aikoinaan yhden nartun, joka oli osaksi mun, niin se hoiti varsin hyvin pentujaan 2 viikkoa ja sitten se totesi, että tää olis sitten tässä. Ei olisi millään halunnut enää olla pentujensa kanssa, vaan halusi palata normaaliin elämäänsä, tosin se ei kyl ihan onnistunut :D

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;26083832:
vaikka ne pennut vierotettais emästään 5vk ikäsinä nehän jää just kasvattajalle joka ne hoitaa ja joilla kyllä yleensä on itsellään jonkinmoinen lauma johon pennut pääsevät ottamaan sitä sosiaalista oppia :)

mut niihän se on että kasvattaja on aina paskis

Mikä marttyyriys suhun iski? Onko sua useinkin siis haukuttu paskaksi, kun sinusta kasvattajaa aina niin kohdellaan?

Mulla on tullut vastaan muutama huono kasvattaja, ja sitten totaalisen hyvä. Ja kyllä sen helmen oppii joukosta erottamaan tälläinen tyhmempikin, ennemmin tai myöhemmin.

Emo juuri on tärkeä tekijä opettamaan pennulle niitä käyttäytymisen normeja, edes sä et kasvattaja voi kaikkea opettaa. Se emo on muutakin kuin pelkät nisät.
Kyllä se emo itse toki pikkuhiljaa vieroittaa itsekin pentujaan, ja tätä voi kasvattaja tukea. Mutta en mä näkisi että se pitää kaikkien kohdalla tehdä 5 viikon iässä ottamalla emo totaalisesti pois. Kyllä moni narttu osaa kakaransa kurissakin pitää.

[QUOTE="shihtzu";26083877]Meillä ei järjestelmällisesti eroteta tuolloin, mutta on niitä narttuja, jotka eivät tuossa vaiheessa enää halua edes olla pentujen kanssa, tosin on niitäkin jotka haluavat. toisekseenkun talossa on muitakinkoiria, niin ei sillä emällä tuossa vaiheessa ole välttämättä niin suurta merkitystä. On siis ihan koirakohtaista milloin vieroitetaan.

Minä muistan aikoinaan yhden nartun, joka oli osaksi mun, niin se hoiti varsin hyvin pentujaan 2 viikkoa ja sitten se totesi, että tää olis sitten tässä. Ei olisi millään halunnut enää olla pentujensa kanssa, vaan halusi palata normaaliin elämäänsä, tosin se ei kyl ihan onnistunut :D[/QUOTE]

No se on koirien omaa maailmaa, jos emo hylkää pennut heti niin se on todella surullista, ja jos itse vieroittaa ne totaalisesti jo melko aikaisin niin sitten se vaan on niin. Mutta jos sillä emolla on halua vielä olla pentujen kanssa niin miksi hitossa kasvattajan pitää sormensa sinne törkätä ja viedä emo pois kokonaan, se emo voisi opettaa pennuille vielä paljon. Mä todellakin puhun nyt niistä kasvattajan toimista, jos sellaista kerran järjestelmällisesti tekee.

[QUOTE="vieras";26083899]Mikä marttyyriys suhun iski? Onko sua useinkin siis haukuttu paskaksi, kun sinusta kasvattajaa aina niin kohdellaan?

Mulla on tullut vastaan muutama huono kasvattaja, ja sitten totaalisen hyvä. Ja kyllä sen helmen oppii joukosta erottamaan tälläinen tyhmempikin, ennemmin tai myöhemmin.

Emo juuri on tärkeä tekijä opettamaan pennulle niitä käyttäytymisen normeja, edes sä et kasvattaja voi kaikkea opettaa. Se emo on muutakin kuin pelkät nisät.
Kyllä se emo itse toki pikkuhiljaa vieroittaa itsekin pentujaan, ja tätä voi kasvattaja tukea. Mutta en mä näkisi että se pitää kaikkien kohdalla tehdä 5 viikon iässä ottamalla emo totaalisesti pois. Kyllä moni narttu osaa kakaransa kurissakin pitää.[/QUOTE]

Ei muhun iskeny mikään marttyyriys eikä mua vielä huonoks kasvattajaks tituleerattu, tuo oli ihan yleisesti tarkoitettu ei kohdistettu kehenkään yksilöön.

Kyllä se on myös lauma joka pentuja opettaa ei yksistään emä, vaikka emä toki luo ensimmäisten viikkojen aikana sen turvan jonka kautta pennut voivat huoleti tutustua siihen muuhunkin laumaan ja oppivat sen kautta laumakäyttäytymistä. Kasvata ensin itse muutama kymmenen pentuetta ja ala vasta sen jälkeen jakamaan omia mielipiteitäsi neuvoina. Mielipiteitä saa ja pitääkin olla, mut se että lähtee täysin asiaa kokemattomana heittämään neuvoja on vähän niin ja näin mun mielestäni.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;26085039:
Ei muhun iskeny mikään marttyyriys eikä mua vielä huonoks kasvattajaks tituleerattu, tuo oli ihan yleisesti tarkoitettu ei kohdistettu kehenkään yksilöön.

Kyllä se on myös lauma joka pentuja opettaa ei yksistään emä, vaikka emä toki luo ensimmäisten viikkojen aikana sen turvan jonka kautta pennut voivat huoleti tutustua siihen muuhunkin laumaan ja oppivat sen kautta laumakäyttäytymistä. Kasvata ensin itse muutama kymmenen pentuetta ja ala vasta sen jälkeen jakamaan omia mielipiteitäsi neuvoina. Mielipiteitä saa ja pitääkin olla, mut se että lähtee täysin asiaa kokemattomana heittämään neuvoja on vähän niin ja näin mun mielestäni.

No kun luin sun kirjoituksia muualtakin netistä niin samaa olet tainnut jauhaa jo aikaisemminkin, ja kyllä siellä ihan moni kasvattajakin oli sanonut samaa kuin minä tässä ketjussa. Ei tuo sinunkaan ammattitaitosi nyt kovin vakuuttavaa ole. Minä olen kumminkin sanonut että en ole kasvattaja. Kai sitä silti saa asioista kiinnostunut olla, koirien kanssa kumminkin olen koko ikäni tekemisissä ollut ja asioista hyvin kiinnostunut :) sehän ei kovin paljon vaadi että hankkii oikeuden tituuleerata itseään kasvattajaksi, tämän tietää varmasti arvon kasvattajakin :) se on se koirien kasvatuksen helpoin osa.

[QUOTE="vieras";26085137]No kun luin sun kirjoituksia muualtakin netistä niin samaa olet tainnut jauhaa jo aikaisemminkin, ja kyllä siellä ihan moni kasvattajakin oli sanonut samaa kuin minä tässä ketjussa. Ei tuo sinunkaan ammattitaitosi nyt kovin vakuuttavaa ole. Minä olen kumminkin sanonut että en ole kasvattaja. Kai sitä silti saa asioista kiinnostunut olla, koirien kanssa kumminkin olen koko ikäni tekemisissä ollut ja asioista hyvin kiinnostunut :) sehän ei kovin paljon vaadi että hankkii oikeuden tituuleerata itseään kasvattajaksi, tämän tietää varmasti arvon kasvattajakin :) se on se koirien kasvatuksen helpoin osa.[/QUOTE]

Mistäköhän muualta netistä olet kirjotuksiani lukenut olis ihan mielenkintosta tietää.

Se että on kiinnostunut asioista on kuitenkin aivan eri kun se että alkaa itse neuvoja jakamaan asiassa josta oikeasti itsellä ei ole kokemusta yhtään. Luettu tieto kun ei ole samaa mitä se kokemuksen opettama tieto yhdessä sen luetun kanssa. Aivan varmasti kasvattajat ovat keskenenään hyvinkin monista asioista erimieltä ja niinhän se elämäkin on meillä jokaisella erillaista, myöskin eläimet ovat jokainen yksilöitä ja se mikä toimii toisella ei välttämättä toimi lainkaan sillä toisella. Kuten tässäkin on tullut ilmi ovat myös emät erillaisia ja toimivat erillailla pentujensa kanssa ja sama emä voi toimia hyvinkin erillailla eri pentueidensa kanssa.

juu kennelnimen saamiseen ei vaadita kuin määrätty ikä ja kasvattajakurssi. Se että on toiminut kasvattajana muutama kymmenen vuotta ja saanut omilla valinnoillaan aikaseksi terveitä rodunomaisia yksilöitä on se mikä kertoo kyllä kasvattajan onnistumisesta "tittelin" takana.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;26085843:
Mistäköhän muualta netistä olet kirjotuksiani lukenut olis ihan mielenkintosta tietää.

Se että on kiinnostunut asioista on kuitenkin aivan eri kun se että alkaa itse neuvoja jakamaan asiassa josta oikeasti itsellä ei ole kokemusta yhtään. Luettu tieto kun ei ole samaa mitä se kokemuksen opettama tieto yhdessä sen luetun kanssa. Aivan varmasti kasvattajat ovat keskenenään hyvinkin monista asioista erimieltä ja niinhän se elämäkin on meillä jokaisella erillaista, myöskin eläimet ovat jokainen yksilöitä ja se mikä toimii toisella ei välttämättä toimi lainkaan sillä toisella. Kuten tässäkin on tullut ilmi ovat myös emät erillaisia ja toimivat erillailla pentujensa kanssa ja sama emä voi toimia hyvinkin erillailla eri pentueidensa kanssa.

Siis jos omistat kennelin joka toimii samalla nimellä kuin nimimerkkisi, niin ainakin sen kennelin omistajan nimellä löysin kommentointeja netin keskusteluista.

Jakamaan neuvoja? olen jakanut _mielipiteitäni_ kasvattajien toiminnasta. Ja siihen mulla lienee oikeus. Ja jos koiria paljon itselleen haalii, lienee ihan hyvä että paneutuu eri kasvattajiin ja heidän tapoihin, ennenkuin koiran hankkii. Se että jaan neuvojani sen suhteen miten kannattaa toimia kun pentu tulee kotiin, ei vaadi _kasvattajuutta_.

Olen kyllä monesti todennut että se miten koira itse toimii ei aina ole ihmisen määrättävissä, joku emä voi hyljätä pennut heti syntymästä eikä sille välttämättä voida tehdä mitään. Olen kumminkin puhunut ja ihmetellyt eräiden kasvattajien toimia, joille en näe mitään perusteita. Kyllä mä sun jutuista saan poimittua ihan asiaakin paljon, mutta musta alkoi nyt vähän tuntua siltä että toinen meistä puhuu aidasta ja toinen seipäästä, ja loppujen lopuksi puhumme ihan samasta asiasta jopa? siis ainakin ymmärsin että sä et oletusarvoisesti suosi sitä että kasvattaja ilman syytä ottaa emon pois 5 viikkoisten pennun luota, ja emällä on pentujen sosiaalistumiseen ja kehitykseen suuri osa, eikä emä ole mikään pelkkä synnytys- ja imetyskone.

Juuri noin mä ajattelen mitä viimeiseks kirjotit, mutta ymmärrän myös että sijotuskoiralta joka synnyttää vastaanottajan luona kasvattaja hekee pennut jo tuolloin kun ne ovat 5vk ikäsiä ja ymmärrän senkin että kasvattaja antaa emän pois luotaan jo tuolloin mikäli sijotusnarttu on kasvattajalla synnyttänyt ja tässä tulee se asia esiin misä kunnioitan kasvattajan kokemustietoa, jolla sen pentueen pystyy sosialistamaan ilman sitä pentujen emääkin kun sitä tietoa ja taitoa vaan on riittävästi kertynyt. Mä olen joskus nuorena alottelevana kasvattajana ollut hyvinkin mustavalkonen, mutta kokemuksen myötä olen oppinut näkemään myös ne muut värisävyt. Tosin määrätyissä asioissa edelleen toimin siten kun olen äidiltäni oppinut, enkä näe syytä tätä muuttaa ainakaan toistaiseks.

Koiran omistaja voi tietää hyvinkin paljon ja osata toimia äärettömän hyvin luovutusikäsestä eteenpäin, mutta hänellä ei välttämättä ole mitään hajua miten toimia pentueen kanssa ennen tuota ikää vaikka itse luulisin toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;26086073:
Juuri noin mä ajattelen mitä viimeiseks kirjotit, mutta ymmärrän myös että sijotuskoiralta joka synnyttää vastaanottajan luona kasvattaja hekee pennut jo tuolloin kun ne ovat 5vk ikäsiä ja ymmärrän senkin että kasvattaja antaa emän pois luotaan jo tuolloin mikäli sijotusnarttu on kasvattajalla synnyttänyt ja tässä tulee se asia esiin misä kunnioitan kasvattajan kokemustietoa, jolla sen pentueen pystyy sosialistamaan ilman sitä pentujen emääkin kun sitä tietoa ja taitoa vaan on riittävästi kertynyt. Mä olen joskus nuorena alottelevana kasvattajana ollut hyvinkin mustavalkonen, mutta kokemuksen myötä olen oppinut näkemään myös ne muut värisävyt. Tosin määrätyissä asioissa edelleen toimin siten kun olen äidiltäni oppinut, enkä näe syytä tätä muuttaa ainakaan toistaiseks.

Koiran omistaja voi tietää hyvinkin paljon ja osata toimia äärettömän hyvin luovutusikäsestä eteenpäin, mutta hänellä ei välttämättä ole mitään hajua miten toimia pentueen kanssa ennen tuota ikää vaikka itse luulisin toisin.

Mä en missään nimessä ala kilpailemaan hyvän ja kokeneen kasvattajan kanssa tietotaidoissa, mutta pelkkä kasvattajan titteli ei saa mua uskomaan mitä tahansa ja luottamaan siihen tietoon :) kasvattajana voi toimia kaikennäköiset ihmiset.

[QUOTE="vieras";26086129]Mä en missään nimessä ala kilpailemaan hyvän ja kokeneen kasvattajan kanssa tietotaidoissa, mutta pelkkä kasvattajan titteli ei saa mua uskomaan mitä tahansa ja luottamaan siihen tietoon :) kasvattajana voi toimia kaikennäköiset ihmiset.[/QUOTE]

ja valitettavasti toimiikin.

En oo aiemmin edes ajatellu tota kasvattaja sanaa tittelinä tai en edelleenkään pidä sitä sellasena, mut en oo aiemmin huomannu siitä tuonlaista nimikettä käytettävän :)

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;26086646:
ja valitettavasti toimiikin.

En oo aiemmin edes ajatellu tota kasvattaja sanaa tittelinä tai en edelleenkään pidä sitä sellasena, mut en oo aiemmin huomannu siitä tuonlaista nimikettä käytettävän :)

ai "titteli"? Kyllä minä ainakin joskus muinoin kuvittelin että jos joku saa toimia nimellä kasvattaja niin hän on asiansa "ammattilainen", vähän nyt kuin vaikka lääkäri saa käyttää lääkärin titteliänsä. Ja jotkut kasvattajat käyttää sitä mielellään perusteena keskusteluissa, että olenhan sentään kasvattaja. Mä ainakin valitettavasti olen ihan omienkin koirien kohdalla joutunut kahteen kertaan toteamaan että kyseisiä kasvattajia ei saisi päästää lähellekkään koiria, etenkään missään kasvatustoiminnassa. Ja kun tätä viimistä koiraa hain niin kaksi kasvattajaa hylkäsin kun tajusin siellä vierailessa sekä muiden ostajien puheista että touhu oli aika erikoista. Ja tämä toinen on hyvinkin ahkera kasvattamaan tätä rotua, myy pentuja paljon edelleen, vaikka toimista on ilmoitettu viranomaisille. Ei siis kannata uskoa kaikkea mitä joku kasvattaja sanoo tai tekee jos vähänkin jossain kilkattaa, se on kauheeta kun se oma koira esim. Sairastuu pentuna heti vakavasti (kasvattajan toimista) ja kasvattaja pesee kätensä ja joudut aloittamaan oikeusrumban. Aika helposti kun tuudittautuu siihen että rekisteröidyn koiran hankkiminen olisi automaattisesti ns.turvallista.

[QUOTE="vieras";26087953]ai "titteli"? Kyllä minä ainakin joskus muinoin kuvittelin että jos joku saa toimia nimellä kasvattaja niin hän on asiansa "ammattilainen", vähän nyt kuin vaikka lääkäri saa käyttää lääkärin titteliänsä. Ja jotkut kasvattajat käyttää sitä mielellään perusteena keskusteluissa, että olenhan sentään kasvattaja. Mä ainakin valitettavasti olen ihan omienkin koirien kohdalla joutunut kahteen kertaan toteamaan että kyseisiä kasvattajia ei saisi päästää lähellekkään koiria, etenkään missään kasvatustoiminnassa. Ja kun tätä viimistä koiraa hain niin kaksi kasvattajaa hylkäsin kun tajusin siellä vierailessa sekä muiden ostajien puheista että touhu oli aika erikoista. Ja tämä toinen on hyvinkin ahkera kasvattamaan tätä rotua, myy pentuja paljon edelleen, vaikka toimista on ilmoitettu viranomaisille. Ei siis kannata uskoa kaikkea mitä joku kasvattaja sanoo tai tekee jos vähänkin jossain kilkattaa, se on kauheeta kun se oma koira esim. Sairastuu pentuna heti vakavasti (kasvattajan toimista) ja kasvattaja pesee kätensä ja joudut aloittamaan oikeusrumban. Aika helposti kun tuudittautuu siihen että rekisteröidyn koiran hankkiminen olisi automaattisesti ns.turvallista.[/QUOTE]

No joku vieras nimimerkilla tota titteli sanaa käytti en minä.

On todella valitettavaa, että pennuttava henkilö (on hän sit kennelnimen omistama kasvattaja tai muuten vaan pennuttava) ei kanna vastuuta, valitettavaa on myös se että pennun ostaneet vuosia jälkeen päin syyttävät pennun myyjää erinäisistä asioista, joiden osalta tämä myyjä ei kuitenkaan ole toiminut mitenkään väärin. Näitä molempia on ollut ja tulee olemaan sille me emme mitään voi :( Monen rekisteröiden koiran hankinnassa kuitenkin sa selville mm. terveystutkimustuloksia monenkin sukupolven taakse (mikäli koirat ovat suomeen rekisteröity) ja itse kehotan kyllä pennun hankkiaa käymää näitä läpi kun on saanut selville venhempien nimet. Nämä on kaikille saatavissa ilmaiseks tarvitaan vain koiran rekisterinumero tai nimi

Vastaan ap:n kysymykseen: Meillä on ollu iän kaiken koiria, ja kaikki tulleet pentuina. Aina on pidetty huoli, ettei ole kukaan käymässä pennun tullessa kotiin, ja ihan ollaan vaan omalla perheellä oltu eka viikko. Esikoisen kaverit olis halunnu viimeisintä pentua tulla tietysti heti katsomaan (7-9v tyttöjä ), mutta pidettiin päämme ja hyvä niin.
Muutos on pennulle aina iso, ja kyllä se ehtii sitten tavata muitakin ihmisiä ja koiria, jahka on ensin tottunu uusiin omistajiinsa.

Pidättekö oikeasti sitä nin huonona asiana ja että se vaikuttaisi pentuu jotenkin, jos isovanhemmat ovat tosiaan paikalla sen vkl aikana jolloin pentu haetaan ? Miten ne muutamat tunnit vaikuttavat siihen pentuun niin paljon, että isovanhempien vierailu pitäisi siirtää ?

Pentu kun APn sanojen mukaan haetaan la illalla ja vkl loppuu sunnuntaina ja kyseessä on aikuiset ihmiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;26089570:
Pidättekö oikeasti sitä nin huonona asiana ja että se vaikuttaisi pentuu jotenkin, jos isovanhemmat ovat tosiaan paikalla sen vkl aikana jolloin pentu haetaan ? Miten ne muutamat tunnit vaikuttavat siihen pentuun niin paljon, että isovanhempien vierailu pitäisi siirtää ?

Pentu kun APn sanojen mukaan haetaan la illalla ja vkl loppuu sunnuntaina ja kyseessä on aikuiset ihmiset.

Ensistäänkin, meillä isovanhempien vierailu tarkoittaa automaattisesti useampaa yötä. Toiseksisen, kotiintuloha on iso muutos pennulle. Se erotetaan sisaruksista, (ja emästä ), parhaassa tapauksessa se joutuu matkustamaan satoja kilsoja autossa, sielläkin mehdollisesti eka kertaa, ja sitten se tuodaan uppo-outoon taloon uppo-outojen ihmisten ja hajujen keskelle. Miksi sitä stressata vielä lisä-porukalla, tarkoituksella?
Meillä tuo seisoja-poika ainakin oli NIIIIIN ikävissään heti kotiintultua, että en todellakaan kaivannu siihen yhtään ketään lisäksi enää. Se ikävöi useamman päivän, ja ekat yöt oli tosi levottomia.

JOKAINEN saa tietysti tehdä, niin kuin tykkään, tämä on mun näkemys asiaan.

Ensistäänkin, meillä isovanhempien vierailu tarkoittaa automaattisesti useampaa yötä. Toiseksisen, kotiintuloha on iso muutos pennulle. Se erotetaan sisaruksista, (ja emästä ), parhaassa tapauksessa se joutuu matkustamaan satoja kilsoja autossa, sielläkin mehdollisesti eka kertaa, ja sitten se tuodaan uppo-outoon taloon uppo-outojen ihmisten ja hajujen keskelle. Miksi sitä stressata vielä lisä-porukalla, tarkoituksella?
Meillä tuo seisoja-poika ainakin oli NIIIIIN ikävissään heti kotiintultua, että en todellakaan kaivannu siihen yhtään ketään lisäksi enää. Se ikävöi useamman päivän, ja ekat yöt oli tosi levottomia.

JOKAINEN saa tietysti tehdä, niin kuin tykkään, tämä on mun näkemys asiaan.

Mä en nyt ymmärtänyt yhteyttä teidän isovanhempien vierailujen ja APn tilanteen välillä.

On todella ikävää, mikäli pentu reagoi noin voimakkaasti muutokseen, mutta ei se varmaan ihan tavatonta ole. Olen ollut siinnä onnekas etteivät omat kasvattini ole noin käyttäytyneet, eivätkä meille tulleet pennut myöskään. Aivan varmasti tuonkaltainen kokemus tekee ihmisestä varovaisen ja haluaa antaa mahdollisille tuleville pennuille hyvin rauhallisen tulon taloon.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;26089655:
Mä en nyt ymmärtänyt yhteyttä teidän isovanhempien vierailujen ja APn tilanteen välillä.

Kerroinpa vain esimerkin, koska ei ap voi tietää, miten pentu reagoi muutokseen. Ei meilläkään muut koirat ole noin voimakkaasti reagoinu kotiintuloon.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;26089570:

suositteletko kenties useinkin että vieraita voi kutsua heti kun pennun vie kotiin? Kun mielestä erityisesti hyvä kasvattaja ymmärtää sen pennun maailmaa sen verran ettei sen tartte tälläsiä kysellä. Ja karseeta vähätellä miltä niistä pennuista tuntuu kun ne viedään tutusta paikasta pois uuteen kotiin. Se ottaa aikansa, ja se pitää pennulle antaa.

[QUOTE="vieras";26089881]suositteletko kenties useinkin että vieraita voi kutsua heti kun pennun vie kotiin? Kun mielestä erityisesti hyvä kasvattaja ymmärtää sen pennun maailmaa sen verran ettei sen tartte tälläsiä kysellä. Ja karseeta vähätellä miltä niistä pennuista tuntuu kun ne viedään tutusta paikasta pois uuteen kotiin. Se ottaa aikansa, ja se pitää pennulle antaa.[/QUOTE]

En suosittele, mutta en myöskään APn tilanteessa kieltiäsi isovanhempien vierailua. Mulla on myös se maalaisjärki päässäni ja osaan sitä jopa käyttää monissa tilanteissa.
En myöskään vähättele pennun elämässä tapahtuvaa muutosta, mutta se muutama tunti mitä paikalla olisi joku muukin kuin sen tulevan yhdinperheen jäsenet ei sitä pentua mielestäni tuhoa mitenkään. Ei muuten monen muunkaan kasvattajan mielestä.
Tämä keskustelu on muutamilla muilla palstoillakin saanut aikaiseksi keskusteluja, eikä sieltä ole löytynyt kasvattajia jotka kieltäisivät isovanhempien vierailua TÄSSÄ APn tapauksessa.

Mutta jokainen tavallaan.

Tämä meidän nykyinen pentu tuli kotiin kun oli 8-viikkoinen. Koira oli heti ihan lunkisti, ei itkenyt yhtään emon perään, eikä sisarustenkaan. Tietty meillä on täällä vanhempi koira ottamassa pennun vastaan laumaan. Olipa meilläkin silloin juuri yökyläilijöitä, jotka häipyivät sitten seuraavana päivänä omilleen ja ovat käyneet meillä vähintään kerran viikossa ja kerran tämän kotiutumisen jälkeen olleet yökylässä.
Eikä mitään vahinkoa ole tapahtunut, koiralle on tasan selvä, kuka sen laumaan kuuluu ja kuka on vieraampi tyyppi(ja koira). Ihanan lunki pikkupakkaus! :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;26090467:
En suosittele, mutta en myöskään APn tilanteessa kieltiäsi isovanhempien vierailua. Mulla on myös se maalaisjärki päässäni ja osaan sitä jopa käyttää monissa tilanteissa.
En myöskään vähättele pennun elämässä tapahtuvaa muutosta, mutta se muutama tunti mitä paikalla olisi joku muukin kuin sen tulevan yhdinperheen jäsenet ei sitä pentua mielestäni tuhoa mitenkään. Ei muuten monen muunkaan kasvattajan mielestä.
Tämä keskustelu on muutamilla muilla palstoillakin saanut aikaiseksi keskusteluja, eikä sieltä ole löytynyt kasvattajia jotka kieltäisivät isovanhempien vierailua TÄSSÄ APn tapauksessa.

Mutta jokainen tavallaan.

No musta on vähän outoa neuvoa että kannattaa rauhoittaa se koti kun pentu tulee, ja sitten sillä ei kumminkaan ole mitään väliä :) ap kun kumminkin nimenomaan sanoi että vierailua voisi hyvin siirtääkin.

[QUOTE="vieras";26090626]No musta on vähän outoa neuvoa että kannattaa rauhoittaa se koti kun pentu tulee, ja sitten sillä ei kumminkaan ole mitään väliä :) ap kun kumminkin nimenomaan sanoi että vierailua voisi hyvin siirtääkin.[/QUOTE]

Ehkä mä ajattelen sen kodin rauhottamisen sit vaan erillailla kun esim. sinä, kun en pidä sitä miltään osin ongelmana että siellä illalla on isovanhemmat paikalla kun pentu tulee ja nämä isovanhemmat poistuvat seuraavana päivänä. Kodin rauhallisuus kun voi silti pysyä, vaikka paikalla olisikin kaksi iäkkäämpää ihmistä mun mielestä :) Onneks omat kasvatit on ihmisillä joiden kans puhutaan samaa kieltä ja ymmärretään mitä toinen tarkottaa milläkin, ilman et tarvitsee ratakiskoa vääntää. Nyt vaan tuntuu et se ratakiskokaan ei auttais, että määrätyt suostuis mun pointin ymmärtämään, mut mä oon oman kantani tähän avaukseen tuonu ja nyt lopetan turhan vääntämisen.

Yhteistyössä